Nord Micro Modular + Cubase SX probleem

RezonatoR

Ik hang wat rond..
Ik heb mijn Micro Modular via een Midisport 2x2 USB op mijn pc aangesloten. Als ik alleen de editor draai, is alles superstabiel. Echter Als ik ondertussen ook Cubase SX heb draaien, en flink aan de knoppen van de modular loop te draaien, dan crashed Cubase...Ik heb in Cubase sysex aagevinkt bij het midi filter, dus dan ontvangt ie toch ook geen overload aan sysex data? De modular verstuurd c.c. data naar de midisport en die stuurt ze weer naar de pc. Nu is het wel zo dat de modular bergen sysex heen en weer stuurt tussen de editor en de hardware unit. Maar hoe kan het dan zijn dat de midisport/modular daardoor cubase laat crashen, als cubase alleen c.c. data ontvangt?

;) Nord Modular junkies genoeg hier dacht ik zo....

:L

Ik ben niet de expert op dit gebied, maar in de eerste plaats zijn de knoppen, althans de schakeling die er achter zit, van de NMM nogal traag mbt Midi. Misschien ziet CuBase veel te grote stappen en loopt daardoor wat betreft synchronisatie vast. Gebeurt het ook als je zeer langzaam draait?

Verder is CuBase een nogal eigenzinnig programma, met nogal wat noten op z'n zang wat betreft het reserveren van Midi poorten en zo. Maar dat zal hier we lniet opgaan.

Trouwens, het is CuBase dat crasht, niet de NMM of de Editor. Het probleem zit dus bij CuBase.

Verder zitten beide (CuBase en Editor) natuurlijk op twee verschillende poorten (A respectievelijk B) van de MidiSport 2x2. Ik werk ook met deze combinatie en heb werkelijk nergens last van.

Wout

Ik heb thuis in totaal 9 midibussen: Roland MPU64, Midisport 4x4 en een Edirol UM-1. Ik gebruik de Edirol UM-1 uitsluitend voor de modular en editor. De overige 8 midibussen worden door cubase gebruikt. Tot op heden werkt dit prima.

Dit is een schets van hoe het een en ander aangesloten is. Midi poort B van de midisport 2x2 is in-active in Cubase SX, deze wordt door de Nord Modular Editor gebruikt.

Als ik nu aan de knoppen van de Micro Modular draai, dan crashed Cubase. Zowel Midi-out als de PC-out van de Micro Modular sturen data uit op het moment dat ik aan een knop draai. De IN-A en IN-B ledjes van mijn midisport branden dus beide als ik aan een knop draai. De Micro Modular verstuurd dus data vanuit beide uitgangen, zowel midi out als pc out. Terwijl er alleen via OUT-A midi info (controllerdata) terug gaat naar de Micro Modular.

Hoe is het nu mogelijk dat Cubase crashed? Het lijkt wel of Cubase zich in de sysex stroom van Port B verslikt, terwijl
poort B uitstaat. In Cubase slaan de Midi Meters In - en OUT beide uit. Dit is bij mijn masterkeyboard ook zo, die stuurt immers data naar Cubase en (IN) en Cubase stuurt dan onmiddelijk die data weer naar buiten (OUT)

:confused: =(

Attachments

• probleem.jpg
    probleem.jpg
    20,9 KB · Bekeken: 82
Beste Klaas,

Ik antwoord de PB maar even hier.
Voor zover ik het kan overzien is er zo niets aan de hand.
De knoppen zijn duidelijk aan Midi CC toegewezen, anders kan de normale Midi geen signaal geven. Dus CuBase krijgt die informatie ook. Nu ben ik niet een CuBase expert, maar ik vermoed dat CuBase deze informatie verkeerd interpreteert. Daar moeten de schakelingen anders gezet worden.

Met de Micro is echt niets mis, als'tie doet wat jij beschrijft. :)

Zet de Sysex Filter weer eens op ontvangen.
Neem eens een stukje op. Crasht'ie dan ook?

Wout

ik heb ook ooit eens gehoord dat je de midi kabels voor de pc (editor) en de 'gewone' midikabels beter niet via hetzelfde midi-kastje kan aansluiten.
heb je hetzelfde probleem ook als je bijv de editor via een joystick port of andere usb aansluiting gebruikt?
veel plezier ermee in ieder geval!
greetz,
chielos

Het heeft bij mij altijd vlekkeloos gewerkt met een Midisport 4x4 USB interface.
Mijn verdachtmaking zou ook eerder uitgaan naar jouw exemplaar van Cubase, en houd in je achterhoofd dat de eh... 'grijze' versies niet bekend staan om hun stabiliteit.
Probeer het ook eens met een andere (freeware?) sequencer of met MIDI-OX.

