Gmedia minimonsta eerste indrukken!

olafmol

[EXPANSIONS]
ok dan, net ff de demo gedownload en over mijn onboard brakke geluidskaart met sony fontopia in-ear phones beluisterd, in ableton live4 op 48KHz .............

als je puur met presets werkt dan is de minimonsta denk ik niet echt zo'n slimme koop......heel veel van de standaard geluiden haal je ook uit bv de gratis ASynth van antti .......... al heeft die geen sync-optie, dus dat soort sounds zul je dan ergens anders moeten zoeken......

maaaaaaarrrrrrrrrrr...................wat ze bij ohmboyz en Gmedia weer geweldig hebben gedaan, evenals bij hun oddity (en in iets mindere mate impOSCar imho) is dat je echt het gevoel hebt dat ie "leeft" ...... waar andere softsynths bij extreme instellingen ineens digitale rotzooi gaan uitkotsen omdat hun DSP algo's het niet meer aan kunnen blijft de minimonsta lekker doorknallen........je hoort gewoon rare friemeltjes en frutseltjes op de achtergrond bij bepaalde instellingen, die je ook zo kunt horen bij "echte analoge" synths....alsof alle circuits met elkaar aan het babbelen zijn en bij bepaalde instellingen overloads ed gebeuren die andere circuits weer over de zeik helpen, en er uiteindelijk een heel geil ranzig geluidje uitkomt... op een andere manier kan ik het niet uitleggen.... dus geen digitale errors maar analoge errors ofzo.... verder is de user-interface qua knopjes en feedback erg lekker, goede "feedback" alle knoppen draaien supersoepel alsof ze net ge-olied zijn, heel anders dan die arturia GUI's voor mijn gevoel... helaas is qua GUI niet helemaal duidelijk wanneer een schakelaar in welke stand staat, er is geen ledje ofzo dat gaat branden...

wat ook tof is: de melohman functies, zodat je supersnel kunt morphen tussen verschillen variaties van een patch, of de boel kunt muteren naar compleet nieuwe sounds.... ook kun je bijna all parameters moduleren met LFO's en envelopes, dus een uitbreiding van de standaard mini architectuur...

en het kersje bovenop de van der valk appelmoes: filter feedback.. je kunt de output weer de filterinput insturen, en zo hard dat de boel gaat overloaden, en het blijft gewoon goed klinken...lekker smerig maar nog steeds rond en vol....

bij hoge resonantie-instellingen van het filter wel wat laag/volume dat verdwijnt, maar voor mijn gevoel niet meer dan bij andere goede synths.... geen stepping als je de cutoff veranderd bij extreme resonantie.....dat zit allemaal prima in mekaar....

al met al weer een typische Gmedia/ohmboyz synth, waarbij je echt het gevoel hebt dat ie "leeft" en de interface naast de uitbreidingen van de standaard architectuur gewoon heel soepel en snel reageert en aanvoelt....

denk wel dat voor de 199 US dollars dit meer een synth voor "programmeurs" en geluidsfreakers is dan voor preset-players

Hij klinkt lekker hoor... maar:
Bij heel veel presets hoor je 'tikjes' bij elke aanslag van een noot... een doorn in het oor (?)
De CPU knalt soms echt naar 40% bij het indrukken van 1 toets... djesuzz... da's wel erg veel op een 2.8ghz.

Origineel geplaatst door PIE
Hij klinkt lekker hoor... maar:
Bij heel veel presets hoor je 'tikjes' bij elke aanslag van een noot... een doorn in het oor (?)
De CPU knalt soms echt naar 40% bij het indrukken van 1 toets... djesuzz... da's wel erg veel op een 2.8ghz.

tikjes: volgens mij is dat die supersnelle moog envelope? ;) bij bv de roland juno heb je dat ook, dan moet je ff de envelope iets trager zetten en verdwijnen de tikjes.... kan natuurlijk ook een bug zijn??? kan het niet zo snel vergelijken met een harde mini ;)

cpu: als je unison aanzet dan vreet ie idd behoorlijk veel CPU... maar volgens mij doet ie dan ook 8 stemmen met elk 3 OSC's enzo..dat tikt natuurlijk rap aan?

Bij heel veel presets hoor je 'tikjes' bij elke aanslag van een noot...

Misschien iets tussen de Minimonsta en je host? Ik heb ze net allemaal geprobeerd en ik hoor het echt nergens. Ik hoor inderdaad hier en daar wel een erg korte attack, maar zeker niet "heel veel" presets die fout zijn.

Host: Steinberg V-Stack, audio 48 kHz sync ADAT direct naar m'n mixer.

Origineel geplaatst door dob
En wat dachten de heren van een DEMO PLAATSEN?

Komen er dan eindelijk softsynths waar je wat mee kan :duivels:

ik zit gehypnotiseerd naar je jetset-willy avatar te staren.........geen tijd voor demo.............jetsetwilly..if i was a richman.........jetset......jetset.........willy..........geen tijd.......willy...........

