Ik kom er echt niet meer uit!

Als je pas 17 bent, moet je helemaal lekker doorgaan, je bent nog zo jong, je hebt nog zat tijd om te groeien

Die sound die jij zoekt is heel lastig met software te maken nog denk ik.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Een andere gulden regel bij het maken van "conventionele" muziek : werkelijk elke partij moet op zichzelf kunnen "staan" als een huis. Dwz dat elke partij apart interessant genoeg moet zijn om alleen te kunnen beluisteren.
dit ben ik niet compleet met je eens, d.w.z. ik denk dat het geheel belangrijker is dan de som der delen, een combinatie van ontzettend lullige partijen die samen een geweldig geheel opleveren is ook heel wat waard en een kunst op zich

Re: Re: Re: Ik kom er echt niet meer uit!

Re: Re: Re: Ik kom er echt niet meer uit!

Origineel geplaatst door D-Zire
ik zou best een echte synth willen kopen, lijkt me hartstikke vet en ik denk dat ik ook vette dingen ermee kan maken...maar stel dat het helemaal niks is?
dan heb ik 500 euro uitgegeven voor iets dat helemaal niet werkt voor mij :stupid

500 euro ? da's nog niks...sommige SF-leden hebben hobbyruimtes waar voor 25.000 euro en meer toestelletjes in gestouwd staan.
Als je je niet laat misleiden door het idee dat die ene of andere synth voor jou "werkt" trap je ook niet in de valkuil
van kopen & verkopen waarbij je steeds geld verliest en eigenlijk nooit een deftige setup bij elkaar krijgt.
In jouw geval en met een beperkt budget lijkt me bv een 2dehands Roland JV1080 met een expansionboard een mooie oplossing.
Veel sounds, veel stemmen en mogelijkheid om zelf sounds te leren maken.

Origineel geplaatst door Nightstorm
dit ben ik niet compleet met je eens, d.w.z. ik denk dat het geheel belangrijker is dan de som der delen, een combinatie van ontzettend lullige partijen die samen een geweldig geheel opleveren is ook heel wat waard en een kunst op zich

De stelling die ik verdedig heb ik niet zelf uitgevonden maar mee gekregen in opleidingen die ik heb gevolgd.
Ik zeg niet dat een som van lullige partijtjes niet kan werken. Op alle regels bestaan uitzonderingen. Het is natuurlijk wel zo dat het "geheel" als dusdanig moet werken. Als je enkel vrede neemt met arrangementen die per 'partij' staan als een huis kom je ook sneller tot bevredigend geheel.

Origineel geplaatst door Bass
Knoppen draaien geeft veel nieuwe ideeen!

Dat is zeker niet per definitie zo. Als we deze stelling voor een feit zouden aannemen veronderstel ik dat jij na een dagje Wisseloord of Galaxy studio (daar zitten wel een miljoen knopjes in...) met ongeloofelijk resultaat naar huis gaat ??
Het is net een totaal foute veronderstelling dat die ene synthesizer met al die knopjes eindelijk "de oplossing" is en voor nieuwe gouden ideën gaat zorgen...
Dat is meteen ook de filosofie die synthesizer fabrikanten aan kopers proberen op te dringen, en spijtig genoeg trappen veel mensen in deze valkuil.
Voor mij persoonlijk bestaat er geen enkele synth die "mijn ding" is, al heb ik wel voorkeuren omdat ik in de eerste plaats oordeel over klankkwaliteit. Elke synth is ok voor mij en uit elke synth haal ik resultaat. Dat komt omdat ik heb geleerd dat er per definitie geen "slechte" sounds bestaan.
Wel kan een bepaalde sound "fout" worden gebruikt waardoor het verkeerde idee onstaat dat die bepaalde klank "slecht" is.
Ga er dus gerust van uit dat slechte synthesizer sounds niet bestaan, ze worden gewoon fout gebruikt in een compositie waardoor je het gevoel krijgt dat het om een slechte sound zou gaan.

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: Re: Ik kom er echt niet meer uit!

Ga er dus gerust van uit dat slechte synthesizer sounds niet bestaan, ze worden gewoon fout gebruikt in een compositie waardoor je het gevoel krijgt dat het om een slechte sound zou gaan.

Ben ik het mee eens. Er bestaan geen slechte synths.

