Roland Fantom x8, wie heeft ervaring hiermee?

onduidelijk???

onduidelijk???

Origineel geplaatst door Cheimoon
That's a start...

@Robbie50: wat is onduidelijk? Beter het nader te verklaren dan dat het onduidelijk blijft...

Wel bijv. dit:

Klopt, je moet eens met master effecten (compressor + EQ) experimenteren, dat scheelt enorm. Verder: ik gebruik alleen performances ipv patches. In performance mode kun je over 3 insert effecten beschikken ipv 1. Andere tip: het low-boost effect werkt vaak ook heel goed. Dat zijn zo de truukjes die ik tot nu toe heb toegepast.

Dan weet ik echt eventjes niet waar het over gaat.......
maar zoals al eerder gezegd, ik ben een beginneling en heb alleen ervaring met de Yamaha DX21, Roland J1, Kawai Rm1 en Roland JX10
Ik was al blij dat het mij lukte om diverse patches op PC en naar/van sybt te krijgen en dat met al die verschillende instrumenten.....
En patches maken met de PG800 ging mij goed af.......
Dus vandaar mijn opmerking, "ik ben maar een beginneling"

groet,

rob

Re: onduidelijk???

Re: onduidelijk???

Origineel geplaatst door robbie50
Wel bijv. dit:

Klopt, je moet eens met master effecten (compressor + EQ) experimenteren, dat scheelt enorm. Verder: ik gebruik alleen performances ipv patches. In performance mode kun je over 3 insert effecten beschikken ipv 1. Andere tip: het low-boost effect werkt vaak ook heel goed. Dat zijn zo de truukjes die ik tot nu toe heb toegepast.

Dan weet ik echt eventjes niet waar het over gaat.......

Maar da's ook een tip voor bezitters!

Maar het ging daar over de Fantom zo instellen dat-ie mooi door de mix prikt (niet te hard, niet te zacht, niet te vol, niet te kaal => in verhouding tot de rest van de band uiteraard). Om dat voor elkaar te krijgen kun je EQ-en (regelen hoe hard welke frequenties voorkomen) en compressen (volumebeheersing). Een 'patch' is een enkel geluid (Rolandterm; varianten: preset, voice, enz.), een 'performance' een verzameling patches met splits (verdeling over het klavier) enz. Ook goed voor layering. Insert fx zijn effecten die je kunt gebruiken, en blijkbaar kun je er bij de Fantom in patch-mode 1 tegelijk gebruiken en in perf-mode 3. Low-boost heeft weer met de EQ te maken.

That's it.

Re: Re: onduidelijk???

Re: Re: onduidelijk???

Origineel geplaatst door Cheimoon
Maar da's ook een tip voor bezitters!

Maar het ging daar over de Fantom zo instellen dat-ie mooi door de mix prikt (niet te hard, niet te zacht, niet te vol, niet te kaal => in verhouding tot de rest van de band uiteraard). Om dat voor elkaar te krijgen kun je EQ-en (regelen hoe hard welke frequenties voorkomen) en compressen (volumebeheersing). Een 'patch' is een enkel geluid (Rolandterm; varianten: preset, voice, enz.), een 'performance' een verzameling patches met splits (verdeling over het klavier) enz. Ook goed voor layering. Insert fx zijn effecten die je kunt gebruiken, en blijkbaar kun je er bij de Fantom in patch-mode 1 tegelijk gebruiken en in perf-mode 3. Low-boost heeft weer met de EQ te maken.

That's it.

Oke, ik vind het waarschijnlijk wel in de gebruiksaanwijzing.....
maar ik heb wel door dat een X8 een goede aanschaf is met enorm veel mogelijkheden.......
(van de gebruiksaanwijzing wordt ik trouwens ook een beetje GEK!!!!)
Zijn er nog zaken waarbij ik bij de evt aanschaf op moet letten?
Horen er bepaalde zaken wel/niet bij, software natuurlijk........andere zaken
Heeft hij een speciale stanaard nodig? ik heb zo'n Euromet (kruislingse) standaard...
Ik volg de discussie uit mijn stoel met veel belangstelling.........

groet,

rob

De standaard wordt volgens mij meegeleverd. De X8 heeft er naar mijn weten een van zichzelf. Een X-standaard wil in elk geval niet, daarvoor is de X8 te zwaar.

standaard.....

standaard.....

Origineel geplaatst door Bartology
De standaard wordt volgens mij meegeleverd. De X8 heeft er naar mijn weten een van zichzelf. Een X-standaard wil in elk geval niet, daarvoor is de X8 te zwaar.

Dat bedoel ik dus, want in de gebruiksaanwijzing heeft men het wel over de KS17, maar nergens staat dat hij erbij geleverd wordt......
ik dacht zelf dat ik hem erbij moest kopen.....
Weet iemand of dit zeker is?

rob

Re: standaard.....

Dat bedoel ik dus, want in de gebruiksaanwijzing heeft men het wel over de KS17, maar nergens staat dat hij erbij geleverd wordt......

rob
Maar ik denk niet dat hij erbij zit;
Options Wave Expansion Board: SRX Series
Keyboard Stand KS-17
Pedal Switch: DP series
Foot Switch: BOSS FS-5U
Expression Pedal: EV-5

las ik op;
http://www.roland.com/products/en/Fantom-X8/specs.html

Re: Re: standaard.....

Re: Re: standaard.....

Keyboard Stand KS-17

Daar wil ik nog niet eens een X6 op hebben staan zeg!

X7 versus X8

X7 versus X8

Toch nog een overweging.........
Verschillen behalve (prijs) gewicht en keyboard zie ik niet......
of zijn ze er wel?
Wat is jullie keuze?
een X 7 of X 8.....en natuurlijk hoor ik graag waarom......

rob
:)

Re: Re: Re: standaard.....

