Emu 7XL of Yamaha RS7000 ?

mario

Naar de knoppen...
Emu 7XL of Yamaha RS7000 ???
Wie heeft hier ervaring mee en wat is de beste keuze?

Bij voorbaat dank...

gr. Mario

Die keuze kan alleen jij maken voor jezelf. :)

Als je twijfelt gewoon in de winkel beide uitproberen.

De specs en opties zijn voor beide anders, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom of jij er fijn mee kunt werken en wat je er mee wilt doen.

Klopt maar vroeg me af of iemand hier al ervaring mee heeft
en wat z'n mening daarover is ;)

Heb ze beide gezien en uitgeprobeerd maar kon niet in 10
min. veronderstellen welke nou beter is..., daarom heren, uw
mening en advies graaag!

gr. Mario

Of die beter is of niet weet ik je niet te vertellen, maar de RS7000 is zeker een stuk populairder op DSF in vergelijking met de Emu. Misschien ff in de geschiedenis duiken.

Zal eens in de oudere draadje rondneuzen, bedankt!

gr. Mario

edit: Ik heb met beiden machines ervaring want ik heb zelf een RS7000 en een goede vriend van mij de Mophatt versie van de command station. Deze dingen zijn dus puur op ervaring en niet uit de boekjes.

ff een vergelijking:

EMU Command Station:

Plussen

- interne geluiden zijn top notch! Het is een echte synth met matrix modulering en 50 filters die helemaal te gek zijn. 4 layers, 3 lfo's, envelopes etc. etc.
De drumkits zijn helder en punchy.

- De ondersteuning van EMU is goed. Ze hebben laatst weer een OS update gemaakt waardoor je plots weer veel meer kan. Dit allemaal te laden via een handige USB-poort.

- De sequencer werkt prettig en is minitieus editbaar.

- Veel knoppen voor alles wat je maar wil!

Minnen

- Geen sampler!!!!!!!!!!!

- De effecten zijn ronduit minimaal en zijn alleen via een speciale bus aan te spreken. Dus niet via een een send/return model. Erg kut.

- Kleine display die het sequencen en het aansturen van andere midi apparatuur erg omslachtig maakt

- EMU maakt instrumenten voor een bepaalde markt (Mophatt = hip hop, XL7 = dance). Dit kan je leuk vinden of niet, je geluiden worden er echter nooit origineler van. Mind you, de geluiden zijn wel heel goed in hun genre.

- Mooie layout en slimme ergonomie.

- Uitbreidbaar met supergoede EMU soundsets van de B3, Virtuoso, Mo-phat, planet Earth etc.

Yamaha RS7000:

Plussen

- ERG fijne sequencer. De snelheid waarmee je tracks en loops maakt met de interne geluiden en je andere midi apparatuur is ongekend.

- Zeer goede midi effecten. Elke track is editbaar met MIDI delays, note stretching, velocity, swing, note offset etc. etc. Dit kan allemaal met dedicated knoppen en geeft elke track weer een compleet nieuw geluid.

- uitermate leuke Loop slicer: Gewoon hardware recycle met allerlei live friemel opties. Erg inspirerend

- Alles in 1 model: Je saved een track en de volgende keer dat je hen laat is ALLES precies zoals je 'm achter hebt gelaten. Alles wordt in 1 file gepropt. PERFECT voor Live.

- Goede effecten. 1 master-effect, 1 delay, 1 reverb en 1 multi FX. Deze zijn voor elke track met een send/return systeem aan te sturen.

- Strakke timing.

Minnen

- Interne geluiden zijn niet echt editbaar: geen layers, geen golfvormen. Allemaal erg basic. De geluiden zijn ook niet echt denderend maar zeker niet slecht.

- OS bevat nog bugs of ongewenstheden. Je kan MIDI uitgang B niet uitzetten en tijdens het stepsequencer hoor je alleen maar de track waarop je bezig bent.

- Slechts 16 kanalen in totaal (dus interne tone generator en midi)

- Hij is lelijk

- De support van Yamaha is niet echt uitzonderlijk. Er schijnt een OS update te komen maar dat is allemaal erg vaag.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Nolet
RS7000
- Hij is lelijk

- De support van Yamaha is niet echt uitzonderlijk. Er schijnt een OS update te komen maar dat is allemaal erg vaag.

Lelijk? dat vind ik juiste van de EMU.. Wat een overdeven vrolijkheid zeg.

Dat Yamaha verhaal begin ik ook langzamerhand te geloven trouwens.. Grr.

Arv

Bedankt voor je uitgebreide informatie Nolet, hier heb ik wat aan... ;)

gr. Mario

Mario... wat zoek je eigenlijk ?

Mario... wat zoek je eigenlijk ?

Wat ik me afvraag is.. wat zoek je ? De Vergelijking tussen een EMU command station en een RS/7000 is natuurlijk leuk.. maar het hangt er maar net vanaf wat je zoekt.

Ik ga er even vanuit dat je een 'main' hardware sequencer zoekt.. mét interne geluiden. Misschien ook met sampler.. maar zoals Tim al zei.. die EMU bakken hébben geen sampler.

Misschien dat in de catergorie "zonder sampler" de Roland MC-505/307 of een Yamaha RM1X ook mogelijkheden zijn. En in de categorie "met sampler" kun je misschien eens naar een MPC2000XL kijken.

Tweedehands zijn deze bakken volop verkrijgbaar.. en daardoor prijstechnisch misschien wel heel interessant. Die EMU-geluiden zijn altijd los te verkrijgen in die 1U modules van ze.. en ook een losse sampler is tegenwoordig voor een prikkie te vinden.

Het zijn maar overwegingen..

Inderdaad Ernst-Jan, ze zijn overal 2e hands te krijgen dus
dat zou geen probleem moeten zijn.

Ik zoek eigenlijk een alles in 1 apparaat om erbij te hebben,
iets wat flexibel te bedienen is en waarmee je op een (semi)
proffesionele manier tracks/phrases kan maken om eventueel
live te gaan gebruiken...

De phrases cq performances die ik gehoord van een rm1x zijn
ronduit slecht. Sequencer is leuk maar dan houdt het wat mij
betreft ook op want de kwaliteit is veel te magertjes....
Was er dan ook snel weer vanaf (sorry guys!)

Toch de overweging om maar voor de 7XL te gaan want
deze klinkt (vind ik) beter als de RS7000 EN gezien ik het idee
heb dat de RS7000 een uit de 'kluite gewasse' RM1x zou zijn
maakt het alleen maar makkelijker te kiezen........

gr. Mario

Chillphil

Chillphil

Hey Nolet,

Reuze bedankt voor je uiteenzetting over de twee apparaten. Net wat ik ook zocht.
En ben er ook al uit na, zon maand speurwerk. Dat het voor mij de mp-7 wordt (ivm hiphop)

ik ben eigenlijk net ook naar iets dergelijks op zoek.
Deze thread vond ik dan ook door de zoekmachine ;)

het kiezen is een beetje tussen een roland mc 303, 307, 505,
een quasimidi raveolution of zo
een yamaha rm 1x
of... een emu commandstation.
het doel is uiteraard dance maken met een "all in one sequencer"

die roland's vind ik qua specs niet zo geweldig, maar ik kan verkeerd zijn.
de rm1x bied veel mogelijkheden, maar de sound is in mijn oren ronduit knudde
en de emu tenslotte... lijkt op dit moment het te winnen.
(quasimidi ding lijkt me al wat gedateerd ondertussen... ofwel moet ik beter zoeken :) )

anyway, ook mijn zoektocht gaat nog even verder :)

greetz

epi

Back