Cubase problemen

Ranos

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben er nu eindelijk aan toe gekomen om Cubase VST 5.1 op mijn computer te zetten, en ik heb nu al een aantal problemen. Zo hoor ik als ik bijvoorbeeld een stuk opneem op een audiochannel met mijn keyboard, hetzelfde wat ik hoor als ik een noot aanspeel, maar nu met een delay van een halve seconde ofzo. Dus ik hoor het twee keer. Als ik het opgenomen stuk dan terugspeel dan klinkt het wel goed, en hoor je alleen de aangeslagen noten, dus niet de gedelayde noten. Ik dacht eerst dat het met de latency te maken had, dus heb ik dat in de settings veranderd, maar dat lijkt het niet te zijn. Iemand ideeën?

Het tweede wat ik me afvroeg was het volgende. Ik heb nu mijn keyboard aangesloten aan mijn mixer met een audiokabel, maar wil ook de mogelijkheden van midi hebben. Ik weet dat mijn keyboard midi-compatible is, maar de vraag is dus: Kan ik tegelijkertijd mijn keyboard met een audiokabel aan mijn mixer hebben hangen, en gelijktijdig dus met een midi-kabel aan mijn pc hebben hangen?

Bedankt,
Pieter

vraag 1

Lijkt me toch een latency probleem. Weet je zeker dat je de goede settings hebt? gebruik je een geluidskaart met ASIO drivers? Wat gebruik je sowieso voor geluidskaart? Vertel effe wat meer over je setup en wat je precies gedaan hebt..

vraag 2

Je kunt prima midi en audio tegelijkertijd aansluiten. Dat is juist de bedoeling. Zo kun je de midi data uit je keyboard opnemen in je sequencer. Wanneer je dit weer afspeelt komt het geluid weer uit je keyboard. Je moet effe beslissen hoe je cubase wilt gebruiken. Als audio of als midi sequencer / recorder.

Denk dat je sowieso jezelf effe goed moet verdiepen in midi, en de handleiding van je keyboard en cubase..

:okdan:

if(CUBASE == LEGAAL)print('RTFM!!!');
else System.exit(1);

Origineel geplaatst door fuse
if(CUBASE == LEGAAL)print('RTFM!!!');
else System.exit(1);

Ja ok, maar dat heb ik dus gedaan. Opgezocht wat het zou kunnen zijn, er stond dus de latency, ik heb dus al de settings veranderd zoals dat in de handleiding stond, maar nog zit er gewoon een delay in een tweede noot achter de originele noot.

bij probleem 1: wat voor geluidskaart heb je? ondersteunt ie ASIO? Anders heeft het überhaupt weinig zin om nog verder te zoeken. (oeh dat was al gezegd, sorry !)

Als je een ASIO-kaart hebt, is je Cubase helemaal officieel zeg maar? Want ik heb wel eens bij kennissen van kennissen van vrienden van kenissen ;) gezien dat een gekraakte Cubase (toevallig ook VST 5) nooit zonder hikken goed aan de gang wilde qua audio. En mijn Cubasis VST 4 die bij m'n geluidskaart zat, loopt als een zonnetje.

Ik zou niet zeker weten wat voor kaart ik heb, nogmaals ik weet er niet veel vanaf. Een kennis helpt mij altijd met technische problemen... Als ik bij mijn configuratie-scherm kijk, dan zie ik wel dat er soundMAX digital audio staat. Ik weet niet zeker of dit mijn kaart is of iets anders, misschien helpt het jullie.

De cubase is trouwens legaal, dus daar zal het niet aan liggen.

Het lijkt mij niet dat je een kaart hebt die ASIO ondersteunt. Het is wel essentieel om te weten wat je hebt. Zonder een ASIO kaart zul je vrijwel altijd vertraging in je audio hebben.

Waneer je serieus met audio / Cubase / muziek produktie wilt bezig zijn zul je toch echt iets meer moeten weten over de spullen die je hebt en wat je nodig hebt om goed te kunnen werken.

Ik denk stap 1: een goede geluidskaart aanschaffen (met ASIO ondersteuning!)

denk dat ik je probleem gefunden heb. een check op www.soundmax.com (geluidskaarten ja) levert:

"Keyword Search
Results for: ASIO. No results were found for your search."

Die vertraging ga je houden, mara je zou eens kunnen kijken of je wat hebt aan ASIO4ALL (ff googlen!)

Je hoort je noten 2x omdat je (direct) monitoring in Cubase en/of je geluidskaart aanstaat. Dat kun je uitzetten en dan hoor je als je iets inspeeld dus alleen nog maar je signaal wat rechtstreeks van je synth naar je mixer gaat, probleem opgelost.

