mc-505 - diepere blik

ik heb het opgezocht

Bedankt, het is geweldig! Heb eerlijk gezegt nooit echt moeite gedaan om het uit te zoeken maar ik ben nu nog blijer met mijn 505. De beats klinken veel krachtiger nu ik ze appart kan mixen.
Heb het nu inderdaad in de handleiding gevonden.
Ik ging er voorheen van uit dat de uitgangen gewoon zouden moeten werken ik wist niet dat je er parts aan kon toewijzen waarvoor je hem dus wel in moet stellen.

@Raabje: thx voor de links! ik ben ze wel al eens tegengekomen ergens, maar het is altijd handig ze hier nog eens netjes te hebben!

In principe zouden we kunnen de mc505 grondig vergelijken met een aantal grooveboxes om uit te zoeken in hoeverre hij de betere is. (hier heb ik al meerdere threads over gevonden en gelezen, tussentijdse conclusie voor mc505 versus rm1x: mc heeft betere geluiden, rm heeft superieure sequencer)

een klein lijstje van mezelf met groefdozen... (al dan niet discussieerbaar, en zeker nog niet volledig):

yamaha rm1x
Roland mc505
Roland mc303
Roland mc307
Korg EMX
Korg ESX
Korg EA-ER-ES 1 of mkII of zelfs EM1
Roland mc909
Yamaha RS7000
Yamaha SU200, DX200, AN200
Quasimidi polymorf, 309

akai MPC serie (buiten categorie)

Om de één of andere reden, na alles te lezen, blijft de mc505 in dit rijtje (als je de mpc's niet bijrekent) een zeer bijzondere plaats behouden...

Origineel geplaatst door cloudman

Korg ESX
Korg ES 1
Roland mc909
Yamaha RS7000

da's natuurlijk al wat anders hé: je kan er zelf samples insteken.

wat de rest die je opnoemt betreft: alleen de mc505, mc909, rm1x en rs7000 hebben 'genoeg' tracks om een track op te sequencen. de rest zijn meer doosjes voor erbij vind ik. en het prijsverschil tussen de 505 en de rm1x enerzijds en de rs7000 en de mc909 anderzijds is toch wel substantieel te noemen...

de yamaha su200, blijf daar ver vandaan. je kan er niet mee sequencen (het is dus geen groovebox), het geheugen is triestig klein, het ding is ongelofelijk traag, de samplekwaliteit is slecht, hij ruist erg hard, en het geluid komt er maar heel stilletjes uit, zodat je hem op je mengpaneel moet voorversterken en de ruis ook nog eens extra versterkt wordt.... de slechtste 150 euro die ik ooit heb uitgegeven, gelukkig heb ik hem voor dezelfde prijs weer kunnen verkopen...

de mc505 is verre van slecht, maar je zal er geen fantastische sounds uithalen. wel goede, gewoon niet zo vet als uit een dedicated synth. heb mijn eerste stappen in de electronische muziek gezet op de mc505, en kan dus niet zeggen of het in vergelijking met andere machines een moeilijk te controleren ding is. ik kon toen niet vergelijken en ondertussen bedien ik hem met mijn ogen toe. je kan er erg veel creatieve dingen mee doen vind ik. en zeker vette basdrums mee bouwen! gebruik hem tegenwoordig alleen nog als drumcomputer, maar dat doet hij heel goed. je kan zelf je drumkits bouwen en als je een beetje creatief bent, klinken die ook heel goed. de sequencer is niet altijd even strak, maar door de band valt het best wel mee.

dit is ook een goeie link: http://hydraphonic.info/groovewiki/Wiki.jsp?page=RolandMC505

ah, en als je hier klikt, hoor je een nummer dat alleen op de 505 gemaakt is, maar dat had je al gehoord... (ik moet er wel bijzeggen: zoals je in mijn commentaar bij het nummer ziet, is het oud, en op zeer bedenkelijke wijze met beperkte middelen opgenomen ;))

Hoi Feindbild!

