Hoe steekt deze melodie in elkaar?

Chrissieboy

Nieuwkomer
Ik had een vraag kan iemand voor mij horen hoe dit gespeeld is want ik hoor het weer eens niet krijg het niet nagespeeld en wil graag leren hoe ze die melodieen bouwen. Misschien als midi voor mij maken?

Hij is van neophyte en scott brown : self destruction

Hier de melodie als voorbeeld

http://members1.chello.nl/c.lamark/neophyte.wav

al vast bedankt jongens!!

de melodien zijn net zo simpel als vader jakob, joe moet alleen zorgen dat je de geluiden goed detuned.

als je deze noten een beetje doet, kan je de rest wel invullen

e e e d e f e e d e f f

aha ik begin hem te snappen, dus het is dus eigenlijk niet zo dat de melodie met iedere synth het zelfde klinkt. Ik had hiervoor al een melodie van een nummer maar zonder leuke synth klonk het voor geen meter.

En welke wave bedoelde jij die gesampelde?

ECHT REUZE Bedankt hoop dat ik het ooit ga snappen want ik kan een dag kloten met melodieen maar het word nooit vet??!!

Natuurlijk klinkt een melodie met een andere synth (of instrument) weer anders, maar de melodie blijft hetzelfde. Kun je dit wave'je niet op halve snelheid afspelen en dan het fragment loop'n, dan heb je voor elke noot nog wel genoeg tijd om op te zoeken. Het echt een simpele melodie nl. ;)

aha maar toch vind ik de vetste melodietjes met een andere synth echt raar klinken maar dat komt waarschijnlijk van de ideale melodie met detuning?? of heb ik dit verkeerd.

Maar ik knip dat stukje dus gewoon in recycle zodat ik het kan horen en ik was ook wel erg ver in de buurt hoor alleen ja het klinkt zo stom met een andere synth hehe. En met die van neophyte vind ik het weer zo vet.

nou ja het blijft denk ik nog wel even kloten voor me maar ja...

IN ieder geval reuze bedankt.

Maar het beste is dus om met een geluid een melodie te maken en niet eerst een melodie en dan een geluid zoeken?

Want soms ben ik uren aan het zoeken maar meestal is het niets...

chris

Origineel geplaatst door Chrissieboy
aha maar toch vind ik de vetste melodietjes met een andere synth echt raar klinken maar dat komt waarschijnlijk van de ideale melodie met detuning?? of heb ik dit verkeerd.
uiteraard is het geluid tevens van groot belang voor een melo... het is de totale context waarin alles word gegoten,
verder heb je nog elementen zoals portamento, shuffle (of groove quantize) endergelijke die het geheel nog weer wat meer karakter geven... maar waarom wil je deze melo exact na kunnen spelen, ga zelfs eens iets verzinnen joh! ;)

wat natuurlijk erg belangrijk is, en veel mensen vergeten dat nog wel eens (vooral de beginners) is te veel resonance op je envelop generator in combinatie met een te ver uitgestuurd filter, dit geld bij uitstek (!) voor de BPF (maar komt ook nog wel eens voor bij het HP filter mits deze kleiner is dan 24db en geen multi pole is). denk ook aan een flinke hoeveelheid LFO feedback op je oscillators (neem er altijd 2, 3 is nog beter) deze zal de melodie lijn voller laten klinken en meer swung geven... de VCA envelope (dus de lage regionen vanaf C-1 t/m G-3) zijn bij uitstek NIET geschikt voor een melo, tenzij de osc anders is ingesteld met bijv. een hoge range (maar ook dat is iets wat je moet aanvoelen natuurlijk, niet iedereen heeft dat in zich).

nou succes ermee, binnenkort horen we een eigen creatie naar ik aan neem? :)

Laatst gewijzigd:
Ja maar weet je wat het is soms denk ik van nou dit is wel een leuke melodie, maar na een uurtje denk ik echt van wat een k*t melodie zeg. Dan ga ik luisteren naar het geluid dan denk ik nou das eigenlijk ook niets...

Dus ik dacht nou ik ga eens andere melodieen sampelen en kijken of dat ook saai word.

Nou vind ik die dus niet saai worden, en meestal vind ik het geluid erbij ook erg super..

Dan denk ik van dat moet ik toch ook kunnen maken al duurt het een hele dag.

Nou ik hele weekend bezig geweest maar gewoon niets he. Ik kom kwa geluid niet eens in de buurt...

En sampel ik nu een geluid nou dan heb ik gelijk zoveel inspiratie en vind ik het erg leuk om een melodie te maken.

Dan heb ik ook zo een melodie in elkaar geflanst die ik vet vind. Maar ja dan denk ik van als ik nou me eigen vette geluid kan maken is het nog leuker.

Dan bouw ik dus ook zo een nummer dan heb ik gelijk een heel nummer in me hoofd.

Dit heb ik helaas maar 4 keer gehad (met gesampelde geluiden dan) en die vind ik ook niet echt saai worden.

Maar meestal zit ik echt muurvast met een nummer en vind ik het al snel niets meer.

Daarom heb ik nu zoiets van ik ga naar andere kijken en proberen in de buurt te komen zodat ik weet hoe het een beetje in elkaar zit die geluiden en die melodieen.

chris

Nou ja ik heb een tijdje terug al een aantal vinyls uitgebracht, maar ja toen begon ik net met alles en eerst was alles met sampels eigenlijk. Maar ja toen had ik nog geen access virus b gehad en geen jp8080. Die heb ik nu wel gehad maar helaas mijn complete bijna studio weg moeten doen.

