[Piano Track]

hermax

Ouwe rot
Moet de tijd van het jaar zijn.... 's winters heb ik altijd meer zin om gewoon iets met de piano te doen. Nu heb ik een volledig stuk uitgewerkt dat op zich mooi klinkt. Het is dan heel moeilijk om er nog andere instrumenten bij te zoeken zonder dat die in de weg gaan zitten.
Als je luistert, pas op voor het begin, ik heb een 'omgekeerde' intro gemaakt. (volumeknop niet te hoog)

Om te luisteren, luister
Om down te loaden, download (save as)
Om te kritikasteren, spreek:

Mooi.... weer eens iets anders.

Mooie track. Heerlijk om zo te spelen. Wat voor spullen heb je gebruikt?

Enige kritische noten:
- soms speel je wat hamerend, zou ik niet te lang doen. Dat gaat ten koste van de dynamiek.
- de track is hier en daar wat rommelig, vooral wanneer je laag speelt op de piano en je ook lage pad-noten speelt.

Maar verder..
:okdan:

Hoi Herman :doei:

Goed dat je effe vermeld hebt om het volume niet te hoog te zetten in het begin ;)

De intro klint in ieder geval imposant. Vraagje: heb jij soms een Wavestation :confused: (anders wil ik wel eens weten waar die belletjes uitkomen?)

Eenmaal het stuk op gang is klinkt het erg warm. Een vloeiende pad met een lekkere fretloze bas. Stukje rond 2:17 vind ik zeer mooi. Daarna valt alles weer terug in z'n plooi. Rond 3.00 val je dan werkelijk naar beneden om dan uit te monden in een door cello's ondersteunde partij. Ook de finale is erg mooi georkestreerd :okdan: en werkt echt naar een climax toe.
Hoewel ik zelf een iets andere smaak heb van orkestratie (vooral meer galm en 'slordigere' geluiden) kreeg ik toch kippevel bij het beluisteren ervan :)

Erg dynamisch nummer met mooie sfeer en mooie akkoordenprogressies. Goed gekozen geluiden en erg goede mixage.
(Uit wat komt die piano eigenlijk?)

Deze komt voor mijn part vlak na Granata (wat ik nog steeds je beste stuk vind ;) ... maar dat wist je al wel :dubbel: ).

Ik bewonder in ieder geval je muzikale gevoel. (Heb je dit trouwens als verjaardagsstuk gecomponeerd 8o) ? ;) )

Prachtig :halleluja:

:doei:

Danny

ff proberen iedereen een antwoord te geven:

@Bartology:
- Gebruikte instrumenten = een Roland-onderonsje: SC55, JV1080 en U220 (deze laatste enkel maar voor die heftige intro, dus eigenlijk kon het ook zonder)
- Hameren: je hebt groot gelijk, ik worstel altijd met dat probleem, te enthousiast als ik speel.
- Rommelig laag: dat hoor ik dus (nog steeds) niet zolang ik moet mixen met hoofdtelefoon.

@EmotionSpace:
- Geil ?? hoho, dat moet ik ook even testen bij enkele dames...

@Danny:
- Geen Wavestation dus... het is de preset 'Chime pad' uit de JV1080.
- De piano komt uit de Sound Canvas!!! echt waar. Je moet weten, ik heb zeker 5 jaar lang muziek gemaakt met ALLEEN maar die bak en dan leer je wel welke instrumenten bij elkaar passen en wanneer ze te gebruiken. In andere stukken zou deze zelfde piano (Piano2 is het, met wat reverb) ook heel slecht kunnen klinken.
- Nee geen verjaardagsstuk... ik heb gisteren heel de dag wel degelijk een nieuw stuk gecomponeerd en ook ineens opgenomen, voor die oproep van Stefan, 'artists support asia'. Misschien gebruikt hij het wel en dan moet je die cd kopen om deze geweldige compositie te horen :D

@Bahamut:
- Wat is 'Final fantasy' ?

@Allemaal:
Toch weer bedankt voor het nemen van de tijd ter beluistering! En voor de waardering ook natuurlijk... :)

Hey Hermax,

Ik luister nu

jazzy accoorden....
MOOI..die pads begeleiding erbij
prachtig!!!

De melody glijd erg mooi over het geluids spectrum heen. daar hou ik van!:)

Je speelt ook goed piano moet ik zeggen...is pianoles je ondergrond??

gewoon een erg mooi nummer.

1 ding... ik vind het pianogeluid niet zo mooi:)

greoten unic

Hee Hermax,

Mooie compositie dit.
Kwa opmerkingen schaar ik me bij de comments van Bartology.

Dat hamerende in die piano kan je denk ik voorkomen door iets meer met volume verschillen
te spelen en door als je noten herhaalt, dit niet teveel dit op dezelfde tel te doen (daardoor krijg
je dat hamer-effect als je begrijpt wat ik bedoel).

