Origineel geplaatst door cirkelzaag
je kunt 't hier eens proberen, hele aardige mensen;
www.markant-studios.nl
Even de site van Markant bekenen.Zeer mooi bedrijf !
Mag ik jou een hint geven Subgroover ? Als je in een bedrijf als Markant "mag" beginnen, dan zou ik in jouw plaats al wat blij zijn dat koffie mocht zetten !
Toen ik 17 jaar was ( ik ben nu 41) dan ging ik vanuit het boerendorp waar ik woonde helemaal alleen met de trein naar Brussel - een voor mij totaal onbekende en bijgevolg griezelige stad - om in de toenmalige ISVR-studio's koffie te mogen zetten. Mijn aanwezigheid daar werd "aanvaard" en ik hield me dan ook danig gedeisd en bracht geduldig koffie rond.
Tot ik op een dag bij één van de techies werd geroepen die me toonde hoe je "tail-out" tapes wisselde op een 24-track. ( wie weet hier nog wat "tail-out" betekend ?)
Tjonge tjonge, dat was kicken ! Ik had de smaak voor goed te pakken.
Jaren later kwam ik na een aantal andere commerciële jobs in de pro-audio wereld terecht bij het grootste PA bedrijf van Vlaanderen terecht. http://www.aed-rent.be/
De nieuwe crews of aspirant techniekers die bij ons aankwamen mochten gelijk beginnen ( aan het laagste "hongerloon") met het onderhoud van materiaal en het lossen en laden van trucks. Geloof nou maar niet dat ze het eerste jaar mee op job mochten. Als je had bewezen dat je een vrachtwagen kon laden zoals dat hoorde en het magazijn al 50x had gepoetst met militaire nauwkeurigheid (zéér belangrijk) dan werd je vroeg of laat wel meegevraagd "op job" als "kistenstoemper" en kabel legger...
Ik heb veel nieuwe crews weten beginnen op al die jaren, en nog meer crews weten afhaken na 2 maand...
You better be good, of je gaat er onherroepelijk weer uit. Dat is in een professionele studio niet anders.
Als blijkt dat je norm niet snel haalt ziet het er niet goed uit. Je kan technisch wel alles leren, maar als blijkt dat je niet over de juiste oren beschikt, vergeet het dan alvast.
Anderzijds is het ook zo dat doorwinterde techies meestal goed hun brood verdienen, al blijft de job zwaar omdat je verloning toch nooit in verhouding is met de prestaties die je levert. De "show must go on" en daardoor tellen feestdagen, vakanties of uren niet.
Ik heb ook jaren alleen gewoond, had geen liefje en nauwelijks sociaal contact wegens altijd op job.
Een tot aan de rand met pasjes gevulde schoondoes zijn stille getuige van al die "jaren harde noeste arbeid"
Maar ooo, zo een mooie tijd. Met veel vloeken én lachen.
Nu doe ik nog slechts een aantal "vaste" jobs per jaar. En dan studiootje spelen.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar techie zijn is een hele opdracht. Nog moeilijker dan 20 jaar geleden, want toen was er idd aanzienlijk meer werk in geluidsstudio's. Bij grote PA bedrijven is dat gelukkig niet zo.
In jouw plaats zou ik eerst verder afstuderen en dan trachten als crew mee te varen met één of andere grote PA-boot...
De overstap van PA naar studio, theater of TV zal dan ook veel makkelijker gaan omdat je zal gewaardeerd worden om je "skills"
Veel van de studio-techies die ik ken zijn toch bijna allemaal ex-pa techies..."op rust" zeg maar...
Enfin, veel succes. Als je maar wil, dan komt het wel.
Laatst gewijzigd:

opgenomen op locatie in een kerk in Tiel.
dus pas alsjeblieft op met wat er met je werk gebeurt....