En als je 17 bent hoeft je ook geen supermuzikant te zijn. Geef het even tijd. Belangrijkste is gewoon lol er in blijven houden. Zorg dat je dingen bijleert die je kunt bijleren en probeer uit te vinden wat voor jouw werkt.

doe je ding, probeer beetje bij beetje, stel jezelf een doel...
iets wat bereikbaar lijkt en niet dat-ene-supergave-nummer-van-dione "ff" namaken in een maandje tijd. (edit:dat komt vanzelf wel)
succes ermee!:doei:

Laatst gewijzigd:

Dat is zeker niet per definitie zo. Als we deze stelling voor een feit zouden aannemen veronderstel ik dat jij na een dagje Wisseloord of Galaxy studio (daar zitten wel een miljoen knopjes in...) met ongeloofelijk resultaat naar huis gaat ??
Het is net een totaal foute veronderstelling dat die ene synthesizer met al die knopjes eindelijk "de oplossing" is en voor nieuwe gouden ideën gaat zorgen...

Nou zet maar eens een DX7 naast een Andromeda...welke van de 2 is inspirerender ??

Origineel geplaatst door Roel
doe je ding, probeer beetje bij beetje, stel jezelf een doel...
iets wat bereikbaar lijkt en niet dat-ene-supergave-nummer-van-dione "ff" namaken in een maandje tijd.
succes ermee!:doei:

Ik heb heel veel geleerd van nummers namaken! Maar zie het als leerschool... Door geluiden proberen te gaan benaderen wordt je gedwongen diep de synthese in te duiken; daar leer je enorm veel van! Je ziet dan ook pas de kleine, geniale dingetjes (waar Aphex Twin bijv helemaal vol mee zit), waar je anders omheen luistert. Je leert dan ook anders naar muziek te luisteren...

Maar pas op voor de valkuil waar hier veel mensen ingestonken zijn (incl mezelf): ga niet elk nummer dat je hoort analyseren, want dan wordt simpel van muziek genieten niet meer zo makkelijk!

Als ik tussen de regels van je antwoorden lees, heb je niet zo heel veel kaas van muziektheorie gegeten. Op zich is dat geen probleem: ik kan ook geen noot lezen, weet niets van akkoordenprogressies en dat soort dingen, maar een minimum aan kennis is toch nodig om muziek te kunnen maken: volg een (wellicht saai) kursusje Algemene Muzikale Vorming, of zoek een toetsenist bij je in de buurt op die je wat muzikale beginselen kan bijbrengen...

Re: Re: Re: Re: Re: Ik kom er echt niet meer uit!

Nou zet maar eens een DX7 naast een Andromeda...welke van de 2 is inspirerender ??

De DX7, want ik heb nog nooit echt met FM gewerkt.

Wat was je punt ook alweer?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik kom er echt niet meer uit!

Origineel geplaatst door Cheimoon
De DX7, want ik heb nog nooit echt met FM gewerkt.

Wat was je punt ook alweer?

Ik hoor je na 30 minuten DX7 wel weer dan ....;)

17 zei je? Schei uit met snotteren.;) Ik wou dat toen ik begon die spullen had, maar nee ik most me behelpen met jawel een DX7, een Atari ST met Steinberg Pro 24 (voorloper Cubase) en een cassettedeck, en ik was als een kind zo blij. Complete nummers maken ging natuurlijk niet, dus later kwamen er toch meer spullen, hardware wel te verstaan, VST zou pas jaren later komen. Je moet wel de tijd nemen om erin te groeien. Ik heb het idee dat de mensen tegenwoordig geen geduld meer hebben en gelijk willen doorbreken, maar dat is weggelegd voor een klein groepje, helaas. Maar jij kan er bij zitten, als je maar doorzettingsvermogen hebt.

NB: maanden lang bezig geweest met de DX7 en inmiddels in het bezit van een TX816. FM synthese laat zich niet zomaar wegschoffelen door een Andromeda:kont:

1/ Je vraag getuigd al van vooringenomenheid jegens het gegeven "synthesizers".
2/ Als je toestellen vergelijkt, vergelijk dan liefst op basis van soortgelijke techniek en niet analoog vs FM
3/ Vergelijk ook liefst toestellen uit dezelfde periode.

Een betere vraag zou zijn geweest : Zet een Oberheim M12 naast een Andromeda.
In dat geval zou het eigenlijk weinig uitmaken in die zin dat "knopjes" alleen maar een voordeel bieden en sneller werken dan scrollen door menus. Maar een LFO blijft een LFO.

Ik wil jouw vraag graag met een vergelijking illustreren.

