Set Me Free [Indie/Rock]

CoolRunning

She's lost control again
Over de afgelopen maand bezig geweest met een
locale band op te nemen, hier is een van de tracks...

Als je je afvraagt wat dat voor accent is, het is een
Noord-Iers accent :D
De zanger is niet de beste in de wereld, en dat weet
ie zelf... densondanks denk ik dat het een leuke track
is, met een lekkere rauwe energie!

Je kan de track hier downloaden.

Commentaar is natuurlijk welkom!

Mvg.

CoolRunning

34 views en geen enkel commentaar...

Jammer... begrijp dat dit waarschijnlijk niet echt voor iedereen
is, maar er zit toch een synth in de track :D

Mvg.

CoolRunning

Best goed. Doet me aan U2 denken en The Cure. Volgens mij moet dit best behoorlijk wat mensen aanspreken.

Ik vind het wel wat te rauw, maar ik beluister het wel op een paar computer speakers. Naar mijn idee kan het wel wat meer effecten gebruiken. Misschien meer reverb over de vokalen en dat het geheel wat voller klinkt.

Het is wel een lekker energiek nummertje ja. Daar kun je mee aankomen live. :)

Ik vind de opnamekwalititeit alleen wel een beetje demo-achtig (wel een hele goede demo dan). Are you ready? Komt-ie: zang is erg droog en lijkt los van de rest te staan. Drums zijn ook ontzettend droog (bassdrum plopt, snare droog). Het bekende probleem dat de hihats teveel ruisen (luister naar de fade-out na het eind-akkoord! Ook in het refrein opvallend trouwens). En de synth is ver weg gestopt in de coupletten, wat ook wel terecht is vanwege het irritant jengelende geluidje (mijn smaak; slokt teveel frequenties op trouwens? Lijkt andere dingen weg te drukken in de mix), dat in het refrein meteen weer te prominent is.

Bas en gitaar zijn wel okee trouwens, net zoals de stem van de zanger (qua karakter/stemgeluid bedoel ik; dat zangtechnische zei je zelf al). Wel een band met een goed idee (richting jaren 80/The Cure?). 8)

Of ik het dan beter kan, met al mijn gezeik? Nee! Wij hebben twee demo's opgenomen met onze band (beide keren live in het oefenhok met slechte akoustiek en opname-apparatuur, maar los nog daarvan), en bij ons (ik was wel engineer, denk ik) was de mix bagger, synths veel te vol en toch droog, zang vaak slecht verstaanbaar en drums verschrikkelijk. Over de cello zal ik maar niet eens beginnen. Dus hoe je het allemaal zou kunnen verbeteren (als je het er al mee eens bent natuurlijk) weet ik ook niet, maar misschien heb je er iets aan.

Ja het blijft een synthforum natuurlijk, dus staan die altijd te zacht.
Maar eerlijk gezegd vind ik het wel een lekker nummer.
De zanger heeft juist het ongepolijste van een typische indie band.
De sound doet denken aan cure, maar misschien nog ouder (joy division) of ga ik nu vloeken.
Kortom meer depri? Dan mogen die gitaren namelijk wel meer scheuren!

o ja --> zoals bijv. the Boo Radleys???

:eureka:

Leuk nummertje...

Jammer dat de mix een beetje onsamenhangend is, het mist een beetje ... body... De drums mogen van mij wel wat meer op de voorgrond, inclusief het pianootje in het begin, later heeft die overigens nauwelijks meer een functie omdat ie nauwelijks hoorbaar is. Ik mis ook een beetje laag in deze track. Ook zou je misschien wat geluiden kunnen pannen? Het heeft nu nogal veel karakteristieken van een mono track.

Tja, ik heb zelf, op wat zangopnames na, nauwelijks ervaring met dergelijke recordings en kan best begrijpen dat dat hele andere koek is dan een trackje in elkaar zetten in een homestudio. Ik vind 't wel leuk klinken. De 'ongepolijste' zang hoort denk ik een beetje bij deze muziek, dat geeft het net dat beetje karakter denk ik. Al met al een leuke afwisseling tussen alle synth-bliepjes...

