Roland Fantom x8, wie heeft ervaring hiermee?

robbie50

ferkeert lit
Hallo,

Wie heeft ervaringen met deze synt (workstation) en wil er iets over kwijt?
Bijv. hoe bevallen de sounds? (lekker Vet, scherp?)
Gebruiksvriendelijk?
Ervaringen met de modules?
Geheugen uitbreiding, welke simms?
Overzetten van wav's naar PC via USB echt zo makkelijk als ze het vertellen?
Wat vind je voordelen?
Wat vind je nadelen?
Progressive Hammer-Action Keyboard, voelt dat echt als Pianotoetsen? is het instelbaar?
Audio in, gevoeligheid?

Kortom, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen....

rob

Re: Roland Fantom x8, wie heeft ervaring hiermee?

Origineel geplaatst door robbie50
Hallo,

Bijv. hoe bevallen de sounds? (lekker Vet, scherp?)
Gebruiksvriendelijk?
Wat vind je voordelen?
Wat vind je nadelen?
Progressive Hammer-Action Keyboard, voelt dat echt als Pianotoetsen? is het instelbaar?
Audio in, gevoeligheid?

Kortom, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen....

rob

Ik heb ervaring met de Fantom X7. De X8 is de 88 keys uitvoering, de rest is hetzelfde. Ik wil er wel iets over kwijt.
De sound bevallen uitstekend. De piano is vooral erg goed, maar ook de rest bevalt uitstekend. Over het algemeen zijn de Fantomsounds redelijk dik (vet).

Gebruiksvriendelijk?
Ja, dat komt door de overzichtelijke interface en het grote (kleuren LCD) display.
De knoppen zijn lekker groot en stevig.
Overzichtelijke sequencer. De mixer is duidelijk weergegeven, effecten zijn gemakkelijk toe te voegen.

Bedoel je de uitbreidingskaartjes?
De Fantom heeft 4 slots voor SRX boards. Dat is plug & play. Werkt heel gemakkelijk en worden als extra patchbank toegevoegd aan de rest van je patches.

Als je met modules iets anders bedoelt, moet je de vraag even anders stellen, misschien.

Gewoon computer geheugen 100 MHz. tot 512 MB
Plug & play, geen toestanden.

Aanrader is een extra CF kaartje. Voor een firmware update noodzakelijk.

Yep. PC herkent de Fantom als een externe harde schijf. Pleur en sleur je sample, tekstbestand, achtergrond (bitmap) en klaar ben je. Dat werkt vice versa.

Wat vind je voordelen?
Alles in een. Heel fijn klavier (zowel de 88 als de 76 en 61)
Groot kleurendisplay.
Kicken, wat een geluid!!
Eenvoudig te bedienen en voor te programmeren livesettings (incl. on screen tekst/akkoordenschema's)
Kan praktisch alles!
Super veel effecten.

Wat vind je nadelen?
De prijs $$
Geen mooie Hammondsamples (maar welke synth heeft dat wel??)
Zwaar qua gewicht, als je in een band speelt, moet je daar rekening mee houden.

Dat voelt echt als pianotoetsen en is zeker instelbaar. (Alles is instelbaar)

Audio in, gevoeligheid?
Audio in is goed! Microfoon, gitaar, externe audio (ook via dig. in) en de effecten zijn ook daarop toe te passen (bijv. tweede stem/koortje bij de zang)

Wat bedoel je met gevoeligheid?

:biertje: Bart

Dank je wel voor je info!!!
Zeer bruikbaar.......
Gevoeligheid, hiermee bedoel ik de gevoeligheid van audio in 150mVolt?
En nog een vraagje....
USB is dat 2.0???

HARTELIJK dank, goed en muziekaal 2005 t.m. 2010!!!

rob

USB is 1.1 en v.w.b. die gevoeligheid: daar kom ik later even op terug.

