Zang uit het midden???

Sirrom

Digitabeet
Bedankt voor de tips in de ander topics!!!
NU heb ik een vraag die ik bij een ander forum ook hebt gesteld alleen heb ik daar geen goed antwoord gekregen!!
Wellicht dat jullie me kunnen helpen?

Zoals je bij de meeste platen hoort komt de zang niet uit het midden maar heeft een beetje surround effect!

Nu is de vraag hoe creeƫr je die sound?
Heb een tip gekregen door op het linker of rechter kanaal een delay te zetten van maximaal 21 ms(software matig bijv. cool edit),maar het klinkt dan toch te badkamerig!!

Weet iemand iets?
Het mag ook hardwarematig zijn(welk apparaat is hier voor nodig)

Volgens mij bedoel je dat ze de zang 2X opnemen.. en dan de ene hard-links en de ander hard-rechts pannen.

probeer dat maar eens

(let dan wel heel erg goed op je dynamiek en je timing.. anders schommelt je stereobeeld te veel ;is logisch natuurlijk)

Dit komt in zekere zin wel overeen met het delay-effect wat je beschrijft, maar is veel levendiger omdat o.a. links en rechts echt verschillend zijn, en links komt soms eerder dan rechts en rechts komt soms eerder dan links :D suc6

Origineel geplaatst door Sander02
Volgens mij bedoel je dat ze de zang 2X opnemen.. en dan de ene hard-links en de ander hard-rechts pannen.

probeer dat maar eens

(let dan wel heel erg goed op je dynamiek en je timing.. anders schommelt je stereobeeld te veel ;is logisch natuurlijk)

Dit komt in zekere zin wel overeen met het delay-effect wat je beschrijft, maar is veel levendiger omdat o.a. links en rechts echt verschillend zijn, en links komt soms eerder dan rechts en rechts komt soms eerder dan links :D suc6

dat is wat ik al zei eigenlijk meer stereo widening. Gewoon ruimtelijkheid mixen door dingen volhard uit te pannen. Echter wat ik beschrijf gebeurt met een berkening waardoor wel de bass afneemt en waarbij je een stereofile breder maakt en ruimtelijker.
Bij jou is het gewoon letterlijk volhard uitpannen :)

:confused: ehh, er zit wel degelijk verschil tussen simpelweg een mono-track stereo maken en expanden en/of delayen,
en een zanglijn 2X inzingen en die 2 lijnen tot de gewenste breedte van elkaar pannen.

Een hele korte roomreverb kan ook het geluid breder maken, een chorus ook maar dat is dan wel weer een apart effect wat je moet willen

moet je dan de zelfde opname links en rechts zetten, of echt 2 x inzingen? dat ken ik namelijk van een aantal platen en dat vind ik een geweldig effect. bowie deed dat vroeger veel.

:confused: ehh, er zit wel degelijk verschil tussen simpelweg een mono-track stereo maken en expanden en/of delayen,
en een zanglijn 2X inzingen en die 2 lijnen tot de gewenste breedte van elkaar pannen.

Een hele korte roomreverb kan ook het geluid breder maken, een chorus ook maar dat is dan wel weer een apart effect wat je moet willen

sorry begreep je verkeerd :)

idd dat is een groot verschil 2 opnamens idd. best interresant ook wel. Ga daar eens mee experimenteren...

Die zijn er wel hoor; kijk maar is naar een tc voicebakje of een eventide harmonizer....

En om de timing strak te trekken van 2 opnames [VocAlign]

Back