Origineel geplaatst door tragmadat
Ja het blijft een synthforum natuurlijk, dus staan die altijd te zacht.

Ik luister eigenlijk maar amper nog synth-based muziek, vooral rock (vaak wel met toetsen trouwens), dus het is niet zo dat ik zo synth-focussed ben. Zoals ik het hoor zit de synth ergens achterin de mix verstopt, en dat kan nooit de bedoeling zijn, lijkt mij. Dus vandaar.

't doet me een beetje aan Interpol denken.......

vind het wel lekker klinken, op de mix-puntjes na.

Synthlijntje is idd wat zacht en ik mis ook in de refreinen een vette distortion op de gitaren.
Verder moet die zanger iets meer veranderen in z'n flow hier en daar en iets meer
met accenten/dynamiek zingen. De Bridge kan ook nog wel uitgebouwd worden,
extra accoordenschemaatje erbij ofzoiets.

Opnemen in een profi studio, dan wordtie wel cool!

Ha, bedankt voor all de reacties :)

Alles was bij mij thuis in de 'studio' opgenomen... een heel karwei.

Geen probleem dat het wordt vergeleken met Joy Division, The Cure, Interpol hoor!
Het is niet dat we dit probeerden te imiteren qua geluid, maar zeker wel qua energie.

Voor Nolet: Natuurlijk heb ik dit aan de jongens gevraagd, het zijn vrienden van me,
en ze zijn eigenlijk meer voor de gelegenheid de studio ingetrokken... de band
bestaat in principe al niet eens meer :) =(

Voor Cheimoon: Ik denk dat je wel gelijk hebt, al kan ik na dit geengineerd te hebben
het eigenlijk allemaal niet meer horen... misschien in een paar maandjes tijd kan ik er
nog weer eens wat energie aan besteden.
Veel meer dan een oefenhok is mijn opname ruimte ook niet, holle wanden ( :stupid ),
en de meeste demping is met matrassen gedaan. Ben op zich redelijk tevreden over de
opname kwaliteit, vooral omdat alle instrumenten in verregaande staat van ontbinding
waren, behalve de bass, daar hebben ze die van mij voor geleend. Ik heb heel erg
geexperimenteerd met verschillende reverbs en delays op de stem, maar kon geen reverb
vinden waar zijn "schrille" stem mooi in klonk... donkere stemmen (Ian Curtis, Andrew Eldritch)
klinken nu eenmaal beter in reverb... (of is dat mijn smaak?). Wat betreft de droge snare,
da's meer een keuze van mezelf... ik wilde graag de energie van de bovengenoemde
bands oppikken, maar niet het jaren tachtig bitchslap-reverb geluid op de snare... Misschien
toch nog maar een beetje aan prutsen :)

Wat heb ik geleerd van de hele ervaring:
* Drumkits moeten in top-vorm zijn om goed te klinken, en in een goede opname ruimte
staan, anders is het bijna onbegonnen werk. Het moeilijkste vond ik de kick-drum, vind hem
zelf nog steeds te wollig. Voor de rest inderdaad de hats en cymbalen zijn erg splashy, maar
ik vraag me ook af of de drummer er misschien ook wat minder op zou moeten slaan...
* Omdat ik niet te veel AD/DA conversies wilde doen, heb ik compressie gebruikt gedurende
de opnames... te veel, en dat maakte mix er niet gemakkelijker op. Volgende keer iets minder :)

Dat was het ongeveer wel, als de 2e track is afgemixed, zal ik die binnenkort ook nog wel eens
op het web gooien.

Als iemand verder nog interesse heeft over hoe en wat alles is geengineerd, vraag maar raak.

Mvg.

CoolRunning

Damn, Joy Division, The Cure en Interpol. 3 bands die ik erg prettig vind! Toch maar ff luisteren binnenkort...kan geen MP3 downloaden hierzo. Ik heb zelfs vandaag mijn Unknown Pleasures t-shirt aan!

