Wat voor pedaal ?

Ik vroeg mij af of je wat je met een sustain pedal doet (tonen aanhouden) niet even makkelijk binnen de software zelf(bv. Cubase) kunt doen... Of haal je er voordeel uit dit te doen via hardware zoals die sustain pedal? Ik hoop da't nu wa duidelijker is, ik doe mn best...:)

Ah zo ... ik dacht al ... een pedaal ... producen ;) .

Zelf gebruik ik ook geen sustainpedaal, maar ik kan me wel inbeelden dat het is sommige gevallen wel handig is om er één te hebben. Piano en e-piano kan je natuurlijk sustainen, maar ook andere klanken kan je bv langer aan laten houden om even tijd te krijgen om ergens nog iets te tweaken of zo.

Naast sustainpedalen heb je dus ook expressiepedalen (zoals al in deze thread naar boven kwam). Dit is een zogenaamde continous controller en je kan er verschillende parameters aan koppelen, afhankelijk van je synth. Zo kan je bv de cutoff freq van je filter moduleren dmv van die pedaal, of bv je LFO snelheid enz.

Daarnaast heb je ook nog start/stop pedalen die vooral nut vinden in het starten van sequencers en drumcomputers.

Daarnaast heb je dan ook nog aan/uit pedalen in het latch (indrukken om te activeren) en het unlatch (loslaten om te activeren) principe. Ik dacht dat je daar bv je portamento mee kon activere.

Deze pedalen zijn vooral handig als je live wil spelen. Als je enkel in je gezellige studio achter je synths zit, kan je net zo goed deze zaken met andere controllers doen of in je sequencer editten.

Dat voor mijn 2 ct ;)

:doei:

Origineel geplaatst door BIOriginal
Hi,

Nog een vraagje; werken met een sustain pedal maakt dat het producen eigenlijk gemakkelijker of is het zelf niet mogelijk zonder? Werkt dat trouwens enkel als je voor een piano kiest op bv je MIDI keyboard of ook voor adnere instrumenten? Indien het toch positief is van er één aan te schaffen, welke raadt je dan aan, want echt veel info vind je niet op het net betreffende pedalen... Dan mn laatste vraag :) ; wat is naast het aantal pedalen het grote verschil tss een MIDI pedaal en sustain pedaal?

Thanks!

Wouter

Een sustainpedaal is om mee te spelen. Als je intekent of na het inspelen alles nog verandert dan heeft het weinig nut. Maar als je een mooi stukje piano, rhodes, wurli wilt spelen, dan is een sustainpedaal eigenlijk onontbeerlijk. Verder is het live handig: je kunt er noten mee vasthouden zodat je nog twee handen vrij hebt. Afhankelijk van je synth kunnen er nog meer opties zijn.; bij sommige synths kun je zo'n pedaal alleen gebruiken als 'hold', bij andere kun je er alle mogelijk controllers aan toewijzen (maar meestal één tegelijk). Maar ook dat is weer vooral live handig (bijvoorbeeld via je pedaal van patch veranderen terwijl je met je handen doorspeelt).

Wat de vorm betreft: je hebt grofweg twee soorten: platte, vierkante pedalen en pianopedaalemulaties. Wat je fijner vindt ligt aan jezelf. Wie pianopedalen gewend is zal zo'n platte niets vinden, maar ik zelf weet niet beter en kan er goed mee overweg. Platte pedalen zijn stukken goedkoper (vandaar ook dat ik die heb ;) ).

Dan nog het verschil tussen midi-pedalen en sustain-pedalen: da's iets heel anders. Midi-pedalen zijn een masterklavier, maar dan met pedalen i.p.v. toetsen. Net zoals de pedalen bij een orgel dus, maar dan per definitie zonder eigen geluidsbron, dus alleen als master'klavier' bruikbaar. Sustain- en expression-pedalen (dat zijn die zwelpedalen) dienen als switch voor controllers (volume, sustain, cut-off, enz.). Niet vergelijkbaar dus. Hoewel je trouwens wel een tussenvorm hebt in de vorm van pedalboards met 12 van die platte (sustain-)pedalen die je ook als midi-pedalen kunt gebruiken (dat is dan een instelling op het pedalboard; zie ook in deze thread - mijn links naar plaatjes van midi-pedalen zijn daar trouwens allemaal intussen verlopen).

Als je alleen een producer bent en niet live speelt dan heb je dus niets aan midi-pedalen en weinig aan sustainpedalen. De laatste zouden echter soms wel nuttig kunnen zijn. Je kunt het ook gewoon proberen: de goedkoopste soort (PS-15 en PS-10; die gebruik ik ook) van Fatar/Studiologic kosten zo'n 15 euro (dacht ik); dat is wel te overzien dus.

Thanks voor de toch wel uitvoerige info!

Ik denk dat ik het voor nu bij mijn keyboard hou aangezien ik nu enkel ga producen en zoals gezegd alles kan bijstellen binnen mn software. Maar het was wel intressant voor moest ik later eventueel live willen gaan spelen. Kwestie van een beetje wegwijs te worden in het oerwoud van hardware. :)

Nogmaals merci! :halleluja

Back