@etaoin
Nee, het is niet een probleem met m'n setup of zo.
Het klinkt inderdaad alsof de attack te kort staat... Je hoort het vooral als het filter behoorlijk dicht staat.
Ik kan me niet voorstellen dat die tikjes ook in de originele Mini zitten... aan de andere kant ben ik natuurlijk ook gewoon een miereneuker ;)

Origineel geplaatst door PIE
@etaoin
Nee, het is niet een probleem met m'n setup of zo.
Het klinkt inderdaad alsof de attack te kort staat... Je hoort het vooral als het filter behoorlijk dicht staat.
Ik kan me niet voorstellen dat die tikjes ook in de originele Mini zitten... aan de andere kant ben ik natuurlijk ook gewoon een miereneuker ;)

Veel moogs hebben wel tikjes als de attack op 0 staat. Works as designed zeggen ze dan...

Origineel geplaatst door Nolet
Veel moogs hebben wel tikjes als de attack op 0 staat. Works as designed zeggen ze dan...

Patch maar eens de cv van een triangle lfo naar de env. dan wordt ie nog "snappie-er".

Ik vind em best vet klinken, maar ik hoor inderdaad ook klikgeluidsjes.
Ik heb nauwlijks last van CPU gebruik, bij VST performance zie ik nauwelijks mijn metertje omhoog gaan.
Bij de standallone hoor ik dat geklik ook, wanneer ik de attack value verhoog, dan blijf ik het horen, maar het verandert in een opzwepend noise geluid.

Origineel geplaatst door Cyber_MSD
Ik vind em best vet klinken, maar ik hoor inderdaad ook klikgeluidsjes.
Ik heb nauwlijks last van CPU gebruik, bij VST performance zie ik nauwelijks mijn metertje omhoog gaan.
Bij de standallone hoor ik dat geklik ook, wanneer ik de attack value verhoog, dan blijf ik het horen, maar het verandert in een opzwepend noise geluid.

dat is dan hoogstwaarschijnlijk een patch met noise en een hele snelle attack envelope erover? zoals nolet al aangeeft, veel analoge synths met snelle envelopes geven klikjes in de snelste stand.....veel mensen vinden dat mooi/bruikbaar, anderen weer niet, dus die schuiven de snelheid wat omlaag of verkopen em ;)

Bij deze even een dingetje gemaakt.
Plus drums en een basje.

Maar al met al is het een leuke VSTi die lekker klinkt. En zoals Olaf zei hij kan ranzig klinken.

Attachments

• minimonsta.mp3
    832,6 KB · Bekeken: 115
hier bijna 4 minuten gefreak met vooral de filter feedback .... alle effecten verder uit, in het begin met 3 osc's, later met 1 osc ....... let vooral op al het freaky gerommel en geritsel her en der......geen idee of dat digitaal of analoog is, maar voor mij komt het echt over alsof alles "alive" is...

http://www.expansions.nl/filez/minimonsta-freak.mp3

Gaaf, je modem aansluiten op je mixer en dan net doet alsof het een VSTi is. ;)

In de verste verte niet analoog te noemen (vergelijk maar met mono z'n synti) maar dat maakt geen piep uit. Maar het is ook wat jij zegt niet echt softsynth gepiep, dit is toch lekkerder.

Origineel geplaatst door fuse

In de verste verte niet analoog te noemen (vergelijk maar met mono z'n synti) maar dat maakt geen piep uit. Maar het is ook wat jij zegt niet echt softsynth gepiep, dit is toch lekkerder.

nou als je mij tekeer laat gaan op een analoge bak, en ie flink met feedbacklussen kan werken, kom ik toch ook heel erg snel op dit soort rare gefreak hoor ;)

Erg gave plugin maar vind de cpu belasting ook erg hoog.
Ik heb hier een P4 2.6HT met 1500MB werkgeheugen en krijg
door het laden van deze plugin ook zo'n dikke 40%
extra cpu belasting (in cubase sx).

gr michiel

Origineel geplaatst door olafmol
nou als je mij tekeer laat gaan op een analoge bak, en ie flink met feedbacklussen kan werken, kom ik toch ook heel erg snel op dit soort rare gefreak hoor ;)

Inderdaad een indrukwekkend ding. Een 'Monstra' controller (MS 20 Legacy) zou het nog fijner maken (met 2 handen...)

Origineel geplaatst door michiel blanken
Erg gave plugin maar vind de cpu belasting ook erg hoog.
Ik heb hier een P4 2.6HT met 1500MB werkgeheugen en krijg
door het laden van deze plugin ook zo'n dikke 40%
extra cpu belasting (in cubase sx).

gr michiel

vreemd, op een centrino 1.5 nemen de meeste patches zo rond de 5% CPU .. alleen patches met dikke unison en grote spread pakken idd 40%

Origineel geplaatst door fuse

overigens is deze hele opname met de filterfeedback aan gemaakt, en meestal in de extreme stand ook nog....en ik ben continue met parameters aan het veranderen..dus het is niet zo dat die rare sounds vanzelf omhoog komen borrelen..... ik heb zelf geen ervaring met een mini die in filterfeedback mode werkt, ben wel benieuwd of iemand eens wil luisteren die dat wel heeft

schaam schaam: kweetnie hoe ik erbij kwam maar de mini heeft natuurlijk geen osc-sync..... :bekdicht:

Back