Vocoder vragen (mn VC-10)

Triphonius Z

naar het westen...
Hier weer eens een vocoder-vragen-thread. Ik heb een paar specifieke vragen waar ik geen antwoord op kon vinden in eerdere threads. Ik wil een vocoder kopen, waarmee je robotsounds kunt maken, maar waar je ook lekker drumloops e.d. mee kunt moduleren. Bij voorkeur een met eigen carriersignaal en toetsen, omdat ik hem makkelijk in een live-setup wil kunnen gebruiken.

De opties:

Korg VC-10. Voldoet aan mijn eisen, past mooi in mijn vintage Korg setup. Alleen: ik heb maar één matig klinkend demo'tje gehoord van dat ding. Ik vraag me dus af of de geluidskwaliteit het geld (600 euro) wel waard is. Heeft iemand hier een VC-10 en kan iemand een demo'tje posten?

VP-330. Voldoet ook aan de eisen, klinkt super, maar ZOOO F@#!NG DUUR! Is de VP330 dat geld wel waard?

SVC-350. Klinkt mooi, maar is rackmounted (niet handig in mijn setup) en heeft geen eigen carrier. Is dus lastiger te gebruiken in mijn setup.

Nord (Micro)Modular. Goede dingen over gehoord en gelezen, je krijgt een gratis modulaire synth bij je vocoder, maar ik lees her en der dat het geluid (van de synth) zo clean en crisp is. En daar zit ik dan weer niet op te wachten. De micro-modular heeft weer als nadeel dat ik ergens een midi-keyboard vandaan moet gaan halen.

Graag jullie comentaar, met name over de VC-10. Dank!

Hey,

Over de VC-10 weet ik eigenlijk niet zoveel, dus dat deel van je vraag kan ik helaas niet beantwoorden.

Ik heb een tijdje een Micro Modular gehad, en ik was erg te spreken over die vocoder. Momenteel heb ik een G2 staan, met een vergelijkbare, maar nog iets beter klinkende vocoder:

Voorbeeld 1 (128 kb/s mp3)
Voorbeeld 2 (128 kb/s mp3)
Voorbeeld 3 (wav)

D'r zit wel redelijk wat galm op de demo's, dus daar moet je even doorheen proberen te luisteren.

> Misschien een G2 Engine nog een idee voor je? Daar betaal je 2e hands ongeveer net zoveel voor als de VC-10, en heb je nog heeeeeel veel meer (modulaire) synth!

Groeten, Phontaq

Re: Vocoder vragen (mn VC-10)

Origineel geplaatst door Triphonius Z
Korg VC-10. Voldoet aan mijn eisen, past mooi in mijn vintage Korg setup. Alleen: ik heb maar één matig klinkend demo'tje gehoord van dat ding. Ik vraag me dus af of de geluidskwaliteit het geld (600 euro) wel waard is. Heeft iemand hier een VC-10 en kan iemand een demo'tje posten?

Ik heb er één gehad en om eerlijk te zijn, is die mij tegen gevallen. Zwak signaal met veel ruis, in het hoog onduidelijk, interne carrier niet echt goed, vibrato niet bruikbaar, ... Er kwamen wel leuke lage robot geluiden uit, da's het enige. Ik ben misschien wat te negatief, maar ik heb het dan ook niet echt voor de VC-10.

VP-330. Voldoet ook aan de eisen, klinkt super, maar ZOOO F@#!NG DUUR! Is de VP330 dat geld wel waard?

De prijzen zijn inderdaad wat overdreven. Maar die VP-330 die nu voor € 900 te koop staat, dat valt nog mee ... En het is inderdaad een heel leuke vocoder. Is wel heel erg gevoelig.

SVC-350. Klinkt mooi, maar is rackmounted (niet handig in mijn setup) en heeft geen eigen carrier. Is dus lastiger te gebruiken in mijn setup.

Ondanks de nadelen, zeker het overwegen waard ... Maar ook hier weer gekke prijzen.

