Korg MS50

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Maar hoe klinkt die MS50 nou ? :)

Kijk, een interessante discussie! Keep up the good work!

Even wat selectieve quotes, daarna mijn reactie:

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Uw eerste vraag nodigt zowaar uit tot een lethanie die grenst aan de strengheid van Spaanse inquisitie !

<..>

Te vaak heb ik mensen in de hype zien trappen en met het misverstand zien rondlopen dat als ze maar dat of dàt toestel hadden, dan zou alles plots veel beter gaan. Dat geldt zelfs niet alleen voor vintage, sterker nog, 'de industrie' tracht dagelijks zijn consumenten met dat foute idee op te zadelen.

<..>

Heel veel mensen snappen nog steeds niet dat het maken van (mooie) muziek niks te maken heeft met het materiaal dat je hebt staan. Veel mensen zijn er verkeerdelijk van overtuigd dat vintage materiaal een soort meerwaarde biedt waardoor ze beter muziek gaan maken. Dit is niet zo.

<..>

Mensen begrijpen niet of willen niet begrijpen dat je in het uiteindelijke resultaat NIET kan horen of er nou een orginele 909 dan wel gesampelde sounds werden gebruikt, en bovendien maalt geen enkele luisteraar daar om.

<..>

Dat is een vaststaand feit en éénieder die daar aan twijfelt loopt rond met foute opvattingen.

<..>

Nu, iedereen moet doen waar hij zin in heeft en gelooft maar wat hij zelf wil.

<..>

Ikzelf heb me op SF een soort van kruistocht eigen gemaakt die de hype en misverstanden wil doorprikken.

<..>

Mijn crusade zal duren tot mijn eigenste post 999. Daarna zal ik mijn pijlen richten op posters van tracks...

<..>

Natuurlijk is het waardevol en strekt het tot eer dat je creatief bezig bent. Maar dat betekent niet per sé dat je inhoudelijk dan ook nog iets waardevols hebt gemaakt. Nog zo een waandiee!

Skel, er moet me toch iets van het hart: je typt een prima verhaal, maar mist nou juist de kern van wat ik je vroeg.
Ik wilde nou juist weten: vanwaar de opinie dat er maar één waarheid is, de waarheid die 'toevallig' de jouwe is?
Je lijkt zo te focussen op de domheid, onwetendheid of onwil van 'de mensen' - nog sterker, je maakt je er zelfs boos om.
Waarom zou je niet accepteren dat niet iedereen de wereld ziet zoals jij?
Nog sterker: hoe weet je zo zeker dat uitgerekend JIJ de enige echte correcte visie op deze wereld hebt?

Zoals Apollo naar mijn mening terecht stelt: we zitten hier niet allemaal om "succesvol producer" (whatever that may be...) te zijn. Kortom: niet iedereen heeft dezelfde wensen, eisen, verwachtingen, smaak (!), bedoeling - dus waarom zou er dan maar één antwoord mogelijk zijn? "The world according to Skeletvm"?

Ik vind het interessant te zien met welke verhalen je aan komt dragen, maar mis een beetje het objectief proberen te kijken naar het feitelijke resultaat wat je bereikt met je "kruistocht". Moet je mensen te vuur en te zwaard proberen te overtuigen? (nobody expects the Spanish Inquisition!).
Of zou je niet gewoon accepteren dat er (in jouw ogen) een boel domheid in de wereld is?
Wees eens eerlijk? Gaat het je nou echt om het bekeren van mensen, of vind je het stiekum gewoon prettig om te kijken wat voor effect je bereikt met het gooien van stenen in de vijver? En het imago dat daarbij hoort?

Frappant ook je opmerking die ik rood heb gemaakt. Ik kan dit gewoon niet rijmen met de rest van je verhaal.
Als je waarlijk bezig bent met een kruistocht kan zo'n zin met goed recht toch niet uit je mond komen? :duivels:

Wie neemt er 's een MS50 mee naar de volgende SF meeting ?:halleluja

Origineel geplaatst door levka
Wie neemt er 's een MS50 mee naar de volgende SF meeting ?:halleluja

Op de vorige al aanwezig. :D

attachment.php

Ziet er erg pittig uit zo'n complete set......ik vraag me af hoe het kan klinken! Of liever gezegd, voegt een MS-50 qua klank / mogelijkheden genoeg toe aan een MS-20 om de prijs ervan te rechtvaardigen? Als ik zo op het net kijk (o.a. natuurlijk het forum zelf) dan lijken de meningen daarover nogal verdeeld.

