Vocals uit bestaande liedjes

DaRooT

Stamgast
Hey,

Ik heb een vraag. Hoe zit het nu met die rechten kwa vocals (of acapella's hoe dat mooi heet :P) uit bestaande liedjes, bijvoorbeeld hiphop liedjes?
Ik hoor in, met name hardcore, veel vocals uit hiphop liedjes zitten. Hebben al die hardcore producers braaf aan de bestaande artiest gevraagd of ze hun stem mogen gebruiken, of 'jatten' ze dat gewoon? Of mag je dat zomaar gebruiken als je maar een paar zinnen gebruikt?

En regelt de platenmaatschappij dat soort rechten of moet de producer dat zelf doen?

jatten en vaak staan ze ook op van die platen die die gangsters voor battles gebruiken geloof ik. In de platenzaak te koop.

Re: Vocals uit bestaande liedjes

Origineel geplaatst door DaRooT
Hey,

Ik hoor in, met name hardcore, veel vocals uit hiphop liedjes zitten.

En regelt de platenmaatschappij dat soort rechten of moet de producer dat zelf doen?

[offtopic]Tegenwoordig bestaat de meeste hardcore uit hiphop en trance, jammer hoor![/offtopic]

Gewoon samplen, kraait geen haan naar.

beter goed gejat als slecht gestolen...

Of je zegt zelf wat stoers, ik zou i.i.g. motherfucker in je zin gebruiken gebruiken, pitch em omlaag instant Chuck D. Dan krijg je van de buma ook nog een paar procent meer omdat je tekstdichter bent. :D

hee, er is niemand die zo goed 'jir boiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii' kan zeggen als chuck d.

als je een top40 hit gaat maken die internationaal doorbreekt dan moet je je zorgen gaan maken.
in alle andere gevallen: gewoon samplen en fuck it.

Origineel geplaatst door NiFF
hee, er is niemand die zo goed 'jir boiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii' kan zeggen als chuck d.

De officiele yeahboy is van Flavour Flave en niet Chuck D.

Flavour flave is die gast met die koekkoeksklok om z'n nek, Flavour Flave knows what time it is.

RE

RE

Op deze samples daar staan rechten op.

Men moet deze eerst "clearen" bij het label of distributeur.
Geen toestemming gekregen en toch gebuikt, welke je een hit oplevert..Dan ben je telaat.

Op ALLE muzieknoten, teksten, beats, geluidjes enzo staan rechten op.
Mocht je muziek maken dan ben jij de rechthebbende omdat jij de auteur bent.

De Buma Stemra (niet mijn vrienden) en andere organisaties hebben SUPER computers welke alle songs scant voor onrechtmatig gebruikte samples. Word er een gevonden dan heb je een probleem.

Dus niet zoals Fat Boy Slim gedaan heeft. Right Here Right Now....
Gewoon samples gejat en ze proberen te verbergen zonder "clearance",
miljoenen ermee verdiend, want het werd #1, daarna aangekaagd door de originele auteur van de compositie.
Het heeft hem vele miljoenen gekost en BAD advertisement.

Stel je voor je hebt net een hit gescoord met je song, nou word ie gejat (sample dus)
En er word vele honderd duizenden meer mee verdient dan jezelf, wat zeg jij dan?

Ook bij dit topic moet ik vermelden....

Investeer en kom naar de workshop. 17 uur lang info naar je hoofd geslingerd krijgen...
En dingen te horen krijgen waar je verbaasd en geschokt om zal zijn.

Information is knowledge which leads to saving/earning money at the end.

:eureka:

Re: RE

Re: RE

Origineel geplaatst door liquid
De Buma Stemra (niet mijn vrienden) en andere organisaties hebben SUPER computers welke alle songs scant voor onrechtmatig gebruikte samples.

Inderdaad, het schijnt ook dat Sinterklaas systeembeheerder is....jezus man, gebruik je verstand..

Dus niet zoals Fat Boy Slim gedaan heeft. Right Here Right Now....
Gewoon samples gejat en ze proberen te verbergen zonder "clearance",
miljoenen ermee verdiend, want het werd #1, daarna aangekaagd door de originele auteur van de compositie.
Het heeft hem vele miljoenen gekost en BAD advertisement.

Het heeft nog steeds geld opgeleverd natuurlijk, een rechter zal aan de oorspronkelijke rechthebbende nooit
meer toezeggen als dat het geheel oplevert natuurlijk. (gratis praktijkinfo!)
Als je naar je eigen workshop gaat of iemand uit de marketing spreekt zal je leren dat er zoiets als bad publicity
niet bestaat, het gaat er in de eerste instantie om dat er over je gepraat wordt en nooit wat ze zeggen.

Ook bij dit topic moet ik vermelden....

Investeer en kom naar de workshop. 17 uur lang info naar je hoofd geslingerd krijgen...
En dingen te horen krijgen waar je verbaasd en geschokt om zal zijn.

Information is knowledge which leads to saving/earning money at the end.

Het lijkt me in mijn voordeel werken om onwetend te blijven over deze kennis,
17 uur lang dit soort nonsens lijkt me wat veel van het goede.

Back