Juno 60 of Juno 106?

Freakydile

I used to be a snaredrum
Ik heb een juno 106, ik heb ook een juno 6 gehad,
en ik vond deze een behoorlijk stuk vetter klinken
dan de 106, ook al had ik ze niet naast elkaar in gebruik.
Het voelde gewoon zo.

Zou het verstandig zijn mijn 106 te verkopen en een
60 met midi-dbc convertor te kopen? De minder geheugen
banken vind ik niet zo erg. Er zit wel sysex op elke slider
bij de 106, maar als nadeel heb je er dan wel weer bij dat
de stemmen stuk kunnen gaan.

Wat zouden jullie doen?

Axel

Hey Freaky

Ik heb nooit een 106 gehad, maar de 60 die ik nu heb heeft een Kenton Pro-DCB. Erg mooi, want je kunt de filter dan aansturen met midi CC's of Velo messages. Ik ben erg weg van de klank van de 60. Bass is diep, filter is freaken..
Maar vooralsnog, ik ken de 106 niet zo goed dus een goeie vergelijking kan ik nu niet maken. Maar als ik jou was zou ik ook voor de 60+dcb gaan.

gr
R

Verstandig, tja - 't ligt er even aan wat je voor de 106 terug kan krijgen. DCB>MIDI is niet goedkoop. Als je een 60 met MIDI kan krijgen mis je portamento en mono-mode (al is die laatste wel op de 60 te doen met een truukje - key transpose knop in te houden tijdens opstarten en dan arpeggiator; poly 1 is down, poly 2 is up & down, mono (poly 1 en 2 tegelijk) is up), maar daar krijg je coolere dingen voor terug (PWM > ENV) en IMHO is de sound inderdaad lekkerder.

Laatst gewijzigd:
Mhmh, I see... kan je dan de PWM routen aan
de envelope, of hoe bedoel je precies? Nou, als
ik er een 300 euro voor vraag, wat denk ik een
normale prijs is, dan kan ik misschien wel een JP4
mits wat opleg voor kopen, maar dan ga ik de midi
inzetbaarheid missen denk ik...

Mh...

Axel

ja je kan PWM doen met de envelope op de juno 60.
en de juno 60 heeft natuurlijk een arpeggiator wat de 106 niet heeft.
en zoals yoozer als zei, opstarten met arpeggiator in up mode met key transpose ingedrukt is unison mode, klinkt super dik, kun je de vetste supersaw ooit mee maken.

Origineel geplaatst door mdv
en zoals yoozer als zei, opstarten met arpeggiator in up mode met key transpose ingedrukt is unison mode, klinkt super dik, kun je de vetste supersaw ooit mee maken.
mwhoa... ben ik het niet helemaal mee eens... dat truckje is eigenlijk niet bedoeld voor de user maar voor maintainance en een superzaag krijg je er niet mee aangezien je de oscs niet kan unison-detunen (wat een supersaw essential is nutuulk) zoals een jupiter-6 o.a. wel weer kan...

beide kisten hebben zo zijn/haar charmes, wat de ene heeft zit er bij de andere weer niet op en vice versa...
moeilijk te zeggen dus welke nou echt beter is...

de supersaw waarnaar meestal verwezen wordt is zoals die op de jp8000 volgens mij wat hetzelfde is als de sub en saw tegelijk van de juno's toch?
je kan hem in unison misschien niet detunen maar de oscilators lopen wel vrij en hij wordt er zeker wel heel dik door.
je kan er dan ook nog de square bij gooien met pwm, dit alles in unison door de onboard chorus dan flink wat reverb en delay en je hebt de klassieke vette trance en hardstyle supersaws.