Origineel geplaatst door Nolet
Ik heb zelfs vandaag mijn Unknown Pleasures t-shirt aan!

Yeah, dat horen we graag :D

OT.
Binnenkort komt er trouwens een film uit over Ian Curtis... ben benieuwd,
vind het persoonlijk een beetje jammer, neemt wat weg van de legende...
en ik vraag me af wie in godsnaam Ian Curtis zou kunnen spelen!

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Voor Cheimoon: Ik denk dat je wel gelijk hebt, al kan ik na dit geengineerd te hebben het eigenlijk allemaal niet meer horen... misschien in een paar maandjes tijd kan ik er nog weer eens wat energie aan besteden. Veel meer dan een oefenhok is mijn opname ruimte ook niet, holle wanden ( :stupid ), en de meeste demping is met matrassen gedaan. Ben op zich redelijk tevreden over de opname kwaliteit, vooral omdat alle instrumenten in verregaande staat van ontbinding waren, behalve de bass, daar hebben ze die van mij voor geleend.

De instrumenten klinken inderdaad wel mooi 'clean' allemaal. Ik denk dat je goede basistracks hebt. Goed opgenomen dus! Alleen denk ik dus dat er nog wat aan effecten aan toe te voegen is.

Ik heb heel erg geexperimenteerd met verschillende reverbs en delays op de stem, maar kon geen reverb vinden waar zijn "schrille" stem mooi in klonk... donkere stemmen (Ian Curtis, Andrew Eldritch) klinken nu eenmaal beter in reverb... (of is dat mijn smaak?). Wat betreft de droge snare, da's meer een keuze van mezelf... ik wilde graag de energie van de bovengenoemde bands oppikken, maar niet het jaren tachtig bitchslap-reverb geluid op de snare... Misschien toch nog maar een beetje aan prutsen :)

Ik zit nu teveel op de The Cure-tour natuurlijk: maar misschien de stem met delay? Ik kreeg heel erg A forest in mijn hoofd bij dit nummer; daar zit er delay op de zang: een paar echo's snel er achteraan. Misschien zoiets? Daar inderdaad ook een erg droge snare trouwens (ik luister 'm even terug nu), maar wel wat minder snappy (iets lager qua geluid).

Wat heb ik geleerd van de hele ervaring:
* Drumkits moeten in top-vorm zijn om goed te klinken, en in een goede opname ruimte
staan, anders is het bijna onbegonnen werk. Het moeilijkste vond ik de kick-drum, vind hem
zelf nog steeds te wollig. Voor de rest inderdaad de hats en cymbalen zijn erg splashy, maar
ik vraag me ook af of de drummer er misschien ook wat minder op zou moeten slaan...

Nee, daar kan het niet aan liggen. Vraag een drummer nooit zachter te slaan: dan is de lol er meteen vanaf (weet ik van een aantal live-situaties waar de 'zaal' en/of de uitversterking te klein waren voor full-out drums, waarna onze drummer werd gevraagd zachter te spelen... :stupid => hield-ie ook maar heel even vol trouwens :D ). Ik weet ook niet wat je daaraan kunt doen, maar het is wel iets wat ik erg graag zou willen weten voor als we weer een demo opnemen (hopelijk binnenkort). Misschien equalizing? Flink schrappen in de bovenste frequenties of zo? (om het sisserige en schelle eruit te krijgen) Maar ze moeten natuurlijk ook weer niet dof worden... (ik kan er zo snel via Google ook niks over vinden =( )

Als iemand verder nog interesse heeft over hoe en wat alles is geengineerd, vraag maar raak.

Yep, I care! (als je het toch aanbiedt...) Hoe ben je de drums opgenomen? (aantal en plaatsing van de mics vooral) Uit hoeveel takes bestaan de opnamen? (live alles bij elkaar of eerst clicktrack e.d.) En waarmee heb je het geproduced? (software, hardware, welke specifiek)

Alvast bedankt!

