mc-505 - diepere blik

Origineel geplaatst door Grooveboy
Ik heb de 505 tot in de treuren gebruikt en misbruikt, en moet toegeven dat ik hem al een lange tijd niet meer gebruik, omdat ik uitgekeken ben op de geluiden! Maar heb het altijd een tof apparaatje gevonden (en de geluiden vondt ik ook lekker klinken toen!).

Right on! .. die geluiden waren ook echt lekker toen de MC505 net nieuws was... ongekend.. er was bijna geen alternatief voor dat geld, pc's konden nog geen ruk.

Ik heb nooit begrepen waarom Roland geen mogelijkheid heeft ingebouwd om die fabrieks patches te vernieuwen, met insteekkaartjes o.i.d. Er is 1 keer een OS update geweest (v1.07), daarna helemaal NIKS meer! Die smartmedia kaartjes met afwijkend voltage helpen ook niet echt....

Ik vind Roland daarom ook geen sympathiek merk meer. Snel cashen en daarna zoek je het maar uit....

idd, das waar, ik heb zelf wel wat patches voor de 505 gemaakt, maar zoals je weet... t is een rompler en je kan eigenlijk niet meer dan wat stappelen en tweaken! ... toch kun je dan nog gave dingen eruit krijgen hoor, maar je bent beperkt natuurlijk omdat je met vaste "samples" uit de box zit! ...
... het gekste resultaat wat ik eruit gekregen was: was een soort beatloop! je gebruikt de 4 lagen als geluidjes die je achter elkaar zet... laag 1: kick laag 2:hihat etc en dan zo per laag vertrageing mee geven zodat je ze los achter elkaar hoort... boem tjik trak tsss. .... de patch om de 4 programmeren en je de shuffle knop open gooien. swingbeat is het resultaat; en dan hoef je dus niet het ritmekanaal te gebruiken! en zo zijn er nog meer experimentel dingen te doen!

idd, das waar, ik heb zelf wel wat patches voor de 505 gemaakt, maar zoals je weet... t is een rompler en je kan eigenlijk niet meer dan wat stappelen en tweaken!

Met een minimoog kan je dan ook niet meer dan maar wat tweaken. Toch niet niks elke tone aparte envelopes en LFO's

van de minimoog weet ik niet hoe ver de editmogelijkheden gaan moet ik zeggen.
wat wel sterk is op de mc's zijn de lfo's idd die je kunt toepassen op elke wave. en uiteraard de envelope,
kweet niet wat er krachtiger is van beiden, maar beiden gecombineerd kun je aardig wat.

als ik me niet vergis, heb ik gelezen dat je zelfs twee waves met elkaar kunt laten moduleren!!
en een patch kan uit vier geluiden bestaan, twee aan twee gemoduleert, en lfo en envelope ingesteld...
dat zou toch moeten resulteren in wrede geluidsveranderingen?

klopt allemaal... welkom in de wereld die mc505 heet en altijd zo minderwaardig over gedaan werd :P

klopt allemaal... welkom in de wereld die mc505 heet en altijd zo minderwaardig over gedaan werd :P

hoho... op papier zien die specs er goed uit.... maar feit blijft dat als je een hele mix uit die box laat komen, je toch een (klein) beetje kromme tenen krijgt...

Als ik psy-trance 1 hoor moet ik bijna kotsen man.. wat een brakke sound.. :r

haha, dan noem je ook iets! [veel van die preset patterns zijn door yoshi biomohamica gemaakt: waarschijnlijk verkeerd geschreven he!] maar echt interessante prestets zijn het niet: en vooral de lelijkste patches zijn gebruikt voor de presets: en ook is er bij geen 1 preset iets gedaan met de "R-tone" functie: waarbij je op het ritme kanaal per geluidje het kan voorzien van delay/reverb en multifx (aan of uit zetten), waardoor je dus de beats ook meer karakter kunt geven!!!