Origineel geplaatst door Black Castle
Misschien een overbodige vraag, maar heb je de poorten van de editor disabled in Cubase?

Ja

@ chielos: ik zal dat eens proberen.

nou...

Ik ben nu eindelijk, na de hele dag omgekloot te hebben, er net achtergekomen dat de data die de Micro Modular uitstuurt, inderdaad zoals chielos zei alleen problemen oplevert met zowel de kabels van de editor (PC IN, PC OUT), als de "gewone" midikabels in de Micro Modular. Ik denk dus dat het probleem zich voordoet in de Midisport 2x2 en daardoor Cubase moeilijk gaat doen.

Als ik alleen de "gewone" midikabels op de Micro Modular heb aangesloten, werkt alles gewoon en kan ik gewoon aan de knoppen draaien van de Micro Modular. Als ik zowel de kabels voor de PC aansluiting (PC IN, PC OUT) als de "gewone" midikabel's aansluit kan ik alleen maar via de knoppen van mijn Evolution UC-16 de Micro Modular bedienen. Met de knoppen van de modular zelf crashed Cubase dan...

Het werkt allemaal vrij normaal nu dan eindelijk, op het feit na dat ik alleen als ik Cubase draai niet de knoppen van de Micro Modular kan gebruiken. Als ik de Editor niet gebruik kan ik ook even de kabels eruit halen...

Maar ik ga deze week maar even een 128pci kaartje voor een paar centen kopen voor de midi-poort die daar op zit...er zit namelijk geen on-board midi op mijn moederbord. Dan denk ik wel dat alle problemen voorbij zijn. En dan heb ik ook weer een midi-poort over...

Als er alsnog oplossingen of opmerkingen zijn omtrent mijn probleem dan hoor ik dat graag. :)

Origineel geplaatst door chielos
ik heb ook ooit eens gehoord dat je de midi kabels voor de pc (editor) en de 'gewone' midikabels beter niet via hetzelfde midi-kastje kan aansluiten.

Dat is onzin.
Ik draai (normaal gesproken, want alles is nu eventjes (hopelijk) losgekoppeld) twee Micro's, een Key en een Rack over vier Midisports 4x4 (ieder z'n eigen, behalve de 'speel'Midi, want die gaat over een doosje en een Midisport Thrue 3x8) en ik heb nooit enig probleem, ook niet met CuBase.

Wout

Het probleem is opgelost!!! :D

Om te voorkomen dat iemand met een dergelijk probleem (net als ik wel een paar keer) alleen "Het werkt!" leest in
de laatste post, zal ik maar even uitleggen hoe ik het nu heb opgelost.

-Ik heb de Micro Modular's PC (Editor) poorten nu aangesloten op poort a van de midisport 2x2. Poort b wordt nu
bezet door mijn Juno-106.

-Ik heb nu een extra "cheap-ass" geluidskaart geinstalleerd voor de midi(game)port. En hier op heb ik
de "normale" midipoort van de Micro Modular aangesloten.

Waarom?

Ik heb geconcludeerd dat de problemen waarschijnlijk zich voordeden, omdat ik alleen poort B van de midisport 2x2
had disabled in Cubase, en deze Midisport 2x2 wel sysex data ontving uit de Micro Modular (Editor). Waarschijnlijk heeft
Cubase daar moeilijk over lopen doen. Met alleen de kabels van de "normale" midipoort van de Micro Modular
in de midisport waren er geen problemen. Toen ik de Micro Modulars's PC poorten (Editor) op de
gameportmidiaansluiting (leuk scrabble woord :)) had aangesloten en deze poort had ge- disabled in Cubase, deden
de problemen zich ook voor.

In een van de posts van Wout Blommers las ik dat hij de Editor via de midisport had lopen, en
de "normale" midiverbinding via een andere poort. Ik heb dus maar de "normale" midiverbinding via
de gamepoortmidiaansluiting aangesloten en de editor via de midisport 2x2, waarvan nu alle poorten zijn ge-enabled. (!)

En ik wou nog even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat de Micro Modular dik
vet asskickt!!! :halleluja :halleluja

En Wout, Chielos, Hanz en anderen .....bedankt! :okdan:

Back