Geen audio in op KS-Rack?

etaoin

Brodgar Tech
Ik heb net een 2e hands KS-Rack in huis gehaald ter vervanging van mijn A-Station. Ik krijg alleen de audio input niet aangeslingerd. Dus ik wilde het hier even voorleggen om te zien of ik misschien iets over het hoofd zie, voordat ik concludeer dat hij defect is.

Ik heb in "global" de sensitivity zowel op LIN als MIC geprobeerd, ik heb alle mogelijke trim levels geprobeerd. Ik heb zowel een microfoon als line in vanaf de mengtafel geprobeerd, ik heb zowel mono jack als een gebalanceerde jack geprobeerd. In alle mogelijke gevallen en combinaties komt er niks doorheen. De input meters blijven op 0 staan en ook als ik de input direct doorzet naar de fx (in het env menu) hoor ik niks.

Dus ik ben inmiddels zover dat ik denk dat ik of een of andere banale 'aan/uit' setting mis ergens, of dat hij het gewoon echt niet doet.

Oja, die microfoon en line kabel doen het prima op de audio in van de A-Station, voordat iemand suggereert dat het de kabels zijn :D

Iemand een suggestie?

OS was 2.0.00 trouwens, dat heb ik gister naar 2.1.02 gebracht. Audio in helaas niet getest voor de upgrade.
Verder doet hij het (zover ik kan beoordelen) prima.

Ik meet overigens 48 kOhm over de ingang, dus het is niet iets lulligs als kortsluiting in de jack bus. Ook de verbindingen tussen de bus en de printplaat zijn prima.

Zelf heb ik ook de KS-rack.

Met de oudere OS deed hij het wel bij mij. Nu met de nieuwe niet meer, erg vreemd. Dit is de stap hoe je een 'signaal krijgt'. Misschien helpt dit.

Om de audio-in te gebruiken selecteer je eerst of het een mic of line signaal is in global menu. Daarna selecteer je een part en ga je naar vocoder. Hoe meer je volume bijstuurt van het effect hoe meer je hoort van de mic. Theoretisch is dit ook de stap voor een line-in connectie. Heb momenteel geen handleiding bij de hand, neem aan dat jij die wel hebt. Je kan trouwens ook zien of je signaal binnen krijgt in de global menu.

Morgen ben ik weer thuis en zal je dan verder helpen. Maar hoe dan ook, ik krijg ook geen signal eruit, tenminste, nog niet.

Succes!

check even de osc levels (3 draaiknoppen in het midden). Volgens mij wordt hier ook de input volume geregeld.

Van Novation zelf :

The vocoder does not work.
If the vocoder is being used with a microphone double check that the input sensitivity has been switched from "LIN" (Line Level, the factory default) to "MIC". This is the correct sensitivity for a microphone or for a guitar. Next adjust the audio input trim for the best signal level. Dial up one of the vocoder presets - 259, 269 or 279 - and play notes on the KS keyboard or send MIDI notes to the KS rack at the same time as talking or singing into the mic. The vocoder effect should be audible.

Je kan trouwens ook zien of je signaal binnen krijgt in de global menu.

Klopt. Maar die geeft dus al aan dat er niks binnen komt... Zowel niet op MIC als niet op LIN, bij geen enkele trim (positief of negatief). Mijn eerste gedachte was dus een brakke kabel. Maar ja, als ik 'm 1-op-1 oversteek in de A-Station werkt het prima.

Van Novation zelf:

Yep, die FAQ had ik ook al gezien.

Ik ga 's kijken of ik een OS 2.0 download kan vinden en 'm even tijdelijk kan downgraden. Misschien is het inderdaad de upgrade waarin het niet werkt. In dat geval ga ik Novation even schoppen...

Okay, weer een stapje verder. Als ik 'm downgrade naar v2.0, dan werkt de audio input inderdaad prima. Dus het lijkt een probleem (of iets dat gewoon anders werkt) in v2.1.

Gelukkig geen hardwareprobleem :D

Heb je al eens geprobeerd de audio naar de FX te sturen? Dat doe ik namelijk altijd en ik heb geen verschil gemerkt na het updaten van het OS.
Volgens mij zit er tussen de instellingen ook nog een "audio trigger" die er voor zorgt dat je geen midi hoeft te versturen als je gebruik wilt maken van de audio in... Kan ook handig zijn (met testen).

Heb je al eens geprobeerd de audio naar de FX te sturen?

Yep. Ook dat doet het niet. Maar zoals ik al zei, zelfs in het Global menu slaan de meters al niet eens uit in OS 2.1 (en ie zitten rechtstreeks op de input) Als ik er 2.0 op zet werkt het echt meteen...

Novation support :halleluja

We have found an issue that has been introduced with the OS2.1.02
concerning the audio input. If the KS boots into performance mode (which
is the default mode), the audio input is not enabled. If the KS is put
into program mode, the audio input will then be enabled. Swtiching back
to performance mode leaves the audio input enabled.

Until a patch for this is released, the KS can be made to boot into
program mode as a work around. This is done by putting the KS into
program mode, finding a program to select as the default patch and then
entering the global menu. Pressing the 'write' button stores the
currently selected program as the default patch.

Back