MKS-30 vragen (o.a. vs Juno-106)

OnAcid

Slager van Schiedam
Ten eerste: Ik ben erg tevreden met mijn juno-106, zowel qua sound als bediening. Probleem is dat ik de synth via midi aanstuur en dat toetsenbord er dus voor l*l op zit; De synth neemt teveel ruimte in.
Ik kan de 106 in stukken zagen en hopen dat alles goed gaat, of ik ga voor een racksynth. De MKS-7 valt min of meer af. Deze heeft geen geheugens en is alleen via software (of een andere 106?) te editen.

Nu is mijn oog gevallen op de MKS-30, een verbeterde JX-3p. Volgens analog.no bevat de MKS dezelfde filterchips. Mijn vraag is, hoe de MKS-30 klinkt in vergelijk met de 106? Osc sync, extra osc en crossmodulatie is natuurlijk ook mooi meegenomen, maar hoeven in de vergelijking niet meegenomen te worden. Ik heb trouwens ooit een JX-8p gehad, en daar was ik minder over te spreken qua klank.

En hoe werkt die PG-200, niet met sysex geloof ik? Er staat op die site ook een rom upgrade waardoor sysex wel wordt ondersteund, maar ik zou graag de PG erbij hebben.

Thanx

Deels naar aanleiding van deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=26123

Laatst gewijzigd:
bas

de mks30 en juno106 zijn best verschillend van elkaar wat de sound betreft
ondanks dat ze de zelfde filters gebruiken
de mks klinkt iets digitaler als de 106 maar daar tegen over heb je wel 2 osc voor het gebruik waardoor je meer mogenlijk heden hebt. ik mis bij de mks30 wel het volle in het laag wat in de juno wel weer sterker naar boven komt maar met een beetje creativiteit en plug ins kan je dat wel weer compenseren

op zichgeen verkeerde keus om je juno in te ruilen voor een mks30 maar zorg er wel voor dat de \\PG200 er bij zit waardoor je je geluiden sneller kan editten
de PG200 werkt met sysex data en via de pg200 gaat het vlot en prima maar hoe het met een externe midi controler of van uit de sequencer gaat kan ik niet zeggen
oja niet te vergeten je kan in de mks30 zo'n mooie cartridge in doen voor nog meer geheugen plaatsen

mijn keuze zou voor de mks30 gaan en niet omdat de juno slechter is maar de mks is even wat stabieler met zijn filter chips, 2de oscilator, meer geheugen, rack formaat........
maar je zal wel iets van de juno106 sound missen als je er voor gaat

keuze's maken

Origineel geplaatst door matrixxx
de PG200 werkt met sysex data en via de pg200 gaat het vlot en prima maar hoe het met een externe midi controler of van uit de sequencer gaat kan ik niet zeggen

Voor de goede orde: de PG-200 werkt niet met MIDI en dus ook niet met sysex. En verder is een standaard MKS-30, zoals OnAcid al zei, ook niet via sysex te editten. Met een EPROM upgrade die te koop is bij analog.no is dat eventueel wel mogelijk.

Bedankt voor de info mannen! :D

Ik gebruik de 106 voornamelijk voor leads en strings, dus wat minder laag maakt niet uit. En de extra synthese mogelijkheden zijn mooi mee genomen. De juno's blijven natuurlijk beperkt qua mogelijkheden/sound.

Ik ga denk ik toch maar eens kijken voor een MKS met programmer. Een optie is een losse MKS en die rom upgrade kopen. Dan kun je elke midicontroller gebruiken.

Is het stemmen probleem minder bij de MKS-30 dan bij de 106?

Wat is trouwens een mooie prijs voor een compleet setje (mks+pg)?

Max 350 eurootjes?

Ik heb een Juno 106 en een JX-3P. De juno is ruiger en
ruwer dan de JX-3P, daarentegen is de JX-3P niet echt
traploos in zijn filters. Alhans, ik gebruik de programmer.

Je kan met wat proggen wel diepe zaken uit een JX-3P
krijgen, maar dan zijn het meer lage dreunende pads, en
geen snappy bassen, waar de juno uitermate geschikt voor is.

Wil je cleane harpsichordachtige geluiden, dan is een JX-3P
of in jouw geval een MKS-30 beter, wil je ruiger en ruwer, dan
de juno.

De JX-3P heeft idd 2 osc's, dus wat uitgebreider, de chorus is
ongeveer wat er op de juno zit. Met een programmer is de JX-3P
best een fijne synth, zeker als je het één en ander met de random
triggert.

De JX-3P heeft wel midi, maar je kan of midi, of de programmer
gebruiken. De programmer is niet midi nee. Er is wel een modificatie
op het net te vinden die dat wel zou moeten mogelijk maken.

Ik vind de JX-3P toch wel een hele andere synth dan de juno,
daarom zal ik ook geen van beiden snel weg doen denk ik, omdat
ze toch redelijk verschillend zijn. De JX-3P klinkt idd digitaler dan de
juno.

Axel

De jx3p zit nog het meest in de buurt van de jx8p... De jx3p vergeleken de jx8p toch nog anders... beter vind ik. Ziet er ook lekker retro uit! De jx3p is gewoon een onderschat synthje; koop em met de programmer, en je zult geen spijt krijgen.
Ik had ooit gelezen dat de mks30 + de pg200 wel MIDI en de programmer tegelijk kon... de jx3p kan dit idd niet. De seq op de jx3p is trouwens ook fun... simpel, en je ziet de ledjes van de patchbankknoppen oplichten, erg cool! Ik heb eigelijk spijt dat ik em ooit heb weggedaan.... unieke sound! Echt dat roland geluidje uit die tijd!

Nou, ik heb me weer eens laten gaan op de Duitse Ebay. :)
Ik heb een MKS-30 + PG-300 gescoord. Binnenkort meer...

Back