Re: Re: Re: standaard.....

Daar wil ik nog niet eens een X6 op hebben staan zeg!

Waarom niet?
Geeft roland zelf aan.........
Welke gebruik jij dan?

rob

Re: X7 versus X8

Re: X7 versus X8

Toch nog een overweging.........
Verschillen behalve (prijs) gewicht en keyboard zie ik niet......
of zijn ze er wel?
Wat is jullie keuze?
een X 7 of X 8.....en natuurlijk hoor ik graag waarom......

rob

Ik ben voor een X7 gegaan, omdat ik al een Dig. Piano heb. Als ik wil piano spelen met Fantom geluiden, speel ik die via de Yamaha CVP (via MIDI)
Als ik geen piano had gehad, had ik een X8 gekocht, hoewel ik vind dat als je in een band speelt je beter een synth kan hebben met een synth-klavier, omdat je je vingers breekt als je op een pianoklavier een slide wilt spelen met bijv. een Hammond sound.

Re: Re: X7 versus X8

Re: Re: X7 versus X8

Ik ben voor een X7 gegaan, omdat ik al een Dig. Piano heb. Als ik wil piano spelen met Fantom geluiden, speel ik die via de Yamaha CVP (via MIDI)
Als ik geen piano had gehad, had ik een X8 gekocht, hoewel ik vind dat als je in een band speelt je beter een synth kan hebben met een synth-klavier, omdat je je vingers breekt als je op een pianoklavier een slide wilt spelen met bijv. een Hammond sound.

DAT vind ik een heel goed argument!!
Ik speel wel piano, maar op mijn piano en op de Synt. speel ik synt (heet dat zo?)
En inderdaad zo'n sliding maken gebeurt mij ook nog wel eens, maar kan je DAT mechanisme NIET uitzetten dan?
Ik ben weer blij met de aanvulling, kan ik beter een nieuwe posting openen hierover??

rob

nee!!!!

nee!!!!

Bedoelen ze deze??

Ik heb zelf een dubbele Quiklok

Nee, die bedoel ik niet.........
ik kan er geen plaatje van vinden, staat WEL in de gebruiksaanwijzing van de Roland X6/7/8 maar ik heb geen scanner.........
En die ziet er eventjes iets anders uit, volledige steun, dmv twee loodrechtgeplaatste metalen delen, aan voor en achterkant...........
Als ik iets vind, zet ik dat op het forum....

rob

Re: Re: Re: X7 versus X8

Re: Re: Re: X7 versus X8

En inderdaad zo'n sliding maken gebeurt mij ook nog wel eens, maar kan je DAT mechanisme NIET uitzetten dan?
Ik ben weer blij met de aanvulling, kan ik beter een nieuwe posting openen hierover??

rob

Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt. Ik bedoel een glissando. Je glijdt dan met je vinger(s) langs de toetsen. Zo speel je heel snel nootjes achter elkaar, totdat je op de gewenste toon uitkomt (dat kan omhoog en naar beneden. Je hoort dat vaak bij Hammond en ook wel bij brass, na een hit -> glijden naar beneden.

Re: nee!!!!

ik kan er geen plaatje van vinden, staat WEL in de gebruiksaanwijzing van de Roland X6/7/8 maar ik heb geen scanner.........
En die ziet er eventjes iets anders uit, volledige steun, dmv twee loodrechtgeplaatste metalen delen, aan voor en achterkant...........

rob

"mijn" verkoper zei dat de X8 met die standaard wordt geleverd.

rob

De KS17 ziet er toch uit zoals op de afbeelding? (Zelf geef ik de voorkeur voor een 'dubbele X' van bv Quiklok)

Attachments

• ks17.jpg
    ks17.jpg
    4,8 KB · Bekeken: 69

rob

In Belgie wordt de X7 wordt in ieder geval zonder standaard geleverd, enkel manuals (US, NL), CD-rom's + 220 snoer. De X8 idem. In de USA idem...heb dat via de Fantomized website vernomen.

Bedoelen ze deze??

Ik heb zelf een dubbele Quiklok

X-standaards wiebelen te veel.......als je optreedt en je voet door bier op de vloer wegglijd.....of iemand die er tegenaan stoot....heb je wel wat butsen in je Fantom zitten. Beetje zonde als je dat probleem kunt voorkomen voor 100-200 EUR niet waar? Niet dat ik uit ervaring spreek maar ik ken anderen waarbij dat gebeurde. Bezuinig dus nooit op een goedkope standaard ;)

Re: Re: Re: Re: X7 versus X8

Re: Re: Re: Re: X7 versus X8

Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt. Ik bedoel een glissando. Je glijdt dan met je vinger(s) langs de toetsen. Zo speel je heel snel nootjes achter elkaar, totdat je op de gewenste toon uitkomt (dat kan omhoog en naar beneden. Je hoort dat vaak bij Hammond en ook wel bij brass, na een hit -> glijden naar beneden.

Bartology,

Jawel, dat is precies wat ik ook bedoel.......
Maar ik begrijp dat dat minder "lekker" gaat met een X8.........
Ik zit nu echt na te denken om niet de X8 maar de X7 te kopen........
Verschillen zijn volgens mij;
gewicht (X8 35 X7 14 kilo)
plaatsing van aantal SRX modules (X8 4 en X7 2)
toestenbord (X8 hammer en 88 toetsen, X7 geen hammer en 77 toetsen)
verder vind ik geen verschillen........
Zal ik een aparte tread openen met de vraag...
X8 versus X7?

en weer BEDANKT!!!!!

rob

Back