We hebben een Volkswagen (slechter) en een Porsche (beter). Allicht spreekt de Porsche meer tot de "verbeelding" dan een domme VW... Wij beiden moeten op zoek naar hetzelfde adres in een voor ons onbekende stad. We hebben dus een doel. (muziek maken) Jij mag van mij de Porsche nemen, want ik weet dat ik op voorhand aankom.
Hoe kan dat dan ? Wel, ik bezit "kennis" omdat ik alleen in het bezit ben van een landkaart. Terwijl jij nog steeds zoekt
bent ben ik al lang aangekomen. Jij gaat er verkeerdelijk van uit dat je sneller aankomt omdat je "slechts" over een snellere wagen beschikt. Een wagen die uiteindelijk waardeloos blijkt omdat je geen kennis had. See the pic ?

Als jij je "inspiratie" afhankelijk maakt van de toestellen waarmee je werkt, ben je bij wijze van spreken al op voorhand gedoemd om te mislukken. Als je veel talent hebt heb je meestal ook veel inspiratie. Techniek en kennis is niet meer dan een middel om die inspiratie om te zetten in daadwerkelijk resultaat.
Maar ik geloof ook best dat een bepaalde klank je kan inspireren.

Afgaande op jouw misvatting moet ik geloven dat als ik een week voor jou boek in een studio die werkelijk VOL gestouwd is met alles wat jij kan dromen, dan heb jij zo ontzettend veel inspiratie dat je er minsten 1 hit uithaalt.
Wanna try ? (geen resultaat = jij draait op voor de kosten)

Ik zal blijven hameren op het feit dat "content" belangrijk is, en niet welke middelen je daarvoor hebt.
Je mag morgen alle toestellen hebben die je wenst, als je inhoudelijk geen zinnige dingen weet te verzinnen (inspiratie) ben je niets.
Ook niet met een DX7 of Andromeda.

Origineel geplaatst door bronswerk
NB: maanden lang bezig geweest met de DX7 en inmiddels in het bezit van een TX816. FM synthese laat zich niet zomaar wegschoffelen door een Andromeda:kont:

Zeer juist.
Bijkomend wil ik hier aantoevoegen dat 90% van de sounds in een DX7 niet eens illustreren wat dit toestel kan.
Dat is een spijtig feit waar wel meer synths last van hebben zodra ze uit de doos komen.

lang verhaal

Tja ieder zijn meug....

er zijn mensen die inspiratie krijgen van knoppenloze bakken en computers,
maar ik krijg inspiratie van realtime geluiden tweaken met knoppen, schuiven enz...

Ik denk dat dit alles erg subjectief is ook...
Maar als iemand met een bv DX7 blind kan omgaan, vind ik dat knap, want hij bestaat bijna volledig uit mulitifunctionele menu's en submenu's....niets voor mij maar dat is persoonlijk...

Origineel geplaatst door Lacertus

Als ik tussen de regels van je antwoorden lees, heb je niet zo heel veel kaas van muziektheorie gegeten. Op zich is dat geen probleem: ik kan ook geen noot lezen, weet niets van akkoordenprogressies en dat soort dingen, maar een minimum aan kennis is toch nodig om muziek te kunnen maken: volg een (wellicht saai) kursusje Algemene Muzikale Vorming, of zoek een toetsenist bij je in de buurt op die je wat muzikale beginselen kan bijbrengen...

Dat klopt helemaal,
maar ik zit nu sinds vorige zomer op een keyboard les
en daar zal ik wellicht wel genoeg leren om een basis fundement te leggen voor mijn producties.

Ik wil eigenlijk ook al tijden iets van een synth kopen en daarbij nog de rest dat komt kijken :)
Maar zoals ik al eerder had gezegd, ik ben nog maar 17 en echt geld kan je niet verdienen als je
nog 4 dagen in de week naar school gaat...

En over dat liedjes namaken... Ik ben zo dat ik iets graag binnen een dag af heb,
als ik een maand aan een nummer werk (wat nog vrij weinig schijnt te zijn) dan heb ik zoiets van: wanneer is dat *** nummer nou eens af en waarom klinkt het niet zoals ik wil.

Dat is mischien wat de mensen hier bedoelen met dat ik de drempel iets te hoog leg,
ik wil bijvoorbeeld een nummer te snel af hebben terwijl dat gewoon niet mogelijk is met mijn "talent".

ik wil het graag leren allemaal dus de "spirit" (kom even niet op het juiste woord) voor het produceren is er wel.

Een maand aan een track werken is best veel hoor.

Ik maak mijn tracks meestal in een week (ongeveer 10 - 15 uur). De basis heb ik meestal in 2 avonden gelegd.

Nadat ik een track heb laten horen op het synthforum pas ik 'm nog eens aan. Soms zijn de aanpassingen klein, soms gooi ik de hele track weer om.

Dus het is zeker goed om ernaar te streven iets binnen een dag af te hebben. Meestal lukt het wel om dan 80% van de track tehebben staan als je genoeg inspiratie hebt.

