Downloaden van muziek: hele en halve waarheden

OnAcid

Slager van Schiedam
http://www.tweakers.net/reviews/544/

Interessant verhaal.

... Tot slot blijkt ook de politieke wereld niet klaar te zijn om met het internet en de bijhorende problemen af te rekenen. Initiatieven zoals de thuiskopievergoeding worden in handen van particuliere organisaties gegeven en worden beïnvloed door het lobbywerk van grote organisaties die er alle belang bij hebben hun eigen sector te verdedigen. Diegene die er minst van profiteert, lijkt dan ook diegene te zijn voor wie de vergoedingen eigenlijk bedoeld zijn, met name de auteurs, zangers en andere rechthebbenden. Hoewel de platenmaatschappijen niet met de meest consumentvriendelijke tactiek werken, staat het wel vast dat er nog heel wat problemen verwacht mogen worden als de huidige situatie zich doorzet. Er is een zekere remmende factor op commercieel artistieke uitingen, waar momenteel onbeperkt en onbetaald gebruik van gemaakt wordt, en dat kan funest zijn voor beginnende artiesten.

Dit doet me ook even denken aan Solaris 10 (ik geloof dat dat het juiste besturingssyteem was wat ik bedoel, weet ik niet zeker).
Je kan dan nl gratis downloaden (weet niet of ze al helemaal uit de beta zijn), en kan het ook gratis gebruiken. Alleen voor technische ondersteuning moet je betalen. Wat mij lijkt dat de gedachte daarachter is, is dat mensen het thuis gaan gebruiken en er dan ook mee leren werken en kunnen gaan waarderen, waarna ze het op een goede dag tegen hun werkgever gaan vertellen zodat die besluit om het maar in het bedrijf te gaan gebruiken en dan met technische ondersteuning uiteraard.

Maar ik vind dat de industrie wel af en toe overdrijft:
- alsof iedereen die CD's zou kopen die ze nu downloaden.
- alsof je met heeeeel veeeeeel plezier naar die in de bioscoop met cheap-ass camera in de bioscoop opgenomen film zit te kijken.

Maar van de andere kant, er is niks mis mee als je je eigen produkt beschermt.

Back