Ik ken ze allebei goed en het is niet makkelijk om een favoriet er uit te halen. Maar persoonlijk heb ik meer iets voor de 6/60 ... (midi en geheugen gebruik ik zowiezo niet en de arp is wel leuk)

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Ik ken ze allebei goed en het is niet makkelijk om een favoriet er uit te halen. Maar persoonlijk heb ik meer iets voor de 6/60 ... (midi en geheugen gebruik ik zowiezo niet en de arp is wel leuk)

En of jij em kent (de 6) ;)

Ik heb mijn 106 te koop gezet, bijt er een visje, dan
ga ik eens wat anders zoeken en proberen...

Axel

Origineel geplaatst door mdv
de supersaw waarnaar meestal verwezen wordt is zoals die op de jp8000 volgens mij wat hetzelfde is als de sub en saw tegelijk van de juno's toch?
Nee :). De supersaw is volgens mij een hele slimme poging van Roland (want Roland is -verdomd- slim in sommige gevallen - wat ze uit een chip geperst krijgen grenst aan 't absurde - en verrekte stom in andere) om de golfvormen wat meer dikte te geven. Alles wat je moest proberen was een JP tegenover een authentieke Jupiter zetten en luisteren hoe de saws klinken. De Ion heeft nu "analog drift" erin zitten; kleine, per-oscillator pitchmodulaties (soort van 24 random (niet hetzelfde als S&H!) LFO's met een hele lange periode) waarvan je de intensiteit kunt instellen.

Daar de JP een van de eerste-generatie VA's was klinkt 1 zaagtandoscillator nog clean. Oftewel, het ideaal van de ingenieur, maar niet voor de volgelingen van ome Bob. De supersaw kan zowel dat cleane randje er wat af nemen en tegelijkertijd het geheel wat levendiger en massiever laten klinken.

Ook is de supersaw te horen als je de Unison op een oude Jupiter aanzet, alleen de zaagtandoscillator gebruikt, en vervolgens met de "spread" gaat spelen. De Juno heeft geen "spread" en heeft ook maar 1 oscillator per stem. Omdat 't wel DCO's zijn (en geen DSP's) hoor je een hele lichte zweving (die eigenlijk niet hoort).

Op een Juno kom je met een superzaag-achtig geluid stukken dichterbij als je de zaagtand + PWM aanzet, en Chorus II. Delay + reverb erachter vereist.

je kan hem in unison misschien niet detunen maar de oscilators lopen wel vrij en hij wordt er zeker wel heel dik door.
Erica-Terpstra-dik, helaas niet olifant-dik :)

je kan er dan ook nog de square bij gooien met pwm, dit alles in unison door de onboard chorus dan flink wat reverb en delay en je hebt de klassieke vette trance en hardstyle supersaws.
Ja, maar de hardstyle supersaws hebben toch meer 'spread' en klinken anders (als je wilt kan ik 't even opnemen als bewijs) :). Niet slechter of beter (ik vond die van de Juno gewoon errug lekker), maar anders.

Ik heb een 106 gehad, maar toen ik hem kocht kon ik een JX10 of 60 kopen voor hetzelfde geld. Met name dat ik de JX10 toen niet gekocht heb = :stupid , maar goed: als ik moest kiezen voor een Juno 60 of een Juno 106 zou ik voor de 60 zijn gegaan. Ok, de Juno 106 heeft MIDI, maar is gevoeliger voor storingen (het beruchte stemmenprobleem!), en er is mij verteld dat de Juno 60 daar minder last van heeft; daarbij heeft de Juno 60 een arpeggiator. En ik ben dol op arpeggiators!!! (maar dat wist ik toen nog niet...) Tenslotte schijnt -ie ook nog eens warmer te klinken, maar dat heb ik alleen van horen zeggen.

Maw: ga voor de 60!

En de JX3p dan? In feite is dit een juno 106 met 2 osc's. En dat kastje heb je echt niet nodig met het programmeren van de sounds. De slider voldoet prima. Daarnaast heb ik begrepen dat er tegenwoordig aardig wat Juno 106'sen bezig zijn met de uitvaart. Poly1+2 indrukken voor juiste klank e.d.