Fijne jaarwisseling!!!
Gezond 2005

oke....goed 2005

oke....goed 2005

Bedankt voor je reactie.......
en beste wensen voor 2005!
Is die USB up te loaden naar 2.0? of zit dit vast in een chip....
2.0 werkt wel even VEEL sneller, ben benieuwd of de nieuwste Phantom's USB 2.0 hebben....
Nog een vraagje......
Hen je toevallig mp3'tje met geluids (sounds) voorbeelden die je mij evt kan sturen?
Ik heb internet via de kabel.....dus omvang geen probleem......

groet,

rob

Re: oke....goed 2005

Re: oke....goed 2005

Bedankt voor je reactie.......
en beste wensen voor 2005!
Is die USB up te loaden naar 2.0? of zit dit vast in een chip....
2.0 werkt wel even VEEL sneller, ben benieuwd of de nieuwste Phantom's USB 2.0 hebben....
Nog een vraagje......
Hen je toevallig mp3'tje met geluids (sounds) voorbeelden die je mij evt kan sturen?
Ik heb internet via de kabel.....dus omvang geen probleem......

groet,

rob

USB is voor de toepassingen met de FantomX echt snel genoeg, je verstuurt geen grote bestanden, namelijk.
Het wordt gebruikt voor storage (samples, tekst, bitmaps, upgrades) en voor MIDI
HIER vind je aanvullende informatie over de FantomX en MP3 voorbeeldjes.

Ik wil je via de mail nog wel wat extra voorbeelden sturen (check je PB)

Zelf heb ik sinds kort een X7 met de SRX-07 uitbreiding. Ik gebruik de X7 live in een blues/soul/easy listening cover band maar ook thuis. Zoals Barthology al zei zijn de Fantom X6/X7/X8 muv het klavier identiek. Mijn puntjes:

De X8 heeft het PA-5 type klavier dat ook in de RD-700 en diverse andere Roland piano's gebruikt wordt. Ik heb het mechanisme van binnen bekeken en dat ziet er dus top uit. Ter info: wordt met de hand gemaakt in Japan. Top klavier, echt waar. De X7 heeft een synth-action klavier die net even meer weerstand geeft dan de meeste andere klavieren....maar speelt juist daarom veel beter mbt het aanslaggevoelige werk , bv piano's. De afwerking van de X-series is zo-wie-zo top, draai maar eens aan de controller knoppen en je weet wat ik bedoel. Je koopt dus kwaliteit.

Qua sound kan de X-serie prima mee met de competitie. Pluspunten: kwaliteit interne wave ROM, effecten, flexabiliteit synth engine. Je bepaalt dus in principe zelf hoe een Fantom klinkt, alle ingredienten zitten er in. Vet, breed, droog, acoustisch, alles kan. Ik ben er qua "live sound" nog niet helemaal uit / te vreden maar dat ligt vooral aan mijn eigen monitoring. Dat probleem heb je overigens altijd met nieuwe synths, na een paar optredens moet dat OK zijn. Kwestie van effecten, EQ, compressie etc goed inregelen.

Andere opvallende pluspunten
- de user interface, werkt heel eenvoudig en intuitief (in kleur)
- handige features zoals live settings (play lists), piano mode, voice monitor, split/layer mixer
- sampling features
- aanslaggevoelige key pads
- USB / bestanden uitwisselen met de PC
- PC: Fantom X-Editor en Librarian, sounds uit Roland XV-series, Fantom-S en Fantom-XA kun je gratis downloaden en importeren

Overige:
- het operating systeem kun je via USB of een PC card upgraden
- geheugen uitbreiding: DIMM's van 100 of 133 Mhz

dank je!!!!

dank je!!!!

Sjaak,

Hartelijk dank voor je informatie.......
Het help mij om een goede keuze te maken......
en inderdaad lees ik steeds dat deze synt. een "tank" is qua bouw......
Ik denk er zelf aan om de SRX 06 (stings ect) erbij te kopen, ik ben namelijk helemaal GEK van dit soort sounds en werk er ook het meeste mee......met mijn JX10.
Die strings (jx10) vind ik heerlijk en ik hoop dat de Fantom daarbij in de buurt komt.....
Voordeel van JX10 vind ik ook dat je twee sounds over elkaar kan zetten........alleen neemt de polyfonie wel even met factor 2 af....
Ik begrijp dat de aanschaf van bijv. flashgeheugen ook een goed idee is.....
Je had het over downloaden van sounds......kan je mij een site sturen waar ik zoiets kan vinden?

nogmaals,

DANK

groet,

rob

Voorbeeldje Strings

Voorbeeldje Strings

Hier is een voorbeeldje van een stukje Strings

Attachments

• strings.mp3
    517,7 KB · Bekeken: 106
Re: Voorbeeldje Strings

Re: Voorbeeldje Strings

Origineel geplaatst door Bartology
Hier is een voorbeeldje van een stukje Strings

GAAF!!!!!
Ik wil nog meer horen.........
BEDANKT!!!!!!
stuur anders maar naar
rob(at)bakeenei.demon.nl

at=@ natuurlijk....

groet,

rob
:)

Nu heb ik een vraag betreffende de constructie van de Fantom-X8. De onderkant is volgens de reviews van hout of MDF o.i.d. Waarom dit t.o.v. bijvoorbeeld aluminium? En is dit wel in verhouding tot de rest van de materialen?

