Wie kan mij dit verklaren.

mijn mening:

voordeel hardware:

-nieuw spul ruikt lekkerder als je t uit de doos (of plastic) haalt (reuk wekt goeie herinneringen op!);
-vaak lekker veel knopjes om aan te draaien, schuiven, drukken en friemelen (direct toegankelijke parameters)
-ingebouwde kerstverlichtingen in de vorm van ledjes en displays;
-je studio lijkt op een studio, en niet op een computer;
-hardware equip is gewoon geil.

voordeel software:

-goedkoper;
-compacter;
-makkelijker in gebruik.

Over de klank van soft vs hard zijn de meningen verschillend. kwestie van smaak denk ik.
Moet wel zeggen dat ik van nieuwe hardware synths meer inspiratie krijg dan van softplugins (heeft meer te maken met de uitstraling van het apparaat en het bedieningsgemak).

Origineel geplaatst door Catalunya
Sinds vandaag kunt U zich inschrijven voor de "workshop analoog vs digitaal"

Ik kan U nog geen prijsopgaaf geven, aangezien deze discussie "eindeloos" zal zijn. De kosten worden dus "achteraf" berekend.

De workshop wordt gegeven in een "virtuele studio" door een "cyber psychiater"

De deelnemer kan liggen op een "Moog modulair" die speciaal voor deze gelegenheid is omgebouwd tot "psychiaterbank"

Laat U meeslepen door de wereld van "analoog geweld" en een "paradijselijk digitale hemel"

Let wel "alle discussies blijven in het digitale domein" en zullen niet via de digitale snelweg naar derden worden overgebracht.

Cursisten krijgen gratis een "handdoek van softe kwaliteit", want die zul je voor al dat zweet wel nodig hebben.

Ik hoop dat deze cursus wel gegeven wordt door Moses Avalon? Want anders ga ik dr echt niet heen.

-C-

ik heb het allebei uitgetest, en mijn bevindingen zijn:

Hardware:
pros : ziet er altijd gelikt uit
klinkt warmer/voller
is intuitief
werkt eigenlijk altijd

cons : duurder
neemt veel ruimte in beslag
gaat op den duur slijten
kabelberg

Software:
pros : total recall
goedkoop
makkelijk aan/af te sluiten ;)
snel uitbreidbaar (updates. soundbanks, etc)

cons : je bent volledig afhankelijk van de kracht van 1 computer
niet altijd stabiel
als een plugin hard crashed ben je gelijk het hele arrangement kwijt
klinkt soms te clean

....maar dat is natuurlijk mijn mening ;)

Origineel geplaatst door Alan
mijn mening:

voordeel software:
-makkelijker in gebruik.

Hmm dat lijkt mij juist NIET natuurlijk....

Origineel geplaatst door C738
omdat........?

;)

-C-

Heb maar eens snel sound-design resultaat met een muis en beeldscherm of met een knoppen bak...

Ik weet wel wat sneller werkt hoor !!

Origineel geplaatst door B.S.E.
ik heb het allebei uitgetest, en mijn bevindingen zijn:

Hardware:
pros : ziet er altijd gelikt uit
klinkt warmer/voller
is intuitief
werkt eigenlijk altijd

cons : duurder
neemt veel ruimte in beslag
gaat op den duur slijten
kabelberg

Software:
pros : total recall
goedkoop
makkelijk aan/af te sluiten ;)
snel uitbreidbaar (updates. soundbanks, etc)

cons : je bent volledig afhankelijk van de kracht van 1 computer
niet altijd stabiel
als een plugin hard crashed ben je gelijk het hele arrangement kwijt
klinkt soms te clean

....maar dat is natuurlijk mijn mening ;)

Het klopt helemaal wat je zegt,alleen uit een subjectief oogpunt,het is toch de klank die telt?

Origineel geplaatst door trash
Het klopt helemaal wat je zegt,alleen uit een subjectief oogpunt,het is toch de klank die telt?

Het is een afweging die je maakt tussen gemak en snelhied en klank. Ik merk zelf dat je met software wat harder moet werken om een bepaalde sound te krijgen. Met hardware is dat wat makkelijker. Maar met software heb je naar mijn idee veel andere gemakken.
Weeg al die dingen af en kies dan het beste van beiden.

Tsja dat snap ik ook niet dat Olaf voor een Mac kiest.
Zeker ook zo'n iemand die alleen naar de buitenkant kijkt.

Gemak kiezen boven de sound van een eindproduct....
Ja dan is de keuze snel gemaakt.

Software,hoe hard je er ook aan trekt draait wiebert,het klinkt niet als hardware.
Elk stuk hardware heeft zijn eigen amps,eigen adda convs,mits analoog,eigen circuit,enzovoorts
Software gaat door 1 geluidskaart,+ het bezuinigen op cpu geeft ook al niet zoveel pre gevoel.

Zelf vind ik software voor bepaalde dingen leuk,editen van klank bv,samples maken,enzovoorts.

