DrumLoops maken

Yonaz

Ingeburgerd
Het zal hier waarschijnlijk ooit al wel eens aan bod gekomen zijn, maar ik vind er niet zo direct veel info over. Dus zet ik maar een threadje.

Ik maak voornamelijk muziek in het dancegenre en melodietjes enzo lukke allemaal best, maar men percussie is altijd zoooo zwakjes. Een hihat een clapje en veel meer komt er niet.
Zijn er geen leuke plug-ins of soft synths of wat dan ook waar je leuke dinge mee kan make. Niet zo van die voorgemaakte sampletjes, maar waar je echt van nul kan beginne.

Het mag gratis of betalend zijn, want zit echt met een probleem hier.

Grtz Yonaz

wel, ik heb lange tijd gesukkeld met drumloops, totdat ik Propellerheads Recycle tegen kwam. Veel plezier aan beleefd, maar na een tijdje is het wat te beperkt.

Wat ik nu gebruik en HEEL tevreden over ben is Zero-X Beatcreator versie 3. De naam zegt het zelf: je kan van nul beats beginnen maken. het gemakkeljkst is, dat je al een hi-hat, kick, percussie, enz hebt klaarstaan, en deze kan je gewoon op een grid plaatsten. eens je een basic loop hebt, dan begint de fun pas. je kan de loop gaan 'randomizen' dus beatcreator geeft je in realtime een aantal variaties van je loop. als deze je bevallen, dan kan je dze saven, en ook de midi-groove uit onttrekken, die je dan in je favoriete sequencer kan gaan gebruiken. er zijn nog VEEL meer functies (je kan effects-processors gaan toepassen, etc. )

je kan ook gewoon bestaande loops, die je bijv. op van die gratis cd's zolas bij Future Music krijgt, gaan 'slicen' in stukjes en daarmee weer aan de slag gaan. kortom, een prachtprogramma !

ik heb lang gezocht, maar gevonden

kijk eens naar deze link :

http://www.beatcreator.com/English/frames.html

ik heb geloof ik 99 dollar betaald, dus echt niet duur

he, probeer het volgende is... zet een standaard loopje neer met kick, high hat. ga verder een beetje spelen met een snare, clap, tom of weet ik wat, door em te verplaatsen in je grid... als het goed klinkt, oke. zo niet.. verplaatsen!
wat je ook kan doen is goed luisteren naar b.v. techno. daar zitten veel drums en percussie in. daar kun je ook dingen uit halen om zelf na te maken.
succes!

laters.:)

misschien is zoiets als Stylus RMX iets voor jou?

De echte kracht van een beat zit em in het ritme, een goed ritme met crappy geluiden is nog altijd beter dan andersom. Voordat je een nieuw apparaat/progje koopt, probeer eerst je ritmegevoel wat meer te ontwikkelen, of een boekje te kopen/site te vinden over ritme patronen.
Speel met accenten, backbeats, ghostnotes (vaak een hele zachte snare elke zestiende tel), andere maatsoorten dan 4/4.
Een goede eerste tip is dat je ipv een hihat elke 8e tel een hihat elke 16e tel, en dan wat spelen met de velocity waardes van elke hihat.
Goede beats maken is ook een kunst, dus probeer eerst gewoon wat complexere beats te maken voordat je je geld verkwist.
Succes!

De programmas zien er op het eerste zich wel vet uit. Heb er wat demos van gedowned. En underdog, experimentere doe ik wel is maar het zit em vooral in een tekort aan leuke geluidjes, en cubase is nu ook weer niet hét programma om drumloops mee te make ;)

Origineel geplaatst door Yonaz
De programmas zien er op het eerste zich wel vet uit. Heb er wat demos van gedowned. En underdog, experimentere doe ik wel is maar het zit em vooral in een tekort aan leuke geluidjes, en cubase is nu ook weer niet hét programma om drumloops mee te make ;)
loop-creators bij uitstek: fruityloops (what's in a name...) en reason (al heb 'k die laatste van horen zeggen ;) )

Ik heb een tijdje met fruity loops gewerkt, maar ik heb gemerkt dat bij het overbrenge van mijn loops naar cubase er wel eens minieme ritmeverschillen durve in te zitten. Wat dan ook meteen de rede is geweest om dit programma niet langer op de harde schijf te laten staan.

vette drumsounds komen bij vooral uit de Machinedrum (van een maat :( ) of uit http://www.soniccharge.com/products

Maar loops maken doe je door de doen, doen, doen en te doen. Ik gebruik zelf Live 4 en ik bounce constant loops over elkaar heen en weer tot ik met een viertal verschillende loops een consistente beat heb maar dan onderverdeeld in:
  1. basis (meestal kick en soms snare)
  2. high-end (hihats en cymbals)
  3. opvulling 1 (andere percussie ala toms)
  4. opvulling 2 (meestal een tweede snare of zo, en nog wat percussie)
    [/list=1]

en dan filteren, eq-en, of andere effecten

door zo te bouncen tot die vier elementen doet het er uiteindelijk minder toe wat het origineel was zolang het maar werkt in het arrangement. zo van ... en nu de hoog er bij , jaaaah!

Ik heb een tijdje met fruity loops gewerkt, maar ik heb gemerkt dat bij het overbrenge van mijn loops naar cubase er wel eens minieme ritmeverschillen durve in te zitten. Wat dan ook meteen de rede is geweest om dit programma niet langer op de harde schijf te laten staan.
leg dat eens uit ?

Om het simpel te houden. Als je nu bijvoorbeeld één maat neemt met 4 kicks in, en die kopieer je naar cubase. Je plakt die onder een ander blokje met al 4 kicks in (maar dan wel in cubase zelf gemaakt) dan kan het gebeure dat bv, de tweede en 4de kick net ietsje later is dan die van cubase. Bij zo een simpele dinge gebeurde dit niet, maar als je zo een construcsietje had gemaakt durfde dit wel is voorvalle.

Zelfs bij voorgemaakte sample van fruityloops durfde dat wel eens tegen te valle.

Om het simpel te houden. Als je nu bijvoorbeeld één maat neemt met 4 kicks in, en die kopieer je naar cubase. Je plakt die onder een ander blokje met al 4 kicks in (maar dan wel in cubase zelf gemaakt) dan kan het gebeure dat bv, de tweede en 4de kick net ietsje later is dan die van cubase. Bij zo een simpele dinge gebeurde dit niet, maar als je zo een construcsietje had gemaakt durfde dit wel is voorvalle.

Zelfs bij voorgemaakte sample van fruityloops durfde dat wel eens tegen te valle.
bedoel je dan audio-loops die je met FL ge-render-d hebt? of heb je 't over midi?

De loops in cubase kunnen audio of midi zijn, maakt niet uit. En ja, de loops die van fruity komen zijn audio

Ik knip altijd geluidjes uit drumloops van sample cd's en arrangeer die in Fruity Loops. En dan editen maar, heel veel compressie, spelen met delays etc. Ook een handige tool is Phat Matik Pro, net zoiets als recycle, maar dan als VSTi. Sample inladen, choppen en dan naar zijn eigen spoortje in Fryuity slepen. Op deze manier kun je van de loop noten wegknippen (om bijvoorbeeld alleen het 'gevoel' over te houden), maar ook samples vervangen (spoortje kopieren en dan alles weggooien behalve bijvoorbeeld de snares en dan op dat kanaal een nieuwe snare zetten). En verder geduld, geduld, geduld en veel luisteren en afkijken van professionele nummers :biertje:

Back