Samples bespelen

ksrt

Nieuwkomer
Hallohallo ik heb een aantal losse vragen waarvan ik graag zou willen weten of het mogelijk is. Ik werk veel met van vinyl getrokken samples maar vind het op de computer nog niet echt fijn werken; ik wil wat meer er mee kunnen spelen. Ik zou softwarematig samples willen bespelen als was het een echt instrument. Dus:

- Is het mogelijk een noot van een sample zo te bewerken dat ie eindeloos zou door zou blijven klinken; m.a.w. hou ik een toets ingedrukt, blijf je de sample horen.
- Is het mogelijk de velocity van mn midi keyboard naast het volume, ook door te lussen naar een eq, zodat wanneer ik zacht aansla, de toon doffer klinkt.

Of is er misschien een veel simpelere oplossing. Hardware heb ik (nog) niet en heb ik ook (nog) geen geld voor. Ik krijg wel van de week een dr.sample binnen, even kijken wat ik daarmee kan.

oeps, sorry... heb deze thread onder helemaal het verkeerde hoofdstuk geplaatst... Pardon

antwoord 1: dat heet looping, en dat kan op meer dan 1 manier
antwoord 2: dat heet het filter, in veel samplers kun je het filter afhankelijk maken van de velocity :
low velocity, filter dicht (dof)
high velocity, filter open (helder)

aanvulling op de loop

denk aan een sample 'ai', daar kun je met looping

aiaiaiaiaiaiai van maken, maar ook 'aaaaaaaaaaaaaaaaaa' of 'jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj'
of 'iaiaiaia' of 'aiiaaiiaaiia'

Ja dat loopen begrijp ik ook wel. Ik bedoel van een korte toon een lange toon maken, rjd2 doet dit vaak bij een break. I.p.v. pep hoor je peeeeeeeeeee

En met welke softsampler zou dit goed gaan dan? Ik heb kontakt maar vind die lastig in gebruik, maar het zou kunnen dat ik er meer mee moet spelen om het onder de knie te krijgen.

Origineel geplaatst door ksrt
Ja dat loopen begrijp ik ook wel. Ik bedoel van een korte toon een lange toon maken, rjd2 doet dit vaak bij een break. I.p.v. pep hoor je peeeeeeeeeee

En met welke softsampler zou dit goed gaan dan? Ik heb kontakt maar vind die lastig in gebruik, maar het zou kunnen dat ik er meer mee moet spelen om het onder de knie te krijgen.

of je schreef dit terwijl ik de aanvulling schreef,
of je begrijpt geen r**t van de aanvulling :D

dit zouden alle softsamplers wel moeten kunnen. zoek naar loop-start/loop-end. En dan inderdaad: meer tijd in steken+manual lezen!

Dat schreef ik idd tegelijker tijd.
Maar zou ik die velocity ook naar een ander effect kunnen lussen dan naar de effecten van de sampler zelf?

En wat voor softsamplers gebruiken anderen hier?

persoonlijk gebruik ik geen softsamplers, maar doorgrondt nou ff het spul dat je bezit, aan de software zal het niet liggen...BTW, ik hoop maar dat je 'm bezit, want men wil hier niks horen over illegale kopieën. Gij zijt gewaarschuwd!

en een filter is geen effect; dat velen het wel zo gebruiken is een ander verhaal.

je kunt velocity soms/vaak ook omleiden naar de panning, naar de attack etc. Hangt van de sampler af...

Origineel geplaatst door ksrt
rjd2 doet dit vaak bij een break.

wie is dat eigenlijk?

Een of ander triphoppy bandje, best leuk, een vriend van me heeft daar de laatste tijd ook een obsessie mee....

Overigens denk ik dat Kontakt misschien een goede oplossing is voor je, daar kan je behoorlijk veel loike dingen doen met je samples.. is sowieso denk ik zo'n beetje de beste softsampler op de markt...

rjd2 is een producer, maakte vroeger de beats voor de megahertz, blueprint (soul position) en nog wat andere mc's, nu maakt hij zijn eigen sample-based muziek. Gaat van samba naar jazz naar rock ga maar zo door. Erg goed. Zit trouwens op het Def Jux label (El-p, Cannibal Ox, Murs, Aesop Rock, Mr. Lif).

Ok kontakt, ik ga d'r verder mee klooien.

Back