x0xb0x - 303 kloon

Trouwens "The Beast" levert de x0xb0x nu ook als 5U Motm/Oakley formaat.....ze hebben btw ook een nieuwe voorplaat voor de desktop....

http://www.thebeast.co.uk/x0xb0x/

5U MOTM Format
attachment.php

Desktop Frontplate
attachment.php

Attachments

• main.jpg
    main.jpg
    183,9 KB · Bekeken: 118
  • 5u_x0xb0x.jpg
    5u_x0xb0x.jpg
    195,7 KB · Bekeken: 118
Laatst gewijzigd:
hehe die in MOTM formaat is grappig met die usb vooraan
edit: wel dwaas dat er geen ruimte opzit voor enkele veel voorkomende mods.

kheb hier nu ook een x0x staan. nog geen zin gehad om hem aan te sluiten maar zodra het zover komt leg ik hem op de pijnbank en ga ik hier mijn bevindingen posten :)

hehe die in MOTM formaat is grappig met die usb vooraan
edit: wel dwaas dat er geen ruimte opzit voor enkele veel voorkomende mods.

En raar dat ze op MOTM-formaat wel de cv/gate als 3,5mm gelaten hebben. Aan de andere kant, ze hebben zo te zien gewoon de I/O print 1-op-1 erachter geschroeft. Maar dan nog zou ik er zelf denk ik 6,3mm cv/gate opgedaan hebben, als de rest van je modular dat ook is.

kheb hier nu ook een x0x staan. nog geen zin gehad om hem aan te sluiten maar zodra het zover komt leg ik hem op de pijnbank en ga ik hier mijn bevindingen posten :)

na een tijdje tokkelen op de x0xb0x hier:
Roland zou ze moeten aanklagen wegens blasphemy, wat een liefdeloos onding!
Veel dingen die de 303 cool en muzikaal maken kan hij niet. Die 16 stap seq is super-contraproductief. Wat hen bezielt heeft om zoveel goed werk te verpesten ermee heb ik het raden naar?
De standaard feel is ook echt niet leuk.
Waarom een tempo encoder in godsnaam? (ja: for finer control over the tempo, or you can set the tempo via computer control mode...uhm alsof er geen andere oplossing was)
Waarom zo'n onnodig uitgebreide schakelaar in het midden met 1001 modi dat een mens niet nodig heeft (hoera, random mode, wat een speelgoed!). Al die verschillende klokmodes, volledig overbodig en op een andere manier veel gebruiksvriendelijker te doen. Over de echte 303 interface is nagedacht, er zijn zoveel kleine details waar je dat aan merkt. Deze is gewoon functionaliteit erop gegooid zonder enige besef van de gevolgen.
Waarom werkt die UP - DOWN zo idioot, hoera een extra octaaf meer, maar wat een kutimplementatie? Duur me veel langer om dat alleen al in te stellen.

Waarom geen sync out in write mode?
Waarom geen simpele functie al PATTERN CLEAR?

totaal ordeel:
1) ik voel de magie niet, met de 303 wel. getest met 2 verschillende 303's die uiteraard ook niet hetzelfde klinken (geen enkele 303 klinkt hetzelfde)
2) resonantie op max klinkt echt bagger op de squarewave, neigt naar Acidlab Bassline die daar ook sterk tekort in schiet
3) de sequencer is 100% kut, ruk, bagger, schijt gedoe. De echte 303 sequencer overstijgt in eenvoud, is vele malen veelzijdiger en vooral SNELLER te programmeren.
4) er zitten 13 mods op deze. Geen enkele vond ik de moeite. Deze mods lijken me enorm de moeite: YouTube - x0xb0x x0xi0 Full Mod 2
Maar kost wel wat.

x0xb0x = Synth + Sequencer
The x0xb0x is not just another MIDI-controlled TB-303 clone. x0xb0x is a full reproduction of the original Roland synthesizer, with fully functional sequencer. The sequencer can be programmed just like the original 303 (ok its actually a little easier, we think)
Better not think and be sure next time.
800 van die ellendige machines al in omloop.
een veelvoud aan spare parts for 303 verspild in deze.

