Suzuki SX500 of Kawai K1 of Evolution EVS-1

MonoTron

Initiating Sequence..
oke mensen, ik heb even wat ervaringen van mensen nodig over het volgende:

Volgende week is een vriend van me jarig. Hij heeft wat shit meegemaakt dit jaar en kan wel ff een hart onder de riem gebruiken, dus gaan we een synth (of sampler) voor hem kopen. Niet al te uitgebreid, maar gewoon iets leuks waar hij even mee bezig kan zijn. We hebben geen tijd om er ver voor te rijden dus zoeken we het een beetje in de buurt (van vlissingen zeeland!)

Nu heb ik een optie op:
een Kawai K1, een Suzuki SX500 of een Evolution EVS-1. alledrie voor 60 eu per stuk. Nu ben ik met geen van deze drie apparaten bekend en zoek dus mensen die mij in het kort kunnen vertellen wat de plus en min punten zijn van deze kastjes. Heb al behoorlijk wat info van het net, maar hoe de kastjes klinken weet ik niet.

Er zal met name Breakz mee worden gemaakt in elke zin van het woord. DnB, triphop, breakbeat etc. Geen trance8ige shite. Industriele sounds hebben dus de voorkeur, maar de meeste mogelijkheden zijn ook fijn.

Dus...heeft iemand wat te vertellen? Doe het hier!

Alvast bedankt allemaal :halleluja

De EVS-1 is in ieder geval een heel apart geval. Geluiden zijn erg vreemd en dat geldt eveneens voor de MIDI implementatie. Een kennis van me heeft ergens halverwege de jaren 90 zo'n ding gehad en hij kreeg 'm alleen fatsoenlijk aan de praat als hij de EVS-1 op een aparte MIDI poort aansloot. Indien je ging doorlussen, traden er allerlei wazige fouten op (spontaan in OMNI mode, willekeurige program changes, enz...).
Wel erg leuk dat er nog steeds freeware editors te krijgen zijn om eigen geluiden te maken.

Ik heb zelf al jaren een k-1 en gebruik hem nog steeds met name voor de stringgeluiden. daar is hij het meest geschikt voor. ook goed voor pads, choir en fx geluiden. redelijke orgelgeluiden en vreemde FX zijn ook mogelijk. verwacht geen vette bassen. Geluiden mengen zich mooi in de mix.
hoop dat je hier wat aan hebt.

groet,

Dread

De SX500 is het best te vergelijken met een Korg EX-800 (== Poly-800). Misschien dat je die wel kent. Twee osc 8-polyfoon analoge doos met vrijwel identieke parameters als de Korg. Wel maar 1 VCF op die acht stemmen (net als de Poly-800) wat 'm een soort mono-doos-met-akkoord-functionaliteit maakt. Maar wel alle (jawel alle) parameters realtime aan te sturen via MIDI CC.

Ik heb zelf zowel de EVS1 (nog te koop voor 50 euro trouwens ;) als de Suzuki, dus als je wat audio-demootjes wilt kan ik die wel maken. Ben alleen vanavond de deur uit, dus niet binnen een paar uur ;-)

Origineel geplaatst door etaoin
De SX500 is het best te vergelijken met een Korg EX-800 (== Poly-800). Misschien dat je die wel kent. Twee osc 8-polyfoon analoge doos met vrijwel identieke parameters als de Korg. Wel maar 1 VCF op die acht stemmen (net als de Poly-800) wat 'm een soort mono-doos-met-akkoord-functionaliteit maakt. Maar wel alle (jawel alle) parameters realtime aan te sturen via MIDI CC.

De suzuki is identiek aan de module versie van de siel dk-80 dus daar is hij het allerbest mee te vergelijken. Deze heb ik gehad evenals de dk-70. Ik vond ze slecht klinken en een ramp om te editten. De K-1 is trouwens ook niet de makkelijkste om te editen maar daar is wel freeware voor en er zijn veel sounds te vinden op het web

Dread

K heb ze alledrie gehad en heb alleen nog de K1 (o nee, de SX500 ligt ook nog ergens te slingeren). Geef alsjeblieft de K1 als die gozer het afgelopen jaar nogal wat heeft meegemaakt want anders zadel je hem alleen maar met meer problemen op. Hij is gewoon op het apparaat zelf redelijk handig te programmeren a la DX-7 (die andere 2 niet of nauwelijks) en het ding is multitimbraal en heeft tenminste een keyboard.