Origineel geplaatst door CoolRunning
Yeah, dat horen we graag :D

OT.
Binnenkort komt er trouwens een film uit over Ian Curtis... ben benieuwd,
vind het persoonlijk een beetje jammer, neemt wat weg van de legende...
en ik vraag me af wie in godsnaam Ian Curtis zou kunnen spelen!

Mvg.

CoolRunning

Die gast in "24hr Party People" deed dat toch aardig goed...vooral dat apatische met dat neurotische en dat autistische...ja datte...

Origineel geplaatst door Nolet
Die gast in "24hr Party People" deed dat toch aardig goed...vooral dat apatische met dat neurotische en dat autistische...ja datte...

Sean Harris

Mvg.

CoolRunning

De gitaarsound verdwijnt op belangrijke momenten bijna , bv. die gitaar sound op 44 sec die moet rocken, het klinkt zo soft/fuzzy(kan je misschien zelf weinig aan doen) . Basdrum en snare moet je ofwel echt anders mixen ofwel vervangen door goede samples (gaat echt beter klinken). De zang ja ... , ik vind hem qua timbre sowieso al niet passen bij de muziek (die niet slecht is). Basgitaar/heel de mix mag meer bottom hebben. Drummer z'n timing is ook nogal wisselvallig heb ik de indruk, ride klinkt soms heel ver weg.

Technisch:

Drumkit:
Ik had niet erg veel microfoons beschikbaar, dus heb ik de
3 microfoon techniek van de Glyn Johns gebruikt, met 2 extra
microfoons op de snare:

* AKG C3000B 35cm voor de kick, pikt ook nog wat meer op van
de rest van de kit. Op de JoeMeek VC1Q preamp, en daarna een
low-pass.
* 2x Rode NTK, door de Trident-MTA Signature 2 preamps. 1x van
bovenaf net boven de ride, gericht op de snare. 1x op de zelfde
afstand van de snare als de andere microfoon, staande net over de
rand van de linker tom, ook gericht op de snare. Door de JoeMeek
SC2 met een heel klein beetje compressie. Klein beetje high-pass
om het laag van de kick weg te krijgen (voorkomt phase problemen).
* 2x Sennheiser e840 (!) close-miked op de snare. Bottom mike door
de Siemens V276 preamp, dan door de DBX165 om de 'snap' te creeren.
Top mike door de Telefunken V72. Spelen met de balans van deze
ten opzichte van de Rode NTK's geeft je best veel scope voor het
snare geluid.

Matrassen achter de drummer om de dempen.

Dat is het voor nu, ga ff eten, later volgt er meer :)

Mvg.

CoolRunning

Hay

ik moet gelijk aan de cure denken, met name the forrest(das echt waanzinnege muziek)

dat zingen van de cure was niet echt super maar het geheel wel, dan is dit zingen goed

en dat past goed bij deze stijl(zet je gewoon stiekem zijn volume wat zachter)
ik persoonlijk vindt dat begin het lleukst, vindt die bekkens achteraan net te veel

ik hoop niet dat je het erg vindt vergeleken te worden door de cure

klinkt lekker hoor Greetz Turtel _-/8D\-_

Origineel geplaatst door turtel

dat zingen van de cure was niet echt super maar het geheel wel, dan is dit zingen goed

Rober Smith heeft gewoon een fantastische coole stem met een timbre dat maar weinig mensen hebben.

De zanger in dit geval doet me denken aan the levellers(bah), past er gewoon niet bij (en dan heb ik het nog niet over toonvastheid en variatie).

Hay

het is een tijd geleden dat ik ze gehoord heb,ik gaat ze weer luisteren
en van zingen weet ik niet veel, je hoeft niet perse een mooie stem te hebben
een aparte stem kan beter zijn dan een mooie(in de kerk zingen ze het mooist).
en das nou ook niet echt een topper

nee, ik vindt het een leuk muziekie

Greetz Turtel _/\/8D\/\_

Back