Origineel geplaatst door MuziekFriek
Nu heb ik een vraag betreffende de constructie van de Fantom-X8. De onderkant is volgens de reviews van hout of MDF o.i.d. Waarom dit t.o.v. bijvoorbeeld aluminium? En is dit wel in verhouding tot de rest van de materialen?

Een gewogen 88-toetsen klavier weegt ongeveer 10-15 Kg en ik denk dat een aluminium plaatje over de volle lengte gewoon zou doorbuigen. Lijkt mij een bewuste keuze van Roland.

Dat wist ik niet. De onderkant van mijn X7 is van een soort gecoat/gespoten aluminium.

onderkant....

onderkant....

Misschien is er een gebruiker welke de x8 bezit en hierover iets kan vertellen....
dank voor alle reacties!

groet,

rob

Re: dank je!!!!

Re: dank je!!!!

en inderdaad lees ik steeds dat deze synt. een "tank" is qua bouw......

Inderdaad, en dat 1 van de reden waarom ik de Fantom X heb gekocht. Als je live gaat spelen zijn degelijkheid en kwalitatief hoogwaardige componenten een must.

Ik denk er zelf aan om de SRX 06 (stings ect) erbij te kopen, ik ben namelijk helemaal GEK van dit soort sounds en werk er ook het meeste mee......met mijn JX10.
Die strings (jx10) vind ik heerlijk en ik hoop dat de Fantom daarbij in de buurt komt.....
Voordeel van JX10 vind ik ook dat je twee sounds over elkaar kan zetten........alleen neemt de polyfonie wel even met factor 2 af....

Waar ga je Fantom X voor gebruiken? De SRX-6 "schijnt" (info van Fantimized web site) nogal eenzijdig te zijn qua patches, de samples zelf zijn overigens wel zeer goed (512 stuks - 64 Mb).

Als ik je dan nog een tip mag geven: je moet ook eens kijken naar de SRX-07 Ultimate Keys. Deze kaart bevat 860 samples (64 Mb) dus dan kom je in totaal op 192 Mb. Aantal patches is 475. Veel samples komen uit 70's en 80's synths o.a. de Roland Jupiter-8, D-50, Juno's, JX10 en JX8P en diverse Oberheims, SC prophets, Moog's, Arp's etc Als je deze combineert met de strings uit de interne wave ROM maak je de meest fantastiche strings en pads.

Op de Roland US web site staat een Flash demo waar je diverse patches en demo's lunt beluisteren

Ik begrijp dat de aanschabevat f van bijv. flashgeheugen ook een goed idee is.....

Ik gebruik deze om een backup te maken en patches / samples op te slaan. Voor ongeveer 100 EUR koop je een PC card reader + 1 compact flash van 512 Mb.

- http://fantomized.info/gear/srx/
- http://www.rolandus.com/Multimedia/Flash/srx/srx_demo.html

Re: Re: dank je!!!!

Re: Re: dank je!!!!

Origineel geplaatst door Sjaak
Inderdaad, en dat 1 van de reden waarom ik de Fantom X heb gekocht. Als je live gaat spelen zijn degelijkheid en kwalitatief hoogwaardige componenten een must.

Waar ga je Fantom X voor gebruiken? De SRX-6 "schijnt" (info van Fantimized web site) nogal eenzijdig te zijn qua patches, de samples zelf zijn overigens wel zeer goed (512 stuks - 64 Mb).

Als ik je dan nog een tip mag geven: je moet ook eens kijken naar de SRX-07 Ultimate Keys. Deze kaart bevat 860 samples (64 Mb) dus dan kom je in totaal op 192 Mb. Aantal patches is 475. Veel samples komen uit 70's en 80's synths o.a. de Roland Jupiter-8, D-50, Juno's, JX10 en JX8P en diverse Oberheims, SC prophets, Moog's, Arp's etc Als je deze combineert met de strings uit de interne wave ROM maak je de meest fantastiche strings en pads.