De SX500 klnkt nice maar heeft maar 10 user memory plaatsen en da's echt niet genoeg. Programmeren moet a la poly 800 inderdaad, maar de parameters staan niet eens op het apparaat, dat zijn de namen van de presets die je ziet.

De EVS-1 kan ongelooflijke geluiden maken maar je raakt zo de draad kwijt. Als je hem echt op een fatsoenlijke manier wilt gebruiken heb je een extra atari nodig en het 1 en ander aan midi merge en draden spul.

de K1 is het beste als cadeau jongen, de geluiden zijn zelfs best te pruimen...

sorry etaoin ik probeer hem te helpen namelijk.

falafelbiels, hoezo sorry? Ik heb mijn SX niet te koop staan hoor ;) En de EVS raad ik hem ook niet aan...

Overigens heeft mijn SX500 wel de parameters bovenop staan. Die werd destijds als aparte sticker erbij geleverd die precies over die preset-lijst past en 'm de Siel EX80-look geeft. Dus ze zullen inmiddels wel met en zonder in omloop zijn. Zie ook de foto op Sander z'n Siel site hier Daar zie je de preset-lijst en sticker apart.

okay, dan moest ik maar eens op zoek gaan naar die sticker :okdan: natuurlijk kun je ook zelf effe een lijstje tekenen en die erop plakken. Mooi is het ding toch niet en fuk die presets alsjeblieft!

Je kan op mijn Siel site, onder het kopje Expander 80 een Midi Implementatie-en funkie sheet downloaden.
Die heb ik ooit eens gemaakt. Onmisbaar als je de parameters stikker niet hebt.

er is al uitleg genoeg gegeven..... Absoluut de K1,

Vooral voor dnb is die K1 zalig. Een vriend van me had er een ooit, zit er nu zwaar over na te denken er zelf eentje te kopen, 60 euro is echt een toffe prijs.

Heej mensen, bedankt voor de tips. Allemaal erg bruikbaar.

Ik was alleen vergeten erbij te zetten dat de K1 wel de desktop versie is, de K1m. Ik ga er even vanuit dat er weinig verschil in zit, behalve dan het klavier. Is de soundengine wel hetzelfde qua opties?

De EVS heeft altijd wel mijn aandacht getrokken, met name omdat het een obscuur kastje is waar blijkbaar redelijk rauwe geluiden uit komen.

Op dit moment zit ik te denken aan de Suzuki, omdat deze redelijk logisch ingedeeld is (geloof ik) en omdat daar toch filters opzitten. Waarschijnlijk krijg ik een deze dagen wat demo geluidjes van Etaoin, dus dan kan ik ff luisteren.

De keuze is dus nog niet gemaakt, maar vrijdag gaan we erom dus hoop dat ik dan nog meer weet.

Zijn er trouwens bekende problemen met een van de kastjes? zoals batterij of stemproblemen??

Origineel geplaatst door reddread
De suzuki is identiek aan de module versie van de siel dk-80 dus daar is hij het allerbest mee te vergelijken. Deze heb ik gehad evenals de dk-70. Ik vond ze slecht klinken en een ramp om te editten.

't zijn best simpele dingen om te editen hoor. Na schuifjes / knoppen toch wel de meest overzichtelijke interface, vergelijkbaar met zovele synths, waaronder de Roland JX8p, Elka EK22, Crumar Bit 99, Korg DW8000 en natuurlijk de Poly800. Hartstikke simpel, heus.

Ik gebruike vroeger heel vaak de Siel DK80, die inderdaad overeenkomt met de Suzuki SX500. Best een leuk ding, er valt genoeg mee te doen maar alles is een beetje magertjes en een beetje onstabiel (beetje erg eigenlijk, de oscilators zijn nou niet bepaald de beste ooit). Maar als je niet al te kieskeurig bent is het best een leuk ding.

