Roland Fantom x8, wie heeft ervaring hiermee?

Re: X7 versus X8

Re: X7 versus X8

Origineel geplaatst door robbie50
Toch nog een overweging.........
Verschillen behalve (prijs) gewicht en keyboard zie ik niet......
of zijn ze er wel?
Wat is jullie keuze?
een X 7 of X 8.....en natuurlijk hoor ik graag waarom......

Ik wilde in eerste instantie de X8 kopen maar het gewicht en dus het transport stonden mij tegen. Een X8 weegt 30 Kg, tel daar het gewicht van een stevige flight case bij op (5-10 kg) dus is dat 35-40 Kg. Tevens past de X7 net in mijn auto en de X8 met alle andere gear eigenlijk niet, dan zou ik met 2 auto's op pad moeten.

Verder, zoals Bartology al zei, vindt ik een gewogen klavier niet altijd lekker spelen voor bepaalde stukken en de Fantom zou toch mijn master keyboard moeten worden. Aan de andere kant, ik speel relatief veel piano stukken in onze band dus daarom heb ik lang getwijfeld.

Andere reden: ik ben van origine geen pianist en ben het dus gewend om op synth klavieren te spelen. Verder vond ik de X7 1 van de weinige niet gewogen synths waar je lekker piano op kunt spelen omdat deze veel zwaarder speelt dan bv de Motif ES7 waardoor je meer piano gevoel hebt met een X7 dan een ES7. De ES7 viel om die reden dus af.

Re: Re: nee!!!!

Re: Re: nee!!!!

Origineel geplaatst door Hover
De KS17 ziet er toch uit zoals op de afbeelding? (Zelf geef ik de voorkeur voor een 'dubbele X' van bv Quiklok)

Hover,

Inderdaad DEZE bedoel ik.....
dank voor het plaatje....

rob
;)

Re: Re: Re: Re: Re: X7 versus X8

Re: Re: Re: Re: Re: X7 versus X8

Ik zit nu echt na te denken om niet de X8 maar de X7 te kopen........
Verschillen zijn volgens mij;
gewicht (X8 35 X7 14 kilo)
plaatsing van aantal SRX modules (X8 4 en X7 2)
toestenbord (X8 hammer en 88 toetsen, X7 geen hammer en 77 toetsen)
verder vind ik geen verschillen........
Zal ik een aparte tread openen met de vraag...
X8 versus X7?

- X8 weegt 30 Kg en geen 35. Maar het blijft "niet te tillen"
- X7 en X8 zijn verder identiek, dus ook mbt aan SRX boards dat je er in kunt steken, namelijk 4
- X7 heeft 76 toetsen. Krijg jij er 1 gratis? :D

Re: Re: Re: Re: Re: Re: X7 versus X8

Re: Re: Re: Re: Re: Re: X7 versus X8

Origineel geplaatst door Sjaak
- X8 weegt 30 Kg en geen 35. Maar het blijft "niet te tillen"
- X7 en X8 zijn verder identiek, dus ook mbt aan SRX boards dat je er in kunt steken, namelijk 4
- X7 heeft 76 toetsen. Krijg jij er 1 gratis? :D

Dank voor de EXTRA toests......
Ik krijg dan dus waarschijnlijk een collectors item....die is over 10 jaar een heleboel $$$$$ waard!
Waar stop je die 4 SRX boards?
Bij X8 onder het klepje op de bovenzijde.........
en 35 kilo is toch wel ERG zwaar.....
Mijn JX10 weegt 14 en vindt ik al aardig.........
Weet iemand ook de afmetingen van de X7?
Ik zal gelijk mijn tekst onder mijn ikoontje even aanpassen..............
:okdan:
rob

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: X7 versus X8

Weet iemand ook de afmetingen van de X7?

Ik heb het niet nagemeten maar dit zou het moeten zijn.

Dimensions
[X6] 1,050 (W) x 358 (D) x 125 (H) mm, 41-3/8 (W) x 14-1/8 (D) x 4-15/16 (H) inches
[X7] 1,262 (W) x 358 (D) x 125 (H) mm, 49-11/16 (W) x 14-1/8 (D) x 4-15/16 (H) inches
[X8] 1,408 (W) x 455 (D) x 165 (H) mm, 55-7/16 (W) x 17-15/16 (D) x 6-1/2 (H) inches

Weight:
[X6] 12.5 kg / 27 lbs 9 oz
[X7] 14.5 kg / 32 lbs
[X8] 29.5 kg / 65 lbs 1 oz

Accessories:
Handbook, Owner's Manual, Sample Data (Audio) CD, CD-ROM (Editor, USB MIDI driver), PC Card Protector, Power Cord

Re: Re: X7 versus X8

Re: Re: X7 versus X8

Ik wilde in eerste instantie de X8 kopen maar het gewicht en dus het transport stonden mij tegen. Een X8 weegt 30 Kg, tel daar het gewicht van een stevige flight case bij op (5-10 kg) dus is dat 35-40 Kg. Tevens past de X7 net in mijn auto en de X8 met alle andere gear eigenlijk niet, dan zou ik met 2 auto's op pad moeten.

Verder, zoals Bartology al zei, vindt ik een gewogen klavier niet altijd lekker spelen voor bepaalde stukken en de Fantom zou toch mijn master keyboard moeten worden. Aan de andere kant, ik speel relatief veel piano stukken in onze band dus daarom heb ik lang getwijfeld.

