RM1x vs. MIDI-Patchbay

pjeut

Ouwe rot
Hallo,

ik heb nu 3/4 jaar die RM1x en ben lekker aan de knooi geweest met de interne geluiden (met de ingebouwde fx lang niet verkeerd, maar ik ben dan ook al een ouwe bok). Goed, nu ben ik m'n setup-je wat aan het uitbreiden, en wil er wat meer aan hangen: m'n Sound-canvas, m'n Sampler, en m'n multi-effect en POD om MIDI-messages naar toe te sturen. En nu valt het me eigenlijk op dat die ene MIDI-out toch wel wat karig is. De volgende vragen:

1. Hoe doen jullie dat? Alle apparaten aan elkaar daisy-chainen? Dan zijn 16 kanalen ineens toch wel wat weinig. Vooral als je ook kanalen nodig hebt om apparaten aan te sturen (multi-fx, etc.). Of doen jullie dat laatste met Sysex? Subvraagje: waar vind ik de sysex-messages per apparaat? In de handleiding? Mooi niet. Ik blijf dat een groot mysterie vinden. in de handleiding wordt uitgelegd dat een apparaat sysex-messages kan ontvangen en hoe sysex-messages kunnen worden uitgewisseld zonder dat ze eruit gefilterd worden.....Maar vervolgens wordt er met geen woord gerept over de sysex voor dat specifieke apparaat, en welke boodschappen mogelijk zijn. Onbegrijpelijk....of zie ik écht iets finaal over het hoofd.

2. Bestaat er zoiets als een MIDI-patchbay die je aan een RM1x kan hangen en die mooi de MIDI-out opknipt in een aantal outs die naar elk afzonderlijk apparaat leidt? In de MIDI-configuratie van de RM1xc ben ik niks tegengekomen die daar naar verwijst. Een MIDI-patchbay voor de PC ken ik dus niet, maar ik heb begrepen dat, als je een patchbay via USB of zo er aan hangt, dat bijv. Cubase automatisch de meerdere MIDI-outs herkent en elk 16 kanalen toekent.
Hoe zit dat bij een RM1x? Of is het helaas pindakaas: 16 kanalen om muzieknoten door heen te stouwen en sysex om de rest aan te sturen?

Graag reactie.

Groeten,
Pjeut.

Ugh...

Ugh...

...Was iets te snel met m'n thread. Had Deze nog niet gezien.
Goed, dus inderdaad maar 16 kanalen. Maar ja, de RM1x heeft ook maar 16 tracks, dus wat is dan het nut van meer kanalen.
En wat de patchbay betreft: in dit geval alleen van nut om latency te voorkomen. Maar ja, ik heb nu toch nog maar 2 sound engines om er aan te haken, dus.

Blijft m'n vraag over sysex. Graag reactie. Of aparte thread?

In principe moeten de SysEx codes in de manual staan, en anders zijn ze wel op te vragen bij de fabrikant. Maar wat was je precies van plan met SysEx?

Nou...

Nou...

... vanuit de RM1x m'n multifx, m'n POD en evt. ook nog m'n Behringer composer aansturen. Dus de instellingen voor die apparaten in de sequence vastleggen. Maar ja, hoe toets je die hexadecimale codes in een RM1x. Hij heeft niet bepaald een querty-toetsenbordje. Ik heb ook wel 'ns gehoord van het dumpen van sysex-boodschappen vanaf het bewuste apparaat sequencer, maar ja, hoe dat dan weer werkt, geen idee.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Maar wat was je precies van plan met SysEx?

SysEx kun je in de RM1x gewoon invoeren bij edit. En opnemen is ook heel makkelijk. Gewoon het apparaat op de MIDI in van de RM1x zetten en op record drukken (in replace mode). 't staat trouwens ook allemaal heel duidelijk beschreven in de manual (* hint *).

BTW: kun je die dingen ook niet gewoon via MIDI CC editten? Meestal is SysEx niet nodig.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
SysEx kun je in de RM1x gewoon invoeren bij edit. En opnemen is ook heel makkelijk. Gewoon het apparaat op de MIDI in van de RM1x zetten en op record drukken (in replace mode). 't staat trouwens ook allemaal heel duidelijk beschreven in de manual (* hint *).

Weet ik, maar het is nog te ontastbaar voor mij. Het zal gewoon een kwestie van proberen zijn. Ga 'k vanavond doen.

BTW: kun je die dingen ook niet gewoon via MIDI CC editten? Meestal is SysEx niet nodig.

Weet ik niet, waarschijnlijk wel, maar dan kost 't je wel een MIDI-kanaal. Toch?

Origineel geplaatst door pjeut
Weet ik niet, waarschijnlijk wel, maar dan kost 't je wel een MIDI-kanaal. Toch?
SysEx moet je ook aan een kanaal toewijzen, want anders komt het signaal niet aan. Maar als ik jou was zou ik eerst maar eens uitzoeken of het via CC kan, want dat is echt 100x makkelijker dan SysEx. En nog minder werk ook.

Jawel,

Jawel,

...maar uiteindelijk kan ik dan één kanaal voor alle apparaten gebruiken, immers, de begincode van sysex, die dus apparaat gebonden is, triggered het apparaat om "te luisteren". Dus alle andere boodschappen op dat MIDI-kanaal zal 'ie ongelezen laten en niets mee doen.
Dat is met CC-tjes niet het geval, elk apparaat zal iets met elk CC-tje doen, zelfs al is het niet voorhem bestemd. Dus elk apparaat zijn eigen kanaal, en dat is jammer.

Ja dat is waar. Maar denk je echt 16 kanalen of meer nodig te hebben? Ik heb het afgelopen half jaar regelmatig opgetreden met de RM1x als sequencer. Al m'n apparatuur had ik aan die ene MIDI out van de RM1x hangen, en dat ging als een trein. En ik had zelfs nog een stuk of 5 midi kanalen over.
Maar als je liever SysEx wilt gebruiken, dan kan dat natuurlijk.

Nog ff een toevoeging: als je SysEx gebruikt scheelt het alleen in sporen op je RM1x. Je moet de composer, pod etc nog steeds gewoon een MIDI kanaal geven.

Bedankt voor je toevoeging...

Bedankt voor je toevoeging...

... maar dat MIDI-kanaal voor dat apparaat zal dan toch hetzlefde zijn; ze herkennen "hun" boodschap aan de sysex-begincode, níet aan het MIDI-kanaal.

Nogmaals bedankt, en ik ga wat experimenteren, en ik laat wel wat weten.

Even een...

Even een...

...verwijzing-etje

Soms kan het leven je toelachen:D

Yes...

Yes...

...en dan is € 30,- voor een patchbay, hoewel zónder filtering, niet veel.

Bedankt voor jullie hulp.

Pjeut.

Back