Ik kom er echt niet meer uit!

Wat is er mis met je nummers? Ik heb veel slechtere hardcore dingen gehoord..:confused: De geluidskwalitieit laat missschien wat te wensen over maar ook dat komt wel met de jaren. Ik zou zeggen, gewoon doorgaan met je eigen ding en niet jezelf vergelijken met de top.

Hier het drumploopje van Rosanna van Toto.
Is wel door een echte drummer gespeeld. Het lijkt een dom en éénvoudig loopje maar :
De moeilijkheidsgraad ligt hierin dat het gaat om een typische "shuffle" waarbij de snare "tussentijden" speelt. Je tracht 'human feel' na te bootsen om 'swing' en 'groove' als gegevens te begrijpen en onder de knie te krijgen.
Je zal merken dat het niet werkt als je in dit geval de hihat gewoon strak in 16de onder de bassdrum quantiseert.
'Quantiseren' lijkt een makkelijke oplossing en functie binnen sequensers, maar het maakt muziek dood.
Ik quantiseer haast nooit, of dan enkel bepaalde noten van een akkoordenschema bijvoorbeeld.
Helaas kan ik de midi-file van deze loop hier niet uploaden omdat ik momenteel niet in mijn studio zit en ik deze file niet thuis heb.

Op zich heeft deze loop niets te maken met hardcore, drum&bass of welke stijl dansmuziek dan ook, maar ik probeer te illustreren dat muziek helemaal aan elkaar hangt van inzicht, doorzicht, technische en muzikale kennis.
Verder zit het vol met heel veel gulden regels die je geknoei, miserie, hoofdpijn, kettingroken en ander minder aangename gevoelens besparen.

Het enige voordeel dat ikzelf heb gehad is dat ik op gegeven ogenblik (dat is intussen al 20 jaar geleden) de moeite heb gedaan om behoorlijk veel geld uit te geven aan (toen) dure cursussen, studio-tijd en workshops. Ik moest hiervoor een aantal keren in het week-end naar Londen omdat soortgelijke opleidingen hier toen amper bestonden buiten een aantal fulltime academische opleidingen. (oa voor Televisie, theater, ...)
HRITS, NARAFI.
Dan heb je cursus gevolgd en weet je wel een aantal dingen, maar kan je nog steeds niks. Door veel oefening...tja oefening baart nog steeds kunst.

Heden vind je wel in elk jeugdcentrum of in elke stad een vereniging die workshops geven over muziek produceren en die bovendien best betaalbaar zijn.

Laatst gewijzigd:
LOop

LOop

Hier de betreffende loop

Attachments

• totoloop.mp3
    136,2 KB · Bekeken: 99
Origineel geplaatst door cream
Wat is er mis met je nummers? Ik heb veel slechtere hardcore dingen gehoord..:confused: De geluidskwalitieit laat missschien wat te wensen over maar ook dat komt wel met de jaren. Ik zou zeggen, gewoon doorgaan met je eigen ding en niet jezelf vergelijken met de top.

Ik wil geen oordeel vellen over de kwaliteit van je betrachting. Je eigen ding doen is altijd goed, maar het schiet niet op als je niet een aantal basis vaardigheden onder de knie hebt en bepaalde dingen 'weet'
Ik bekijk het anders : Iedereen kan leren tekenen op de academie. Maar niet iedereen kan kunstwerken maken.
Je komt maar tot kunst in zo ver dat je noodzakelijke technieken en kennis beheerst en die weet te impementeren en te gebruiken in je eigen 'ding'
First things first.
Ik heb al ontelbaar veel mensen vol enthousiasme weten te beginnen om daarna snel weer af te haken. Puur om het feit dat ze er midden injumpen en niet begonnen bij de basis.