Er staan ook wel een aantal patterns in welke op plaat zijn verschenen !

Er zit idd wel bagger tussen ! Dat geldt waarschijnlijk niet alleen voor de 505

Er zijn ook wel apperaten welke een demo onboard hebben welke onmogelijk met het desbetreffende apperaat gemaakt kan zijn :):)

Dat heb je bij de 505 dus niet !

Mijn 505 heeft een probleem waar ik wel eens vaker van heb gehoord. Het lcd-schermpje is niet helemaal goed meer. Er vallen stukjes weg van cijfers en letters.
Hebben anderen dit ook?
Het schijnt dat je het wel kan vervangen.

Origineel geplaatst door MCBasje303
Mijn 505 heeft een probleem waar ik wel eens vaker van heb gehoord. Het lcd-schermpje is niet helemaal goed meer. Er vallen stukjes weg van cijfers en letters.
Hebben anderen dit ook?
Het schijnt dat je het wel kan vervangen.

Probleem zelf nog nooit gehad.
Komt overigens wel vaker voor bij lcd schermpjes.
Vervangen kan maar of dit eenvoudig is weet ik niet.

als ik me niet vergis heeft neonvomit van dit forum hier last van gehad, en heeft hij dat schermpje laten repareren van zijn 505... (zie marktplaats van het forum)

Het probleem van dat er tekens wegvallen heb ik ook gehad.
Nu weet ik niet of het bij jou exact dezelfde storing is.
Ik had ook last van een vreemde brom op al de uitgangen.

Ik heb het opgelost door de systeem instelling te resetten,en mijn voeding niet te dicht bij een korg voeding te plaatsen.

Hoe dan ook, zo heb ik het opgelost.en ik zou het zeker ff probeeren als ik jou was.

Houd shift ingedrukt terwijl je de 505 aanzet.
Blijf shift ingedrukt houden tot je factory preset te zien krijgt.
Kies nu system ,druk twee keer op enter.

(Mocht je een memorycard hebben,Kopieer dan alles behalve de systeem inst daar naar toe en selecteer dan bij het resetten ALL.).

Succes.

Kweenie òf ze al beantwoord zijn, maarre..

Kweenie òf ze al beantwoord zijn, maarre..

Origineel geplaatst door cloudman
..mc505 heeft expansieslot voor memory-kaartje

Da's een opslag-kaartje SmartMedia, en daar is verrekes lastig aan te komen! Ja, oké E-bay...........

(mc505 heeft twee minder duidelijke schermpjes, en weet niet of ze backlit zijn)

Yep, ze zijn te zien in 't donker. Ze zijn kleiner=>minder info tegelijkertijd als op de 307, maar 't werkt goed zat.

en hoop ik dat de remix functie nog steeds aanwezig is op de 307

Helaas.... Alleen de 505 heeft die supermakkelijke en bruikbare Remix-functie.

Zijn er eigenlijk mensen hier die zowel de mc505 als mc307 gehad hebben en bepaalde bevindingen willen delen?
Zouden de klanken nog beter geworden zijn dan de 505?

Ik heb een 505 en m'n maat had een 307. De 307 had vééél meer geluiden en drum-kits en een (veel) hardere output-volume. Nadeel is dat je met sub-sub-submenuutjes moet werken. En van plastic.. Qua geluid vinnik de 307 leuker, maar daar is alles mee gezegd.

Maar 't nadeel van een 505 (tegenover de RS en/of MC909, dus ja..) is de MIDI-timing. Hij krijgt 't gewoon af&toe moeilijk om perfect strak te blijven. Maar daar had de 307 ook wel last van.

De 505 is zeker nogwel bruikbaar, ook qua geluiden. Maar uiteraard als je 'm gaat vergelijken met echte synths of nieuwere bakken, dan legt ie 't af. Maar 't is tuurlijk maar net wat je ermee doet. Een extern EFX-bakkie doet wonderen.

