Hoe kun je steeds maar vernieuwend blijven?

Archaos

podium-duiker
Ik verbaas mij keer op keer over verschillende artiesten en bands hoe ze het voor elkaar krijgen om steeds maar weer nieuwe nummers te maken. En niet alleen nieuwe nummers, maar ook daadwerkelijk steeds weer vernieuwende elementen in hun muziek. Een aantal voorbeelden zijn Rammstein, Fear Factory en Nine Inch Nails. Telkens hebben ze weer iets in hun nummers gestopt waarvan je denkt; hoe hebben ze dit gedaan? En soms denk ik ook van; hebben ze dit al eerder gedaan of niet? Bij veel bands lijkt het alsof ze veel hetzelfde doen, maar volgens mij is niets minder waar. Steeds weer nieuwe teksten, nieuwe muziekpartijen, nieuwe invloeden etc. Het is gewoon ze knap als je zo gedisciplineerd kunt bezig blijven met muziek. Verder vind ik het ook knap dat artiesten en bands een hele show kunnen neerzetten van pakweg 15 nummers. Om dat allemaal te kunnen onthouden en spelen. Ik blijf het echt knap vinden. Hoe kan het toch dat er toch altijd weer een bepaalde vernieuwing is bij bepaalde acts?

Re: Hoe kun je steeds maar vernieuwend blijven?

Origineel geplaatst door Archaos
.. nieuwe invloeden ...

Hier ligt een belangrijk punt! Sla nooit nieuwe invloeden weg, maar onderzoek ze terdege. Die muzikanten, die je opnoemt, hebben heus niet alles van hen zelf, hoor. En ik bedoel invloeden in de ruimste zin van het woord, dus ook andere kunsten, zoals schilder- en beeldhouwkunst; alle podium kunsten. Slurp alles op en probeer te absorberen, als een vaatdoekje ;)

Wout

Er is wel een niet te verwaarlozen aandeel van handige marketing-jongens! Er zijn echt wel heeeeel veel mensen die echt vernieuwende dingen doen maar niet bekend zijn bij het grote publiek omdat er geen grote verkoopswaarde voor is. Veel daarvan wordt dan 'gestolen' door bekendere mensen of mensen die al goede contacten hebben bij producenten.

Door je eigen ding te doen,bezig te blijven zodat jij jezelf kunt gaan ontwikkelen,risicos nemen en je eigen weg volgen. Deze lui zullen al heel wat jaren meedraaien en zij zijn ook bij a begonnen om bij b te komen. Je kan het je telkens wel afvragen maar probleem is dan dat jij stil blijft staan en zij boeken progressie. Onderaan beginnen en langzaam naar boven werken en al doende leert men door de jaren heen van vallen en opstaan van tegenslagen en goede momenten.

Ontwikkelen is de weg naar progressie,kennis,ervaring,inzicht,kunde,schoonheid....etc. Uiteindelijk moet je er echt plezier in hebben en niet het gevoel dat je moet. Als je er echt plezier in hebt dan denk dat je snel bij een gewenst resultaat zult komen zonder dat je er bij stil staat. De goede dingen overkomen je vaak en zullen je vaak overkomen wanneer je er niet bij stil staat,weet ook niet waarom.

Je moet gewoon je eigen style ontwikkelen zodat iemand in de toekomst deze zelfde vraag over jouw muziek zou kunnen stellen. Hoe kan het dat die Archaos altijd van die vette shit neerzet met een vernieuwende sound,omdat je altijd je eigen dingen bent gaan doen en je eigen sound ontwikkelt hebt,fans zul je dan vanzelf wel krijgen die zich in jouw sound,muziek kunnen herkennen. Zoals de een van tiesto houd en de ander van Iron Maiden,smaken verschillen. Maar uiteindelijk komt het allemaal weer op een ding neer.... juist.

Origineel geplaatst door diskonext
Vernieuwing is altijd in the eye of the beholder.

Ja, want ik heb bijvoorbeeld niet het idee dat...

