IK wil mn wordclock verbeteren!

Laurens O

Sta op en scheur!
Heej,

Ik ben al weer geruime tijd in het bezit van een Delta 1010 die voor vandaag de dag nog steeds uitstekende converters heeft en waamee ik nog steeds met heel veel plezier mn opnames mee maak. Echter, 1 dingetje laat nog wat te wensen over: de clock, die mag wel wat strakker. Tja, voor sommigen gaat dat allemaal te ver dat vaak kleine verschil wat het maakt, maar ja, ik wil graag alles perfect hebben, kan er ook niks aan doen.

Momenteel heb ik de Delta gesynced aan mn andere kaart die ik momenteel alleen voor digitaal i/o gebruik: de Edirol DA-2496. Deze heeft een stukken betere clock (maar wel weer mindere converters). Hierdoor doet mn 1010 het al aanzienlijk beter, maar nu wil ik graag echt het onderste uit de kan halen en ik zit dus te denken aan een standalone wordclock generator. Nou heb ik in het verleden wel eens wat namen voorbij zien komen her en der maar die ben ik eigenlijk weer half vergeten. Verder ben ik wat dat betreft eigenlijk niet zo heel bekend. Vraag dus: Wie kan mij vertellen wat een beetje de betere namen/merken zijn op dat gebied? En, waar ik hier in Nederland eraan kan komen? Verhaaltjes en ervaringen zijn van harte welkom!

Ja, de Big Ben idd, is volgens mij ook best wel prijzig. Misschien wel een beetje te, voor wat ie doet? Ik kan me ook vaag een paar duitse namen herinneren die ook hoog aangeschreven stonden, maar welke ookalweer?
Kijk, ik wil ook weer geen kapitalen gaan uitgeven alleen hieraan, maar als t kan zou ik wel graag een betere clock krijgen (en ik weet dat het beter kan) voor een aangenaam prijsje.
Weet iemand nog wat?

Wij hebben hier rosendahl als house-sync.
apogee heeft de bigben.

Houdt er wel rekening mee dat je bij apogee ook voor de naam betaald.

Een losse clock module scoren tbv een ietwat verouderde kaart?
Grote kans dat die module meer kost dan die kaart.
Ik vind het eerlijk gezegd onzin om hiervoor te kiezen en zou het ook niemand aanraden.

Koop dan een goede kaart met een goede clock en goede converters.

De beste clock is altijd diegene die het dichts bij de AD's staat. In sommige gevallen moet je natuurlijk voor een externe clock kiezen. Geeft die externe clock veel verschil in klank kwaliteit heb je eigenlijk een slecht ontworpen AD/DA convertor gekocht.

Origineel geplaatst door Toon
De beste clock is altijd diegene die het dichts bij de AD's staat. In sommige gevallen moet je natuurlijk voor een externe clock kiezen. Geeft die externe clock veel verschil in klank kwaliteit heb je eigenlijk een slecht ontworpen AD/DA convertor gekocht.

Jah! En dat is iets waar ik nou steeds tegenstrijdige verhalen over hoor. Als ik mn kaart sync met een externe word clock, kan dit dan de ADC verbeteren? Zo hoor ik van sommigen dat dit juist tot nog meer jitter leidt en dat idd de interne clock met die ADC altijd het beste werkt, en anderen beweren weer van niet. Wat ik dus eigenlijk hoop, is mn ADC opnames nog wat t verbeteren dmv een externe clock, maar jah, kan dat?
Zo las ik bijv. ergens in een SOS review over mn Edirol, dat ie dezelfde AKM converters gebruikt als vele andere kaarten, maar dat ie toch wat gedefinieerder en beter opnam en klinkt omdat de clock beter is. Gaat het bovenstaand verhaal van Toon dan wel op?

Nu ik dus mn Delta gesynced heb met mn Edirol, werkt bijv. de spdif in van de Delta, waarop ik bijv. mn yamaha rs7000 op 48 khz heb aangesloten(conversie naar 96) veel beter dan zonder sync. Dat hoor je echt.