Ik bedoel dat als ik het binnen 2 dagen af heb
dat ik dan de boel heb zitten afrafellen...

maar ik geloof dat er wel een zin van waarheid in zit
dat ik wel meer leer door een deadline te stellen.

Het duurd ook zeker wel lang voordat ik zoveel weet van muziek theorie en akkoorden
als de gemiddelde poster hier op dit forum.

Ik ken het gevoel van knoppen wel,
want ik heb vroeger wel eens in een studio gestaan maar toen was ik nog te jong.

dus ik denk dat een synth met knoppen wel meer inspiratie opdoe.

maar dat is wat ik denk, ik kan het ook helemaal mis hebben...
Ik zal wel gewoon kijken of een synth met knoppen wat voor mij is en zo niet
dan verkoop ik hem wel weer...

Uit de vorige posts kan ik niet echt opmaken welke synth nou met of zonder knoppen is
en welke synth nou goed is voor 200 euro ongeveer.

ik heb het liefst eentje met heel veel knoppen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik kom er echt niet meer uit!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ik kom er echt niet meer uit!

nk dat dit alles erg subjectief is ook...
Maar als iemand met een bv DX7 blind kan omgaan, vind ik dat knap, want hij bestaat bijna volledig uit mulitifunctionele menu's en submenu's....niets voor mij maar dat is persoonlijk...

Nou, dat valt heel erg mee hoor. Een Korg Triton bv. heeft 1001 meer menu's dan een DX7 ooit had. De DX7 heeft voor elke parameter een apart knopje om deze op te roepen, om daarna met de dataslider de waarde in te geven. Alleen je moest goed in de gaten houden met welke operator (voor analoge mensen lees sinus-oscillator) je bezig was.

Origineel geplaatst door fuse
Ben ik het mee eens. Er bestaan geen slechte synths.

En als je 17 bent hoeft je ook geen supermuzikant te zijn. Geef het even tijd. Belangrijkste is gewoon lol er in blijven houden. Zorg dat je dingen bijleert die je kunt bijleren en probeer uit te vinden wat voor jouw werkt.

Dat vind ik nu een goede opmerking! Zolang je er lol in blijft houden (wat dus de leergierigheid bevorderd) komt het vast wel goed. Kijk ik zie het zo, iedereen heeft een soort van antennetje op z'n kop zitten.. jij bent op dit moment bezig muziek te maken -hardcore in dit geval- dus jouw antennetje is gevoelig voor alles wat daarmee te maken heeft.

Als iemand bij een bushokje begint tegen z'n maat over distortion of ranzige bass dan schiet jouw antenne daarheen en luister je mee! misschien stel je zelfs wel een vraag..

Iemand kan je in een paar middagen helemaal klaarstomen om 1 bepaald nummer in 1 genre te maken; maar de eerstvolgende keer als je het alleen moet doen, dan loop je weer tegen dezelfde issues op. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk zelf uit ze zoeken, te ervaren en ja.. ook te ergeren! :D en vooral ook donders goed opletten hoe anderen te werk gaan "waarom plaatst diegene dat hihatje daar?" of "waarom klinkt die basskick nu zo lekker met die snare?"

Ikzelf ben nu veel meer bezig met 'conventionele' muziek dus met harmonien/melodie/ritme/alles eigenlijk.. dus ik moet als de donder opletten waarom iemand nujuist zo'n riffje speelt na dat akkoord opgevolgd door dat drumdingetje blabla.. da's mijn ding! :) dus ik zal veel muziek uit moeten pluizen, na spelen, meebrullen, meetellen enz. hoort er allemaal bij

de inspiratie zit in jezelf & niet in je synth. Tenzij een toestel hebt met de upgrade CC129 : inspiration. ?

t hangt r ook van af welke kennis & vaardigheden je hebt in klanksynthese..
Het rotzooien met, kicken op & leuteren over knoppen & specificaties... bekijk ikzelf echter als een hobby die los staat van "muziek" en/of inspiratie. Deze hobby kan echter wel aanganaam zijn

muziek is een taal & een vorm van zelf-expressie. Iemand die wil dichten heeft wijnig aan rijmwoorden & populaire citaten... als hij geen niets te vertellen heeft.

De nood om je te willen profileren & persoonlijke bevestiging te zoeken met je geluiden-compositie bekijk ik als een psycho/sociaal & identiteits probleem.
Het feit of je al dan niet "populaire" muziek maakt verandert niets aan wie jij bent & zal je echte vrienden ook niet anders over jou doen denken.

Gr Dirk

Back