wat is keytrack?

chielos

...
het antwoord is waarschijnlijk heel simpel maar ik kan het toch nergens vinden.
wie legt mij uit wat de term keytrack nou precies inhoudt?
thnx,
chielos

Het volgen van de noten die je inspeelt. Als je keytrack aanzet op de cutoff van je filter, dan verandert de cutoff mee met de gespeelde noten.

heeft te maken met de filterfrequentie over je toetsenbord:
bij keytrack off blijft die filterfrequentie constant over het gehele toetsenbord, hogere noten worden dan meer beinvloed dan lagere omdat het afsnijden van harmonischen bij hogere noten relatief meer plaatsvindt.
hoe hoger je de keytrackwaarde instelt, hoe meer de klank uitgesprokener zal worden bij hogere noten omdat het filter dezelfde harmonische structuur wil creeren voor die hoge noten (en dus meer harmonischen oplevert)

kbd tracking is niets anders dan een diepte regeling van een waarde die van je keyboard afkomt en deze schakeld met een andere onderdeel van je synth, dit kan van alles zijn, volume, filter, pulsewidth, lfo rate, lfo depth etc etc etc (mits de synth dit toe laat nutuulk)

bij de normale configuratie van een (budget) synth is KBD tracking alleen van toepassing op het filter en de osc,
net zoals de default functie van de envelope die is van het VCA (en VCF nutuulk)...

Origineel geplaatst door Mad Dan
registratie van aanslaggevoeligheid...
dat is velocity, de snelheid waarmee je de toets indrukt...

kbd tracking is de waarde van toonhoogte versterken/verzwakken (pos./neg.) en koppelen aan iets anders...

Laatst gewijzigd:
ow,
ik dacht dat het je broertje was...

Attachments

• hh.jpg
    hh.jpg
    1,7 KB · Bekeken: 72
Origineel geplaatst door Mad Dan
registratie van aanslaggevoeligheid...

nee, dat nu net niet, dat is Velocity.

Keytrack, of keyboardtracking int volluit, is een parameter die gekoppeld is aan welke key op je keyboard. Een lage noot (vb C1) geeft een lage waarde en een hoge noot (juist ja een vb C5) een hoge waarde.
Als je je filter aanstuurt en die net laat zelfoscilleren, kan je die self oscillation eigenlijk ook bespelen als ware het een OSC.

Je kan er ook met een synth patch zo mee spelen dat de lage noten een kickdrum maken en de hoge een snare... en kan je daar variaties in maken. of een roffel van de snare die eindigd in de kick (taketaketoketoekedoenke BOEM)

Origineel geplaatst door hermax
ow,
ik dacht dat het je broertje was...
:mega:

Origineel geplaatst door praecox
Je kan er ook met een synth patch zo mee spelen dat de lage noten een kickdrum maken en de hoge een snare... en kan je daar variaties in maken. of een roffel van de snare die eindigd in de kick (taketaketoketoekedoenke BOEM)
erm, volgens mij sla jij nu het straatje in van multisampling...

Origineel geplaatst door 6 trak
multisampling...

echt? Ik deed het nochtans gisteren op een ouwe (weet ik veel welke, die kerel waar ik was heeft zo veel ...) digitale roland synth. DCO op blokglof, noise er bij, keytrack naar de filter, resonantie open en dan geven de lage noten een Doenk en de hoge noten een Tink.

Kan iemand met ervaring met vb. de Andromeda even uitleggen wat een Tracking Generator is? Das ook een interesant stukje synthesizer techniek en een beetje gerelateerd aan keytracking.

dat is velocity, de snelheid waarmee je de toets indrukt...

kbd tracking is de waarde van toonhoogte versterken/verzwakken (pos./neg.) en koppelen aan iets anders...

Je hebt helemaal gelijk...

misschien ten overvloede een voorbeeldje van keytrack op een oscillator. Wanneer je de keytrack van een osc op 0% instelt zal deze osc niet reageren op toonhoogte verschillen maar telkens op de zelfde toonhoogte klinken als je een willekeurige toets aanslaat. Wanneer je de keytrack op 100% instelt, zal de osc netjes de indeling van je klavier volgen. Op sommige synths kun je keytrack zelfs hoger dan 100% instellen. Wanneer je keytrack op een filter gebruikt zal het cut-off punt bij 0% keytrack altijd gelijk zijn aan de instelling van cut-off knop. Wanneer je de keytrack op 100% zet, volgt het filter precies de toonhoogte en bevindt het cut-off punt zich altijd op een vaste plaats tov de aangeslagen toon (de cut-off frequentie schuift dan dus als het ware mee met de toonhoogte)

op drumsounds is dit dus van toepassing bijv.

Hoewel het ook heel leuk kan zijn om op bijvoorbeeld een 808-achtige kick toch keytrack te gebruiken en op die manier een soort gestemde kickdrums te maken.

Back