waarmee stem je je instrumenten?

Nightly Build

Go for what you know
tot voorkort stemde ik mijn instrumenten altijd met de Boss SE70 effectsunit maar ik ben van plan om die te verkopen dus ben ik opzoek naar een nieuwe tuner.
De Boss SE70 werkt vooral snel omdat hij aangesloten is op de send-returns van de mixer.
je hoeft dus alleen maar de send open te draaien per kanaal van de instumenten die gestemd moeten worden. :okdan:
Het is ook wel handig dat het in een 19" rack past omdat ik mijn mixer ook in een 19" rack heb.
Maar ik gebruik de SE70 nu allleen nog maar als tuner en dat vind ik een beetje overdreven, zeker gezien die tuner niet echt super nauwkeurig is.

Er bestaan ook tonnen programmaatjes en plug-ins die goed kunnen stemmen maar ik heb niet altijd zin om m'n computer op te starten en de audio-interface aan te zetten om een instrument te stemmen. handig om je software te tunen maar veel te omslachtig voor anologe instrumenten. reakties mbt. software zijn dus niet welkom

een klein unitje, of een goeie effectsunit met tuner ingebouwd (liefst passend in een 19" rack) lijkt mij het best.

wat is een goed alternatief?

GIT0004487-000.jpg

GIT0004486-000.jpg

BTR2000_medium.jpg

allemaal om mee te stemmen :D

en het ultieme stemapparaat
0120.jpg

Oren,

Oren,

Echt stemmen kun je toch alleen door je oren te gebruiken en te luisteren?

Re: Oren,

Re: Oren,

Origineel geplaatst door Trombone
Echt stemmen kun je toch alleen door je oren te gebruiken en te luisteren?

meten = weten ;)

HAy

dat is best een probleem af en toe , met die oude dingen
ik ga er vanuit dat mijn korg m1 gewoon neutraal goed staat, en ander digitale ook
of vergis ik me daarin?? A440 of 442
met een stemvork heb ik het nog nooit gecontroleerd
iniedergeval , stem ik mijn spullen op mekaar af
in een band moet dit wel kloppen,en voor elk optreden gebeuren

voordbeeldje de solina wordt op de arp afgestemd, ze staan boven mekaar dus kan ik met een hand
twee instrumenten aanslaan, als de zweving weg is is die goed
dit op een paar punten en dan de beste stand uitkiezen
maar er zitten wel afwijkingen in , bovenin , ja je moet wat

ik heb er een geluidsfragnent van gemaakt met distortion dan hoor je het beter
en ik ben geen synthesizer stemmer dus misschien klopt dit verhaal niet

greetz turtel
:gaap:

Attachments

• tuning.mp3
    384,9 KB · Bekeken: 99
Origineel geplaatst door C738
Ik weet trouwens niet of ze XLR aansluitingen hebben...

Ah joh, verloopkabeltje tussen, voila.

Maar autotune knop is ook wel handig. :)
Je hebt trouwens ook van die gitaar stem apparaatjes, zou het ook mee moeten lukken d8 ik.
Als je die ergens in een patchbay kan rossen en ff stemmen lijkt me het praktischst..st.
Kosten niet zo veel d8 ik.

Re: Re: Oren,

Re: Re: Oren,

Origineel geplaatst door bounce
meten = weten ;)

Dan weet je meteen dat je niet met een koor kan meespelen of met zuiver gestemde instrumenten... Soms moet je wel alleen je oren gebruiken.

In een 'synthesizerbandje' is het niet echt nodig, maar ik heb violisten zien ophouden te spelen wegens een slecht gestemd (met een apparaatje) begeleidingsinstrument.

Wout

Origineel geplaatst door turtel
dat is best een probleem af en toe , met die oude dingen
ik ga er vanuit dat mijn korg m1 gewoon neutraal goed staat, en ander digitale ook
of vergis ik me daarin?? A440 of 442

Als je die hier in Nederland hebt aangeschaft, dan mag je daarvan wel uitgaan, behoudens een Korgje uit de Turkse winkel :)

Als je vermoeid bent, is een apparaatje beslist handig, want dan hoor je het niet al te zuiver meer. Dronken zijn is een must... Ieder krat pils moet een stemapparaat meegeleverd krijgen: doet wonderen voor voetbalkoren ;)

Wout

Wout, wat is jouw definitie van zuiver gestemde instrumenten?

