x0xb0x - 303 kloon

Wat bedoel je met de originele sequencer? Wat zijn de verschillen dan met die van de x0xb0x? Zijn de slides anders of de timing?

Sildes en timing zijn exact hetzelfde als een TB-303, alleen de bediening is anders. Dus kwa geluid maakt het niets uit (met de BA662A in de x0x box!!!) of je een TB-303 of x0xbox hebt.

Dat dacht ik al. Rvooh is een aantal posts hierboven er nogal zeker van dat het beter kan qua sequencing. Ik ben dus erg benieuwd wat hij bedoelt. Misschien bedoelt hij dan de bediening ipv timing, al kan ik me niet voorstellen dat iemand de bediening van een echte tb op een x0xb0x zou willen, maar goed ieder z'n moog natuurlijk.

Thanks voor de toelichting Patat!

idd gewoon de bediening..

x0xb0x heeft een rebirth/abl achtige bediening..
de 303 sequencer werkt anders..
doch heeft dit enkele voordelen... de manier waarop je een pattern ingeeft werkt veel natuurlijker (noten eerst, de rest later).. de manier waarop Track mode werkt en hoe je dat kan combineren met pattern mode, Realtime transpose op het klavier...
het werkt voor mij zo veel intuitiever en muzikaler.. een kale 16 step interface werkt totaal niet inspirerend/muzikaal voor mij..

jammer zoals ik zei, zo moeilijk te implementeren kan het niet zijn.

Sildes en timing zijn exact hetzelfde als een TB-303, alleen de bediening is anders. Dus kwa geluid maakt het niets uit (met de BA662A in de x0x box!!!) of je een TB-303 of x0xbox hebt.

heb je ze allebei eens deftig vergeleken?

ik ken geen enkele x0xb0x en 303 bezitter die het verschil niet hoort..

heb zelf nog geen uitgebreide tests gedaan.. de leeftijd van de componenten, plaatsing op de printplaat zouden er iets mee te maken kunnen hebben

Nuja, anders is daarom niet slechter.. zoals ik zei
met een 303 seq wil ik direct een x0xb0x..
al maakt iemand een 303 op een DSP chip met de originele sequencer, koop ik em ook direct.. Ik wil vooral de bediening, eventueel klankverschil boeit me niet zo..

Is dat toevallig die van jou?

Die grote foto op de vorige pagina is inderdaad mijn x0xb0x Kalusi.
Daar net naast staat ook nog een boss os-2 pedaaltje. Daar gooi ik de x0xb0x doorheen voor overdrive en distortion. Klinkt vet. Enige nadeel is dat de os-2 nogal ruist, maar dat mag de pret niet drukken.

Die foto daaronder op ebay is niet mijn x0xb0x.
Hij lijkt er wel heel veel op. Die van mij heeft echter zwarte schroeven aan de bovenkant en de twee grote draaiknoppen zijn bij mij ook anders (mooier vind ik zelf).

Laatst gewijzigd:
ik ken geen enkele x0xb0x en 303 bezitter die het verschil niet hoort.

Dan ben ik denk ik de eerste die het verschil niet hoort.
Ik heb een 303 gehad en die heb ik weggedaan toen ik de x0xb0x gebouwd had. Het verschil was namelijk voor mij niet waarneembaar. Tussen 303's onderling zitten ook wat kleine verschillen en dat geldt ook voor de x0xb0x.
Die 6110 of 662A was voor mij niet te horen. De 6110 is alleen wat harder, maar als je ze 1 op 1 wilt vergelijken zet je de x0xb0x gewoon wat zachter.
De 662A is echt niet zo belangrijk.

De reden waarom veel mensen de x0xb0x anders vinden klinken zit 'm in de beta gain van de 2sa733p's die gebruikt worden. In de originele 303 zitten 733ap's die een hogere gain hebben maar verder identiek zijn.
Wat ik gedaan heb is dus een stuk of 20 2sa733ap's kopen en daar de exemplaren met de hoogste beta gain (hoger dan 320 of zo) uitgehaald. De allerhoogste stop je in Q10, Q9 en Q8 en dat is veel effectiever dan het vervangen van de 6110 voor een 662A.

De seqeuncer van de x0xb0x vind ik juist een enorme verbetering t.o.v. de 303. De 303 sequencer vind ik juist een drama. De x0xb0x sequencer is veel handiger in het gebruik en zeker met het sokkos firmware (inmiddels op versie 1.9.1) krijgt je x0xb0x geweldig veel extra mogelijkheden die het on the fly editten van je patterns heel makkelijk en intuitief maakt.

Van de x0xb0x site:
"the more pronounced resonance of the 303 is due to the high gains on the pnp transistors in the vcf. we couldnt get the exact 'binned' parts so the gains may not be as high as the original. the 2sa733p has a beta (gain) which ranges from 270 to 310 or so whereas the 2sa733ap has a beta from 300 to 350 or something of that nature. (the original used 2sa733ap's whereas we use 2sa733p's) ...so if they check the betas they can place them at the right place. id start with q10 then q9 and if there is one good one left the vco could use one at q8"

Laatst gewijzigd:
Dan ben ik denk ik de eerste die het verschil niet hoort.

