[Roland] Roland D-70

henkeys

Stamgast
Ik kreeg deze week een Roland D-70 aangeboden voor ongeveer 250 Euro.
Zijn er hier mensen die ervaring met deze bak hebben, en mijn kunnen vertellen of dit de moeite waard is ?
Ik heb wel op een D-50 en een D-110 gespeeld, maar lees op internet dat de D-70 toch een heel andere synth is, en meer een synth uit de U-serie van Roland is.
Is er ook iemand die eventueel een manual van de D-70 heeft om te kopieren ?

Is de D-70 niet die Europe bak?

250 euro is niet duur volgens mij, heb ze wel eens voor fl 1250 zien staan.

Prima synth die D70 , de strings zijn erg mooi , plus een
groot display en veel toetsen en dat voor 250 Euro.

de d70 was toch het summum van LA synthese?

Het idee daarachter was dat het kenmerkende stuk van een geluid in de eerste paar milliseconden zat en het geluid daarna meer een cyclisch periodiek signaal was (vooral bijvoorbeeld bij blazers klopt dit wel). Dus voor het eerste stukje geluid gebruikten ze een sample, en die crossfade dan over in een standaard subtractief synthesemodel (zeg maar analoog model, maar dan digitaal uitgevoerd) met filters en dergelijke.

de d70 klinkt wel erg lekker voor z'n tijd, zeker geen verkeerde synth, en lekker veel edit mogelijkheden. alleen niet SUPERvet.

Ik vind niet dat het een grote broer van de D50 is, daarvoor zijn ze te verschillend.
De JD800 en D70 kwamen gelijk uit. die lijken mij meer op broertjes. Eentje met knoppen en de ander met meer
toetsen. de D50 is meer een wijze oom.

Nou, ik heb de D-70 uiteraard inmiddels gekocht, en ik moet zeggen dat deze synth erg goed klinkt.
Ik ben al druk patches aan het programmeren, wat ook zonder manual bijzonder eenvoudig is, dus ik begrijp al die kommer en kwel berichten in diverse newsgroups niet helemaal.....
Natuurlijk heeft deze D-70 wel het bekende mankement van de zoemtoon die ergens bij het display vandaan komt, maar daar schijnen ze bijna allemaal last van te hebben !?
Voor de rest een lekkere bak, ook fijn als midi master ivm het midi-out control display, waarmee je in een klap diverse andere modules kunt bedienen op 4 verschillende kanaaltjes.

Echt helemaal niemand hier die een D70 heeft, waar ik het manual van kan kopieren ?
Overigens: ik merkte dat bij de D70 standaard bijna de helft van de patches blanco zijn, dus ook geen achterlijke fabriekspatches !!
Dit is absoluut een stimulans om zelf stevig aan de slag te gaan.

D50 klinkt toch een stuk anders dan de D70. Vooral doordat er andere golfvormen inzitten. Maar de D70 lijkt volgens mij toch ook niet op de JD. Of ben ik nu gek?

Origineel geplaatst door Googol
Ik vind niet dat het een grote broer van de D50 is, daarvoor zijn ze te verschillend.
De JD800 en D70 kwamen gelijk uit. die lijken mij meer op broertjes. Eentje met knoppen en de ander met meer
toetsen. de D50 is meer een wijze oom.

Wijze woorden, waar de D70 en JD800 ophouden gaat de D50 verder ;-) voor mij de beste synth die Roland ooit bouwde

Origineel geplaatst door Googol
Of andersom natuurlijk. Het is maar wat je nodig hebt:)

yep kan 0ok

wat is tegenwoordig een goede prijs om voor een d-50 neer te leggen...er staat er hier eentje in de muziekwinkel om de hoek, maar die gast vraagt er volgens mij veel te veel voor (475 euro!). Ik moet wel zeggen dat een JD met al die sliders er supertof uitziet en veel mensen zweren bij dat apparaat voor de wat zwaardere geluiden en bassen.

D50 zie je regelmatig voor 200 to 300 euro weg gaan op Ebay,en je kan natuurlijk de PG1000 kopen kan je net zo lekker aan je knoppen schuiven als aan je JD800.

Ik had een JD800 die heb ik verkocht maar van mijn D50
doe ik nooit afstand, hij klinkt veel viezer en vetter dan de JD.

JD is liever en schoner en wat sound design aangaande is de D50 leuker want de Waves die je daar aantreft zitten alleen in de D50, Die in de JD800 vind je in elke goede andere synth die gebouwt is tudden 90 en nu

Back