wat versta JIJ onder "professioneel muziek maken"?

Re: stelling:

Re: stelling:

Origineel geplaatst door B.S.E.
de stelling is: "ik ken al mijn synths van binnen en van buiten, dus ik ben professioneel"

(een vaak gehoorde kreet in de chatbox.)

ik ben van mening dat dat onzin is, omdat het woord professioneel NIETS te maken heeft met kennis, maar met het feit of je iets beroepsmatig doet of niet.
dat is ook onzin... in zoverre, het is slecht 1 onderdeel van een geheel...
een beetje redelijk een song in elkaar draaien en het goed af te mixen zijn er zo nog een paar...
etc etc etc...

Onder 'professioneel' muziek maken versta ik de kunst, om hetgene wat de maker wil zeggen', zo goed, helder mogelijk voor iedereen (de 'wereld') onder de zintuigen te brengen. Het gaat imo in de 1ste plaats om INHOUD, Zedggingskracht!

een kunst moet het zeker zijn... weest egoistisch en maak muziek alleen in 1ste instantie voor jezelf...
mensen moet je laten verbazen i.p.v. continu voeden met fastfoodmusic... vraag is alleen of het merendeel er tegenwoordig nog wel voor open staat, muziek is immers voor veel mensen meer dan alleen luisteren/ondergaan... jammer...

Origineel geplaatst door 6 trak
... vraag is alleen of het merendeel er tegenwoordig nog wel voor open staat, muziek is immers voor veel mensen meer dan alleen luisteren/ondergaan... jammer...

Dat klopt.. in dat opzicht zie ik het somber in. Raar eigenlijk, maar de ontwikkeling vd aarde is helaas diepte naar oppervlak, en de laatste 8 jaar is het snel gegaan. So Be It..

Deze vraag was in de zestiger- en zeventiger jaren erg populair in de fotografie: de status van de professional tegenover de amateur (lees hier liefhebber) Deze vraag kwam in de eerste weken van het eerste jaar van de opleiding tot fotografisch vormgever meteen naar voren. Mijn docent sprak de volgende briljante woorden...:

Een amateur is een fotograaf, die
de foto maakt die hij/zij graag wil maken,
op een plek waar hij/zij wil zijn en
op het moment dat hij/zij dat wil doen...

Een professional is een fotograaf, die
die foto eigenlijk helemaal niet wil maken,
op een plek waar hij/zij beslist niet wil zijn en
op een moment dat hij/zij beslist iets anders wil doen...

:D

Zie daar het verschil.

Wout

Dus als je ergens in een donker steegje kei hard genomen wordt door een supporter van de tegenstander en je schreeuwt terwijl je eigenlijk thuis wou zijn, ben je dan professioneel geluid aan het maken?

Laatst gewijzigd:
Onder proffessioneel met muziek bezig zijn versta ik dat je er je brood mee verdient. Of dat nu parttime of fulltime moet zijn laat ik wijselijkerwijs in het midden.

ik verdien geld met spelen, de band heeft een platencontract, aan de cd wordt gewerkt, maar ik ga gewoon naar de middelbare school en heb een bijbaantje

Tja, opzich ben ik dus professioneel bezig, maar gezien ik niet fulltime bezig ben en geen conservatoriumopleiding heb zie ik mezelf niet als professional

zwemdiploma

zwemdiploma

hay

Ik vindt iedereen met een zwemdiploma profesioneel muzikant

Greetz Turtel

Professioneel = afgeleid van "professie", "profession" - beroep. Wederom dictionary.com - An occupation, such as law, medicine, or engineering, that requires considerable training and specialized study.

Nou, als synthesis en mastering niks vereist qua training (en begin nu niet met dat iedere jojo met Fruityloops dingen kan doen) weet ik het niet. Die Virus C die ik thuis heb staat ook in studios van mensen die 't voor hun beroep doen, dus aan de apparatuur hoeft 't in ieder geval niet altijd te liggen ;).

Ik zeg niet dat mijn resultaten professioneel zijn - verre van dat. Maar het is wel een bezigheid van mij die, wil je 't goed doen, bovenstaand vetgedrukt nodig heeft :).