Ik volg dit al een tijdje, en ik ben van mening dat we horen wat we willen horen.
Ik las eens over een test waarbij ze producers en mixers naar twee monitoren lieten luisteren waarvan er 1 met heeele dure kabels was aangesloten,
en de andere met in-elkaar gedraaide klerenhangers.
Uit de blinde test bleek dat geen van de geluids experts het verschil hoorde.

Ikzelf heb dit steeds vaker met analoog en digitaal.
Dan hoor ik iets (b.v. Moan van Trentemoler) en dan kom ik er later pas achter dat dit helemaal digitaal is,
terwijl ik dat niet had gehoord toen ik het voor het eerst hoorde.

Ik bazel een beetje, maar wat ik bedoel is dat je niet onbeinvloed kan luisteren.
Als je ziet dat de ene een x0xb0x is en de andere een 303 dan zal je brein daar iets mee doen.
Het geluid krijgt pas zijn waarden als JIJ het hoord en interpreteert.

groetje,
Maarten (Blij met zijn "echte" 303)

Binnenkort komt mijn x0xbox maar ik heb nog nooit gesoldeerd en wil eigenlijk ook zoveel mogelijk mods erbij. Iemand enig idee wat het kost om het in elkaar te laten zetten en waar ik dat eventueel kan doen?

check je pb maar even.

Ik ben de nieuwe eigenaar van nummer 126. Klinkt erg lekker en firmware 1.9.1 werkt zeker relaxed. Alleen jammer dat er geen sysex dumps gemaakt kunnen worden. Die control software werkt namelijk niet echt prettig en bovendien ziet ie mijn x0x niet altijd.

Rvooh, als je bekend met C bent zou je de firmware kunnen herschrijven zodat je hem als een als een tb kunt programmeren.

jep maar dan zou ik ook nog een andere knoppenlayout moeten maken, nieuwe cover, etc.. en ook daarvoor de firmware.
neen danku :) voorlopig toch

bovendien weet ik niet hoe het geheugen van de 303 intern georganiseerd is, en dat is nodig want ik zou 100% het gedrag willen nadoen.
het feit dat je bvb kan blijven op next duwen en dat er dan noten klinken die niet eens in de pattern zitten, of een scheve 'truuc' gebruiken voor pattern copy.

Ooit ja.. maar dan kan ik evengoed een tb 303 CPU replacement maken. en rijk worden ermee.
en dan in een doosje steken met een DSP chip in. en nog rijker worden

In elk geval ben ik met andere software bezig momenteel die ook menig 303 liefhebber zal bekoren (zodra het af is).

Eindelijk ook een x0xb0x voor een zeer mooie prijs op de kop kunnen tikken...en dan ook nog in een sjieke aluminium behuizing... :okdan:

f2na14.jpg

10564b7.jpg

Die is inderdaad erug mooi. Erg netjes hoe hij hem zo dun heeft kunnen krijgen..

Mag ik vragen wat je ervoor hebt betaald rodmansan ?

Dat mag je zeker vragen....heb hem voor 450 Euro op de kop weten te tikken daar ik de bouwer persoonlijk redelijk goed ken.
De hoogte van de x0xb0x is 42 mm.

Ik weet dat Christian ze nieuw voor 699 Euro aanbied op www.x0xsh0p.de

Aardig filmpje van mijn versie kun je hier bekijken : YouTube - x0xb0x - special black edition

Zo! Dat is een hele nette vrienden prijs :)
Tijdje geleden ookal gespot op ladyada forum. Toevallig dat ik em van de week op die website zag staan. Erg mooi design.

Dacht dat ik vorige week mazzel had met deze x0x voor 360 euro. Ook geen gekke prijs dacht ik zo.

Attachments

• 12072009032.jpg
    12072009032.jpg
    153,8 KB · Bekeken: 98
  • 12072009035.jpg
    12072009035.jpg
    134 KB · Bekeken: 107
Zo! Dat is een hele nette vrienden prijs :)
Tijdje geleden ookal gespot op ladyada forum. Toevallig dat ik em van de week op die website zag staan. Erg mooi design.

Dacht dat ik vorige week mazzel had met deze x0x voor 360 euro. Ook geen gekke prijs dacht ik zo.

Ziet er ook als een zeer vette bak uit Boellie....zeker met al die mods erop... :okdan:

Nee, geen storingen.. Toen ik contact met de bouwer/verkoper opnam en een bod deed en hij ging akkoord dacht ik eerst dat het te mooi was om waar te zijn. Maar toen ik em binnen kreeg bleek hij gewoon prima in orde te zijn.

Grappige is dat een broertje is van deze x0x..
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=113268&highlight=x0xb0x

Paar maanden geleden had ik een x0x maar na korte tijd weg gedaan. Nu voor dit geld kon ik em niet laten liggen :D

Back