Op de Roland US web site staat een Flash demo waar je diverse patches en demo's lunt beluisteren

Ik gebruik deze om een backup te maken en patches / samples op te slaan. Voor ongeveer 100 EUR koop je een PC card reader + 1 compact flash van 512 Mb.

- http://fantomized.info/gear/srx/
- http://www.rolandus.com/Multimedia/Flash/srx/srx_demo.html

Yezzz.....
Leuk alle reacties.......
Ik had die site met rolandkaarten ook al gevonden, jammer dat je niet alles kan beluisteren........
ik zit inderdaad te denken aan de SRX 06 en de 07......
Flashgeheugen, bedankt voor de tip....
Niets is zo vervelend om na (toch wel dure) aanschaf erachter te komen dat je nog zaken nodig hebt.....en dan is meestal het budget ook op.....
Ik begrijp dat er ook "normaal" computer geheugen in kan.....toevallig doet mijhn zoon veel met PC's en die had nog wel een "reepje" liggen...
Zou er trouwens op die USB poort ook bijv. een kingston stick kunnen? zo kan je de boel ook over zetten.....
Tot nu toe alleen maar positieve reacties.......
Ze hadden eigenlijk ook een CD brander in moeten bouwen en USB 1.01 vind ik wel jammer, maar schijnt bij de gebruikers geen punt te zijn......

ik groet U en wacht verdere reacties af......
en mocht ik overgaan tot de koop dan zal ik een van mijn "werkjes" op dit forum zetten......
Wat is er een hoop veranderd, ik begon met een E-pro spirit (heb ik nog steeds) en nu deze ontwikkelingen......
genieten, gna, gna......

groet,

rob
:koffie:

Re: Re: Re: dank je!!!!

Re: Re: Re: dank je!!!!

Flash geheugen heb niet je per se nodig, je kunt mbv de PC Editor software (Librian) + de USB verbinding sounds opslaan en in de Fantom plaatsen. Ook backup's kun je op die manier maken, evenals operating systeem updates. Je hebt dus alleen 1 USB kabel nodig, die moet je even kopen, that's all. USB 1.1 is overigens niks mis mee, want dat is voor synths snel genoeg.

Als je toch een Flash kaartje wilt aanschaffen heb je 2 opties (zie bv sitecom website):

1) PC-200 - Multi Memory PC Card Reader / Writer 4:1

Deze card reader stop je achter in de Fantom X, de compact flash (moet je apart kopen) stop je in de card reader.

2) PC-201 - PC Card CF Adapter

Deze card reader kan meerdere typen kaarten aan, namelijk Smart Media, Memory Stick (Duo), Secure Digital and Multi Memory Card. Handig als je bv al 1 van deze type flash geheugens hebt.

Mbt de geheugen uitbreiding: gebruik alleen A-klasse DIMM geheugen van 100 of 133 Mhz, geen andere

Re: Re: Re: Re: dank je!!!!

Re: Re: Re: Re: dank je!!!!

Origineel geplaatst door Sjaak
Flash geheugen heb niet je per se nodig, je kunt mbv de PC Editor software (Librian) + de USB verbinding sounds opslaan en in de Fantom plaatsen. Ook backup's kun je op die manier maken, evenals operating systeem updates. Je hebt dus alleen 1 USB kabel nodig, die moet je even kopen, that's all. USB 1.1 is overigens niks mis mee, want dat is voor synths snel genoeg.

Als je toch een Flash kaartje wilt aanschaffen heb je 2 opties (zie bv sitecom website):

1) PC-200 - Multi Memory PC Card Reader / Writer 4:1

Deze card reader stop je achter in de Fantom X, de compact flash (moet je apart kopen) stop je in de card reader.

2) PC-201 - PC Card CF Adapter

Deze card reader kan meerdere typen kaarten aan, namelijk Smart Media, Memory Stick (Duo), Secure Digital and Multi Memory Card. Handig als je bv al 1 van deze type flash geheugens hebt.

Mbt de geheugen uitbreiding: gebruik alleen A-klasse DIMM geheugen van 100 of 133 Mhz, geen andere

Sjaak,

Dank voor je antwoord.......
Dus USB stick op USB poort werkt niet......
Dan ga ik inderdaad uitkijken naar zo'n cardreader......
Heb je verder nog goede tips?
Is de gebruiksaanwijzing trouwens ook in het Nederlands?

groet,

rob

Back