Nordmodular G2 als virtual instrument?

MSDOS

Ouwe rot
Zou het niet ideaal zijn als je de G2 via USB kan gebruiken als virtual instrument in de VST omgeving, zoals men dat gaat toepassen bij de Access Virus TI. Dit lijkt mij de G2 veel leuker en dat zou wel ins zeer interessant kunnen worden!!!

Je zou verbaasd kunnen zijn...

Allereerst komt de Virus niet als virtueel instrument op de markt, maar is de synthesizer in een VST omgeving te gebruiken, dus je hebt de hardware er nog steeds bij nodig.

Als, en let op als, Clavia ooit zoiets doet, dan wordt het terstond gekraakt en dan verkopen ze niets meer. En die jongens moeten ook leven! Weer als het er komt, dan zullen waarschijnlijk alle Midi functies ontbreken. Eigenlijk een soort demo.

Clavia is niet zo blij met de support die gegeven moet worden in verband met de vele verschillende configuraties van de user-computers. Een VST zou dan de computer CPU gebruiken en dat geeft alleen maar last...

Leuk idee en misschien komen dromen ooit nog wel eens uit :)

Wout

Misschien een gemiste kans van clavia op de G2 serie: Een setje digitale in- en outputs?

Je kunt in principe je G2 toch aan een geluidskaart hangen op de (analoge) in- en outputs? Moet je es kijken als je een in- en uitgang gaat gebruiken als monster effect loop. Ik neem aan dat je ook binnen een pakket als cubase SX3 inserts en aux bussen kan creeeren die wijzen naar je audio in- en uit van je geluidskaart?

Met een digitale i/o op de G2 zou je dan zonder kwaliteitsverlies (correct me if I am wrong) met je G2 een signaal kunnen bewerken. Ik weet uit eigen ervaring dat je behoorlijk zieke patches kan maken met een G2 en ook met de G1 trouwens.

-C-

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Je zou verbaasd kunnen zijn...

Allereerst komt de Virus niet als virtueel instrument op de markt, maar is de synthesizer in een VST omgeving te gebruiken, dus je hebt de hardware er nog steeds bij nodig.

Als, en let op als, Clavia ooit zoiets doet, dan wordt het terstond gekraakt en dan verkopen ze niets meer. En die jongens moeten ook leven! Weer als het er komt, dan zullen waarschijnlijk alle Midi functies ontbreken. Eigenlijk een soort demo.

Clavia is niet zo blij met de support die gegeven moet worden in verband met de vele verschillende configuraties van de user-computers. Een VST zou dan de computer CPU gebruiken en dat geeft alleen maar last...

Leuk idee en misschien komen dromen ooit nog wel eens uit :)

Wout

Sorry maar dit is echt onzin......

Ten eerste verkoopt software prima indien er de juiste prijs voor wordt gevraagd. Juist omdat veel software veel te duur is verkoopt het slecht (kijk naar spelletjes, OSén, applicaties als office maar ook (geen software) muziek).
Met een stukje hardware erbij zijn mensen wel bereid meer te betalen. Dit is nu eenmaal zo en daar is niet veel aan te veranderen!

Ten tweede bedoelt de topicstarter een hardware oplossing met een VST interface. De rekenkracht zit dan dus net als bij een TC Powercore of Creamware kaart gewoon nog steeds in de DSPs echter de interface, bediening en communicatie vindt plaats d.m.v. een VST interface. Dit gedeelte hoeft dus niet eens een bescherming te hebben omdat het net als de editor van de huidige modular geen functionaliteit bied zonder de hardware module.

Dit is wat de topicstarter bedoelde en dit zou dus prima mogelijk moeten zijn.

En het zou dus ook erg heftig zijn om dat te hebben. Dan heb je dus en de mogelijkheid om lekker op pad te gaan met je modular en tegelijkertijd de mogelijkheid om deze volledig te integreren in je DAW setup. Een andere mogelijkheid zou zijn om via de USB poort (die hopelijk USB2 is) net als bij de Virus TI audio te transferen tussen modular en computer (hoor ik daar realtime fx processing?)

Lijkt me heerlijk! *D

Ik had het misschien iets duidelijker moeten formuleren, wat Acidfever aangeeft is dus wat ik bedoelde.

Ik geef dit dus aan naar aanleiding van Pinnacle/Steinberg site en het is als volgt:

"New MIDI Device Maps / Panels support direct access to external MIDI hardware with user-definable graphic editing panels. Import VST Mixer Maps or create your own editing panels, even for the Track Inspector or the mixer’s channel strip.

Studio Connections “Total Recall” support (optional integration of Yamaha’s Studio Manager 2). The first step into a new dimension of software/hardware integration. This modular editing system builds a powerful bridge between the virtual and physical studio. Opening a project can recall an entire studio setup within seconds.

