Wie kan mij dit verklaren.

waarom ik software makkelijker vind werken.
Voor mij is total recall erg belangrijk. het gezeur dat je met analoge dingen steeds maar met 1 song bezig kan zijn is voor mij de reden geweest om volledig digitaal te gaan.

ik heb de hele cyclus doorlopen:
1. Alleen hardware.
vroeger maakte ik songs met alleen hardware. Dus 1 song maken, deze afmaken, op naar de volgende.

2. Alleen software.
Vanwege het totale recall aspect sinds dat mogelijk was alleen met software synths gewerkt. Dat gaat prima maar soms mis je toch de power van een hardware synth in je mix.

3. Mix van software en hardware.
Ik gebruik nu het beste van 2 werelden. Dit is voor mij eigenlijk pas mogelijk sinds ik cubase sx3 gebruik, hierin kun je devicemaps maken die je volledig softwarematig kan automizen. Hierdoor wordt voor mij het total recall gebruik van mijn hardware door sx mogelijk gemaakt. De basis van de songs zet ik nu neer met vsti's, de leads en andere 'powerachtige' sounds komen uit hardware synths. Allemaal gekoppeld via ADAT zodat alles compleet simpel te recallen is wanneer dan ook.

Origineel geplaatst door Jan VS. Jaap
Wat is er trouwens mis met de vraag heer Nolet.
Ook al ben ik niet dhr. Nolet, ik kan 't misschien wel even uitleggen.

Wat je post is in feite een "wat is beter, hardware of software" - een zogenaamde Heilige-Oorlogsvraag. Net iets als "wat is beter, analoog of digitaal", "PC of Mac", "Windows of Linux", kortom, een stellling waar men al vele jaren strijd over heeft geleverd, waar de argumenten erg lelijk van kunnen worden, en waar men na even van een neutraal punt gekeken te hebben alleen maar kan zeggen dat 't een futiele discussie is; het is namelijk het resultaat dat telt. Klinken jouw tracks beter omdat je bij een vintage synth op een of andere manier 'beter speelt' of meer inspiratie krijgt; mooi zo. Klinken jouw tracks beter omdat je met een paar softsynths geluiden kunt maken waar je hardware voor nodig hebt die in de paar ton loops - geweldig toch? In de tussentijd maakt de rest zich druk over hoe 't bij jou klinkt, niet hoe je het resultaat hebt bereikt.

Stel jezelf even de volgende situatie voor - als meneer Basoski nooit had gezegd "hee jongens, ik ben nu 100% op software over" - had je dan gemerkt dat z'n tracks minder vet waren, of minder origineel, of wat dan ook? Eerlijk antwoord geven.

Aangezien de meesten hier beschikken over grote verzamelingen synthesizers en tevens beschikken over een professionele studio. Ik dacht dat men dat hier wel zou weten.

Wat je goed in het hoofd moet houden is dat die mensen allemaal synths verzamelen die ze zelf leuk, interessant, cult, mooi en inspirerend vinden. Als er een vast recept voor was en hardware beter was bestond een bedrijf als Native Instruments niet eens. Dan, als tweede moet je de apparatuur die je gebruikt kennen. Als ik met een gratis Synth1 een Nord Lead 2 kan nadoen in diverse voorbeelden en jij hoort het verschil niet, maakt het dan uit welke van de 2 ik gebruikt heb, en kun je dan zeggen dat hardware beter is als software?

Sorry voor de vraag.
De vraag is niet zo erg. De filosofie die er achter steekt (dat het gewoon aan apparatuur ligt) is niet 100% correct. (Niet 100% omdat apparatuur wel in die zin wat uitmaakt - ieder apparaat heeft een uniek karakter, en sommige apparaten besparen je een hoop tijd/moeite).

Origineel geplaatst door Vizion
Toch leuk om al dit soort antwoorden ook steeds weer te zien terugkeren..8o)

In schril contrast met jou dragen deze mensen ook nog iets bij aan deze thread ... :D

Origineel geplaatst door Vizion
Toch leuk om al dit soort antwoorden ook steeds weer te zien terugkeren..8o)

Ik gaf toch netjes enkele praktische voordelen van software. Of iets 'beter' is is uiteindelijk een subjectief iets en daarover wenste ik zelf niet echt iets te vertellen behalve dan dat dit al vaak is behandeld.

