de blokgolf

Ook interessant :

Als je een perfecte golfvorm zou hebben, en je zou hem heel laag zetten en hard door je speakers knallen, gaan je speakers eraan..

iets met DC ofzo heeft dat te maken dacht ik...

Dus eigenlijk zou je flink onderscheid moeten maken tussen wat er allemaal op je pc-tje visueel wordt getoond, en wat er allemaal werkelijk uitkomt.
Je zou er misschien zelf rekening mee kunnen houden door te beseffen dat wat je tekend/moduleerd in werkelijkheid niet zo eruit kan komen, toch?

Zijn er veel mensen die de werkelijke golven 'toetsen' dmv een oscilloscoop hier?

Origineel geplaatst door Bass
Als je een perfecte golfvorm zou hebben, en je zou hem heel laag zetten en hard door je speakers knallen, gaan je speakers eraan..

iets met DC ofzo heeft dat te maken dacht ik...

dat gaat met een blokgolf van 1 hz inderdaad heel aardig :)
plop. membraam speaker uit... plop.. weer in.. etc

Ow..... kunnen je speakers hiervan echt kapot gaan?
Plopper de plop hoor ik wel eens vaker uit m'n speakers komen.
Moet ik nou toch gaan uitkijken met m'n LFO's ?

Als je nou op een bepaald moment in de periode kijkt is er wel gelijkspanning maar als je een hele periode bekijkt is er geen gelijkspanning?

Bij welke frequenties gaan de speakers dan kapot, en volgens mij geven speakers die lage frequenties niet eens weer.
Wie wil het voor mij gaan uitproberen? :D

Origineel geplaatst door wiener303

...alleen als je de LFO bruut op de AMP hebt staan en je speakers erg hard staan sowieso wel denk ik!

Origineel geplaatst door wiener303
Moet ik nou toch gaan uitkijken met m'n LFO's ?

Als je nou op een bepaald moment in de periode kijkt is er wel gelijkspanning maar als je een hele periode bekijkt is er geen gelijkspanning?

Bij welke frequenties gaan de speakers dan kapot, en volgens mij geven speakers die lage frequenties niet eens weer.
Wie wil het voor mij gaan uitproberen? :D

Een LFO toegewezen aan iets, zoals een filter, zal nooit je speaker kunnen vernielen, omdat dat niet per se betekent dat het geluid dat uit je speaker komt een blokgolf is op een lage frequentie. Dit komt omdat dan het membraan van je speaker net zo beweegt als de grafiek van de blokgolf, dat kan er nooit goed voor zijn snap je?
Bij gewoon gebruik van LFO's zal er niks met je speakers gebeuren, wees maar niet bang hoor....
ga maar rustig :Z

8o)

Volgens mij is er niets moeilijks aan een perfecte blokgolf.
Die kun je echt wel maken.

blok0.gif

Dit is een perfecte blokgolf.

Dat je speaker die niet perfect kan weergeven is eerder het probleem.
De speaker heeft tijd nodig om van + naar - te gaan.
Dus krijg je zo iets:

blok1.gif

Om even het grafiekje van PIE dr bij te trekken.

Mijn stelling:
Bij een (nagenoeg) perfecte blokgolf hoor je alleen de overgangen van positief naar negatief. De 'platte' boven en onderkant van de blokgolf kun je niet horen.

-C-

Yep, geluid = trilling... dus als er niets trilt (zoals de platte boven en onderkant van een blokgolf), hoor je ook niets :)
De overgang van + naar - hoor je.

Origineel geplaatst door C738

Mijn stelling:
Bij een (nagenoeg) perfecte blokgolf hoor je alleen de overgangen van positief naar negatief. De 'platte' boven en onderkant van de blokgolf kun je niet horen.

Het is echt precies het tegengestelde: bij een perfecte blokgolf hoor je alleen de 'platte' boven- en onderkant van de blokgolf en niet de overgang. Bij een nagenoeg perfecte blokgolf hoor je de overgang wel, maar je kunt dit zien als een verstoring van de perfecte blokgolf.

De platte kanten zijn een contstant niveau, dus de conus van je speaker zal ook op 1 stand naar voren of achteren zijn uitgeweken. Op het moment van een overgang beweegt de conus en hoor je geluid.

-C-

dan bestaat de perfecte blokgolf toch simpelweg niet... kan gewoon niet :geslaagd:

Hij bestaal wel, en je kunt hem ook maken en naar je speaker sturen... alleen kan je speaker hem niet 100% perfect weergeven.

De platte kanten zijn een contstant niveau, dus de conus van je speaker zal ook op 1 stand naar voren of achteren zijn uitgeweken. Op het moment van een overgang beweegt de conus en hoor je geluid.

Het feit dat er een overgang is, maakt dat je iets hoort, maar de overgang zelf hoor je niet in het geval van een perfecte blokgolf en bij een bijna perfecte maar heel weinig.

Om mijn verhaal kracht bij te zetten: stel dat de uiterste standen van de conus niet symmetrisch zijn in de ruststand (ofwel: de positieve amplitude is anders dan de negatieve), dan zou dat volgens jou precies hetzelfde klinken als de perfecte blokgolf, want de overgang gaat nog steeds even snel (nl. oneindig steil).

dan zou dat volgens jou precies hetzelfde klinken als de perfecte blokgolf

Je hoort nog steeds de uitersten niet, maar wel de overgangen. Aangezien je nu een situatie schetst waarbij de uitwijking naar voren en naar achter niet even groot zijn (zo bedoel je dat toch?) zul je nog steeds de overgangen horen, alleen de uitwijking is minder, dus het signaal, voor zover te horen, zal zachter zijn. De klank zal hetzelfde zijn. Waarschijnlijk is de uitwijking naar binnen iets minder omdat dat te maken heeft met druk opbouwen in de behuizing van de speaker.

-C-

Dus dan moet iemand eigenlijk een perfecte speaker uitvinden... MISCHA!? ;)

-C-

doe maar niet: de conus van deze perfecte speaker zou zich namelijk met een snelheid groter dan die van het licht moeten verplaatsen om de blokgolf perfect weer te geven. Hij moet namelijk instantaan van het ene uiterste naar het andere uiterste en het tussenliggende traject overslaan. Krijg je weer allerlei nare zaken als tijdparadoxen en imploderende universa.

Of... je moet een speaker maken met large scale quantum teleportatie. Dan kan het weer wel.

Bij een uitwijking naar buiten heb je ook te maken met druk, nl. onderdruk.
Maar bij een basreflex ontwerp maakt het allemaal niet uit natuurlijk.

Back