Een Asio geluidskaart is helemaal niet essentieel zolang je 1 hardware synth hebt, je hebt het pas echt nodig als je met softsynths aan de gang gaat (geluidskwaliteit buiten beschouwing gelaten...).

Origineel geplaatst door gijs
denk dat ik je probleem gefunden heb. een check op www.soundmax.com (geluidskaarten ja) levert:

"Keyword Search
Results for: ASIO. No results were found for your search."

Die vertraging ga je houden, mara je zou eens kunnen kijken of je wat hebt aan ASIO4ALL (ff googlen!)
:dubbel:

Ja ASIO4ALL kan een goede oplossing zijn. Dit programma zorg ervoor dat een niet-ASIO kaart tóch een lage latency (=weinig vertraging) kan hebben.

Origineel geplaatst door Flesje
.

Een Asio geluidskaart is helemaal niet essentieel zolang je 1 hardware synth hebt, je hebt het pas echt nodig als je met softsynths aan de gang gaat (geluidskwaliteit buiten beschouwing gelaten...).

Ja dat is ook weer waar! Maar aangezien hij het heeft over het opnemen van audio lijkt me dat wel belangrijk. Handiger is het inderdaad om alles lekker via midi te doen waarbij alleen de hardware synth als geluidsbron functioneert. Ik heb zelf jaren zo gewerkt omdat ik ook geen goede geluidskaart had (en toen nog met cubase vst5 werkte..)

Maar nog even dit: Je hebt een legale (dus gekochte) versie van Cubase VST5 gekocht. Waar is die dan nog te koop?? (of is 'ie 2e hands?). Kan natuurlijk ook zijn dat je 5 jaar hebt gewacht om hem te installeren...?

Ok, ik heb Asio4all gedownload, toch werkt het niet als ik cubase opstart. Hij zegt dan eerst: "The Asio driver Asio DirectX Duplex driver could not be loaded", dan "The Asio driver Asio multimedia driver could not be loaded", dan "Audio: Couldn't create Native audio engine!" en dan "Not enough memory for the audio engine!"

Misschien zie ik iets geheel simpels over het hoofd maar ik kom er even niet uit

Edit: Ik heb inderdaad 5 jaar gewacht om hem te installeren...

Ok, ik ga het proberen.

Trouwens, wat voor pc heb je?

Opnieuw, ik weet er zeer weinig vanaf. Het is een Dell dimension 2400, althans dat staat er op de voorkant. Een beetje verder rondkijken in het configuratiescherm levert de volgende antwoorden op, misschien heb je er wat aan:

Computer

Intel
Celeron cpu 2.50Ghz

Intel 82845G/GL/GE/PE/GV processor to I/O controller 2560

Trouwens ik kan niet vinden waar ik het moet instellen. Ik zit nu in de Audio System setup van Cubase, maar daar vindt hij geen andere drivers.

Ok, nu snap ik er helemaal niks meer van. Ik heb dus die Asio4all gedownload, dat zit dus nu in een mijn. Ik had dus verwacht dat ik iets zou moeten installeren, maar als ik op één van de twee .exe files klik, zegt hij "ASIODXFD dll could not be loaded". Wat doe ik fout??

Origineel geplaatst door Flesje
Lees m'n eerste post. ;)

Dus ik moet het volgens jou gewoon laten zitten? Maar je zegt zelf dat als je softsynths gebruikt je er wel iets aan moet doen, toch?

Edit: O mooi, net dus Asio4all weggehaald werkt mijn oude driver niet meer.. Nu kan cubase dus niks meer vinden, ook niet mijn oude driver die eerst wel werkte, maar met die delay... HELP!!!!!:confused:

Origineel geplaatst door Ranos
Dus ik moet het volgens jou gewoon laten zitten? Maar je zegt zelf dat als je softsynths gebruikt je er wel iets aan moet doen, toch?

Ja, maar je zei niet dat je wel softsynths had. Je probleem was dat je bij inspelen je noot 2x hoorde, aangezien je zegt dat je met een mixer werkt is het heel logies dat je je synth bij opnemen monitort vanaf je mixer, dus VOOR dat het je PC in gaat. Ik ga er verder vanuit dat je output (Cubase) ook aangesloten zit op je mixer. Dat verklaart dus die gedubbelde noten (eerst direct uit je mixer en een halve sec. later uit je PC). Kortom, direct monitoring in Cubase uitzetten en je probleem van de dubbele noten is opgelost. Cubase neemt dan echter nog wel op. snappie? :peukie:

Back