de blokgolf

Origineel geplaatst door Triphonius Z
doe maar niet: de conus van deze perfecte speaker zou zich namelijk met een snelheid groter dan die van het licht moeten verplaatsen om de blokgolf perfect weer te geven. Hij moet namelijk instantaan van het ene uiterste naar het andere uiterste en het tussenliggende traject overslaan. Krijg je weer allerlei nare zaken als tijdparadoxen en imploderende universa.

Of... je moet een speaker maken met large scale quantum teleportatie. Dan kan het weer wel.

Maar ja, de lichtsnelheid in niet constant....dus dat wordt lastig.
Een blokgolf waarvan de perfectie fluctueert, daar zitten we ook niet op te wachten }:|

Origineel geplaatst door C738
Je hoort nog steeds de uitersten niet, maar wel de overgangen. Aangezien je nu een situatie schetst waarbij de uitwijking naar voren en naar achter niet even groot zijn (zo bedoel je dat toch?) zul je nog steeds de overgangen horen, alleen de uitwijking is minder, dus het signaal, voor zover te horen, zal zachter zijn. De klank zal hetzelfde zijn. Waarschijnlijk is de uitwijking naar binnen iets minder omdat dat te maken heeft met druk opbouwen in de behuizing van de speaker.
Dit is niet waar: de harmonischen zijn anders opgebouwd zijn en dus is de klank anders.

Fouriertheorie is een goeie "uitvinding" om naar dit soort zaken te kijken.

Re: Re: Re: de blokgolf

Re: Re: Re: de blokgolf

Origineel geplaatst door UndErdOg
is perfecte stilte dan ook niet mogelijk..?
is namelijk ook een rechte lijn....

Is inderdaad onmogelijk.
Aangezien je altijd elektronenruis hebt, overal en altijd, zelfs in een perfekt vacuum, als we dat al zouden kunnen maken, zou dat ontstaan.

Dit is niet waar: de harmonischen zijn anders opgebouwd zijn en dus is de klank anders.

we gaan uit van een perfecte blokgolf dus daar zitten oneven harmonischen in, waarschijnlijk oneindig veel.
Dus in beide gevallen die je schetst zal het signaal identiek zijn.

Fourier ken ik niet. Ik ga me daar even over inlezen.
Leerzaam hoor, zo'n thread ;).

-C-

Fourier ken ik niet. Ik ga me daar even over inlezen.

Ik ben er ooit eens ingedoken. :-)

Deze flash applicatie maakt een grafische weergave van waveforms gemaakt met FFT.
Met FFT size geef je het aantal harmonics aan.
Dit is 1 van de manieren om alias-free oscillators te maken.

http://www.e-phonic.com/resources/FFT.html

Origineel geplaatst door PIE
Meinte37

Deze gaat van -1 naar 1 (normaal)
http://www.e-phonic.com/resources/blok_min1_1.wav

Deze gaat van -0.5 naar 1
http://www.e-phonic.com/resources/blok_min05_1.wav
En is dus alleen zachter.

Goed punt. Mijn voorbeeld was niet goed, want er is op deze manier altijd sprake van een DC Ofsett.

Beter voorbeeld: volgens jou is alleen de overgang zelf belangrijk, maar dan is de plaats van de overgang niet belangrijk, want anders verschuif je de sample. Dus zou een blokgolf met een langer positief stuk en evenredig korter negatief stuk hetzelfde klinken als de perfecte blokgolf?

Hij klinkt anders, omdat de pulsbreedte anders is. Je hebt dus een korte en een lange periode tussen de overgangen van positief naar negatief :).

Ik ga nu effe die fourier dingetjes bekijken :)

-C-

Origineel geplaatst door C738
Hij klinkt anders, omdat de pulsbreedte anders is. Je hebt dus een korte en een lange periode tussen de overgangen van positief naar negatief :).

Ik ga nu effe die fourier dingetjes bekijken :)

Maar zijn de constante delen van het geluid dus wel onderdeel van het geluid :)

Fourier=goed :)

volgens jou is alleen de overgang zelf belangrijk

Dat heb je mij niet zien typen ;-) De tijd er tussen is juist erg belangrijk... dat is namelijk de frequentie.
Maak je positief en negatief veschillend in lengte, maar blijft de tijd tussen 2 overgangen gelijk heb je het over 'pulse width'... en die is zeker hoorbaar.

Maar zijn de constante delen van het geluid dus wel onderdeel van het geluid
Zijn zeker onderdeel... maar de delen opzich zijn niet hoorbaar... Deze zijn in princiepe pure DC Offset van niets.
Alleen de *verandering* in offset over een bepaalde tijd zorgt voor geluid.

De constante delen bepalen alleen de periodes tussen de overgangen. In zoverre bepalen ze het geluid, maar de horizontale delen van de blokgolf maken zelf geen geluid. Met dat fourier tooltje zie je ook dat met het toevoegen van harmonischen de flank tussen positief en negatief ook steeds steiler wordt.

-C-

Wat zorgt er nu voor dat een sinus zo klinkt als dat het eruit ziet? gladjes, soepel, eenvoudig, rond < onze lieve oortjes mbv een speaker toch?

Er klinkt (naar mijn weten) geen enkele harmonische uit een zuivere sinus.

Als je nu exact weet welke wijzigingen -en dus verscherping van die eenvoudige vorm of andere aanpassing daarvan- je kan maken om specifieke harmonischen te creƫeren, dan snap je volgens mij wel hoe het allemaal in elkaar steekt.

Een ding weet ik iig, hoe simpeler/regelmatiger de vorm, hoe ronder het geluid. Wat wil je nog meer weten?

Laatst gewijzigd:
Volgens mij geeft een perfecte blokgolf helemaal geen geluid. Stel, de speaker is een plaatje dat heen en weer springt tussen twee waardes. Er zijn geen overgangen tussen die twee waardes. Er is dus geen verandering in luchtdruk behalve dan door het volume van het plaatje dat op twee plakken te voorschijn komt en weer verdwijnt.
Maar we hebben het over een perfecte blokgolf dus waarom geen perfecte speaker. Een plaatje zonder volume.

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Maar ja, de lichtsnelheid in niet constant....dus dat wordt lastig.
Een blokgolf waarvan de perfectie fluctueert, daar zitten we ook niet op te wachten }:|

[OFFTOPIC]c is toch constant in een vacuum, of heb ik DE ontdekking in de natuurkunde gemist?[/OFFTOPIC]

[OFFTOPIC]c is toch constant in een vacuum, of heb ik DE ontdekking in de natuurkunde gemist?[/OFFTOPIC]

Pardon?!

-C-

[OFFTOPIC]

Soundtrooper zegt dat de lichtsnelheid (c) niet constant is. Het constant zijn de lichtsnelheid is HET axioma in de relativiteitstheorie (die van E = mc^2). Als dat niet klopt, kun je een heel stuk van de natuurkunde opnieuw doen. Nu heb ik een paar jaar terug een Nature artikel gezien waarin stond dat de lichtsnelheid heel heel heel vroeger (toen het heelal nog jong was) niet hetzelfde was als nu, dus ik vroeg me af of ik wat over het hoofd had gezien.

[/OFFTOPIC]

Maar een blokgolf voorzover je hem kunt horen klink wel leuk he?

Maar een blokgolf voorzover je hem kunt horen klink wel leuk he? [/B]

100% mee eens. Een lekker rauw opfokken geluid vind ik het, zeker als je het als bas gebruikt :D

-C-

Back