Waarom vind je mijn antwoord dan 'ongepast'?

Ik heb allleen maar getracht om de vraagsteller enkele mogelijke redenen te geven waarom mensen software verkiezen.

JAaa! Hardware, want!! uhm o.. Verdomme weer de start van een heetgeblakerde thread gemist! :D

jongens waar zitten we nou helegaar over te miepen.. saai dit

R

Hay

Hay JanJaap

Ik kan er niet te veel over zeggen, want ik ben geen producer of zo

Maar ik denk wel dat je onderscheidt moet maken met ,iemand die speelt op een keybord

en iemand die muziekstukjes maakt

Ik denk als je wil spelen je beter een herdwareding kan nemen

en als je wil produceren is software waarschijnlijk genoeg

het is een leuke combinatie , hardware om op te spelen ook om de feal te krijgen

en later uitwerken in je pc

sommige mensen die al langer met muziek werken, zullen zonder hardware ook goed kunnen werken

die kennen de hardware vaak a

als je nog maar een maand muziek maakt zou ik een keybord kopen om te oefenen

hoeft geen dure

Greetz Turtel8D

Origineel geplaatst door Hover
Ik gaf toch netjes enkele praktische voordelen van software. Of iets 'beter' is is uiteindelijk een subjectief iets en daarover wenste ik zelf niet echt iets te vertellen behalve dan dat dit al vaak is behandeld.

Waarom vind je mijn antwoord dan 'ongepast'?

Ik heb allleen maar getracht om de vraagsteller enkele mogelijke redenen te geven waarom mensen software verkiezen.

Ongepast? :confused: Ik constateer alleen iets.. btw mij voorgaande post bevat een flinke dosis cynisme;)

Maar goed... over bijdrage gesproken.. waarom soft OF hard? Geef mij maar beide!! Think big!:eureka:

Software of hardware? whatever! synthetisch of organisch zou de vraag wat mij betreft moeten zijn. Jouw vrije geest / creativiteit bepaalt wat er uiteindelijk uit je speakers komt. Als je een perfectionist bent en veel geduld hebt maak je met een koffiezetter nog een waanzinnige track. Luister bijvoorbeeld eens naar minimalistische techno/electro. Met eenvoudige elementen worden zo hier en daar toch bijzonder mooie tracks gemaakt. Je hoeft natuurlijk niet voor hardware OF software te kiezen. Je kan het ook prima combineren. Het is maar net wat jij prettig vind. Zoals al meer mensen veel te vaak moesten opmerken is het vergelijken van hardware en software een eindeloos verhaal.

p.s. software heeft geen houten zijpanelen! Ik ben een ware houtfetisjist dus had geen keuze ;)

Jammer dat dit toch weer door sommigen wordt opgevat als een semi-religieuze discussie. Waar ik zelf wel benieuwd naar ben zijn de praktische ervaringen met hard- en of software. Op mijn werk hebben we nl. soortgelijke discussies, het gaat dan alleen niet over synths maar over statistische analysemethoden. Je kunt data op verschillende manieren analyseren, het resultaat is vergelijkbaar (hoewel daar natuurlijk anders over gedacht wordt door de hardliners binnen een bepaald kamp), maar de praktische overwegingen zijn anders. Ik heb het altijd heel leerzaam gevonden om eens van anderen te horen op welke manier zij hun data anayseren en welke overwegingen ze daar bij hebben, puur vanuit het oogpunt 'misschien hoor ik nog wel wat bruikbaars waar ik zelf nooit aan gedacht heb'.

Ziet u de analogie met deze discussie? Of hard/soft of analoog/digitaal beter is doet helemaal niet ter zake, de hardliners blijven toch wel bij hun geloof. Ik hoop alleen nieuwe inzichten te horen, that's it. Waarom werkt software lekkerder of werkt hardware lekkerder? Welke tip wil je je medemuzikant meegeven?