Trouwens ook al zou ik een zuiver gehoor hebben dan zou ik nog niet daar automatisch vanuit gaan dat het altijd feilloos zou werken en het doublechecken met een 2nd opinion hetzij in hardware formaat.

mijn BOSS VF-1

mijn BOSS VF-1

ik mijn VF-1 zit ook toch zoon ding in waar mee kan stemmen of zie ik dat verkeerd ?

hier een plaatje

Attachments

• img1058924954.jpeg
    img1058924954.jpeg
    13,7 KB · Bekeken: 100
Origineel geplaatst door fuse
Wout, wat is jouw definitie van zuiver gestemde instrumenten?

Dat is niet zo eenvoudig te beantwoorden. In de praktijk betekent het in ieder geval dat er bepaalde instrumenten zijn die beslist geen gebruik maken van de gelijkzwevende stemming. Blokfluiten zijn een goed voorbeeld, die zijn eigenlijk gebouwd om volledig zuiver te spelen en in een aantal toonsoorten maar. Dat heeft natuurlijk ook met de omvang van het instrument te maken, maar toch.

Een stem apparaat maakt gebruik van een gelijk zwevende stemming. Dat moet je maar willen. Zoals ik schreef in een eerdere mail is dat voor veel muziek zoals hier besproken wordt niet erg belangrijk, wel als je gaat samenspelen met zuiver gestemde instrumenten.

Er wordt vaak gesteld dat je de verschillen tussen gelijkzwevend en zuiver gestemd niet kan horen. Dankzij de oordopjes van tegenwoordig is men bij concerten zeer goed in staat te horen wat en nou precies allemaal gebeurt in die grote hoeveelheid decibels die een willekeurige popgroep eruit perst en dat is vaak niet veel soeps :) Dankzij het volume hoort het publiek toch niets (ook dankzij gehoorbeschadigingen?), maar demp je het geluid met een 16 tot 20 dB... Men valt door de mand. Dan kan je ook goed horen dat een saxofoon op bepaalde noten beslist niet goed staat met de piano.

Ik ben actief in een muziekvereniging die kinderen en volwassenen leert zelf instrumenten te bouwen en te bespelen en daarbij produceren de leden grote hoeveelheden bamboefluiten. Dat materiaal is zeer gevoelig voor de omstandigheden en ook al maken we de fluiten juist gestemd, het komt er beslist nooit zo uit. Maar die fluiten zijn door het spel enigemate te beïnvloeden en als er een (slot)akkoord gespeeld wordt, dan 'trekt' dit zich in een fractie van een seconde naar de zuivere klank toe... een kwaliteit op zich.

Wout

Attachments

• 036bouwen.jpg
    036bouwen.jpg
    81,7 KB · Bekeken: 101
Origineel geplaatst door C738
FW8_STEM.MM.jpg

Ik weet trouwens niet of ze XLR aansluitingen hebben...

-C-

kweet da die 2 meest rechtse in ieder geval GEEN MIDI hebben

stemmen doe ik altijd op het gehoor, met zowel m'n synths als met m'n andere instrumenten
(hammond, gitaar, altviool, dwarsfluit)

OFFTOPIC:
brian, kan je mij een grotere versie van je avatar sturen ?

Mijn Yamaha CS-50 is gestemd met behulp van een Yamaha DX-7.
Oftewel, waar een digitale synth tóch nog zinvol kan blijken! :duivels:

Wat van belang is, is dat zowel oren, stemvorken en elektrische apparaten allemaal afhankelijk zijn van de natuurwetten. Het zal je nooit lukken om met een apparaat alles perfect te stemmen, wat ook absoluut niet hoeft.

Waar ik naar streef is dat alles op elkaar gestemd is en niet vals, dus beginnen bij een instrument, deze met behulp van het gehoor, een stemvork of whatever stemmen en dan alle andere instrumenten op dit instrument stemmen. Regelmatig op gehoor checken of alles in harmonie is, waar eventueel vals geluid vandaan komt en dat weer herstellen.

Niet teveel op stemapparaten vertrouwen, want ik hoor vaker en vaker muzikanten praten over de grote hoeveelheid factoren die meespelen (akoestiek en temperatuur, bijvoorbeeld) bij het goed stemmen van hun instrument en het feit dat een stemapparaat daar niet altijd rekening mee houd.

Waarom gaan we niet allemaal een sport beoefenen, of profgokken, of zoeiets!?

Back