We measured every waveform and counted every cycle to give you the best sound...its just like the original because it IS the original.
leugenaars

en alvast mijn excuses aan de x0xb0x liefhebbers die zich op de teentjes getrapt voelen met mijn review.
Ik ben alvast blij dat ik er geen 300 euro aan gehangen heb, laat staan de 699 waarover hierboven sprake is.

nb: ik leen deze x0xb0x voor enkele maanden van iemand die er geen tijd voor heeft. Zodra gaat hij in de kast. Maybe verwen ik jullie ooit met 1 op 1 vergelijkingen waaruit zal blijken wat voor boerenbedrog dit is. Hoe sommigen durven beweren dat er geen verschil is, ik snap het niet.

een 303 op een dsp chip met een kopie van de originele sequencer lijkt me bruikbaarder.. (en pakken cheaper)

Goeie review! Dat schept tenminste duidelijkheid en neemt bij mij althans de nodige twijfel weg. Hoewel, die x0xen gaan al bijna voor net zoveel als mijn 303's gekost hebben.

idd, mijn twijfel is ook weg hoor.. 303's are here to stay en x0x komt er nooit in.
Let op: ik ben zeker dat je met de x0x ook wel hele goede muziek en hele goede acidlines kan maken. Voor sommige muziekgenres en productiemethodes (midi, cv) is the real thing overbodig voor velen en volstaat de x0x ruim, maar dan zou ik persoonlijk eerder ABL kopen, klinkt even goed

iemand hier al ervaringen mee? heb er zojuist een kit besteld, las ik kort erna ergens op de site dat ze nog niet buiten Duitsland zouden leveren. Nochtans heb ik wel land moeten invullen dus dat kon je gewoon kiezen:confused:

Ja ik heb ervaring met x0xshop/Christian... :biertje:

Hij levert correct, snel en is zeer communicatief...ook naar Nederland.
Daarnaast gebruikt hij kwaliteits componenten voor zijn x0xb0x-en en zijn ze netjes afgewerkt.

Heb geen klachten gehad met hem.

idd, mijn twijfel is ook weg hoor.. 303's are here to stay en x0x komt er nooit in.
Let op: ik ben zeker dat je met de x0x ook wel hele goede muziek en hele goede acidlines kan maken. Voor sommige muziekgenres en productiemethodes (midi, cv) is the real thing overbodig voor velen en volstaat de x0x ruim, maar dan zou ik persoonlijk eerder ABL kopen, klinkt even goed

Als je dan een ABL koopt praat je wel weer over 550 euri excl. shipping.
Dan is de x0xb0x een goedkoper alternatief als je hem zelf in elkaar kunt zetten (en tevens op een bepaalde manier educatief).

Ik snap goed dat je als 303 liefhebber de x0xb0x totaal niets vind...maar gezien je review wel erg makkelijk de grond in getrapt qua vergelijking.
Daarnaast hebben genoeg mensen er veel plezier mee voor een fractie van de prijs van een echte 303.

Men kan ook als alternatief een ander OS erop zetten die meer functionaliteit en eenvoud in het programmeren e.d. brengt (SokkOS)

Btw...deze site heeft alle clones al naast een 303 gezet met als resultaat dat de x0xb0x het beste de 303 benaderde : http://www.acidvoice.com/index.htm

voor een fractie van de prijs van een echte 303.
Een fractie kun je het niet meer noemen, die kosten inmiddels meer dan de helft van een roland 303.

Een fractie kun je het niet meer noemen, die kosten inmiddels meer dan de helft van een roland 303.

Sorry....een 303 kost gemiddeld 1000 tot 1250 euri (of belachelijk meer...zie E-Bay).....een x0xb0x kit (ja...een kit) kost je gemiddeld 350 euri....en een kant en klare gemiddeld 450 euri...

En dan ben je meestal nog niet klaar daar de 303 dan nog geen MIDI heeft....dus moet je ook nog eens een Kenton o.i.d. aanschaffen.

Das niet waar....

Sorry....een 303 kost gemiddeld 1000 tot 1250 euri (of belachelijk meer...zie E-Bay).....een x0xb0x kit (ja...een kit) kost je gemiddeld 350 euri....en een kant en klare gemiddeld 450 euri...

En dan ben je meestal nog niet klaar daar de 303 dan nog geen MIDI heeft....dus moet je ook nog eens een Kenton o.i.d. aanschaffen.

Dit komt dichter in de buurt.....

En wat vinden we nu van die 5U versie? Ik zie het voordeel niet echt....tweaken gaat imo het gemakkelijkst op een desktop en niet op een rack synth....