Geheel subjectief weer he...8o)

Maar check dan ook deze eerdere post:

Origineel geplaatst door Triphonius Z
Ja, goed he?!

Maar JJ vraagt zich af wat iemand beweegt om op software over te gaan. Laten we uitspraken over geluidskwaliteit ed maar even vergeten, en de volgende ietwat aangepaste versie van de vraag voorleggen aan onze mede sf-ers:

Waarom vind je soft/hardware lekkerder WERKEN (let op: hier staat WERKEN, niet KLINKEN) dan hard/software?

Er was al een interessante topic wending aan de gang. Het gaat intussen niet (alleen) meer over x is beter dan y want...

Als je blijft roepen dat het hier gaat uitlopen op een soft vs. hard, digitaal vs analoog kwestie dan gebeurt het misschien straks ook nog. :geslaagd:

hardware en software zuigen allebei, muziek maak je het best op een gitaar..

of nee.. op een trompet..

of nog beter, op een trommel..

of gewoon in je handen klappen en zingen.. jaaaah! :o:

Ik denk ook dat veel mensen bij software blijven om dat ze toch alles illigaal gratis downloaden....
En zo blijft hun reveretie van kwaliteit beperkt omdat ze toch alleen maar software kennen en niet de hardware van waar het op gebaseerd is....ik heb het nu alleen over emulatie softsynth's

blablablaaa. aaa blaaa enz...etc........

nog een paar jaartjes en convolutie regeerd!!!!

Origineel geplaatst door mc_kwok
Er was al een interessante topic wending aan de gang. Het gaat intussen niet (alleen) meer over x is beter dan y want...

Als je blijft roepen dat het hier gaat uitlopen op een soft vs. hard, digitaal vs analoog kwestie dan gebeurt het misschien straks ook nog. :geslaagd:

Ja heb ik allemaal gezien, maar dat was niet de vraag van de topicstarter. :)

En eum, het IS al een soft vs. hard discussie. :D

Is bijna hetzelfde als de vraag: welke is harder: Hardcore of Hardstyle }:|

Ik denk ook dat veel mensen bij software blijven om dat ze toch alles illigaal gratis downloaden....
En zo blijft hun reveretie van kwaliteit beperkt omdat ze toch alleen maar software kennen en niet de hardware van waar het op gebaseerd is....

Juischt. Totdat je ze in een echte studio plant. :D

Wat is er trouwens mis met de vraag heer Nolet. Ik ben nog maar een maandje in het bezit van hardware spulletjes en bezoek al wat langer dit forum. Maar kon via het internet niet echt een producersforum vinden,aangezien het overgrote deel hier toch op het forum ook authentieke synthesizers verzamelt en onderling ruilt. Het leek mijzelf een leuke vraag om voor te leggen. Aangezien de meesten hier beschikken over grote verzamelingen synthesizers en tevens beschikken over een professionele studio. Ik dacht dat men dat hier wel zou weten. Sorry voor de vraag.

:o:

Hmmja, goed laat ik dan antwoord geven op de topic waarom ik software makkelijker vind WERKEN dan hardware.

De meest primaire reden waarom ik een software-man ben is dat ik het altijd heel belangrijk heb gevonden om heel snel van het ene nummer naar het andere nummer over te schakelen; dus een project openen, afspelen en sluiten zonder allemaal instellingen van je hardware overal te moeten aanpassen en veranderen. Dit was ik gewend met trackers, dus ik wilde in m'n midi-setup dit ook bereiken. Nu is dit tegenwoordig ook mogelijk met hardware en digitale mengpanelen enzo, maar in de tijd dat ik de keuze moest maken tussen hard- en software was je toch aangewezen op reuzachtige analoge mixers en dat vond ik niet praktisch.

Verder heb ik alleen puur persoonlijke redenen waarom ik voor software kies. Ik ben altijd een computerman geweest, dus ik ben handig met die dingen (das een groot voordeel). Ik ben niet zo'n enorme knoppendraaier :o:, dus een standaard midi controllertje met een cutoff en resonance filter waar ik m'n plugins doorheen kan gooien is voor mij genoeg; als ik met hardware bezig ben, speel ik liever piano. Verder doe ik gewoon alles met de muis, het toetsenbord en sinds kort m'n mackie control.

Dus... voor mij werkt dit prima! Ik zal ook niet snel meer investeren in hardware, ik heb een gewogen klavier, een midi- interface, een mackie control en een paar analoge synths en dat vind ik meer dan genoeg. De enige hardware waar ik nog in investeer is m'n PC... verder koop ik gewoon goeie VSTi's en die komen er gelukkig steeds meer!

Origineel geplaatst door Catscan
En zo blijft hun reveretie van kwaliteit beperkt omdat ze toch alleen maar software kennen en niet de hardware van waar het op gebaseerd is....ik heb het nu alleen over emulatie softsynth's

Hiermee sla je de spijker in zijn geheel op zijn kop.

Back