goa/psy track

zo, das al een grote stap vooruit als ik die vergelijk met je vorige goa track.
de geluiden enzo zitten wel goed vind ik. alleen zou je nu wat meer aandacht aan je mix
moeten besteden. je stereoveld een beetje verbreden. een beetje pannen aan je bliepjes enzo. je kick iets krachtiger maken. en je baslijn ook.

je eerste trekki niet gehoord maar dit gaat idd in de richting van goa - de ouwe styl, welteverstaan!
eens met isnie: baslijn/kick kan stuk vetter (en een tik strakker) en spelen met de ruimte kan nooit kwaad.

voor de kick/baslijn zou je een sidechain compressie kunnen aanleggen, om er meer kracht uit te halen
en ervoor te zorgen dat kik & bas elkaar niet in de weg zitten in het laag, zeker aangezien de bas doorloopt over de kik.

en -om het begrip trance aan te dikken en de spanning wat op te voeren-
gebruik de transpose functie op "strategische punten" , zoals in een climax,
voor een break of tegen het einde waar bijvoorbeeld een volgend mixpunt zich aandient
(dit laatste from a dj's point of view).

suxes & 7 ermee :okdan:

Wat is een side-chain compressie?

De opname is nog een beetje primitief, live opgenomen op minidisk en vanaf daar op de computer. Vervolgens omgezet in mp3 formaat wat de geluidskwaliteit niet beter maakt. Hierdoor lijken alle geluiden in elkaar te verzuipen.
De basis vind ik meestal wel het lastigste, het lijkt heel simpel, een beat met een bassline, maar het is heel moeilijk om ze spannend en strak te krijgen.

Bedankt voor jullie commentaar tot dusver.

Origineel geplaatst door MCBasje303
De basis vind ik meestal wel het lastigste, het lijkt heel simpel, een beat met een bassline, maar het is heel moeilijk om ze spannend en strak te krijgen.

tip: plak een attack-kick (dus het eerste gedeelte, laag-midden in het freq. spectrum) op een dikke skippybal uit de 808,
om een voorbeeld te noemen. laat die attack dan lekker aansluiten (qua sound) bij je baslijn.
met Sideschain compressie (het 'kikducken') laat je de 808 de baslijn 'dirigeren', waardoor die twee gaan samenwerken
en het bounce-gehalte van je track flink omhoog halen.
en voor de variatie zou je ook twee baslijnen over elkaar kunnen maken, 1tje voor de sub en 1tje in het lage midden,
waar je weer fx op kan loslaten (mild flangen + korte delay bijv.), om een beetje funk/groove aan de bas toe te voegen,
anders gezegd: om de bas wat minder statisch te maken.

:)

Het gaat mij toch een beetje boven m'n pet.
Hoe kan ik dit in de praktijk uitvoeren?
Ik heb een MC-505 vooral voor de beats en een MB33-II voor de baslijnen. Hoe zou ik deze kunnen laten kickducken/sidechainen?

Mmm, om je eerlijk te zeggen vind ik het nogal bleekjes klinken.
Kwa stijl zit het ok in elkaar maar het geluid lijkt opgesloten te zitten.
Volgens mij moet je er gewoon een boel gefreak (lees getwiek) op los laten en die bassline een vette distortion en/inderdaad/of compressie ertegenaan gooien
En dat pistooltje op 2.30 zit niet helemaal lekker ... in de maat zeg maar.
Ik ben wel benieuwd naar het vervolg hoor!

8~

Back