hulp nodig

severins

Nieuwkomer
Hallo, ik ben op zoek naar een module maar ik weet niet meer wat ik moet doen daarom vraag ik jullie hulp.

Ik heb een band opgericht met 8 personen, drum, 2x gitaar, basgitaar, zang en ik speel toetsen.
Nu ben ik in het bezit van een Roland AX-7 keyboard controller en wil graag een module kopen die vette geluiden heeft. Ik wil de module graag 2e hands kopen.

Nu heb ik veel gelezen en mijn mening verandert met het kwartier. Dan denk ik de Roland VX5050 dan weer de Yamaha motif-rack etc.

Ik wil graag vette klanken van piano, strings, accordeon, orgel, hawai gitaar, blazers, sax etc. Dit zijn de belangrijkste geluiden voor amusementsmuziek/dansmuziek.

Welke module zouden jullie nemen en waarom? Ik heb niet de mogelijheid om alle modules te beluisteren dus ik lees een hele hoop maar ik kom er niet uit.

Alvast bedankt.

En toch adviseer ik je een muziekwinkel in te stappen; beluister desnoods een nieuwe module en zoek 'm later tweedehands. Welk antwoord je hier ook krijgt, je vraag kan het best door jezelf beantwoord worden, het is namelijk vooral een kwestie van smaak.

Het is natuurlijk maar een tip :eureka:

Re: hulp nodig

Origineel geplaatst door severins
Hallo, ik ben op zoek naar een module maar ik weet niet meer wat ik moet doen daarom vraag ik jullie hulp.

Ik heb een band opgericht met 8 personen, drum, 2x gitaar, basgitaar, zang en ik speel toetsen.
Nu ben ik in het bezit van een Roland AX-7 keyboard controller en wil graag een module kopen die vette geluiden heeft. Ik wil de module graag 2e hands kopen.

Nu heb ik veel gelezen en mijn mening verandert met het kwartier. Dan denk ik de Roland VX5050 dan weer de Yamaha motif-rack etc.

Ik wil graag vette klanken van piano, strings, accordeon, orgel, hawai gitaar, blazers, sax etc. Dit zijn de belangrijkste geluiden voor amusementsmuziek/dansmuziek.

Welke module zouden jullie nemen en waarom? Ik heb niet de mogelijheid om alle modules te beluisteren dus ik lees een hele hoop maar ik kom er niet uit.

Alvast bedankt.

Wat ik zou doen: Zet alle modules op een rijtje, op nummer 1 staat die die jij het beste vindt.
Koop die, kijk of hij goed is.
Zo ja, hou het ding.
Zo niet, verkoop hem terug of probeer in te ruilen bij de winkel.

selectie verkleinen

selectie verkleinen

Ja, ik ben zo eigenlijk niet veel verder als voorheen.

Kan de selectie niet verkleind worden.
bv. welk modul van roland is beter in het nabootsen van piano, orgel, accordion, strings, trompet.
hier zijn al tal van merken : de JV-typen, de SC en de XV-typen, kun je deze vergelijken? Welke is hiervan beter of slechter. Wat te zeggen van de yamaha-typen?

Is er echt geen lijstje te maken per merk bv. Op het forum en andere info lees je vaak wat de zwakke en de sterke punten zijn maar ik heb nog geen vergelijking onderling gevonden.

Ik ben in een muziekwinkel geweest daar hadden ze 1 module staan, het commentaar was dat er weinig vraag is naar soundmudules. Als ik al een kleinere selectie heb gaat dat beter.

Er zijn toch mensen die in het vak zitten die zo moeten kunnen zeggen welke instrumenten bij de top 3 horen op het gebied van instrumentklanken. Dan ben ik al heel blij.

Alvast bedankt voor de reacties. Ik hoop jullie kunnen mij iets adviseren.

Re: hulp nodig

Welke module zouden jullie nemen en waarom?

Ik zou gaan voor een Roland JV-2080. Waarom? Als eerste is deze module makelijk 2e hands te krijgen voor een aantrekkelijke prijs (ong. 400 kaal). Een motif rack vind je volgens mij niet zo snel. Je kan voor Roland ook makkelijk aan expansies komen, ook al een voordeel. De JV heeft alle sounds die je zoekt, of je ze goed genoeg vind daar kom je dan snel genoeg achter. Als je niet tevreden bent verkoop je 'm gewoon weer....zonder verlies. Maar ik vind de 2080 wel degelijk vet klinken. :)

Jongens, jongens toch! Er is hier nog nooit iemand zo zeker geweest
van wat hij wou (remember de fameuze Rubenes thread :D) en nu
komen we er blijkbaar nog niet uit. De threadstarter wil gewoon
een bread&butter module van max 1000€ 2de hands om in een livegroepje te spelen.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar:
1) Korg Triton rack.
2) Emu Proteus (2500 of 2000).
3) Roland XV5080 (of desnoods JV2080).

Origineel geplaatst door r.5
(remember de fameuze Rubenes thread :D)

O ja, die weet ik nog!

P.S.: Joepie, 'k heb vijf sterrekes!

Sampler

Sampler

Dé oplossing vind ik in dit geval nog steeds een sampler met flink wat geheugen aan boord.
Waarom ?
Omdat je dan ongelimiteerd ben wat klanken betreft.

En vaak zijn de klanken, zeker zodra je met de betere CDroms gaat werken, oneindig veel beter dan de 'neuzige' soundjes
van expansion boards in al die romplers.

Niet dat ik romplers niet ok vind, want ik heb er zelf 3. Maar als het op piano, blazers, strijkers en dat soort klanken aankomt zit je toch beter qua sound met een vette sampler.
En voor 1000 euro vind je zeker iets heel deftig in die richting.
Het enige nadeel is dat je dan af en toe een andere sound zal moeten inladen, maar dat vind ik persoonlijk niet opwegen
tegen de betere kwaliteit van klank die uit high-end samplers komt.

Ik zou je een roland XV3080 aanraden, omdat:

1. ik er eentje verkoop (voor een goede prijs: PB me als je interesse hebt) :)
2. het een goede module is om mee te beginnen.

Je hebt 128 stemmen en veel uitbreidings-slots voor geluids-expansions. Door de expansion-boards kun je de module qua geluiden aanpassen aan jouw muziekstijl.

De XV-3080 raad ik aan boven de JV2080 omdat de XV3080 ook fantom klanken heeft en 2 uitbreidingslots voor de SRX expansion-boards ( en 4 slots voor JV expansionboards). Bovendien klinken de geluiden wat "frisser" dan uit de 2080.

Back