Ja shit op die vorige SF meeting trouwde net een vriend van me

tnt begrijp ik dus dat mn het VCF vrij uniek is;
een diode filter maar toch weer heel anders dan van een synthi

Doepfer, die net ook een heel mooi MS-20 geinspireerd filter heeft uitgebracht
(met veel extra mogelijheden), is mischien van plan om ook dit MS-50 filter opnieuw uit te brengen.
Maar ik zou graag het orgineel ook eens horen

Origineel geplaatst door Hooihuis
Ziet er erg pittig uit zo'n complete set......ik vraag me af hoe het kan klinken! Of liever gezegd, voegt een MS-50 qua klank / mogelijkheden genoeg toe aan een MS-20 om de prijs ervan te rechtvaardigen? Als ik zo op het net kijk (o.a. natuurlijk het forum zelf) dan lijken de meningen daarover nogal verdeeld.

Ik kan heel kort zijn

NIET

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik kan heel kort zijn

NIET

Dat is wel duidelijk ja :)......maar vind je hem nu helemaal niet bruikbaar, of alleen maar te duur? Heb je hem zelf ook gehad?

Ten eerste ben ik totaal geen fan van de ms serie.
Ik vind de oscilators echt :kont:
De ms50 is trouwens een soort van ms10 die echt modulair is ipv semi modulair.
Met als extra toeving een highpass filter geloof ik.
Hij is echt het geld totaal niet waard in mijn ogen.
Een ms20 is zijn geld dan beter waard en dat komt echt rot uit mijn mond.

Mono is niet de man van de korg MS serie heb ik het idee....Maar goed. Ik kan het met hem eens zijn dat de MS50 nou niet direct zijn geld waard is. Ik heb al geruime tijd heel veel uit die MS serie. Ik zou dus ook heel graag de MS50 willen hebben. Niet eens alleen om het setje compleet te maken (alhoewel dat heus wel meespeelt), maar vooral vanwege de extra mogelijkheden. Maar kom op zeg....1200,- voor een MS50...dan koop ik toch echt liever 2 MS20 erbij.

Is dat een voldoende antwoord voor je?

Ik heb vorige maand, toen ik net op het forum zat, ook al zo'n discussie over de MS-50 gezien en er toen ook wat over geschreven. Het geluid is niet bijzonder, vanwege die ene VCO maar hij is wel volledig modulair. Ik gebruik hem vooral voor geluidseffecten. Toen ik onlangs mijn lange correspondentie met de Belgische verkoper doorlas, viel het me op dat ik toen (1990) ontzettend heb zitten zeiken voordat ik het apparaat (plus de 20 en de SQ-10) voor 1100 gulden wilde kopen. Nu moet hij zeker 1500 euro opbrengen, alleen vanwege de zeldzaamheid.
Wie wil weten hoe hij klinkt raad ik aan mijn CD's (behalve Fantasmagora) kopen. Ik vertel dan wel welke geluiden uit de MS-50 komen.

www.quantumproductions.nl

Origineel geplaatst door Akikaze
Ik heb vorige maand, toen ik net op het forum zat, ook al zo'n discussie over de MS-50 gezien en er toen ook wat over geschreven.

Ja, dat was deze thread. :D

Okee Dennis en Matthijs, bedankt voor de toelichting. Zo zie je maar weer dat niet alles wat analoog is ook altijd maar goed (of zelfs zijn geld waard) hoeft te zijn....maar dat wisten we natuurlijk al wel. Misschien heb ik me wel een beetje blind gestaard op die MS-50, maar dat komt inderdaad ook deels omdat ik graag een compleet setje wil hebben zoals Matthijs al zei. En ook vanuit de gedachte: de MS-20 klinkt te gek (puur mijn mening hoor :)) en met een MS-50 erbij heb je NOG meer mogelijkheden....

Maar eerlijk is eerlijk, zelfs al zou die MS-50 zo goed zijn als ik dacht, dan had ik er bij lange na geen E 1.200,- voor over gehad. Ik heb gelukkig nog wel een beetje verstand over! ;) Misschien kan je dan nog beter proberen een Redsquare te scoren ofzo, kan je volgens mij ook zo patchen met je MS-20.

.....Misschien kan je dan nog beter proberen een Redsquare te scoren ofzo, kan je volgens mij ook zo patchen met je MS-20.

Die redsquare is volgens mij helemaal niks. De demo al 's gehoord ?
TBS deed ze laatst voor weinig op ebay weg.