bedankt voor je waardevolle input. In mijn bescheiden ogen ben je een beetje de mc505 god uit dit forum en omstreken.
Die track heb ik al eens gehoord, en blijf ik dus vrij goed vinden. Steengoed zelfs wetende dat hij komt enkel uit een 505!
Wat je met dat ding uitspookt getuigt van kennis en kunde in de muziek en synths, alsook dat je niet bang bent om een instrument uit te graven en te onderzoeken tot al z'n kunnen. Ik heb er geen idee van of het allemaal standaard sounds en patches zijn die je hanteerde, maar ik heb zo'n licht bruin vermoeden van niet ;)

Die track is ook een sterke reden om de groefdoos wèl in huis te halen!
ik zoek namelijk iets met redelijke/degelijke geluiden, waar ik op zichzelf, zonder pc, mee muziek kan maken.
liefst wat synthese mogelijkheid, en liefst ook nog eens mogelijkheid om wél met de pc iets te doen.
(we zijn vooral niet veeleisend :D )

met de mc kan je gerust op de bank een beetje jammen,
met de mc kan je mits goed graven en prutsen originele en degelijke sounds creëren lijkt me.
en de mc kan je gebruiken als sequencer (zei het op wat minder niveau dan de rm1x)
bovendien zijn de outputs goud waard denk ik.

eigenlijk is het enige dat me nog tegen houdt de aantal knoppen op het ding (beetje weinig)
en de synthesemogelijkheden en kwaliteit van de klanken. Ik vind ze niet slecht, maar iedereen
zegt steeds dat dedicated synths zooo veel beter zijn...

hierbij denk ik nog aan iets. zou je setup niet "af" kunnen zijn met een mc505, sampler, synth, berg kabels,
paar efx, mengpaneel? en zou je hier mee iets kunnen maken dat degelijk genoeg klinkt?
de synth die ik houd, is de alpha juno, dan eventueel de mc505, samplertje en efx en mengpaneel nog scoren
en klaar is kees...

(de kabels liggen klaar om gemaakt te worden :D ben gaan shoppen deze week ;) )

:o:
wat een lof...
bedankt voor de complimenten.

geen standaard sounds idd. en de kennis van synths was toendertijd ook vrij beperkt. het was gewoon het enige toestel dat ik had, en ik studeerde, had geen geld, en dus ook geen keuze: alles moest en zou daaruit komen. een situatie die creativiteit verplicht... ik weet niet of je evenveel aan een 505 hebt als je de luxe van de keuze hebt en niet gedwongen bent het daarmee te doen...

wat ik wel weet is dat je met een 505 en een alphajuno en een sampler behoorlijk goeie dingen kan maken, als je jezelf de discipline kan opleggen om de 505 (en de rest) te doorgronden. 't is het veel gehoorde verhaal van de kok en de keuken. ik heb de laatste jaren een massa dingen bijgekocht, en het creatieve proces is interessanter, maar ook ingewikkelder en minder vloeiend geworden. soms kijk ik terug op de tijd met de 505 als ideaal, superpraktisch, compact, verplicht creatief... maar eens je er een hoop bijgekocht hebt, en allemaal met een 'gegronde' reden, is het moeilijk om het eenvoudig te houden. en de 505 werkt beter alleen dan met andere instrumenten (zie onder).

knoppen heb je genoeg hoor, op de 505. sommige zijn bestemd voor verschillende functies, maar het is allemaal erg duidelijk (vind ik althans, de meningen lopen daar blijkbaar over uiteen), en vergeet ook niet dat je nog de sliders van het 'mengpaneeltje' en de envelopes hebt.
maar het grote nadeel in een setup waarbij je de 505 met andere instrumenten combineert, is dat de knoppen en sliders vaste cc-nummers hebben, die helemaal niet standaard zijn, en dat de sporen van de sequencer op een vast midikanaal zijn vastgepind. in een kleine setup is dat laatste niet erg, in een grotere setup en in combinatie met een andere sequencer is het vervelend. maar in de meeste software zijn de cc's dan weer wél vrij toewijsbaar, en kan je de 505 als controller gebruiken... het is wat je er zelf van maakt. maar je moet rekening houden met de beperkingen.