Verder errug goeg hoor! :halleluja

mmm... ik denk toch dat gewoon het feit is dat ik veel te hard klop op die toetsen en te weinig dynamische vershillen opmerk omdat ik met hoofdtelefoon opneem... of liever opnam! Want, sinds vandaag staan er 2 mooie Alesis Monitor One MK2 te blinken naast mijn scherm!!! :luv: Hoera!!!!! :luv:
Vanaf nu kan ik dus ook geen excuses meer gebruiken dat ik geen goede mix kan maken ...8o)
Het verschil is in ieder geval indrukwekkend. Mensenlief, wat een fouten heb ik tot nu toe toch al gemaakt...

Ik vind het eigenlijk muzak/elevator music.
Goed uitgewerkt, dat zal wel een flinke klus geweest zijn. maar ik krijg hier dus geen kippevel van, laat staan dat mijn hormonen sneller door mijn lichaam gaan gieren.

Maar los van mijn voorkeur voor andere muziek, denk ik dat je om te beginnen een ander pianogeluid moet zoeken. Deze klinkt heel klein, en nogal mono in het stereobeeld.

he hermax.
wow klinkt zeer mooi naar mijn mening.
Als ik m zo hoor, voel ik een heel subtiel ritme erbij komen bij 2.42 gewoon een simpele:

kick..kick snare...kick..kick snare (kick, snare en . staan steeds voor 1/4 maat)

Maarja is maar n idee.
Verder heb ik niet zoveel verstand van piano muziek, maar ik krijg hier n goed gevoel bij, dus toppie
:okdan:

Later

Thx!

aan dat ritme heb ik ook wel gedacht, maar dat zou heel veel tijd vragen. Deze track is immers maatloos opgenomen. Ik zou die drum dan manueel moeten inspelen (doe ik wel vaker), maar de minieme tempoverschillen die er zijn en die je nu niet echt hoort zullen dan heel erg hoorbaar tevoorschijn komen.

Ik vind het erg mooi hoe je die synths bij het pianospel doet.. misschien is die piano niet super, maar zo erg stoor ik mij daar niet aan. Je hebt dan alleen niet het geluid van "het smelt level" wat normaal wel bij mij aanslaat.
Je mag ook dan wel af en toe licht op die toetsen drukken, zodat je opbouw ook meteen meer lijkt.

Kan je hem niet meer sync laten lopen dan achteraf??

Dat is het hem juist, er is niets om sync te laten lopen. Ik neem de piano op 'uit de losse hand' zonder metronoom. Dat moet ik dan ook met de drum doen daarna en da's verduiveld moeilijk. Misschien bestaan er wel programma's waarin je die drum-track kunt synchroniseren met een ander spoor (op bepaalde noten) ipv met de gewone metronoom maar in mijn Logic 3.6 heb ik dat toch nog niet gevonden.

Misschien een beetje ideetje ('t zal wel niks zijn): Maar je kan in reason zo'n "metronoom" zoals jij het noemt aan klikken. Een soort clik... Tik, tak, tak, tak. Tik, tak, tak, tak... mee laten lopen.
Als je dan je piano op de een of andere manier kan rewire-ren, heb je het misschien toch.

Succes verder.

Het is wel opzettelijk dat ik zonder metronoom opneem moet je weten... Het geeft je de vrijheid om af en toe eens in te houden alvorens een volgende akkoord te spelen. Geeft het geheel veel meer gevoel.

...dit onder het motto.. nog een laatste schupje .... want er komt alweer iets vers aan
inspiratie komt in vlagen, en als het zover is moet je'r van profiteren!

Origineel geplaatst door Mexes
Misschien een beetje ideetje ('t zal wel niks zijn): Maar je kan in reason zo'n "metronoom" zoals jij het noemt aan klikken. Een soort clik... Tik, tak, tak, tak. Tik, tak, tak, tak... mee laten lopen.
Als je dan je piano op de een of andere manier kan rewire-ren, heb je het misschien toch.
Andere optie, bijv. met Cubase te doen: je kunt de Tempo Track bepalen op basis van een metronoom-tick die je zelf inspeelt. Ofwel: speel de kwarten in op een apart MIDI-kanaal en laat Cubase de Tempo Track afleiden; het tempo wordt dan van kwart tot kwart bijgesteld. Je kunt dan makkelijk een MIDI drum track toevoegen die al meteen aardig in sync is, nl. in ieder geval op kwart-niveau en vaak veel beter.

Deze methode gebruik ik zelf voor transcripties en dat werkt erg goed: je kunt dan nl. de transcriptie controleren door zowel het origineel als het MIDI-kanaal met de transcriptie af te spelen.

Back