Ja, en tuurlijk telt het resultaat en zo. Ik ben gewoon benieuwd naar de wijze waar op mensen die op een andere manier werken dan ik tot dat resultaat komen, want misschien doe ik nog wel nieuwe ideeen op. Waardeoordelen over klank interesseren mij niet, want ik weet wel wat ik lekker vind klinken en wat niet. Ik heb alleen weinig tot geen ervaring met WERKEN software en hoor daar graag meer over.

Origineel geplaatst door trash
Het klopt helemaal wat je zegt,alleen uit een subjectief oogpunt,het is toch de klank die telt?

klank is en blijft toch afhankelijk van de manier waarop je het uitstuurt.... je kunt de vetste hardware hebben staan, maar als je het afluistert op een yoko/setje terwijl het uit een sb16 komt, schiet je er al niets mee op.....

software is alleen moeilijker vies te krijgen omdat het digitaal uitgestuurd wordt, maar het is echt wel te doen hoor!

Nog zo een vraagje. Hoe kan het dat de heer B.S.E een trackje post die gewoon vet klinkt terwijl deze grotendeels met alleen softsynths zijn gemaakt.Het zegt dus eigelijk niet dat hardware vetter klinkt als software. Snap er nu niets meer van. Iedereen zegt dat hardware vetter klinkt als software.

Origineel geplaatst door B.S.E.
klank is en blijft toch afhankelijk van de manier waarop je het uitstuurt.... je kunt de vetste hardware hebben staan, maar als je het afluistert op een yoko/setje terwijl het uit een sb16 komt, schiet je er al niets mee op.....

software is alleen moeilijker vies te krijgen omdat het digitaal uitgestuurd wordt, maar het is echt wel te doen hoor!
Origineel geplaatst door trash
Gemak kiezen boven de sound van een eindproduct....
Ja dan is de keuze snel gemaakt.

Software,hoe hard je er ook aan trekt draait wiebert,het klinkt niet als hardware.
Elk stuk hardware heeft zijn eigen amps,eigen adda convs,mits analoog,eigen circuit,enzovoorts
Software gaat door 1 geluidskaart,+ het bezuinigen op cpu geeft ook al niet zoveel pre gevoel.

Zelf vind ik software voor bepaalde dingen leuk,editen van klank bv,samples maken,enzovoorts.

Geheel subjectief weer he...8o)

Nog zo een vraagje. Hoe kan het dat de heer B.S.E een trackje post die gewoon vet klinkt terwijl deze grotendeels met alleen softsynths zijn gemaakt.Het zegt dus eigelijk niet dat hardware vetter klinkt als software. Snap er nu niets meer van. Iedereen zegt dat hardware vetter klinkt als software.

Hee Jan vs Jaap,
zoals je misschien ondertussen al begrepen hebt zijn er op dit forum al menige discussies geweest over soft- en hardware.

Ook al zou het waar zijn dat hardware beter klinkt dan software, betekent dit niet dat je met software
geen vette tracks zou kunnen maken. Ik heb zelf pas een paar tracks op vinyl uitgebracht die volledig met
software gemaakt zijn en dat klinkt echt wel vet (de platen zijn dan ook al bijna op).

Als je meer wil weten over de verschillen tussen hard- en software en wat er beter zou klinken, klik dan eens op de links naar andere soft/hard-threads (in deze thread staan ergens linkjes vermeld). Het is niet nodig om hier nu nog verder op door te gaan.

Origineel geplaatst door trigg
Hee Jan vs Jaap,
zoals je misschien ondertussen al begrepen hebt zijn er op dit forum al menige discussies geweest over soft- en hardware.

Ook al zou het waar zijn dat hardware beter klinkt dan software, betekent dit niet dat je met software
geen vette tracks zou kunnen maken. Ik heb zelf pas een paar tracks op vinyl uitgebracht die volledig met
software gemaakt zijn en dat klinkt echt wel vet (de platen zijn dan ook al bijna op).

Als je meer wil weten over de verschillen tussen hard- en software en wat er beter zou klinken, klik dan eens op de links naar andere soft/hard-threads (in deze thread staan ergens linkjes vermeld). Het is niet nodig om hier nu nog verder op door te gaan.

