gearlist kruder && korfmeister

blouies

Stamgast
hey, ik zit nog eens naar kruder & dorfmeister te luitsteren, en is toch héél sterk!

heeft er iemand een idiee van hun gearlist??? specifiek naar de drumprogrammaties toe, weet iemand met welke sampler zij die drums uitwerken? en hoe ze dat doen? die klank iis zoooo naadloos en perfect in de groove...als ik met samples werk en loops vind ik het zoo moeillik om allles binnen dat stramien van de 100 bpm te krijgen en toch nog strak te laten klinken..

is daar een mpc2000xl hulpvol voor???

tips&tricks welkom!!!

Ik denk dat ervaring en talent belangrijkere zaken zijn dan dat ze het bv met een MPC doen.. De sampler doet het niet uit zichzelf.

R

Idd, talent en er de tijd voor nemen scheelt veel. 't Juiste apparatuur is een goed hulpmiddel, maar die andere 2 zijn eigenlijk belangrijker.

Re: gearlist kruder && korfmeister

Origineel geplaatst door blouies
hey, ik zit nog eens naar kruder & dorfmeister te luitsteren, en is toch héél sterk!

heeft er iemand een idiee van hun gearlist??? specifiek naar de drumprogrammaties toe, weet iemand met welke sampler zij die drums uitwerken? en hoe ze dat doen? die klank iis zoooo naadloos en perfect in de groove...als ik met samples werk en loops vind ik het zoo moeillik om allles binnen dat stramien van de 100 bpm te krijgen en toch nog strak te laten klinken..

is daar een mpc2000xl hulpvol voor???

tips&tricks welkom!!!

Nauw voor het timestretchen moet je in iedergeval geen MPC aanschaffen. Ja misschien een MPC4000. Anders gewoon op de pc doen. Het gaat namalijk veel te traag op de MPC2000XL.

Ik heb ooit eens op TV gezien dat ze dat deden op 'n computer, Apple meen ik me te herinneren.
Beats samplen, opknippen in snippets en dan weer terug in elkaar zetten.
In ieder geval geen MPC, tenminste toenertijd niet.

en hoe werken jullie dan concreet?
,
vertrekken jullie van een welbepaald basisritme / aantal bpm dat redelijk straightforeward ligt bijv 120 of 90 ...alles wat vlot naar seconden om te rekenen is en passen jullie alle samples daaraan aan

of vertrekken jullie van jullie sterkste loop, en berekenen jullie dan hoeveel bpm deze loop is, en programmeren jullie daar dan mee verder, en zo ja, hoe berekenen jullie dan exact het aantal bpm.

ik vind nl niks zo irritant als een goede loop hebben, die perfect lijkt te lopen met de drum sequence, maar die dan na 7-8 loopt nét dat tikje te snel of te traag blijft, want dat krijg ik er niét uitgestretched...is iéts teveel getalletjes na de komma zeg maar.

Ja de manier die jij nu beschrijft, blouies, is uit de tijd dat men als sampler een ordinaire bandrecorder (pionier Dick Raaymakers deed het met drie of vier bandrecorders waarvan de een weer van de ander opnam waardoor je loops kon maken).
Met uitrekenen wordt het dus nooit precies.
Als je je aan software wilt wagen, is Ableton Live een niet te passeren programma: realtime timestretchen!

Sonicfaundry Acid doet ook realtime timestretchen en das een veel makkelijker programma als Live.
Je gooit er dan dus gewoon een paar loopjes in en ze lopen gelijk. (lukt meestal vrij aardig).

gewoon zelf je beats programmeren...simpel.

Ik zou het programma Recycle van propellorhead software eens checken. Hiermee kun je een drumloop opknippen in losse geluidjes en die dan in je sampler (bijvoorbeeld MPC) gooien. In de MPC maak je dan je beat, en in een MPC kun je een swing instellen waardoor je een lekkere subtiele groove kunt krijgen.

-C-

Back