een groovebox die je nog in je lijstje vergeten was is de e-mu xl7/mp7/px7-reeks. met zo'n command station kan je heel strak sequencen, veel instrumenten aansturen (2 midi outs ook), heb je een vrij toewijsbare midi-knoppenbak, een degelijke en erg diepe (maar ook moeilijke) synth engine, aanslaggevoelige pads en heel veel sequencertruukjes. toch kan ik zelf sneller ideeën uitwerken op de 505, maar dat komt gewoon omdat ik die al zo lang heb waarschijnlijk. hij voelt logischer aan, en de effecten zijn beter. de synth van de emu command stations is beter - maar ook veel moeilijker - en je hebt meer controle-mogelijkheden. misschien nog een optie? zal je wel alleen nog tweedehands vinden, want de serie is stopgezet, net zoals alle andere e-mu hardware synths... ah ja, je kan de command stations ook met extra roms uitbreiden (3 stuks als ik me niet vergis), maar daar weet ik weinig van, omdat ik alle sounds vanaf de grondsamples maak, en ik vind dat je met de 1210 basissamples in je command station al meer goeie combinaties kan maken dan je ooit in je leven zal kunnen gebruiken... vind een extra rom nergens voor nodig. als je graag bread and butter sounds hebt, is het wel ideaal natuurlijk.

maar ook bij de command station is een waarschuwing op zijn plaats: de rotary encoder, de grote zwarte draaiknop dus, is niet erg goed. na een tijdje begint hij vreemd te doen. je draait in positieve zin en de waarden springen bv. van 0 naar 405 naar 207 naar 850 naar 31. inconstant en in alle richtingen dus. als je snel naar een volgend pattern wilt tijdens een live set, is dat iets wat je kan missen als hevige kiespijn... heb de laatste week ook een paar keer gehad dat hij bleef hangen en ik hem moest uitzetten waardoor alles wat nog niet gesaved was, verloren ging. toegegeven, er stonden heeeeel veel midi data in die sequences... en, saven kan je beter na elke verandering doen. dat geldt ook voor de 505. maar op die laatste kan je 'data thin' doen, waardoor hij alle overbodige controller data wist en je sequence lichter wordt. op de emu moet je dat bij mijn weten per cc apart doen, en da's aardig wat werk.

ah, en de gefilterde drums in deze track, met nog een paar andere geluiden, zijn de 505. de basdrum (die er nauwelijks doorkomt) en de slappe snare, komen uit de airbase, maar had ik te laag in volume in de mix gezet...
(lage pad = korg z1, fm-bas = yamaha tx81z, sommige bliepjes = dx200, stille drums = airbase, rest = 505)

Origineel geplaatst door feindbild
...
wat de rest die je opnoemt betreft: alleen de mc505, mc909, rm1x en rs7000 hebben 'genoeg' tracks om een track op te sequencen. de rest zijn meer doosjes voor erbij vind ik. en het prijsverschil tussen de 505 en de rm1x enerzijds en de rs7000 en de mc909 anderzijds is toch wel substantieel te noemen...
[/url]

Juist, het prijsverschil is inderdaad substantieel!!! vandaar dat ik deze ook niet echt overweeg momenteel. budget is een
probleem momenteel ;)

wat je niet vernoemt is de mc303: deze heeft zeven-acht sporen dacht ik... zou toch ook "genoeg" moeten zijn om een track op te sequencen? met acht tracks kom je toch al een eindje, nee?

Een vreemde vraag misschien,, maar de mc505, overtreft hij de klankkwaliteit van rebirth op een redelijke pc met redelijke geluidskaart? ik vond dat een leuk progje om op te freaken :) en ik vermoed zo'n beetje dat die geluidjes wel in de mc te vinden zijn ;)

:o:
wat een lof...
bedankt voor de complimenten.

geen standaard sounds idd. en de kennis van synths was toendertijd ook vrij beperkt. het was gewoon het enige toestel dat ik had, en ik studeerde, had geen geld, en dus ook geen keuze: alles moest en zou daaruit komen. een situatie die creativiteit verplicht... ik weet niet of je evenveel aan een 505 hebt als je de luxe van de keuze hebt en niet gedwongen bent het daarmee te doen...

de complimenten zijn gemeend, ik vind dat je flinke dingen uit de mc jaagt :)

ik zal niet de luxe(/horror :D) hebben van heel veel synths er bij te zetten. en zal het daar dus ook grotendeels mee moeten doen. dat en de pc. maar de pc, daar doe ik het nu altijd nog mee, en ik wil eens een andere werkwijze.
(kan alleen maar inspireren)

Ben blij te lezen dat het daarmee (mc, alpha, sampler) zou moeten te doen zijn. de laatste tijd heb ik een beetje te veel naar mijn eigen zin zitten kopen/ruilen enz enz... één van de oorzaken daarvan echter was, dat ik niet echt directe toegang heb tot een winkel/kenissen om te proberen en prutsen.

een groovebox die je nog in je lijstje vergeten was is de e-mu xl7/mp7/px7-reeks.