Professioneel is een onzin term. Ik ken mensen die al meer dan 5 of 6 CDs bij grote independents hebben uitgebracht, en net zolas velen hier, lekker dom zitten te frutten met fruityloops, SX en wat VST's.
Persoonlijk ben ik geneigd de mensen die in het bezit zijn van enorme studios met heel veel high-end apparaten als "professioneel" te beschouwen, maar zelfs dan heb ik vaag het idee dat zelfs die mensen met die high-end spullen maar wat zitten aan te rotzooien. Net zoals die prutsertjes met Fruityloops. Speelgoed blijft speelgoed.

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Net zoals die prutsertjes met Fruityloops. Speelgoed blijft speelgoed.

Ik doe er nog een schep bovenop: "die meer dan 70 vst's hebben geinstalleerd"

Ik voel een "schop omhoog" voor de grote vooroordelen thread. ;)

Professioneel muziek maken:

Dat is voor mij nummers door anderen laten maken, je naam dr op plakken en dan populair met je handjes in de lucht achter de draaitafels staan de stoere bink uithangen.

Nee, ik noem geen namen....

hehehe HAPPEN HAPPEN!

-C-

Origineel geplaatst door C738
Professioneel muziek maken:

Dat is voor mij nummers door anderen laten maken, je naam dr op plakken en dan populair met je handjes in de lucht achter de draaitafels staan de stoere bink uithangen.

hehehe HAPPEN HAPPEN!

-C-

Da's nou juist helemaal professioneel. Je verdient er geld mee, en niet te weinig ook nog ;).

Niks tegen Fruityloops. Wel tegen mensen die het anders nooit aangeraakt zouden hebben en denken dat ze 't met zo even downloaden alleen al wel helemaal gemaakt hebben.

Origineel geplaatst door C738

jammer... nu zal ik nooit te weten komen wie het is :D

Origineel geplaatst door Yoozer
Niks tegen Fruityloops. Wel tegen mensen die het anders nooit aangeraakt zouden hebben en denken dat ze 't met zo even downloaden alleen al wel helemaal gemaakt hebben.

DAT klinkt al beter. Dat Fruityloops snel wordt opgeraapt door jan en alleman heeft deels te maken met het gebruikersgemak. 't Werkt makkelijk.

Ik maak websites en soms in notepad. Iedereen doet wel iets in notepad...ben je daarom niet professioneel als je op die manier je geld verdiend.

Professioneel heeft toch niets te maken met de tools. Als je je brood weet te verdienen met het resultaat, dan ben je wat mij betreft professioneel bezig.

En daarnaast: iedereen heeft het recht trots te zijn op wat ie heeft gemaakt, "al is het maar in fruityloops".

SNOBS! ;) :biertje:

tja, volgens mij zijn we het allemaal wel ongeveer met elkaar eens hier.

Ik wil niet zeggen dat ik een professional ben, maar alles weten van je apparatuur is dus in ieder geval geen garantie voor professionaliteit...

om uit eigen ervaring te spreken.... in '99 won ik de Grote Prijs van Nederland met tracks die allemaal met een simpel DOS-trackertje gemaakt waren. Echter, bij de voorronde schatte ik mijn eigen kansen laag in aangezien de andere deelnemers beschikten over bakken met apparatuur en in mijn ogen veel 'professioneler' bezig waren. Wat er uiteindelijk kwa geluid uit kwam was in de ogen van publiek en jury toch veel minder pakkend dan die tracker-deuntjes van mij. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je met weinig middelen toch in staat kan zijn een professioneel ogend resultaat te boeken.

mijn stelling is dus: "muziek is het doel, techniek is slechts een middel"

Origineel geplaatst door mc_kwok
Dat Fruityloops snel wordt opgeraapt door jan en alleman heeft deels te maken met het gebruikersgemak. 't Werkt makkelijk.
Klopt. Is ook helemaal niks mis mee, maar er komt soms zo triest weinig moeite aan te pas.

Ik maak websites en soms in notepad. Iedereen doet wel iets in notepad...ben je daarom niet professioneel als je op die manier je geld verdiend.
Eh... :engel: Dan weet je juist -wel- hoe HTML in elkaar zit, in tegenstelling tot een of ander Frontpage-miepje dat alleen sleurt & pleurt ;).

En daarnaast: iedereen heeft het recht trots te zijn op wat ie heeft gemaakt, "al is het maar in fruityloops".

Na 5 kindertekeningen die alleen bestaan uit een kleurplaat met 3 kleuren krabbels eroverheen ga ik ze ook niet meer als meesterwerken ophangen ;).

Back