Origineel geplaatst door Hanz
Nog sterker: hoe weet je zo zeker dat uitgerekend JIJ de enige echte correcte visie op deze wereld hebt?
Zoals Apollo naar mijn mening terecht stelt: we zitten hier niet allemaal om "succesvol producer" (whatever that may be...) te zijn. Kortom: niet iedereen heeft dezelfde wensen, eisen, verwachtingen, smaak (!), bedoeling

Hey, ik heb het allemaal zelf niet uitgevonden. Maar ik vond het wel een gezonde visie die werkt als een soort bevrijding. Ik heb dat toch zo ervaren. Dan denk je niet meer zo in termen van 'synthesizers'. Ze zijn 'maar' een middel. Die boodschap wil ik uitdragen, misschien nogal scherp gebracht. :)

Maar je hebt verder volkomen gelijk. Niet iedereen wil succesvol producer zijn. Daar gaat het ook niet om en succes heeft voor mij niets te maken met gouden platen en een vette bankrekening. Succesvol ben je in mijn ogen als je er in slaagt om van je hobby je beroep kan maken. Zelfs als dat niet veel opbrengt.

Maar goed, nu weer ontopic en sorry voor mijn geneuzel.

De MS50 dus. Mooi als je heel het setje hebt. Ik bedoel maar, als je gek bent van de MS ga dan ook voluit en zorg dat je het systeem volledig bij elkaar krijgt. Toch ?

Laatst gewijzigd:
Ziet er erg pittig uit zo'n complete set......ik vraag me af hoe het kan klinken!

De set is pas volledig met :

Attachments

• korg vc10.jpg
    korg vc10.jpg
    11,4 KB · Bekeken: 62
Een volledige set bestaat uit wel wat meer dingen dan alleen de MS10, MS20, MS50, SQ10 en VC10.

De MS01, MS02, MS03 MS04, X911, SE300 en SE500 horen er eigenlijk ook allemaal nog bij. Mar goed...die MS01 t/m MS04 zijn lastig te vinden hoor...en vaak erg prijzig voor wat ze kunnen.

Maar waarom zou je een set compleet willen hebben. Dat is enkel interessant vanuit verzamelaars oogpunt (=niks mis mee overigens). Muzikaal gezien kan je beter 2 MS20 hebben dan 1 MS20 en een MS50.

ja laten we een afscheiding binnen het synthforum maken:
www.verzamelaars.synthforum.nl
www.puristen.synthforum.nl
www.softsynth.synthforum.nl
www.onlyhardware.synthforum.nl
www.minimal.synthforum.nl
www.vintage.synthforum.nl
... ehmm... :doei:

kijk de ene vind het gaaf om alles te hebben en uittestallen in zijn studio. De ander ruilt weer alles in voor een fatte laptop met controller... zo onstaat er een mooi spanningsveld waar synthform op draait.

Ik vind de Ms20 helemaal niet zo bijzonder omdat de sound zowiezo herkenbaar is en ook reproduceerbaar. Theoretisch is elke synth reproduceerbaar als je je best doet. Je wilt een korg MS20 filter? op internet is er een schema te vinden. Is meteen standalone en je kunt um verder modden. kosten 150 euro en een paar daagjes puzzelen.

Maar als jij gewoon voor het 'image' gaat en het plaatje compleet wil hebben dan moet je ze kopen. Wil je een setje? ben je een aardig bedragje kwijt. Gelukkig zijn ze nog niet zo ontzettend duur en hebben ze een bepaalde knuffel/retro waarde. De echte synthverzamelaar echter is daarmee niet gelukkig en wil waarschijnlijk ook de ARP vintage reeks, de SH familie van roland, de X0X reeks incluzief de voorgangers, etc... verzamelen is ook maar een hobby...

Grtz Brmz

Ikzelf schreef:
Muzikaal gezien kan je beter 2 MS20 hebben dan 1 MS20 en een MS50.

Op zich leuk, maar dan vraag ik me toch af waarom ik vandaag een MS50 heb gekocht.

Ikzelf schreef ook
Ik zou dus ook heel graag de MS50 willen hebben. Niet eens alleen om het setje compleet te maken (alhoewel dat heus wel meespeelt), maar vooral vanwege de extra mogelijkheden. Maar kom op zeg....1200,- voor een MS50...dan koop ik toch echt liever 2 MS20 erbij.

En gelukkig heb ik er geen 1200,- voor betaald :)

Zodra ik het apparaat binnen heb zal ik een stukje schrijven over de verschillen in klank tussen de MS10/20 en MS50

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back