Ik zat er eigenlijk op te wachten :)
Ik las reeds in andere threads, over groefdozen en zo, hoe lyrisch je wordt over die synth/groovebox!
Probleem is wel dat hij idd niet meer nieuw te vinden is, tweedehands niet zo vaak opduikt, allicht
complexer te hanteren is dan de mc, emu gestorven is, ik niet weet of dat gouwe ouwe stepsequencing toelaat,
en ik ook niet weet hoeveel audio-outs het ding heeft... tijdens het typen wat rond gezocht, en ik vond:
3 stereooutputs, te herverdelen als 6 (via pannen/monodinges)
in ieder geval: ik sta er wat weigerachtig tegenover. belangrijk hierin is ook de prijs.

mja... een dezer dagen zal ik de knoop doorhakken en eentje zoeken denk ik.
ik overweeg alleen of een setup met veel meer en verschillende kleintjes, niet beter zou zijn...
maar ik denk steeds meer, voor mij persoonlijk, van niet.
In eerste instantie hoeft, of zal, mijn prutswerk toch niet zo proffesioneel zijn. Dus dan is
FUN wel het belangrijkste aan je hobby/investering.

Uw track zal ik wat later eens beluisteren, zit nu op het werk, en heb hier jammer genoeg geen audio.
alvast bedankt voor de soundbits :)

Mag ik nu uit deze thread concluderen dat er nog steeds wel leifhebbers zijn voor een MC505 ??

:) :)

weleum, eigenlijk wel he :)
de thread was de bedoeling meer info toch nog in te winnen over het apparaat z'n goeie en slechte kanten, toepasbaarheid...
en dat is tot hiertoe al heel goed gelukt.
er was trouwens al veel info te vinden op dit forum, ook op threads waar de mc met de rm1x vergeleken wordt.

Als je nog bepaalde commentaren hebt toe te voegen, doe gerust :)
ik zie alvast dat jij er eentje in de aanbieding hebt? ;)

(ik meen mij ook een coole track van jou te herinneren... paasbreak, of coolrev of zoiets.
weet niet of de mc er in zat)

KHeb veel muziekmet de 505 gemaakt. Ook weleen liveset's gedaan in combinatie met draaien.
Tegenwoordig geef ik de voorkeur aan software.

De 505 is een top bak voor beginners maar ik denk dat ie ook heel bruikbaar is als "goedkope"sequencer.

Sounds zijn er best wel goed uit te krijgen.Het kosten soms wat moeite omdat je wel met samples blijft werken.

:)

(ik meen mij ook een coole track van jou te herinneren... paasbreak, of coolrev of zoiets.
weet niet of de mc er in zat)

Thanxx voor het compliment trouwens :):):):)

Wel ja, de synthesemogelijkheid... daar blijf ik wat aan haperen,
maar toch, ben er vanovertuigd ondertussen dat daar ook heel wat mee te doen is.

Die track is me bijgebleven omdat ik ze goed vond (weet zeker dat ze van jou was, alleen de naam weet ik niet meer zeker) en dus heeft ze ook zeer lang gestaan in mijn playlist op mijn ouwe laptop. :) vandaar.
Als ik me ook niet vergis, heb je het ding niet afgewerkt, en heb ik daardoor een week het vliegend schijt gehad :D

Heb je sommige van je tracks die je met je mc 505 maakte toevallig nergens online staan?
en hoe zit het met trancy-achtige dingen? kan dat in de mc?
ik las in een thread over mc303 versus rm1x, dat dat meer uit de rm1x te halen is...

Ik heb van de 505 geentracks online.

Ik zal tzt eens kijken of wat oude tracks kan vinden.
Helpme het ff onthouden. Kga nl. eerst op vakantie dus ff geen muziek.

