Hallo Synth liefhebber,
Eergisteren heb ik een DX7 gekocht en wil hier mijn éérste indrukken vertellen , niet om te zagen of te klagen , maar om iedereen die misschien dit jaar of in de verdere toekomst ook een DX7 wil kopen te vertellen wat zo'n beestje doet of kan.
Ok , ik heb die 350 euro betaald , was dat te veel of is dat de huidige vraagprijs van vandaag , t'zal me worst wezen , heb er wel nog een ram cartridge bijgekregen waar ik nog eens 64 klanken extra op kan zetten.
Thuisgekomen en de synth (met vrouwtje lief) op de keyboard staander gezet heb ik dat ding nog eens goed bekeken , hij is nog bijna in nieuwstaat, en verdomme
, de ram cartridge blijkt een rom cartridge.Niet getreurd , vlug aansluiten en eens goed luisteren naar de DX klanken.Mooie heldere piano(dx) klanken en goede koperen blazers( hoorn) maar niet één vintage klank , alleen klassieke Dx klanken.Weer niet getreurt , vlug mijn midi poorten aansluiten en dan enkele klanken dumpen naar de DX7.Héla , de eerste vintage klanken zitten in de dx , even alle klanken aflopen , en veel vette bassen en nep Moogklanken , nog neppere Oberheimklanken gehoord , maar niets dat me echt deed opschrikken of deed verbazen.De kracht van de Dx7 ligt duudelijk op de Fm synthese en dat is ook duidelijk te horen.Alle klanken klinken wel ergens naar FM synthese en heeft duidelijk niets te maken met oscilators.Hé , wacht even , ik heb nog een MS2000 , als ik mijn DX nu eens door de Korg jaag ,wat zou dat geven??
Wel , die droge basklanken , die klinken nu moddervet , die nep Moogklanken klinken nu bijna als een modular moog.Alleen moet ik wel bekennen dat in de hogere octaven, alle klanken weer terug naar de Fm synthese overhelen.Wat ge ook doet , de sound zoveel mogelijk door de filter jagen ,blijft in de hogere regionen de Fm klank overheersen.Like it or not , it's as simple as that .
Verder over de dx kan ik vertellen dat het klavier ( the Key's) perfect onder de vingers ligt(
Waarom heeft Yamaha niet het zelfde type klavier gebruikt bij de EX5 ?????????).Lekker zwaar en met een goede aanslag.
Dat was het voor vandaag , over de rest hoor je me wel later.
Groetjes,
marcE
Eergisteren heb ik een DX7 gekocht en wil hier mijn éérste indrukken vertellen , niet om te zagen of te klagen , maar om iedereen die misschien dit jaar of in de verdere toekomst ook een DX7 wil kopen te vertellen wat zo'n beestje doet of kan.
Ok , ik heb die 350 euro betaald , was dat te veel of is dat de huidige vraagprijs van vandaag , t'zal me worst wezen , heb er wel nog een ram cartridge bijgekregen waar ik nog eens 64 klanken extra op kan zetten.
Thuisgekomen en de synth (met vrouwtje lief) op de keyboard staander gezet heb ik dat ding nog eens goed bekeken , hij is nog bijna in nieuwstaat, en verdomme
, de ram cartridge blijkt een rom cartridge.Niet getreurd , vlug aansluiten en eens goed luisteren naar de DX klanken.Mooie heldere piano(dx) klanken en goede koperen blazers( hoorn) maar niet één vintage klank , alleen klassieke Dx klanken.Weer niet getreurt , vlug mijn midi poorten aansluiten en dan enkele klanken dumpen naar de DX7.Héla , de eerste vintage klanken zitten in de dx , even alle klanken aflopen , en veel vette bassen en nep Moogklanken , nog neppere Oberheimklanken gehoord , maar niets dat me echt deed opschrikken of deed verbazen.De kracht van de Dx7 ligt duudelijk op de Fm synthese en dat is ook duidelijk te horen.Alle klanken klinken wel ergens naar FM synthese en heeft duidelijk niets te maken met oscilators.Hé , wacht even , ik heb nog een MS2000 , als ik mijn DX nu eens door de Korg jaag ,wat zou dat geven??Wel , die droge basklanken , die klinken nu moddervet , die nep Moogklanken klinken nu bijna als een modular moog.Alleen moet ik wel bekennen dat in de hogere octaven, alle klanken weer terug naar de Fm synthese overhelen.Wat ge ook doet , de sound zoveel mogelijk door de filter jagen ,blijft in de hogere regionen de Fm klank overheersen.Like it or not , it's as simple as that .
Verder over de dx kan ik vertellen dat het klavier ( the Key's) perfect onder de vingers ligt(
Waarom heeft Yamaha niet het zelfde type klavier gebruikt bij de EX5 ?????????).Lekker zwaar en met een goede aanslag.Dat was het voor vandaag , over de rest hoor je me wel later.
Groetjes,
marcE