Origineel geplaatst door cream

vind ik ook.....als ik mijn oude tracks terughoor,oei...:o:

met de basis bedoel je dingen als dat de beat 4x4 moet...

wat de melodie betreft heb ik niet echt een idee watvoor regelmaat of welke noten niet bij elkaar kunnen of juist wel.
Ik hoor zoiets wel, maar je hebt ook zoiets als dissonantie. :)

Origineel geplaatst door D-Zire
tja, dat word moeilijk want ik ben niet zo super in melodies enzo...

ik hou van hardcore met melodietjes, maar als ik dan eentje zou moeten kiezen die ik echt super vind en waar een minder moeilijke melodie in zit zou ik kiezen voor : Dione - Pain Till i Die...

maar dat durf ik dione niet aan te doen8~

suggesties voor mijn arrangements? waar ik het beste op kan letten en in gedachten moet houden ? bijvoorbeeld synth eerst dan bass etc etc...?

in 'Pain til i die' zit een supersimpele melodie....maar het geluidje is niet zo simpel als je denkt....probeer 'm maar eens na te maken,daar leer je misschien van....

maar 1 tip die in jouw geval wel nuttig is : gebruik wat meer distortion,ook over je synths bijvoorbeeld.....maak het lekker smerig...

ik weet niet of het geluidje te maken valt met de pro-53 of junglist :)

en distortion plugins heb ik vrij veel, dus dat ga ik ff uit probren dan :okdan:

Hehe die Skel toch.

Wie zei het ook al weer?
Muziek is 10% inspiratie en 90% transpiratie?

Filosofisch gezien

Filosofisch gezien

Origineel geplaatst door fuse
Hehe die Skel toch.

Wie zei het ook al weer?
Muziek is 10% inspiratie en 90% transpiratie?

Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je doelstelling is.
Het moet in de eerste plaats allemaal wel leuk blijven, al proberen de meesten wel iets aanvaardbaars te creëren waarbij men zich spiegelt aan een aantal voorbeelden. In welke stijl dat dan ook moge wezen.
Als je jezelf beperkt tot 'popmuziek' in de brede zin van het woord, dan valt het allemaal nog best mee.
Een voorwaarde om op relatief korte(?) termijn tot resultaat te komen is volgens mij dan ook beginnen bij het begin.

Deze thread toont exact aan wat ik bedoel :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=433534#post433534

Iemand die mooie foto's van zijn studiootje post vraagt hier tevens uitleg over een zéér éénvoudig probleem dat hij ondervindt.
Met alle respect, maar een probleem dat al lang geen probleem meer zou mogen zijn als je al zulk een mooie set bij elkaar hebt. En dat bedoel ik met beginnen bij het begin. Dat maakt het allemaal éénvoudiger.

Naast het daadwerkelijk 'muzikaal' aspect( harmonie, toonladders enz...) zijn er technisch toch een heel aantal zaken die je onder de knie zou moeten hebben of begrijpen alvorens je studio's gaat inrichten.

Vandaar dat ik "welke synth moet ik kopen" telkens opnieuw een onjuiste vraag vind in die zin dat :

- er geen enkele synth een sluitende oplossing biedt, per definitie noch "goed" of "slecht" kan worden genoemd.
Je zou wel kunnen oordelen over klankkleur of technische mogelijkheden maar dan nog. Initieel gaat het om iets totaal anders. Met elke auto kan je van punt a naar punt b...met synths is dat net zo. Via welke weg je van a naar b rijd is een totaal ander gegeven.
Niet de toestellen dan wel de bediener ervan bepaalt waar het heen gaat.

- de vraag op zich getuigt van te weinig inzicht in de materie en het toont aan dat de vraagsteller belangrijke basiskennis
niet heeft ontvangen.

Een éénvoudige proef zou dit aantonen. Geef 5 mensen een PC met Logic of Cubase en een sampler.
Iedereen gebruikt dezelfde sounds en de opdracht is om een niet alledaags percussie ritme na te bouwen. 5/4 latin of iets dergelijks Het resultaat is een ritme dat telkens 5x anders aanvoelt. Hiermee kan je aantonen dat de benadering of de wijze van gebruik van een aantal technische functies doorslaggevend is voor het resultaat. Een resultaat dat erg zal variëren afhankelijk van kennis en inzicht.
Hierbij spelen dan 3 hoofd actoren een rol. Technische kennis en muzikale kennis. De duurtijd van het vergaren van die kennis is uiteraard afhankelijk van je eigen wensen en het doel dat je voorop stelt.
En oefening baart kunst.
Onafhankelijk van welke artistieke discipline dan ook (beeldhouwen, schilderen, piano spelen,schrijven, acteren...) is het het in bijna alle gevallen zo dat grote kunstenaars uit de geschiedenis heel dikwijls een saaie academische periode doorworstelen waarin ze puur technisch worden geschoold om dan op gegeven moment resoluut te breken met datzelfde academisme. Al dan niet als autodidact. Maar meestal met een "meester" van wie men kennis vergaart.