En wat vinden we nu van die 5U versie? Ik zie het voordeel niet echt....tweaken gaat imo het gemakkelijkst op een desktop en niet op een rack synth....

Ik zat eerst ook met het idee ofdat het misschien makkelijk zou zijn om bv. een x0xb0x als rackversie te hebben....maar naar mijn inziens uiteindelijk toch enorm onhandig...de tafel versie is vele malen handiger te editen.

Das niet waar....

Dit komt dichter in de buurt.....
Ik zag hier net prijzen van 600 genoemd.. inderdaad als ze voor 350 weg gaan dat is natuurlijk andere koek.

Moet niet natuurlijk..

950 euri....was het maar waar... :(

TB-303
- 1800 euri : ebay nr. 270421578796
- 1700 euri : ebay nr. 230356290859
- 1700 euri : ebay nr. 280361566918
- 1700 euri : ebay nr. 350187567533

Heb ze gemiddeld op Marktplaats zien gaan voor 1250 euri.

Erg jammer....als het wat meer betaalbaar was dan had ik idd. ook wel een TB-303 aangeschaft...maar dit ligt gewoon ver boven mijn budget.

Edit...@ Kalusi...lol...je hebt je post aangepast waardoor mijn antwoord vreemd lijkt... ;)

TB-303
- 1800 euri : ebay nr. 270421578796
- 1700 euri : ebay nr. 230356290859
- 1700 euri : ebay nr. 280361566918
- 1700 euri : ebay nr. 350187567533
Maar of ze ook verkocht worden, ik vind dat wel heel hoge bedragen.

Edit...@ Kalusi...lol...je hebt je post aangepast waardoor mijn antwoord vreemd lijkt... ;)
Kun jij toch ook, dan lijkt ie niet meer raar ;)

Als je dan een ABL koopt praat je wel weer over 550 euri excl. shipping.
Dan is de x0xb0x een goedkoper alternatief als je hem zelf in elkaar kunt zetten (en tevens op een bepaalde manier educatief).
wablief? ABL = audiorealism bassline.
kost 95 euro en je kan er zoveel 303 uithalen als je wilt.

Men kan ook als alternatief een ander OS erop zetten die meer functionaliteit en eenvoud in het programmeren e.d. brengt (SokkOS)
enige wat die SokkOS doet is Swing, Loop, Reverse ed..?
Veranderd niets aan het feit dat de sequencer een paar essentiele 303 features simpelweg niet kan in realtime.
En dat je voor een noot die 3 steps lang klinkt 3 keer dezelfde noot moet laten sliden naar zichzelf.. Onzin gewoon. Easier heten ze dat dan.

Btw...deze site heeft alle clones al naast een 303 gezet met als resultaat dat de x0xb0x het beste de 303 benaderde : http://www.acidvoice.com/index.htm
ken die site maar al te goed.
die gast kan nog niet eens zijn 303 patterns deftig uitschrijven, heeft kennelijk zelf niet veel besef van hoe een echte werkt;
Ik heb ooit eens voor hem de demo's van de acidscreamer opgenomen (staan ook op zijn site). De patterns dat ik doorkreeg mocht ik eerst ontcijferen.
Ik kreeg 16 noten door ( C C C C F F F F F E G G G G G ) met afentoe een down en accent op. Feit was dat hij zijn pattern sheets verkeerd invult, de pattern bevat namelijk maar 12 noten gespreid over 16 stappen, hij vulde gewoon de hele rij in met nootwaarden (met dus veel verwarring en 4 overbodige noten als gevolg)
Patterns zijn ook enorm basic en niet echt doorslaggevend in dergelijke test. Zijn test patterns zijn ook maar representatief voor de hard trance acid achtige dingen. De 303 is meer dan dat (acid house iemand?), er zit niet eens een slide in!.
En zijn laagje destortion erover zal ook wel niet veel goeds doen voor de test :bekdicht:

Kheb hier eerder vandaag, voor mezelf gehoord wat het verschil was in mijn eigen studio! Vroeger was mijn mening vooral gebaseerd op luisteren in andere studio's, en mijn mening is enkel maar versterkt nu.

overigens, wij goed rondkijkt kan zeker nog 303's vinden voor prijzen varierend van 850 tot 1350 euro (deze laatste als hij in perfecte staat is, zowel optisch als technisch, met een dinsync converter erbij).. Als je een echte nodig hebt natuurlijk. Kheb al genoeg genuanceerd dat alle alternatieven hun nut hebben.

Back