En Fuse je hebt helemaal gelijk, ik zou wel compleet debiel zijn als ik een word clock gen ga kopen die notabene nog meer kost dan mn delta. Dit was ook zeker niet de bedoeling, maar ik had stiekem een beetje gehoopt dat er ergens voor een leuk prijsje misschien wel wat goeds te vinden zou zijn. (Ik had helemaal geen kijk op de prijsklasse van die dingen)

Nu begin ik dus te twijfelen of zo´n externe word clock misschien niet mn analoog naar digitaal opnames alleen maar verslechterd.

Wat ik dus het meest belangrijkst vind: Hoe beïnvloed een externe wordclock de ADC conversie?
Wie kan dit ff haarfijn uitleggen? Want super bekend op dit gebied ben ik nou ook weer niet. Ik ben beetje verward nu.

Ok, nog ff een stelling bij mijn bovenstaand verhaaltje:
Mijn Delta 1010 heeft de AKM AK5383 ADC, Een RME Digi 96/8 of ADI-8 AE (en nog wel wat anderen) bijvoorbeeld hebben deze ook. Nou zeggen sommigen dat die en die en blablabla beter klinkt. De clock o.a. is beter. Zijn het nu slechte converters omdat ze met een andere clock beter of slechter klinken? Is het niet enkel en alleen de preciesie van de clock? (Afgezien van preamps enzo)

Laatst gewijzigd:
Ok dan, dat zocht ik, het blijft hier en daar toch nog wel een betje een complex verhaal maar ik geloof dat ik het begrijp.
bedankt!

Wat ik me even afvraag is of je door het lezen van die artikelen over AD converters het ineens bent gaan horen of had je daarvoor ook zoiets van 'he, verrek, het klinkt toch anders/minder'

Oftwel het suggestieve element wat ook mee kan spelen.

Origineel geplaatst door fuse
Wat ik me even afvraag is of je door het lezen van die artikelen over AD converters het ineens bent gaan horen of had je daarvoor ook zoiets van 'he, verrek, het klinkt toch anders/minder'

Oftwel het suggestieve element wat ook mee kan spelen.

Al sinds een paar jaar geleden kom ik regelmatig het zij in een boekie, hetzij op het net, verhalen hierover tegen. Omdat ik eigenlijk altijd wel bezig ben met dingen te verbeteren en me te verdiepen in ditjes en datjes en ik me op een dag bedacht van: hee, mijn kaarten hebben ook zo'n aansluiting! Heb ik toen gekeken wat voor een verschil het zou maken.
Ik had bijv. het probleem dat als mn master clock van mn delta op 96khz staat (dat staat ie altijd), en ik op de spdif in mn rs-7000 op 48khz aansloot, ik op sommige momenten best wel hoorbare jitter ervaarde. Nou weet ik ook wel dat het beste in zo'n geval is om op dat spdif in signaal te syncen, maar dan kon ik verder niet simultaan op 96khz werken. Met een beetje goede clock zou je ook zonder zo'n sync volgens mij weinig last moeten hebben van dit gezeur. Als ik hetzelfde verhaal namelijk met mn Edirol uitvoer, dan heb ik (in ieder geval niet hoorbaar) nergens last van.
Toen dus mn delta op mn edirol gesyncd, en verrek. Toen kon ik mn RS-7000 wel normaal op mn Delta aansluiten. In dat opzicht ervaarde ik dus wel een verbetering. Maar eigenlijk qua opnemen van ADC wat ook voor mij het meest belangrijkste is, heb ik weinig verschil opgemerkt. Ik heb ook niet echt intensief ge A/B'd, ik weet ook niet echt waarom, beetje verwaterd ofzo. Ik spring vaak van de hak op de tak. :D
Maar hoe dan ook, om dit verhaal niet nog langer te maken, zo is het dus begonnen. Aan het einde van het verhaal is het dus denk ik wijzer om die bnc kabel dr gewoon uit te trekken en gewoon lekker op de oude manier verder te werken en bijv. mn yamaha dan maar op een andere manier te aansluiten.

De reden dat we bij ons in de studio een rosendahl nanosyncs gebruiken komt voort uit het feit dat we continue van die kleine digitale tikjes hadden.
De configuratie was toendertijd een protools systeem met veel hardware i/o's gekoppeld aan 2 pentium4's met rme kaarten.

Nadat de rosendahl was aangesloten waren de tikjes weg en had ik ook het gevoel dat het geluid een stuk rustiger was geworden.