Ik heb zowel de J-60 en de J-106
En voor mij klinkt de J-60 stukken vetter dan de J-106 (zeker in mono mode)
Zodanig zelfs dat ik er nog een J-60 bij wil...De extra kost voor een 2e Kenton midi dcb kit neem ik er graag bij...

Origineel geplaatst door Yoozer
Verstandig, tja - 't ligt er even aan wat je voor de 106 terug kan krijgen. DCB>MIDI is niet goedkoop. Als je een 60 met MIDI kan krijgen mis je portamento en mono-mode (al is die laatste wel op de 60 te doen met een truukje - key transpose knop in te houden tijdens opstarten en dan arpeggiator; poly 1 is down, poly 2 is up & down, mono (poly 1 en 2 tegelijk) is up), maar daar krijg je coolere dingen voor terug (PWM > ENV) en IMHO is de sound inderdaad lekkerder.

60 met portamento ? dacht toch echt dat ie dat niet had ...

en trouwens dat opstart truukje kan je ook gebruiken om unison mee aan te zetten toch ?

dat was die up ingedrukt houden toch?

voor de rest bij mij ALTIJD de 60 boven de 106 verkiezen..

Ik vind tot nu toe Unison op oude analoge bakken niet echt lekker klinken hoewel het door veel mensen met dezelfde synth als 'vet' omschreven wordt. Zonder spread klinkt het gewoon niet zo lekker.

Origineel geplaatst door René
En de JX3p dan? In feite is dit een juno 106 met 2 osc's. En dat kastje heb je echt niet nodig met het programmeren van de sounds. De slider voldoet prima. Daarnaast heb ik begrepen dat er tegenwoordig aardig wat Juno 106'sen bezig zijn met de uitvaart. Poly1+2 indrukken voor juiste klank e.d.

Dat "poly1+2 indrukken voor de juiste klank"....hoe bedoel je dat? Ik heb ook een juno 106 en als je die twee indrukt, dan zet je de 106 in unisono. Ik snap niet echt wat dit met de uitvaart van de juno's 106 te maken heeft. Het is wel zo dat als je 106 een stemmenprobleem heeft, je hem nog wel in poly2 mode kan gebruiken voor staccato sounds.

O.T. : Ik heb mijn 106 vorige week opgehaald van een stemmenoperatie + revisiebeurt. Alle stemmen zijn nu weer ok, stemmen zijn gecalibreerd zeg maar...als nieuw :) Hij klinkt nu een stuk frisser dan ie ooit heeft gedaan :) En afgezien van dat stemmenprobleem blijft het een heerlijke synth.

Wat niet wegneemt dat een 60 beter klinkt en een arpeggiator heeft. (en mooie houten zijkanten ;))

Origineel geplaatst door bikkel
Ik vind tot nu toe Unison op oude analoge bakken niet echt lekker klinken hoewel het door veel mensen met dezelfde synth als 'vet' omschreven wordt. Zonder spread klinkt het gewoon niet zo lekker.

Dat zal ook niet veranderen, denk ik. Aangezien er geen "oude analoge bakken" meer worden gemaakt. :D

Of je moet het toch nog vet gaan vinden...:erm:

Origineel geplaatst door RezonatoR
O.T. : Ik heb mijn 106 vorige week opgehaald van een stemmenoperatie + revisiebeurt. Alle stemmen zijn nu weer ok, stemmen zijn gecalibreerd zeg maar...als nieuw :) Hij klinkt nu een stuk frisser dan ie ooit heeft gedaan :) En afgezien van dat stemmenprobleem blijft het een heerlijke synth.

Mag ik vragen waar je dat hebt laten doen en wat dat zo ongeveer kost? :)
Ik wil mijn juno in de nabije toekomst denk ik ook een opfris beurt geven. Had eerst stemmen problemen maar die zijn vanzelf opgelost. Maar heb nu nog wel dat sommige stemmen net iets anders klinken. Misschien is dat door calibratie op te lossen?

Groetjes.

Back