Greetzz Rey

wat je niet vernoemt is de mc303: deze heeft zeven-acht sporen dacht ik... zou toch ook "genoeg" moeten zijn om een track op te sequencen? met acht tracks kom je toch al een eindje, nee?

je mag niet vergeten dat de 505 er wel maar acht heeft, maar de ritmetrack 8 aparte mute buttons heeft. vind dat eigenlmijk praktischer dan de indeling p de emu command stations. en als ik me niet vergis biedt de 303 erg weinig synthesemogelijkheden zodat je vast zit met de standaard presets die over het algemeen niet al te best zijn.
Origineel geplaatst door cloudman Een vreemde vraag misschien,, maar de mc505, overtreft hij de klankkwaliteit van rebirth op een redelijke pc met redelijke geluidskaart? ik vond dat een leuk progje om op te freaken :) en ik vermoed zo'n beetje dat die geluidjes wel in de mc te vinden zijn ;)[/B]

dat zou ik niet weten, want ik heb rebirth niet. en een goede pc en soundcard al evenmin (hopelijk volgende week wel).

Origineel geplaatst door cloudman Ik zat er eigenlijk op te wachten :)
Ik las reeds in andere threads, over groefdozen en zo, hoe lyrisch je wordt over die synth/groovebox!
Probleem is wel dat hij idd niet meer nieuw te vinden is, tweedehands niet zo vaak opduikt, allicht
complexer te hanteren is dan de mc, emu gestorven is, ik niet weet of dat gouwe ouwe stepsequencing toelaat,
en ik ook niet weet hoeveel audio-outs het ding heeft... tijdens het typen wat rond gezocht, en ik vond:
3 stereooutputs, te herverdelen als 6 (via pannen/monodinges)
in ieder geval: ik sta er wat weigerachtig tegenover. belangrijk hierin is ook de prijs.[/B]

:)
duikt weinig tweedehands op omdat mensen hem niet snel wegdoen denk ik... dat emu getorven is, is op zich geen probleem als je hem koopt, denk ik. stepsequencing, grid sequencing, real time, is er allemaal. net zoals 6 audio-uitgangen en een digitale uit. ik heb hem 480 euro betaald tweedehands, portkosten uit duitsland inclusief.

Origineel geplaatst door cloudman mja... een dezer dagen zal ik de knoop doorhakken en eentje zoeken denk ik. ik overweeg alleen of een setup met veel meer en verschillende kleintjes, niet beter zou zijn...
maar ik denk steeds meer, voor mij persoonlijk, van niet.
In eerste instantie hoeft, of zal, mijn prutswerk toch niet zo proffesioneel zijn. Dus dan is
FUN wel het belangrijkste aan je hobby/investering.[/B]

als het in de eerste plaats een hobby is, en voor de fun, is een alles-in-een grooveboxoplossing de slechtste niet. is gewoon leuk om mee te prutsen, en handig. kun je zonder problemen mee in de zetel zitten met een koptelefoon bv.
is ook niet al te duur.

Vraag van mijn kant :

Kun je met een MC505 ritmes op de manier van een 808/909 erin programmeren??
Ik bedoel dus de manier van beats invoeren.....

Origineel geplaatst door Bass
Vraag van mijn kant :

Je bedoelt step-sequencen?

Dus een sound selecteren, eventueel velocity, en dan de knoppen 1 t/m 16 indrukken op het juiste nummer?.

MC505 kan dat.

Je kan voordat je opneemt bepalen of je een 1 bar pattern wil, of meer, b.v 4 bar = 4 x 4 maten, dan moet je scrollen door je pattern.

Je kan ook nog live inspelen, en dat later als step-pattern verder bewerken. En er is een modus om door je pattern heen te lopen om alle detail midi info te bekijken en te editten (is mij te ingewikkeld)

Er zit helaas geen optie op om direct patterns te kiezen, b.v A1, of B3. Je moet als een patroon speelt met de jog-dial (wieltje) het volgende patroon in het geheugen laden. Megamix kan ook, dat is wel cool.

HELAAS heen flam funtie en geen accent , dat zou helemaal top zijn.... gemiste kans van Roland ;{

Origineel geplaatst door Bass
Vraag van mijn kant :

Yep da's mogelijk !! Is heel eenvoudig.

:) :)

Back