Cubase SX of Logic Express/Pro

flixz

Ingeburgerd
Hi,

Ik ga binnenkort switchen naar een mac. Ik werk al ruim 12 jaar met cubase (ben begonnen met de dos versie van Cakewalk :-) ).

Ik gebruik sequence eigenlijk alleen om mijn ideeen uit te werken en persoonlijke demo's te maken. Wellicht dat ik de software gebruik voor een beetje huis tuin en keuken HD recording maar nothing much.

Ik hoor graagn van jullie (zowel cubase als Logic mensen) wat een goede keus is om te gebruiken op het Mac platform en dan ook met name gericht op plug-in mogelijkheden etc. (kun je bijv. VST plugins in Logic Express gebruiken) en zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Alvast harstikke bedankt voor je reactie.

Felix

Als je gewoon wat wil uitproberen en toch ook al een heel eind vooruit wil raken, is Logic Express aan ca 300 euro zeker een betere keuze dan zomaar meteen in het ongewisse 1079 euro uitgeven voor Logic Pro. Je kunt nadien nog altijd upgraden als je daar behoefte aan hebt.

Logic gebruikt zgn "AudioUnit" plug-ins, maar mits een VST-to-A.U. wrapper (bv die van FXpansion) kan je ook VST plug-ins gebruiken.

Heb je al gekozen op welk type Mac je wilt gaan draaien? Misschien is de MiniMac G4 aan ca 500 euro iets voor jou om mee te beginnen. Wel best het RAM uitbreiden naar 512 MB. Audio & MIDI interface kan je aansluiten via USB en FireWire. Je huidige VGA monitor kan je gewoon aansluiten op de MiniMac. Succes en veel plezier ermee!

Hoi David Bedankt voor je reactie.

Ik wil een Powerbook G5 15" ,167Ghz met 1GB Ram kopen.

Ik ben vooral benieuw wat de verschillen op hoofdlijnen zijn tussen cubase en logic. Dus dat er bij versie X 300 plugins bij zitten interesseert me niet zo. Ik wil graag horen van mensen die bijv. dagelijks werken met logic en waarom ze al dan niet beter vinden dan cubase.

Het kan natuurlijk ook zijn dat deze vraag natuurlijk hetzelfde is als van goooh moet ik nu een Sony TV of Philips tv kopen :-)

Mocht iemand linkjes hebben naar artikelen hou ik me aanbevollen.

Die PowerBook G4 1.67 is echt een schitterend apparaat!
1GB ram zou ruimschoots moeten volstaan.

Wacht misschien nog een paar weken, vermits rond (vermoedelijk) 15 april het nieuwe besturingssysteem OS X 10.4 "Tiger" zou moeten uitkomen ; vanaf dan wordt dat ook standaard meegeleverd met iedere Mac. Mss zullen er in het begin nog wel wat compatibiliteitsproblemen zijn met de huidige Cubase. Logic zullen ze wel erg gauw updaten en aanpassen voor 10.4.

Maar als je Cubase al 12j kent, kan je ook Cubase SL 3 voor Mac overwegen ipv Cubase SX.
SL is ook meteen een flink stuk goedkoper dan SX, maar minder uitgebreid.

De keuze tussen Logic of Cubase is even subjectief als kiezen tussen vanille of aardbei-ijs, maar als ik jou was, zou ik toch maar resoluut voor Logic (Express) gaan.

Denk ook al 'ns na welke Audio & MIDI interface je op je PowerBook zou gebruiken.

Back