External FX Plugins allow for direct integration of external hardware effects processors into the VST audio mixer. Use your favorite outboard gear just like plugins – including automatic delay compensation."

Dit hele verhaal is in Stockholm herhaaldelijk langsgekomen :)

Toch houdt Clavia de boot af, onder andere omdat ze eigelijk niet op de VST markt mikken. Ik denk dat ze er niet zoveel van verwachten t.a.v hun bedrijfsfilosofie. De G2 is al een behoorlijke uitstap naar een ander terrein, n.l. geen vintage synth.

Voor zover ik weet moeten er voor bepaalde protocols behoorlijk betaald worden. Zo is bekend van Microsoft dat er eerst behoorlijk geschokt diende te worden, eer ze bereid waren de fouten te identificeren die XP ten opzichte van USB veroorzaakte. Daarna mocht de third party zelf de oplossing gaan bedenken...

Ik heb geen idee wat Steinberg en zo vragen.

Maar wie weet, wie weet...
Frankfurt is niet zo heel lang meer :)

Wout

Volgens mij is het niet zo héél moeilijk om een G2 engine te maken waarvan het audio gedeelte ook via USB kan worden verstuurd (ik spreek hier als programmeur). Die editor kunnen ze makkelijk incapsuleren in een VST plugin. In feite kun je het dan best vergelijken met de TC PoCo.

Ik ben echt benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen.

Origineel geplaatst door nen belg
Volgens mij is het niet zo héél moeilijk om een G2 engine te maken waarvan het audio gedeelte ook via USB kan worden verstuurd (ik spreek hier als programmeur). Die editor kunnen ze makkelijk incapsuleren in een VST plugin...

En dan? Dan kun je realtime audio processen (kan nu ook) over USB (nu over twee externe kabeltjes; het verschil hoor je toch niet). De editor als vst plugin zegt me ook weinig. Omdat patches in de G2 nooit een vaste structuur hebben, is het toewijzen van automation gefriemel net zo ingewikkeld als een simpel midi CC-tje toewijzen in de editor nu. Ik begrijp de vst-craze niet zo, but that's just me :confused:

Wat mij een hele coole functie lijkt: de mogelijkheid om je G2 een set samples (in wav formaat ofzo) te laten exporteren zodat je ze in een sampler kan gebruiken als basis waveforms.

-C-

Origineel geplaatst door vos_paul
En dan? Dan kun je realtime audio processen (kan nu ook) over USB (nu over twee externe kabeltjes; het verschil hoor je toch niet). De editor als vst plugin zegt me ook weinig. Omdat patches in de G2 nooit een vaste structuur hebben, is het toewijzen van automation gefriemel net zo ingewikkeld als een simpel midi CC-tje toewijzen in de editor nu. Ik begrijp de vst-craze niet zo, but that's just me :confused:

klopt..het enige verschil is dat het door de latency van je geluidskaart niet samplenauwkeurig kan gebeuren..naja....iedereen zweert toch ook bij die onnauwkeurige analoge muk? ;)

in live4 is het bv supermakkelijk om met een midi track een hardware synth aan te sturen en de audio daarvan weer te monitoren in een audio track, en evt later op te nemen als audio en verder bewerken..ik zie mezelf echt geen 500 euro meer betalen om dit proces een fractie eenvoudiger te maken (lees: geen midi out en audio in kabeltjes, en ff de latency compenseren) .. voor de rest kan ik alle midi controllers aan parameters toewijzen, opnemen en editten etc... lijkt wel alsof midi beetje ondergeschoven kindje begint te worden

ik zie het als nuttig omdat je de vst2.0 knoppen niet aan een midi cc hoeft toe te wijzen, je kan ze direct intekenen in bijv. Logic Audio, dus nix stapsgewijs, een strakke lijn!

Attachments

• automated.jpg
    automated.jpg
    192,1 KB · Bekeken: 77
En hoe weet Logic Audio welke knop die dan moet hebben? De G2 heeft geen vaste stuctuur, maar is volledig vrij in de opzet.

Wout

idd, als de nord modular G3 via USB met de VSTi frontend kan babbelen kan ie bij elke patch alle parameter-namen doorgeven, en die worden dan door de VSTi frontend getoond in de sequencer...

maarrrrrrrr..........het blijft wel een stuk complexer dan bij een fixed architecure synth als bv de virus ... want hoe ga je ermee om als iemand van patch veranderd? dan correspondeert de opgenomen controller-data niet meer met de patch-parameters

Origineel geplaatst door olafmol
maarrrrrrrr..........het blijft wel een stuk complexer dan bij een fixed architecure synth als bv de virus ... want hoe ga je ermee om als iemand van patch veranderd? dan correspondeert de opgenomen controller-data niet meer met de patch-parameters

Dus zo'n VST of VSTi is niet zo eenvoudig?
Bijna onmogelijk?

In ieder geval... We zien wel :)

Wout

Back