Origineel geplaatst door Archaos
...Rammstein, Fear Factory...

...nou zo vernieuwend bezig zijn sinds hun eerdere albums (wezenlijke ontwikkeling bij Rammstein? waar dan?). Ligt misschien puur aan de smaak van mijn oren dan?

Het is, denk ik, wat Wout al zei: blijf jezelf muzikaal ontwikkelen, dan doet je muziek dat ook. En dat doe volgens mij je het beste door nieuwe muziek te blijven luisteren (oh ja, nieuw is niet per se hetzelfde als modern, natuurlijk).

ik heb de indruk dat veel artiesten een kopie proberen te maken, maar net iets anders. Ikzelf heb die neiging niet zo direct en krijg dikwijls de commentaar dat de muziek (vooral reggae en dancehall) dikwijls niet klinkt zoals de voorbeelden of de laatste hits (te electronisch is dikwijls een commentaar, omdat ik veel analoge synthgeluiden gebruik.)

maar kopieren leidt tot steeds dezelfde meuk (om een nieuw sf woord in mijn vocabulaire te gebruiken) en is saai. Dat interesseert mij niet.

Origineel geplaatst door waxx
ik heb de indruk dat veel artiesten een kopie proberen te maken, maar net iets anders. Ikzelf heb die neiging niet zo direct en krijg dikwijls de commentaar dat de muziek (vooral reggae en dancehall) dikwijls niet klinkt zoals de voorbeelden of de laatste hits (te electronisch is dikwijls een commentaar, omdat ik veel analoge synthgeluiden gebruik.)

maar kopieren leidt tot steeds dezelfde meuk (om een nieuw sf woord in mijn vocabulaire te gebruiken) en is saai. Dat interesseert mij niet.

Volledig mee eens.

Doe je eigen ding,waarom maak je anders muziek.

Origineel geplaatst door waxx
ik heb de indruk dat veel artiesten een kopie proberen te maken, maar net iets anders.

Jep dat denk ik ook,mischien omdat ze zelf niet echt iets kunnen en daardoor maar gaan jatten,of wel iets kunnen en op safe spelen en voor de big bucks gaan ,de persoon in mijn sig heeft daar een mooie quote over.

ik vind de groepen die je noemt niet echt noemenswaardig gezien de tijd dat ze bestaan. Kijk eerder naar groepen als Marillion, Genesis, Dream theatre en meer oudere groepen die al lang aan de weg timmeren (of zelfs klaar zijn...)
Of om losse personen te noemen Peter Gabriel bijvoorbeeld... DAT is allemaal pas vernieuwend. Tientallen jaren bij elkaar en ieder album telkens totaal anders...

Origineel geplaatst door Slipperman
ik vind de groepen die je noemt niet echt noemenswaardig gezien de tijd dat ze bestaan. Kijk eerder naar groepen als Marillion, Genesis, Dream theatre en meer oudere groepen die al lang aan de weg timmeren (of zelfs klaar zijn...)
Of om losse personen te noemen Peter Gabriel bijvoorbeeld... DAT is allemaal pas vernieuwend. Tientallen jaren bij elkaar en ieder album telkens totaal anders...

Kijk dat vind ik ook wel weer. Maar ik sta ook iedere keer weer versteld van U2 en Metallica (heb eergisteren nog hun DVD Some kind of monster gekeken en was wel zeer verbaasd). Vooral van Metallica vind ik het zo merkwaardig dat ze net aldoor even wéér iets anders en iets nieuwers doen; ook op St. Anger was dit goed te horen. Steeds lijk je dezelfde riffs en drumpartijen weer te horen, maar het is steeds net even weer wat anders gedaan in elk nummer.

Verder blijf ik het ook erg knap vinden hoe een act zo een hele performance kan neerzetten. Circa 15 nummers of meer uit je hoofd spelen lijkt mij zeker niet eenvoudig. Mij lukt het in ieder geval niet (of het kan bij mij komen door een ietwat gebrekkige discipline).

Back