Vergeet de Novation K-Station niet, daar zit ook een vocoder in, en die heeft ook toetsen.
En de Korg Microkorg uiteraard, daar zit de microfoon er zelfs op a la VC-10.

Er staat me bij dat er ergens hier op het forum een link staat naar een overzicht van welke vocoder in welke track c.q. door welke artiest gebruikt is. Da's wel handig als "demootjes".
Kan 'm alleen zo snel niet vinden...

Heb je deze thread al doorgelezen? Vooral een opsomming, maar op een gegeven moment (vanaf pagina 4 of zo) worden de VP-330 en SVC-350 uitgebreid besproken met voorbeeldsamples. Er staat ook iets tussen over de VC-20.

Mono-poly heeft een goed klinkende Electro Harmonix vocoder in de aanbieding. (zie marktplaats).

Electrix Warpfactory, deze is misschien niet vintage, maar wel handig in het gebruik.

Als je geld teveel hebt :

:{

Attachments

• sennheiser_vsm201.jpg
    sennheiser_vsm201.jpg
    49,3 KB · Bekeken: 108
Veel dank iedereen, met name ook voor de demos van de Nord! Ik had de eerdere vocoder-threads idd al doorgelezen, vandaar dat ik nu ook redelijk weet wat ik wil. Ik ben alleen nog wel benieuwd naar wat klanken uit de VC-10, maar ik zal eens op zoek gaan naar dat 'wie-gebruikt-wat-waarvoor' lijstje.

Mijn vookeur blijft toch uitgaan naar een 'stand-alone' vocoder, dus een met interne carrier en toetsen, maar puur uit gemaksredenen. Ik had Mono-Poly's Electro Harmonix al wel gezien, maar da's een rack-vocoder zonder interne carrier. Als ik de demos van Phontaq zo beluister is een (micro)modular helemaal geen gekke optie. Maar, eerlijk is eerlijk: als ik de VP330 hoor (op !http://www.stoffelshome.de/vocoder/vocoder_daten.html staan een boel demo's van vintage, moderne en software vocoders,, maar dus net weer niet die vervloekte VC-10) begint het toch wel enorm te jeuken... dan maar twee maanden zonder eten...

Nogmaals mijn dank!

nb. geld te veel? mwoh... een nier ruilen voor die Sennheiser?

Nog even voor de duidelijkheid: mijn demo's kwamen uit een G2, niet uit een Micro Modular, maar qua karakter zullen deze niet heel veel verschillen, hooguit qua geluidskwaliteit.

Wat ik persoonlijk vooral erg goed vind aan de Nords, is de verstaanbaarheid. Dit hangt uiteraard ook van de gebruikte microfoon en pre-amp af.

Gr, Phontaq

dank voor het leesvoer, erg leerzaam!

@Phontaq: de verstaanbaarheid is inderdaad erg goed, viel mij ook op. Ik had begrepen dat dit G2 samples waren, maar ik denk ook dat de (micro)modular er niet veel voor onder zal doen.

Ohja, vergeten te zeggen net: een K-Station heb ik ooit gehad, maar de deur uitgedaan omdat ik hem te clean vond klinken. De vocoder vond ik persoonlijk niet heel erg super, maar dat kan ook aan de microfoon die ik destijds gebruikte hebben gelegen.

Dus de vraag wordt een beetje: neem ik vintage (en dan: welke) of ga ik voor DSP? Stel dat ik nu een Nord Modular als hele dure vocoder zou kopen, krijg ik er wel een gratis synth bij, maar als ik 'm over een jaar of twee de deur uit wil doen, wat levert -ie dan nog op? Ik denk dat een VC-10 of een VP330 over een paar jaar nog wel aan de prijs zullen zijn, maar een VA?

NB: dit was gewoon maar even een gedachte hoor, geen aanzet tot een digitaal-analoog discussie! Stel dat ik 500-600 euro uitgeef aan een Nord Modular Keys, die ik vooral ga gebruiken als Vocoder, kan ik dan niet beter 500-600 euro uitgeven aan de veel beperktere VC-10, die over een jaar of wat als ik hem zat ben wellicht weer ongeveer hetzelfde opbrengt?

