Ha, bedankt voor all de reacties
Alles was bij mij thuis in de 'studio' opgenomen... een heel karwei.
Geen probleem dat het wordt vergeleken met Joy Division, The Cure, Interpol hoor!
Het is niet dat we dit probeerden te imiteren qua geluid, maar zeker wel qua energie.
Voor Nolet: Natuurlijk heb ik dit aan de jongens gevraagd, het zijn vrienden van me,
en ze zijn eigenlijk meer voor de gelegenheid de studio ingetrokken... de band
bestaat in principe al niet eens meer
Voor Cheimoon: Ik denk dat je wel gelijk hebt, al kan ik na dit geengineerd te hebben
het eigenlijk allemaal niet meer horen... misschien in een paar maandjes tijd kan ik er
nog weer eens wat energie aan besteden.
Veel meer dan een oefenhok is mijn opname ruimte ook niet, holle wanden (

),
en de meeste demping is met matrassen gedaan. Ben op zich redelijk tevreden over de
opname kwaliteit, vooral omdat alle instrumenten in verregaande staat van ontbinding
waren, behalve de bass, daar hebben ze die van mij voor geleend. Ik heb heel erg
geexperimenteerd met verschillende reverbs en delays op de stem, maar kon geen reverb
vinden waar zijn "schrille" stem mooi in klonk... donkere stemmen (Ian Curtis, Andrew Eldritch)
klinken nu eenmaal beter in reverb... (of is dat mijn smaak?). Wat betreft de droge snare,
da's meer een keuze van mezelf... ik wilde graag de energie van de bovengenoemde
bands oppikken, maar niet het jaren tachtig bitchslap-reverb geluid op de snare... Misschien
toch nog maar een beetje aan prutsen
Wat heb ik geleerd van de hele ervaring:
* Drumkits moeten in top-vorm zijn om goed te klinken, en in een goede opname ruimte
staan, anders is het bijna onbegonnen werk. Het moeilijkste vond ik de kick-drum, vind hem
zelf nog steeds te wollig. Voor de rest inderdaad de hats en cymbalen zijn erg splashy, maar
ik vraag me ook af of de drummer er misschien ook wat minder op zou moeten slaan...
* Omdat ik niet te veel AD/DA conversies wilde doen, heb ik compressie gebruikt gedurende
de opnames... te veel, en dat maakte mix er niet gemakkelijker op. Volgende keer iets minder
Dat was het ongeveer wel, als de 2e track is afgemixed, zal ik die binnenkort ook nog wel eens
op het web gooien.
Als iemand verder nog interesse heeft over hoe en wat alles is geengineerd, vraag maar raak.
Mvg.
CoolRunning