Ik denk toch dat als je veel digitale apparatuur hebt, met wordclock aansluitingen, je toch het beste een goede externe wordclock generator kunt aanschaffen. En dan vooral van een merk dat zich hoofdzakelijk bezighoudt met dit fenomeen.
Natuurlijk is het overkill als je maar 1 geluidskaart hebt.

Eerlijk gezegd vind ik het verhaal van emu/Ichi een beetje bullshit. Laten ze nou eerst maar eens zorgen dat hun software een beetje duidelijker wordt i.p.v. een gerenomeerd merk als RME proberen onderuit te schoppen.

Ik had ook een poosje last van die tikjes maar nadat ik m'n 01v96 had gescoord en die als master wordclock ben gaan gebruiken is dat gelukkig verleden tijd. Die is gewoon behoorlijk strak.
Ik had ook nog zo'n Behringer Ultramatch oud model die was qua wordclock rampzalig. Die moest je wel via de wordclock aansluiting van buitenaf een goede clock geven anders werd het alleen maar erger. Hopelijk dat het nieuwe model wel probleemloos werkt. Trouwens ook een handige optie als je AES EBU digitaal naar/van spdif moet rossen voor weinagh.

En ik zou ook iedereen aanraden dat als je via het signaal zelf je wordclock gaat distribueren dat je niet teveel aan elkaar knoopt want elke doorlus aktie kan er voor zorgen dat je je wordclock vernaggeld. Daarom dat ze die BNC variant ook hebben bedacht. Dan krijgen ze allemaal dezelfde master wordclock.
Maar als je in die keten een van die apparaten z'n eigen wordclock laat gebruiken dan gaat het bijna altijd wel mis. En dan meestal op de meest ongelegen momenten. Zelfde als met 2 kapiteins op 1 schip.

Die duurdere modellen die zijn zo duur omdat ze nauwkeuriger een clock kunnen generen.
Die dingen zijn niet meer dan een eenvoudige blokgolf generator. Maar die blockgolf moet dan ook retestrak zijn. En als die ook maar een paar tienden van procenten afwijkt dan kun je dat al horen. En zo'n blockgolf wordt gemaakt van een quartz kristal te laten oscilleren op een hoge frequentie (Mhz range dacht ik) en dan die golf op te delen mbv 'deviders'. En dan hangt er net vanaf hoe electrotechnisch nauwkeurig die 'deviders' zijn. En hoe lager je gaat richting de 44.1 hoe onnauwkeuriger het wordt.
Daarom dat super wordclock ook een beter resultaat geeft. Dat is gewoon 256x sneller dan de wordclock. En er was geloof ik ook nog een 16x variant.

En die Ichi gast loopt ook maar wat te blaten heb ik het gevoel. Hij beweert dat afstand uit maakt voor het clock signaal. Maar hij vergeet er bij te vertellen dat een clock een sync signaal is en het dus geen ene zier uitmaakt hoeveel latency er is, hij heeft alleen het tempo nodig. Vergelijk het met een beat matcher. Maakt ook niet uit als je die halverwege het nummer aanzet, het tempo krijgt die dan toch wel.
En dan ook nog wel even interessant om iets over PLL uit te leggen. Dat is in deze context dan een schakeling die de flanken van de blockgolf opzoekt en dat gebruikt om op tempo te blijven. Zeg maar een kickdrum registrator van de beat matcher. (Die dingen kijken ook meestal naar het freq gebied van de kick om zo het tempo te bepalen.)

En een leuk verhaaltje van RME.
http://www.rme-audio.com/english/techinfo/steadyclock.htm

Op het PSW forum wordt die Apogee Big Ben (en externe clocken) nochthans serieus de grond in geboord door Dan Lavry. Grappige is dat Apogee medewerkers zelf reageerden, maar toch geen wederwoord boden. Ik meen ook gelezen te hebben dat de strakheid van een clock nog altijd niet veel zegt over de jitter die ze veroorzaakt. Gewoon degelijk spul kopen en je niet te snel wondermiddeltjes laten aansmeren want ook zogezegde gerenommeerde merken kunen wel eens gewoon een hype zijn.

Ik zie al mensen met een scoop in een koffer de winkel in lopen.

Effe checken! 8o)

Back