Goed, ik denk er nog wel over na. En mocht iemand nog een VC-10 demo hebben, ik houd me aanbevolen.

Stel dat ik 500-600 euro uitgeef aan een Nord Modular Keys, die ik vooral ga gebruiken als Vocoder, kan ik dan niet beter 500-600 euro uitgeven aan de veel beperktere VC-10

je zou ook voor de micro modular kunnen gaan, is goedkoper.
ik gebruik hem voornamelijk als vocoder.

kijk ook eens naar de MAM vf11, hoor daar toch wel wat positieve verhalen over...

Ik heb een hele leuke vintage vocoder te koop.
Een Electro Harmonix met 14 banden en die behoorlijk goed klinkt.
Ik vraag er slechts 300 euro voor en dat is een koopje!

Micromodular is idd goedkoper, MAM-VF11 klinkt ook goed (de "I'm a robot from outer space-met-een-Duits-accent" demo op hun site vind ik geniaal), maar beide apparaten hebben een nadeel: minder praktisch in mijn setup. De MicroMod heeft wel een interne carrier, maar daar moet ik weer een midi-keyboard bij scoren; de VF11 heeft geen interne carrier zodat ik in live-situaties een van m'n synths moet offeren als carrier. Natuurlijk geen drama, dus ik moet nog even heel goed nadenken hoeveel euro's de verschillende mogelijkheden mij waard zijn.

@MonoPoly: je EH had ik idd al gezien, heb ik zeker ook in mijn achterhoofd als serieuze optie. Wat ik er over kan vinden is dat -ie erg goed klinkt, maar persoonlijk nadeel voor mij: rack mounted en geen interne carrier. Maar zoals hierboven beschreven, ik ben er nog diep over aan het nadenken.

Ik denk dat zowel de Micro Modular als de Modular Keys 2e hands niet heel veel meer in prijs zullen zakken de komende jaren, omdat ze niet meer nieuw gemaakt worden. Een Modular Keys is 2e hands nog altijd bijna 3 keer zo goedkoop als een 2e hands G2 Keys, dus er zal ongetwijfeld vraag naar blijven, ook de komende jaren.

Gr, Phontaq.

Ok, na grondige studie en overleg met de Vice-president Budgettering hier in huis zijn we d'r uit. Het wordt een Nord Modular Keys. Met een beetje mazzel kan dat uit het budget, mooi helder geluid en is ook nog eens multi-inzetbaar als synth. Vooral dat laatste was uiteindelijk doorslaggevend.

Veel dank voor de replies, en wat mij betreft kan deze thread :slotje:

Vooral dat laatste was uiteindelijk doorslaggevend.

Laat me raden: Zodat je in geval van een vd volgende synth aankopen een extra "part" aanzet? ;) (serieus, het werkt!)

nou dat is gewoon de microKorg, de buget versie van de de MS2OOO. Ik heb al vele goede dingen gehoord over de sound (als synth, over de vocoder weet ik niets), maar vele kritiek op de te kleine toetsjes ...

Een microkorg schijnt wel aardig te zijn. Maar er staat hier op het forum ergens een Electro Harmonix Vocoder te koop VOOR MAAR 300,-. Ik heb zelf ook zo'n vocoder en ben daar super tevreden over. Naast deze Electro Harmonix vocoder heb ik ook nog een Korg VC10. Maar ik zou zo niet weten welke van de 2 ik weg zou doen mocht ik ooit moeten kiezen. Ik heb zelf trouwens 500,- betaald voor deze Electro Harmonix Vocoder en dat vond ik al een koopje. Electro Harmonix is namelijk een zeer collectable merk.

Kortom: Ik zou als ik jouw was dit ding kopen...mocht hij niet bevallen (wat me sterk lijkt), dan kan je hem altijd nog verkopen voor meer geld.

Succes met overwegen :)

Back