Origineel geplaatst door mdv
de supersaw waarnaar meestal verwezen wordt is zoals die op de jp8000 volgens mij wat hetzelfde is als de sub en saw tegelijk van de juno's toch?
Nee

. De supersaw is volgens mij een hele slimme poging van Roland (want Roland is -verdomd- slim in sommige gevallen - wat ze uit een chip geperst krijgen grenst aan 't absurde - en verrekte stom in andere) om de golfvormen wat meer dikte te geven. Alles wat je moest proberen was een JP tegenover een authentieke Jupiter zetten en luisteren hoe de saws klinken. De Ion heeft nu "analog drift" erin zitten; kleine, per-oscillator pitchmodulaties (soort van 24 random (niet hetzelfde als S&H!) LFO's met een hele lange periode) waarvan je de intensiteit kunt instellen.
Daar de JP een van de eerste-generatie VA's was klinkt 1 zaagtandoscillator nog clean. Oftewel, het ideaal van de ingenieur, maar niet voor de volgelingen van ome Bob. De supersaw kan zowel dat cleane randje er wat af nemen en tegelijkertijd het geheel wat levendiger en massiever laten klinken.
Ook is de supersaw te horen als je de Unison op een oude Jupiter aanzet, alleen de zaagtandoscillator gebruikt, en vervolgens met de "spread" gaat spelen. De Juno heeft geen "spread" en heeft ook maar 1 oscillator per stem. Omdat 't wel DCO's zijn (en geen DSP's) hoor je een hele lichte zweving (die eigenlijk niet hoort).
Op een Juno kom je met een superzaag-achtig geluid stukken dichterbij als je de zaagtand + PWM aanzet, en Chorus II. Delay + reverb erachter vereist.
je kan hem in unison misschien niet detunen maar de oscilators lopen wel vrij en hij wordt er zeker wel heel dik door.
Erica-Terpstra-dik, helaas niet olifant-dik
je kan er dan ook nog de square bij gooien met pwm, dit alles in unison door de onboard chorus dan flink wat reverb en delay en je hebt de klassieke vette trance en hardstyle supersaws.
Ja, maar de hardstyle supersaws hebben toch meer 'spread' en klinken anders (als je wilt kan ik 't even opnemen als bewijs)

. Niet slechter of beter (ik vond die van de Juno gewoon errug lekker), maar anders.