Talent is nog eens actor. Dat is een "zegen" en zonder ben je bijna hopeloos verloren. Het is te zeggen : Talent is een middel om "content", inhoudelijk iets te creëren. Je kan maar inhoud creëren zodra je weet hoe dat te doen. Liefst op een zo kort mogelijke termijn.
Tenzij je puur voor het plezier en enkel voor jezelf muziek maakt speelt talent zelfs geen rol en kan je ongestoord doen wat je wil. Het verandert echter zodra je je brouwsels gaat voorstellen en je mensen om meningen vraagt.

Want dan worden eigenlijk een aantal (al dan niet klassiek academische) theoretische richtlijnen of gegevens gebruikt om na te gaan in hoever je voldoet aan een bepaalde vooropgestelde norm.
Grote kunstenaars hebben die academische normen steeds weten te verleggen zonder aan het gegeven "schoonheid" te raken.
Dat is een basis vereiste wil je werk aanvaard, maar liever nog een succes worden. De omschrijving van "schoonheid" in kunstdisciplines is een vrij complex gegeven en van universitair niveau.
Die "schoonheid" heerst evengoed in klassieke muziek als in hardcore gabberhouse, metal of mainstream pop. Het is steeds een perfecte mix van akkoorden, klankkleuren, ritmiek,melodie, arrangement, balans, enz.

Persoonlijk reken ik Aphex Twin of Squarepusher tot grootmeesters. Niet toevallig beiden "academisch" geschoolde jazzmusici die dmv technische kennis hun talent weten om te zetten in "baanbrekend" materiaal. Door de norm te verleggen maar de schoonheid te bewaren. Maar evengoed Eno of Massive Attack en de Beatles tot ABBA of Sepultura hebben ieder een eigen succesvolle interpretatie gemaakt van steeds wederkerende en vaststaande normen.
Technische middelen zijn daarbij niet meer dan werktuigen om inhoud te creëren.

Laatst gewijzigd:
Dan denk ik maar aan menig punk bandje.
1,2,3 gas d'rop en speulen.
Heeft weinig met techniek te maken vaak.

Re: RE

Origineel geplaatst door liquid
Beste software hiervoor is Ableton, gooi fruityloops aub weg.
Ableton rocks....

Waarom Fruity loops wegdoen?
Omdat iedereen met fruity loops werkt enzo, dacht je dat platenmaatschappijen dat niet horen
als er een "standaard" geluidje van FL erin zit (die iedereen in zijn demo stopt)!!! (bijvoorbeeld)

Beste D-Zire, vergeet alsjebleift wat deze heer zegt. Fruity Loops is een fantastisch programma om echt zeer brede muziekstromingen mee te maken. Het is zo intuïtief als het maar zijn kan en vormt zo al minder een drempel om je muzikale ideeën vorm te geven.
Ableton is zeker niet slecht, maar waarom zou je in godsnaam van software veranderen. Leer FL van buiten kennen, en je komt er achter dat het zeer veelzijdig is. En standaard geluidjes heb je altijd, maar is een JP8000 daardoor een slechte synth? Nee toch, kom op zeg! Gebruik je eigen fantasie om geluiden te maken, daar biedt FL je meer dan genoeg mogelijkheden voor, bijvoorbeeld in combinatie met verschillende VST's.

sorry, word beetje chagrijnig van reacties als die van Liquid

Re: Ik kom er echt niet meer uit!

ik gebruikt fruityloops en een paar plugins
(junglist,pro-53 en effecten mda bandisto en de Quadfrohmage)
waar ik wel wat redelijk geluid uit kan halen,
maar het moet toch beter kunnen?

Misschien moet je eens van die &*(software af en een ECHTE synth kopen, dat werkt VEEEL inspirerender dan je muis en beeldscherm....

Maak je alles software-matig??? Het woord zegt het al softwareMATIG,,, overstappen op hardware anders.

Ik vind je tracks best goed, alleen klinkt het wat dunnetjes.

Wat is je set-up nu???

Origineel geplaatst door fuse
Dan denk ik maar aan menig punk bandje.
1,2,3 gas d'rop en speulen.
Heeft weinig met techniek te maken vaak.

