live midi set up

jos1973

Ingeburgerd
hallo,
ik heb een masterkeyboard (roland fp3) en twee modulles: de clavia nord electro en G2. ik wil in een live situatie de pianosound uit mijn masterkeyboard kunnen halen en apart de modules aansturen.
eigenlijk wil ik een kastje waar ik op een knopje druk en dan de nord electro hoor, nogmaals drukken: de G2 en de mogelijkheid durect mijn master te horen (nooit tegelijk, overigens).

wat moet ik dan aanschaffen?

heeft iemand een rack-tip om de 19" modules in te bouwen, het is voornamelijk tegen beschadiging onderweg?

alvast hartelijk dank voor eventuele tips.

jos

Als je het precies zo wilt als beschreven, moet je aan te slag met zoiets als een midi patchbay. (bijv. een Roland A-880)
Dit wordt dan de centrale 'bestuurder' van je midi setup.

Belangrijk: je keyboard moet dan op 'local off' staan, zodat de interne koppeling tussen toetsen en geluidsbron als het ware is verbroken -> er wordt alleen MIDI uitgestuurd, je hoort geen geluid. Keyboard MIDI OUT maak je input op de patchbay.
Vervolgens koppel je al je MIDI klankbronnen (dus je keyboard en je twee modules) als output aan de midi patchbay, en programmeert de geheugenposities van de patchbay in -> #1: FP3, #2: Nord Electro, #3: G2.
Je kan nu middels het MIDI program change commando (waarmee je normaliter je klank op de FP3 uitkiest) richting de patchbay - zoals gewenst met één druk op de knop - de geheugenpositie kiezen, en daarmee dus schakelen tussen klankbronnen #1, #2 en #3. De inkomende MIDI commando's zullen nu naar uitkomen bij de MIDI geluidsbron van je keuze.

Wat betreft je tweede vraag: ik heb niet veel toer-ervaring, maar de bekende 19" SKB-cases zijn oersterk (levenslange garantie!) en door de geintegreerde handvatten makkelijk te transporteren. Te verkrijgen in diverse maten, en goed stapelbaar. Let op: er bestaan meerdere varianten, o.a. met voor- en achterdeksel of alleen met voordeksel.
Die eerste zijn wat handiger, de tweede variant is goedkoper.

Laatst gewijzigd:
Maar is het niet makkelijker om van je FP3 midi uit naar de midi in van je electro te gaan, en dan de midi thru van de electro op de midi in van de G2 engine aan te sluiten?
Je moet je modules dan wel op verschillende midi kanalen instellen.
Op je masterklavier kan je toch wel een midi kanaal kiezen waar je op uit stuurt?

Dat lijkt me de simpelste en goedkoopste manier, waarbij je niets aan hoeft te schaffen om het te laten werken.

-C-

Back