Hier een paar nummers uit de tijd dat de Siel zo'n beetje m'n enige synth was:
http://www.sternstudio.com/mp3/Burning.mp3 (de siel komt erin op 1.22)
http://www.sternstudio.com/mp3/alliswell.mp3 (siel wordt ook een beetje gefilterd)
http://www.sternstudio.com/mp3/tiara.mp3 (na het horen van bovenstaande moge wel duidelijk zijn wat de Siel doet ;) )
http://www.sternstudio.com/orguemp3/plot.mp3 (wat nieuwer werk, de siel zit al in de baslijn aan het begin maar is het best herkenbaar vanaf 0:22)

Ik gebruik 'm nu niet meer zo vaak, alleen nog maar om dingen een beetje aan te vullen. Tja, het is geen synth die je als main synth prefereert, maar het is best een aardig ding om erbij te hebben. En hij is prima geschikt om te circuit benden, dat is ook leuk als je uit een psychisch diep dal komt :)

@falafelbiels, die van mij is "enigzins" gehavend (zie onder) dus mocht je een bron vinden voor die stickers dan hou ik me aanbevolen ;)

@Sander; heb jij die Suzuki die op je site op de foto staat? Zo ja, zie jij dan misschien kans een goeie scan te maken van die sticker? Dan kunnen we die printen-en-plakken...

sx500gehavend.jpg

hmm...ik heb een k1m, maar ik moet zeggen dat ik er eigenlijk nooit echt een fatsoenlijk geluid uit heb gekregen....maar ik moet ook toegeven dat ik er weinig tijd in heb gestopt hahahahaha

Eerste dingetje. Kale SX500 output, preset 01, aangestuurd met de FL midi-out echo/delay. Filter cut off en resonance via CC vanaf een midi-controller gedaan. Je hoort hier wel wat trigger errors. Weet niet of die uit de SX of uit FL komen.
sx3.mp3

Idem, maar nu met de arpeggiator en de echo van FL. Is weer een SX500 preset, maar ik weet meer welke.
sx1.mp3

Heb trouwens wel weer eens gemerkt hoe snel die resonance over z'n nek gaat (en hij heeft al slechts 15 stappen...)

Er zitten wel een paar leuke pads in die K1, van die jaren 90 oohhhh aahhhhh vox pads.

Ik zou toch geen van beiden geven, waarom geef je die jongen niet een yamaha fb-01. Dat ding is nog goedkoper, zelfs beneden de 50 euro en is zeer bruikbaar.

Anders zou ik voor de k1 gaan want de k1 heeft ook best een fijn toetsenbord.

Zijn er trouwens bekende problemen met een van de kastjes? zoals batterij of stemproblemen??

De knoppen van mijn SX500 zijn behoorlijk versleten. Zijn intern van die rubber-met-koolstof dingen waar ook echt de contactlaag vanaf kan slijten. Da's wel iets om voor op te passen. Ik moet bijvoorbeeld de 1 wel erg hard indrukken om contact te maken. Batterij is nog prima, maar het kan zijn dat de vorige eigenaar die al eens vervangen heeft.

Inderdaad...

Inderdaad...

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Anders zou ik voor de k1 gaan want de k1 heeft ook best een fijn toetsenbord.

Een heel fijn toetsenbord zelfs, hoe anders is dat bij een K1m want die heeft een waardeloos toetsenbord, zo waardeloos dat iemand ooit zei: "verdwijn", en zo zijn de modules ontstaan.

Ik heb de SX-500 gehad, en heb nog steeds een K1. Geluiden van de K1(m) zijn met wat FX best goed. 't Is al gezegd, de strings vind ik echt goed. Tweaken zit er niet echt in, want je kunt alleen maar kiezen uit wat dwarsgebakken golfvormpjes en wat PCM-samples (met de nodige onbegrijpelijke crap er tussen) voor de attack en er zit geen filter in. Die SX-500 heeft wel veel meer variabelen die je kunt tweaken, maar via die rubberen knopjes is geen tractatie.

Per saldo, koop ze beiden, of nog beter koop ze geen van beiden. Koop een fles whisky, of nog beter, koop er twee.
Nee, nou weet ik het, koop een hond voor 'em, zal 'ie ech nie gauw vergeten.

Pjeut.

Back