Andere reden: ik ben van origine geen pianist en ben het dus gewend om op synth klavieren te spelen. Verder vond ik de X7 1 van de weinige niet gewogen synths waar je lekker piano op kunt spelen omdat deze veel zwaarder speelt dan bv de Motif ES7 waardoor je meer piano gevoel hebt met een X7 dan een ES7. De ES7 viel om die reden dus af.

Sjaak,
Inderdaad......
Ik begrijp dat het toetsenbord van de X7 ook een soort "vertraging" in zich heeft(??)
Ik ken mijn JX10 helemaal van binnen en daar werken de toetsen nog met een soort trekveertjes, aan elke kant een oogje,.....is dat een zelfde systeem?...of werkt dit anders?(je ziet ik kom qua kennis uit een hele andere periode, maar leer al snel.....
Ik begrijp dat je totaal geen spijt hebt van je keuze........
Goed zo.....ook ik neem mijn synt af en toe op de achterbank van mijn Micra mee.......de JX past perfect op de achterbank.....met een slaapzak om hem te beschermen.....maar zo'n X8...echt niet......
Of krijg je gelijk een Crysler erbij?
*D

weer bedankt voor je zinnige bijdrage.........
het lijkt er nu veel meer op dat het een X7 wordt.....

groet,

rob
:)

Waar stop je die 4 SRX boards?

Onderkant, net zoals extra geheugen (SIMM)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: X7 versus X8

Ik heb het niet nagemeten maar dit zou het moeten zijn.

Dimensions
[X6] 1,050 (W) x 358 (D) x 125 (H) mm, 41-3/8 (W) x 14-1/8 (D) x 4-15/16 (H) inches
[X7] 1,262 (W) x 358 (D) x 125 (H) mm, 49-11/16 (W) x 14-1/8 (D) x 4-15/16 (H) inches
[X8] 1,408 (W) x 455 (D) x 165 (H) mm, 55-7/16 (W) x 17-15/16 (D) x 6-1/2 (H) inches

Weight:
[X6] 12.5 kg / 27 lbs 9 oz
[X7] 14.5 kg / 32 lbs
[X8] 29.5 kg / 65 lbs 1 oz

Accessories:
Handbook, Owner's Manual, Sample Data (Audio) CD, CD-ROM (Editor, USB MIDI driver), PC Card Protector, Power Cord
Sjaak,

PERFECT!!!
Ik ga in mijn Micra aan het meten........

hoi,

rob

Origineel geplaatst door Bartology
Onderkant, net zoals extra geheugen (SIMM)
DANK, dus gewoon inpluggen en laten zitten?
Is het mogelijk mij wat scan's te sturen van de gebruiksaanwijzing (nederlands) van de X7.......
ik weet dat het een heleboel bladzijden zijn.......maar ik bedoel een paar "belangrijke" pagina's...?.....
ik heb de Engelse gebruiksaanwijzing van de X8, kan die van de X7 niet vinden.....

groet,

rob
;)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: X7 versus X8

DANK, dus gewoon inpluggen en laten zitten?
Is het mogelijk mij wat scan's te sturen van de gebruiksaanwijzing (nederlands) van de X7.......
ik weet dat het een heleboel bladzijden zijn.......maar ik bedoel een paar "belangrijke" pagina's...?.....
ik heb de Engelse gebruiksaanwijzing van de X8, kan die van de X7 niet vinden.....

groet,

rob
;)

Nee, ik heb geen scanner. Je zult nog even geduld moeten hebben. :peukie:

Bovendien, de handleidingen van de X7 en de X8 zullen niet veel verschillen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: X7 versus X8

Origineel geplaatst door Bartology
Nee, ik heb geen scanner. Je zult nog even geduld moeten hebben. :peukie:

Bovendien, de handleidingen van de X7 en de X8 zullen niet veel verschillen.

Oke.......
Begrijp ik.........
Vind je dat er nog andere zaken zijn waarop ik moet letten?
(en een vraag van een hele andere orde....hoe plaats ik een plaatje bij mijn naam?)(hierover mag je me ook mailen hoor, hoort namelijk niet in deze threat)

groet,

rob

Zoals ik al eerder meldde, kan je ook de nederlandstalige handleiding downloaden.

En die handleiding is voor zowel de Fantom X6,7 en 8.

Origineel geplaatst door Hover
Zoals ik al eerder meldde, kan je ook de nederlandstalige handleiding downloaden.

En die handleiding is voor zowel de Fantom X6,7 en 8.

Robbie was weer eens niet aan het opletten (gebeurde vroereg op school ook regelmatig....)
Alweer DANK!!!!
En plaatje is al gelukt......mijn upgrade chip in mijn JX10

groet,

rob

roland X6 versus X7

roland X6 versus X7

Hallo,

Geef hier eens een reactie op......
Wat is er voor/tegen de aanschaf van een X6 of X7?
Minder toetsen!
Maar qua sounds zijn ze toch het zelfde......(??)
Graag hoor ik ook hier reacties op....
Zelf ga ik nu voor de X7, maar als X6 net zo goed is......
please vertel.......

groet,

rob

OMG :Z

Wat dacht je van het aantal toetsen?

Volgens mij heb je nu alle informatie wel zo'n beetje.

Laatst gewijzigd:
Zoals Hover al zei: die handleiding is zowel voor de X6, X7 als X8. Dus lees de handleiding goed door en je zult zien dat elke keer als er een verschil is tussen die drie dat aangegeven wordt. Dus dat kun je exact zelf uitzoeken! Sowieso is het verschil miniem (alleen het aantal toetsen waarschijnlijk bij X6 t.o.v. X7).

Al aan de Xa gedacht? }:|

Back