Nou liet ik vroeger alles afmixen door bass-d en hij gebruikte meestal zijn 909 in plaats van mijn drumsampels dus dan klonk het al een stuk beter. En soms verving hij mijn gesampelde melodieen door zijn juno.

Maar hij had altijd al zulke vette geluiden gemaakt dat ik gelijk veel inspiratie daar kreeg. En hij had natuurlijk vette speakers staan.

Maar ja toen ik het eigenlijk allemaal begon te leren ben ik er ff 4 jaar uit geweest.

Nu wil ik weer starten maar dus echt alles zelf maken, maar ja dan moet ik wel goed weten hoe ik vette synths kan maken waardoor ik veel inspiratie krijg...

chris

"denk ook aan een flinke hoeveelheid LFO feedback op je oscillators "

waar zit die eigenlijk???

en waar zit de range van een osc???

ik gebruik reason 2.5

dus de malstrom en substractor

Origineel geplaatst door Chrissieboy
Nou ja ik heb een tijdje terug al een aantal vinyls uitgebracht, maar ja toen begon ik net met alles en eerst was alles met sampels eigenlijk. Maar ja toen had ik nog geen access virus b gehad en geen jp8080. Die heb ik nu wel gehad maar helaas mijn complete bijna studio weg moeten doen.

het lijkt me stug dat je dan al vinyls uitbrengt of je moet die cdtjes in de vom van een mini lptje a 15 euro de stuk gekocht hebben bij feedback en je brander overuren late make;)

probeer eens een leuke cursus synthese en ook een cursus muziektheorie algemeen. kan zowel online als bij iemand in de leer... misschien dat je dan goed verder komt...

Origineel geplaatst door Slipperman
probeer eens een leuke cursus synthese en ook een cursus muziektheorie algemeen. kan zowel online als bij iemand in de leer... misschien dat je dan goed verder komt...
pcies, mischien begrijpt ie mijn verhaal dan ook beter :)

of niet nutuulk...

Origineel geplaatst door Meinte37
Natuurlijk klinkt een melodie met een andere synth (of instrument) weer anders, maar de melodie blijft hetzelfde. Kun je dit wave'je niet op halve snelheid afspelen en dan het fragment loop'n, dan heb je voor elke noot nog wel genoeg tijd om op te zoeken. Het echt een simpele melodie nl. ;)

sjonge jonge,, tuurlijkt klinkt de melodie juist NIET anders, de sound is anders maar de melodie is het zelfde omdat de onderlinge rangschikking van de noten hetzelfde is. Je moet als muzikant die dingen los van elkaar kunnen horen.

Origineel geplaatst door 6 trak
uiteraard is het geluid tevens van groot belang voor een melo... het is de totale context waarin alles word gegoten,
verder heb je nog elementen zoals portamento, shuffle (of groove quantize) endergelijke die het geheel nog weer wat meer karakter geven... maar waarom wil je deze melo exact na kunnen spelen, ga zelfs eens iets verzinnen joh! ;)

wat natuurlijk erg belangrijk is, en veel mensen vergeten dat nog wel eens (vooral de beginners) is te veel resonance op je envelop generator in combinatie met een te ver uitgestuurd filter, dit geld bij uitstek (!) voor de BPF (maar komt ook nog wel eens voor bij het HP filter mits deze kleiner is dan 24db en geen multi pole is). denk ook aan een flinke hoeveelheid LFO feedback op je oscillators (neem er altijd 2, 3 is nog beter) deze zal de melodie lijn voller laten klinken en meer swung geven... de VCA envelope (dus de lage regionen vanaf C-1 t/m G-3) zijn bij uitstek NIET geschikt voor een melo, tenzij de osc anders is ingesteld met bijv. een hoge range (maar ook dat is iets wat je moet aanvoelen natuurlijk, niet iedereen heeft dat in zich).

nou succes ermee, binnenkort horen we een eigen creatie naar ik aan neem? :)

als aanvulling hierop verdient nogwel eervolle vermelding dat het detunen van de unisone oscillatoren in beide richtingen beter klinkt dan alleen in positieve waarden, dus aan beide kanten van de nul gaan zitten met de ontstemde oscillatoren. Helemaal leuk is om een LFO of twee drie te zetten heel subtiel op de detune en dit vervolgens ook nog met een LFO in het stereobeeld te pannen. Voeg hier een toefje reverb aan toe voor het ultra breed effect en misschien een kleine chorus. Vaak hoeft een melodie ook geen melodie te zijn en kan met 1 noot tingelen en resonantie/filter/detune sweeps al leuke variaties opleveren. Of het filter sweepen met behulp van de filter envelope amount ipv de directe filter frequentie.

succes, ben benieuwd hoe alles terug gaat komen in je tracks.

Origineel geplaatst door bobaphat
sjonge jonge,, tuurlijkt klinkt de melodie juist NIET anders, de sound is anders maar de melodie is het zelfde omdat de onderlinge rangschikking van de noten hetzelfde is. Je moet als muzikant die dingen los van elkaar kunnen horen.

ik vind wel dat een heel lullig melodietje heel erg vet kan klinken door een goed geluid ervoor te gebruiken...dan kan ie ineens eigenwijs/stoer worden in plaats van lullig
ik denk dat ie dat bedoelde

Back