yamaha motif-6 en Reason 2.5

varistor

Nieuwkomer
hoi,

eerste post hier op het forum. Ik had een vraagje. Ben al geruime tijd bezig met Reason 2.5. Hiervoor gebruikte ik altijd een simpele Roland midi keyboard die ik via MIDI tot USB aansloot op mijn computer. Dit ging allemaal heel goed, tot mijn midi keyboard het begaf.

Af en toe speel ik op een Yamaha Motif-6 van een vriend van me. Nu vroeg ik mij af of het mogelijk zou zijn om die motif aan te sluiten op mijn computer om Reason hiermee dan aan te sturen ? De achterkant van de yamaha staat vol met outputs en inputs, dus het zou toch wel mogelijk moeten zijn denk ik ... Of kan je met Reason uitsluitend met Midi keyboards werken ?

De yamaha heeft zowel usb output als MIDI output. Wat denken jullie ?

Je kan de standaard MIDI in/uitgang gebruiken en daarmee kan je tot 16 midikanalen aanspreken. Via USB kan je meerdere poorten aanspreken (elke poort geeft je 16 midikanalen).

Als je al een MIDI interface hebt dan kan je gewoon de Motif verbinden m.b.v. MIDI IN en OUT. Je kan dan tot 16 midikanalen gebruiken.

Als je nog geen MIDI interface hebt dan is de USB-To-Host aansluiting handig want daarmee verbind je de Motif met je computer en kan je meerdere poorten met 16 midikanalen aanspreken. Bv een poort voor de interne toongenerator van de Motif, een poort voor een plug-in board, een poort voor een ander plug-in board,..., een poort voor remote control toestanden,... Dit document vertelt je meer over het gebruik van meerdere midipoorten. Een USB kabel zal je vast wel hebben en de drivers kan je gewoon bij Yamaha downloaden.

De Motif beschikt over een Remote Control mogelijkheid. Hiermee kan je de meeste DAW-software aansturen (tracks selecteren, muten, de sequencer starten, stoppen,...). De handleiding vermeldt enkel Cubase, Logic, Protools en Sonar. Reason staat er niet bij maar ik lees hier dat het ook werkt.

Hoh !!

heel ferm bedankt voor deze uitleg. Ik zal het vanavond eens uitproberen.
Moet ik de motif in een speciale modus zetten hiervoor ?

Ik bedoel maar dat als ik op het toetsenbord speel dat ik niet de geluiden krijg uit de motif maar enkel de midi / noten signalen doorstuur naar Reason.

Sorry voor het noobisme :confused:

De Remote Control functies activeer je door op de knop 'Remote Control ON/OFF' te drukken. (p.256)

Met LocalCtrl (p.26) zorg je ervoor dat je tijdens het spelen op het klavier je de Motif niet hoort, via midi worden de noten e.d. nog steeds verstuurd naar Reason. In Reason moet je wel zorgen dat er geen informatie wordt teruggestuurd naar je Motif. Ik weet niet hoe je dit in Reason voor elkaar krijgt, ik gebruik het niet.

Normaal zou je in Song/Pattern Mode werken zodat je de Motif als multitimbrale bron kan gebruiken i.s.m. Reason maar aangezien je de Motif enkel als midicontroller zal gebruiken hoef je dit niet perse te doen. Dat zou moeten werken in elke modus.

Back