Ja dat zeg ik als je mijn vorige post even terug leest! a.u.b. Als je goed luisterd dan hoor je ook wel dat hardware vetter klinkt als software. Maar software echt wel vet klinkwn snijd ook geen hout. Als ik naar een uitvoering ga van me plaatselijke muziekkorps kom ik ook tot de conclusie dat het erg vet klinkt. Ik denk dat jij bedoelt dat je gewoon meer moet doen om software beter te laten klinken,dat kan best wel dan. De meesten zeggen ook dat hardware beter klinkt tja.. vetter eigelijk,lijkt me uiteindelijk ook wel logisch als je 4000piek moet neertellen voor een synth..

Ligt soms ook aan de manier hoe 't opgenomen is, en aan de nabewerking/'mastering'.
En aan 't softwareprogramma zelf: er IS natuurlijk kwaliteitsverschil (net als bij hardware synths).
Sommige progjes benaderen 't orgineel soms best wel.

En zeker bij de professionele(re) artiesten, ofwel degenen die platen uitbrengen, wordt 't redelijk tot heel goed afgemixt in studio's waar de meesten van ons alleen maar van dromen qua 'masteringsspul', dus ja..

Maar ach, ik maak me d'r nie zo druk om wat 'iedereen' zegt.

Ja dat zeg ik als je mijn vorige post even terug leest! a.u.b. Als je goed luisterd dan hoor je ook wel dat hardware vetter klinkt als software. Maar software echt wel vet klinkwn snijd ook geen hout. Als ik naar een uitvoering ga van me plaatselijke muziekkorps kom ik ook tot de conclusie dat het erg vet klinkt. Ik denk dat jij bedoelt dat je gewoon meer moet doen om software beter te laten klinken,dat kan best wel dan. De meesten zeggen ook dat hardware beter klinkt tja.. vetter eigelijk,lijkt me uiteindelijk ook wel logisch als je 4000piek moet neertellen voor een synth..

waarom heb je die vraag dan gesteld?
het gaat erom wat JIJ het beste vind werken en klinken probeer het allebei, met allebei maak je vette tracks ligt eraan hoe en wat je ermee doet. Als je hardware zoals je zegt beter vind klinken en dat "overal"hoort ga dan voor hardware...

Ik vind zelf software niet echt fijn werken en doe het liever op het oor (heb fl 2 uitgeprobeerd) dan blokjes plaatsen maar dat is mijn mening. wat beter klinkt kan ik niet oordelen. ik vind dat nieuwe 24 bit voor geen zak klinken dus....
12 bit :luv:

Volgens mij is Jan VS Jaap gewoon een bekend lid van het forum, dat nu aan het stangen is. Lekker veel TAALFOUTEN in de text stoppen enzo.. :D

ik zie ik zie wat jij niet ziet

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Origineel geplaatst door Arv
Volgens mij is Jan VS Jaap gewoon een bekend lid van het forum, dat nu aan het stangen is. Lekker veel TAALFOUTEN in de text stoppen enzo.. :D

Een raadseltje... welk forumlid is opvallend AFWEZIG in deze thread?

-C-

Steeds meer professionele studio's dumpen tegenwoordig hun mix en fx harware en nemen daarvoor in de plaats Protools in combinatie met allerlei plugins. (Waves etc.) Zo kocht ik mijn Lexicon PCM91 van zo iemand. De 19" racks waren al nagenoeg leeg. In plaats daarvan stond er een splinternieuw Protools HD systeem. Schijnt helemaal het einde te zijn als je portemonaie het toelaat. Ikzelf heb mijn studio in 2en gesplitst; aan de ene kant gebruik ik 2 pc's i.c.m. een RME Fireface 800 en een Presonus Central Station en blijf ik nagenoeg in het digitale domein. Aan de andere kant staat een Soundtracs Topaz i.c.m. een Alesis Adat HD24 plus een rack vol randapparatuur. Ik betrap mijzelf steeds meer in de digitale hoek. Wat synthesizers betreft kies ik niet tussen soft- of hardware. Het is namelijk prima te combineren. De één sluit het ander natuurlijk niet uit.

Back