Ik vrees toch van wel. Punk is zoveel als standaard rock n' roll schematjes, zij het dan anders gebracht.
Hoe "strakker" gespeeld ( luister bv naar The Exploited - Fuck the system ) hoe beter het genre tot z'n recht komt.

@ Frer!k & D-Zire : Fruity Loops & Ableton zijn twee verschillende programma's die éénzelfde doel voor ogen houden, de een al niet beter dan de andere.
Stap nou toch aub af van het idee dat je met dat één progje sneller of beter resultaat hebt dan met het ander.
Niet het programma, dan wel de bediener ervan bepaalt het resultaat.

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Ik kom er echt niet meer uit!

Re: Re: Ik kom er echt niet meer uit!

Origineel geplaatst door Bass
Misschien moet je eens van die &*(software af en een ECHTE synth kopen, dat werkt VEEEL inspirerender dan je muis en beeldscherm....

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Maak je alles software-matig??? Het woord zegt het al softwareMATIG,,, overstappen op hardware anders.

Ik vind je tracks best goed, alleen klinkt het wat dunnetjes.

Wat is je set-up nu???

zoals ik al zei: lijkt me niet echt erg slim om nu over te stappen op hardware als ik nogniet eens iets goeds maak op de computer.

ik zou best een echte synth willen kopen, lijkt me hartstikke vet en ik denk dat ik ook vette dingen ermee kan maken...maar stel dat het helemaal niks is?
dan heb ik 500 euro uitgegeven voor iets dat helemaal niet werkt voor mij :stupid
en ik ben pas *kuch zeven *kuch tien *kuch :Z

en mijn setup nu is zoals in het 1e bericht al staat gewoon fruityloops met die paar plugins ;)

:)

Origineel geplaatst door liquid Beste software hiervoor is Ableton, gooi fruityloops aub weg.
Ableton rocks....
[/B]

Das persoons verbonden.

Waarom Fruity loops wegdoen?
Omdat iedereen met fruity loops werkt enzo, dacht je dat platenmaatschappijen dat niet horen
als er een "standaard" geluidje van FL erin zit (die iedereen in zijn demo stopt)!!! (bijvoorbeeld)

Der zijn meer samples dat alleen de samples uit fruity.;)

Re: Re: Re: Ik kom er echt niet meer uit!

Re: Re: Re: Ik kom er echt niet meer uit!

zoals ik al zei: lijkt me niet echt erg slim om nu over te stappen op hardware als ik nogniet eens iets goeds maak op de computer.

ik zou best een echte synth willen kopen, lijkt me hartstikke vet en ik denk dat ik ook vette dingen ermee kan maken...maar stel dat het helemaal niks is?
dan heb ik 500 euro uitgegeven voor iets dat helemaal niet werkt voor mij :stupid
en ik ben pas *kuch zeven *kuch tien *kuch :Z

en mijn setup nu is zoals in het 1e bericht al staat gewoon fruityloops met die paar plugins ;)

:)

Mijn opmerking was niet lullig bedoeld hoor, maar je moet eens bij vrienden of in een muziekzaak een synth of module of workstation bespelen en knoppen draaen, dat is zoveel inspirerender dan met de computer dingen doen...

Knoppen draaien geeft veel nieuwe ideeen!

Ik denk dat je de lat te hoog legt.

Accepteer wat je kunt,en forceer niets wat niet haalbaar is.(op het moment)

Dat geeft frustratie,daardoor geen motivatie,en zo bloeit het langzaam dood.

Re: Re: Re: Re: Ik kom er echt niet meer uit!

Re: Re: Re: Re: Ik kom er echt niet meer uit!

Origineel geplaatst door Bass
Mijn opmerking was niet lullig bedoeld hoor, maar je moet eens bij vrienden of in een muziekzaak een synth of module of workstation bespelen en knoppen draaen, dat is zoveel inspirerender dan met de computer dingen doen...

Knoppen draaien geeft veel nieuwe ideeen!

als jij het zegt:)

ik ga wel ff kijken of ik een leuke goeie synth kan vinden...als ie niet bevalt dan verkoop ik die synth gewoon weer*D

in een muziekzaak kan ik wel kijken, ik woon toch in de buurt van a'dam, daar zal er vast wel 1 zijn.

Back