Voor mezelf wordt ie inmiddels steeds minder bruikbaar, hoewel ie ultiem is om snel-snel een nummertje te maken (ik heb die bak 't langst van m'n studio-zooi, dat scheelt..).

Ik ga 'm wel een keer verkopen/inruilen (toch maar..)

Ik heb vroeger eens iemand uit de yahoo mc505 groups gekend en die had een site waar hij een hele lading Psy tracks had die alleen maar waren gemaakt op de 505.. En dat klonk echt heel erg vet! Vanaf dat moment wist ik gewoon dat de 505 een absolute onderschatte bak is die echt wel een heel eigen karakter kan hebben als je precies weet hoe je op de juiste manier patches kan bouwen als je de diepe sub menus gebruikt waarvan zoals al eerder is gezegd niet iedereen weet, de patches gaat stapelen etc. En ook het filter kan heel erg lekker klinken op bepaalde patches heel erg lekker digitaal op een bepaalde manier (vindt ik). De arp op de mc-505 is trouwens ook heel erg goed, De arp is gewoon independent, je stelt je settings en start de arp en ondertussen kun je gewoon lekker patches switchen en editen.
Kon dit maar op alle synths!
Ik heb zelf een beetje een haat/liefde verhouding met mn 505. Hij staat amper meer aan maar heb er vroeger heel veel plezier aan gehad, en als ik m soms nog eens aanzet en eens per maand wat patches maak. Dan kom ik toch wel weer tot de conclusie dat ik m nooit voor 450/500/600 euro (huidige 2e hands prijs) zou dumpen. Ik moet er wel bijzeggen dat ik m persoonlijk eigenlijk meer als sound module gebruik. Internal Sequencen vindt ik geen pretje op dat ding.
Vooral omdat elke keer alle settings weer verspringen wanneer er een nieuwe pattern start (jammer genoeg dus ook in songmode).

wat mij niet lukt als ik hem gebruik als module (slave):

Het slicer effect synchroon krijgen met de midi clock van de sequencer. Ik snap er geen :kont: van, maar het effect loopt na een paar bars uit de maat... Zou logischerwijs niet moeten kunnen....

heel vervelend, het is wel een leuk effect.

MC Surround

MC Surround

Origineel geplaatst door cloudman
als ik me niet vergis heeft neonvomit van dit forum hier last van gehad, en heeft hij dat schermpje laten repareren van zijn 505... (zie marktplaats van het forum)

Klopt het heeft me 52 eurootjes gekost.
Het oude display deed overigens helemaal niets meer en die is gewoon vervangen.

Je ziet regelmatig mc-505's te koop staan met defecte displays voor minder geld (350 ofzo ff googln).
Die zijn dus zeker de moeite waard, vervangen is niet duur en de technical support van Roland is prima.

O ja nog een tip...
Sluit de direct1 en de direct2 van je box op een surround setje aan en ga leker op de bank zitten spacen.
Daarna in je studiotje verder bewerken....

Laatst gewijzigd:
ik sta ook op het punt een mc505 te kopen.
toch lees ik veel dingen zoals inderdaad de schermpjes die pixels verliezen en kwam ook een mc505 tegen waarvan een part kapot was.

nu zijn de mc303's bijna onverwoestbaar, watr is de algemene kwaliteit van een mc505?

stabiel? breekbaar? enz ik wil het weten

Metalen kast he! en als je mij vraagt super stevig (vooral als je vergelijkt met bv een jp met plastik kastje en wiebelknopjes!) Heb de mijne al zon 5 jaar denk ik en alles werkt nog perfect: de plastikhoesjes over de envelope kun je er wel makkelik afschuiven en de witte knoppen worden natuurlijk na een tijd wat geel, maar sleep dat kreng overal naar toe en werkt nog prima! Zal eigenlijk leuk zijn om keer wat nummers te posten die alleen met een 505 gemaakt zijn :D

Back